METODOLOGIA

Entenem el treball per projectes com una manera de fer, d’estar, de sentir-se i de progressar. Per tal d’abordar tot el que s’hi relaciona, establim una sèrie d’agrupaments i activitats que ens ajuden a aprendre :
• La conversa/ La rotllana. El projecte s’ha “cuinat” a la rotllana. És l’espai per reflexionar, per establir petits debats, explicar experiències personals i obrir-se al grup. El mestre acompanya la conversa, amb preguntes, amb dilemes, …amb la intenció de generar debat, raonaments, interès per fer comprovacions, canvis d’opinió…
També és en aquest marc que hem fet les votacions, (tres en total), en diferents modalitats, ( fent torres i secreta amb paperetes).

• Activitats individuals. Dibuix del natural, confecció individual d’un plànol, fitxes on treballem idees clau del projecte.

• Treball cooperatiu d’àmbit A El fet de reunir-nos, de trobar-nos, de conversar, de posar-nos d’acord, d’acceptar la voluntat de la majoria, de donar nom i identitat al nostre grup classe ha ajudat a fer cohesió de grup. Hem fet alguna activitat de l’àmbit B en petit grup.

• L’expert. El saber escoltar i aprendre d’un “expert” en la matèria, ja sigui d’uns companys que realitzen una conferència del nostre tema, la visita d’uns companys de primària per ensenyar-nos els instruments relacionats amb el projecte, les explicacions d’un geganter, d’un fuster…

• Les sortides. Molt valuoses perquè ens situen en l’espai més proper ens dóna molta informació i ens fan “viure en directe el projecte”. De per sí ja són un element molt motivador. Des d’anar a visitar els gegants Calaf, anar a “La Casa dels Entremesos ”de Barcelona o anar a la fusteria a veure un expert en materials per poder construir el nostre gegant.

• Activitats en família. La intenció és que el projecte marxi cap a casa i torni, modificat, enriquit. Hem passat enquestes a casa, hem demanat plànols per arribar a on dormen els gegants de Calaf… La participació, la conversa que es genera a casa és bàsica per tal que els infants puguin aportar el punt de vista familiar en el treball per projectes. Els nens han “traspassat” el projecte a les famílies. Han arribat a l’escola experiències familiars amb el món dels gegants que han donat aires nous al projecte i que, per res, teníem previstos.

• Les T.I.C al servei del projecte: el canó/ordinador a classe, que ens ha permès, en mig d’una conversa comprovar si els gegants de Torruella tenen nom, el mòbil com a eina per fer gravacions de converses, o per què els nens facin una trucada a un geganter de Calaf per aclarir quan mesuren el Jaume i la Calamanda, la maquina de fotos per documentar el projecte, crear material d’avaluació a partir de fotografies….

• Experimentació: el nen protagonista de l’aprenentatge: hem experimentat amb pesos i llargades, hem provat de portar diferents tipus de gegants, hem participat en la construcció…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *