Metodologia

Durant el projecte, que té una durada aproximada de tres setmanes, es treballa amb una metodologia que promou el treball grupal: en funció de l’activitat es va realitzant treball en parelles, grups reduïts o tot el grup classe. El fet d’estar a cicle inicial, sovint és complicat assignar els rols de grup. Pel que fa al desenvolupament, les tasques es dissenyen en funció dels interessos de l’alumnat.

Un cop arriben de colònies, es realitza, a nivell d’aula, una pluja d’idees sobre el tema dels pirates, la qual cosa permet fer-ne un agrupament per temàtiques: el resultat va ser que es va acabar treballant les parts del vaixell, la indumentària dels pirates, la seva alimentació, la versió femenina dels pirates, tipologia…

És important el fet de donar autonomia a l’alumnat en la cerca d’informació a casa, que es comparteix posteriorment a l’aula, i en alguns casos es compta amb la participació de les famílies a l’aula. A més a més, l’alumnat de 4t d’ESO que cursa el servei comunitari de llengua, ens va venir explicar el conte del “Pirata Miquelet” i en van portar un vaixell per explicar-ne les parts. De la mateixa manera, l’alumnat de la UEC del Ripollès va intervenir al projecte amb l’organització de jocs tot aprofitant alguna estructura preexistent del pati, que es va convertir en un símbol pirata.