Les matemàtiques des d’una altra perspectiva

Abans de començar aquest article, m’agradaria presentar-me i explicar-vos breument el context del meu grup classe. El meu nom es Jennyfer Fortuño i enguany sóc tutora del grup de 5è de l’escola Àngel Guimerà de Balaguer. Com segurament ja sabreu, la nostra escola és un centre de màxima complexitat i concretament dins l’aula de 5è conviu una gran diversitat de nivells d’aprenentatge.

A nivell matemàtic vaig trobar que la majoria dels meus alumnes no es sentien motivats vers l’aprenentatge d’aquesta matèria i tampoc li trobaven la funcionalitat d’aprendre matemàtiques pel seu dia a dia. De fet, impartia les classes amb una metodologia més tradicional i mecànica perquè m’angoixava molt que l’alumnat presentés tantes dificultats a l’hora de resoldre problemes i de realitzar el càlcul d’ operacions bàsiques. No obstant, tot va canviar quan vaig realitzar la primera prova de matemàtiques. Considerava que havíem treballat molt els continguts i que els nens/es estaven preparats/des per assolir l’examen. La meva sorpresa va ser que gairebé un 70% de la classe no va aprovar. En aquell moment vaig fer una reflexió sobre la meva pràctica docent i vaig veure que el problema residia en la falta de motivació vers la matèria, ja que l’alumnat no aprenia per manca d’atenció al que jo explicava. Aquí va ser quan em vaig decidir a donar-li un enfoc diferent a les matemàtiques i vaig començar a crear contextos que resultaven atractius i motivadors per la canalla i a més a més requerien de coneixements matemàtics per a ser resolts. El resultat d’aquest canvi metodològic ha resultat molt positiu, tan per mi com pels infants. De fet, actualment els nens i nenes de 5è gaudeixen fent matemàtiques, li troben un sentit a tot allò que aprenen i han millorat en els seus resultats. Per altra banda, jo com a docent, he trobat la manera d’avaluar a l’alumnat de manera competencial degut a que el canvi metodològic et porta a avaluar d’una forma diferent que al mateix temps resulta compatible amb els criteris d’avaluació establerts per cicle superior dins la competència matemàtica del currículum d’educació primària.

Així que basant-me en la meva experiència docent, us animo a tots/es a intentar canviar la mirada perquè tot i que al principi els canvis costen, quan obtens bons resultats aquesta pràctica compensa.

A partir d’ara aniré compartint amb vosaltres les unitats didàctiques que he creat per treballar les matemàtiques aquest curs i us explicaré detalladament la seqüència d’activitats realitzades per a que us pugueu fer a la idea de com tractar les matemàtiques des d’una altra perspectiva.

Fins la pròxima!

(Jenny)