PROJECTE ELS CARTERS A LA CLASSE DE P5

El claustre de l’escola  Àngel Guimerà de Balaguer va rebre una formació interna de treballs per projectes. Dins d’aquesta formació ens van demanar dur a terme ,per part de tot el professorat , l’aplicació d’un projecte a l’aula.

Ja fa temps que com a línia  d’escola es volia posar nom a totes les classes i vam pensar que podria ser un bon motiu per aplicar el projecte.

Les mestres d’educació infantil, seguint l’acord establert pel claustre, van decidir utilitzar com a centre d’interès el món dels oficis. Per altra banda, a l’etapa de primària es va optar per camins diferents depenent dels cicles. Cicle Inicial va optar perquè el centre d’interès fos els dibuixos animats, cicle mitjà ho va voler lligar amb el treball de medi i va agafar com a centre d’interès l’univers, i finalment cicle Superior es va decantar per formular una pregunta oberta que va portar a l’elecció del tema. A nivell de 5è el tema escollit va ser el cinema i a sisè què volien ser de grans.

En aquest article us explicarem l’ experiència que van dur a terme els alumnes de P5.

Tot va començar perquè la setmana en que van iniciar el projecte coincidia amb la festa major de Balaguer. La mestra els va explicar que  que els gegants de Balaguer volien convidar-los a la festa major, però al no tenir nom de classe no podien contactar amb ells.  Durant el dia, la classe va rebre una maleta amb imatges de diferents oficis del nostre entorn. Els infants van decidir en grup quin era l’ofici que més els agradava i aquest seria el nom de la classe. La seva elecció va ser les carteres i els carters.

A partir de la tria del nom de la classe els infants van voler descobrir en què consistia la feina de cartera o carter.

Primer es va fer una pluja d’idees on els nens i nenes expressaven tot allò que ja coneixen d’aquest ofici. Aquí, els nens i les nenes van sorprendre a la mestra ja que pensaven que era el carter o la cartera la persona que escriu les cartes.

Durant aquests dies els va venir a visitar el carter Jaume i ell els va explicar en què consistia realment la feina i també els va mostrar diferents materials que utilitza habitualment.

A partir d’aquesta visita van començar a crear una xarxa de conceptes que anaven construint en un fil estenedor que tenen a l’aula.

Al llarg del projecte van realitzar diverses activitats com:

• Decoració de l’aula on la porta a la classe és una bústia de correus.
  • Els nens i nenes a cada taula estan identificats amb un element clau de l’ofici del carter. Exemple: taula de la bústia, taula del segell, taula de la carta…
  • Escriure’s cartes entre ells i que els arribés a les seves cases. Quan un/a nen/a rebia la carta ho senyalava posant un gomet en un mural que tenen a la classe.
  • Visita a l’oficina de correus on els van explicar el tipus de segell que hi ha i també com funciona la màquina de segellar, entre d’altres coses.
  • Van investigar el cicle de la carta i a partir d’aquí van descobrir que podia arribar a qualsevol part del món. A partir d’aquí ho van voler comprovar i van buscar una escola de parla castellana d’un altre país i van enviar una carta a una escola de Mèxic de la que encara no han rebut resposta. Tot i així també van enviar una altra carta a l’escola la Noguera i aquesta si, els va donar resposta.
  • Durant tot el treball seguien construint la xarxa de conceptes.
  • Cloenda de projecte: van llegir la carta de l’escola La Noguera, reflexió de tot el què havien après i valoració de l’ofici de carter/a.