Un tomb pel món.

Un tomb pel món, és una activitat que vàrem dissenyar a inicis del curs 2010/11 amb l’objectiu de fomentar la relació entre els nens i les nenes de la ZER El Sió; però que finalment es va convertir en el fil conductor d’aquell curs, esdevenint un projecte interdisciplinari, de caire competencial i molt motivador, tant per l’alumnat com pels/per les docents.

La idea era que cada escola triés un mitjà de transport per tal d’iniciar el nostre viatge. Això va donar molt que parlar! Van sorgir els avantatges i els inconvenients de cadascun d’ells. Podem dir que vàrem haver de fer ús de la competència lingüística; però també de la del coneixement i la interacció amb el món físic i la de l’autonomia i iniciativa personal, quan finalment es va fer l’elecció.

Després, cada classe havia de realitzar un dibuix col•lectiu, amb l’ajut dels PC tablets, on es mostressin diferents vehicles del tipus de transport escollit. Hi podíem insertar les imatges dels/de les alumnes com a passatgers/es dels mateixos. Com podeu comprovar van sorgir uns dibuixos realment bonics! Aquí hi va haver un treball de les competències digital, artística i social (utilització del Paint Shop Pro, obrir carpetes, guardar imatges, … dibuixar, pintar, …, treball en equip, la cooperació, l’ajudar-se entre ells/elles, ….).

Seguidament es va passar a la presentació pròpiament dita de cadascun dels/de les alumnes. Aquests/es havien de decidir a quin país els agradaria viatjar. Un altre cop es va fer un treball d’expressió oral. Els/les alumnes comentaven a la resta del grup els motius de la seva elecció (c. comunicativa). Amb l’afegit que s’havia de localitzar en un mapa el punt on es volia anar (c. interacció).

Els/les alumnes més grans van haver de cercar en una adreça web la imatge representativa del país desitjat, descarregar-la, pintar-la, posar-li marc, … També van haver de fer una foto i modificar-ne la mida, fins a l’equivalent a la del dibuix del país escollit, insertar a aquest últim la imatge del seu cap, etc…. La competència social es va fer present quan entre ells/elles s’anaven ajudant. Per als/les més petits/es les mestres anaven adaptant les activitats, segons l’edat.

Ara calia cercar informació sobre el lloc que es volia anar i tractar aquesta informació amb l’objectiu de fer una pregunta amb tres possibles respostes. Es volia confegir, amb les preguntes i respostes de totes les presentacions, el trívial cooperatiu. A les presentacions dels/de les mestres s’hi podia trobar un recull d’adreces web que facilitaven la tasca i acotaven la recerca. Les vuit competències es fan evidents.

L’últim pas per a tenir enllestides les presentacions és el de la confecció dels Dreamweavers de cada alumne/a per a les webs dels centres. A la columna de l’esquerra es posa el dibuix del país, amb la foto de substitució del nen/a, i a la de la dreta la pregunta del trívial, les tres respostes i el correu electrònic de l’alumne/a o de l’escola en qüestió. L’objectiu era haver d’establir relacions entre ells/elles.

Tota aquesta tasca es va allargar durant el primer trimestre. Al segon es va iniciar la visualització de cadascuna de les presentacions i es va tractar d’esbrinar la resposta correcta de les mateixes. Després s’havia d’enviar un email amb la solució a l’adreça corresponent. Entre l’alumnat es va iniciar, en alguns casos entre les escoles, un intercanvi de correus electrònics.

Al tercer trimestre teníem material per a l’elaboració del nostre trívial, Un tomb pel món, aleshores es tractava de jugar-hi.

Entre mig anaven sorgint idees! El número 34 de la revista ZONA’s magazine va estar dedicat a Un tomb pel món. Els/les alumnes van esbrinar un munt de coses sobre monedes, banderes, gastronomia, … d’arreu del món.

En una de les Trobades de ZER, vàrem fer una recopilació de jocs tradicionals de diferents cultures i van aprofitar l’ocasió per a jugar-hi.

I per acabar a la Festa Fi de Curs hi ha haver la mostra de danses tradicionals d’alguns dels països “visitats”.

Aquest article ha estat publicat en Projectes. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.