COSMOCAIXA

Aquest projecte va dirigit al grup d’EI5, tot i que la línia exposada de treball per projectes és compartida a tot el cicle d’infantil. La planificació del projecte gira al voltant de dos punts clau: la sortida d’inici de curs al Cosmocaixa i la llibreta de continguts.

Per una banda, aquest curs vam buscar una activitat que generés diversitat d’estímuls als nens i nenes, a partir de la qual es pogués estructurar el projecte al llarg del curs. Aquesta activitat ha estat la sortida al Cosmocaixa: allà vam visitar una part del museu i vam realitzar l’activitat Clik.

Un cop a l’aula, vam fer el dibuix de la sortida i una pluja d’idees a la pissarra, observant així els interessos i els interrogants que es van despertar a l’alumnat amb tot allò que van veure i experimentar.
Aleshores vam escriure les idees en diferents cartellets, que els nens i nenes van estructurar en diverses categories. D’aquesta manera vam anar elaborant el mapa conceptual inicial.
És a partir d’aquest mapa que van sorgint conflictes, dubtes, interrogants, motivació per alguns dels elements que hi configuren… I són cadascun d’aquests conflictes, dubtes, interrogants… que sorgeixen espontàniament, els que esdevenen el motor del projecte.

D’altra banda, la llibreta de continguts és un punt de referència important per les mestres. Aquesta llibreta l’estem reelaborant aquest curs, degut a què veiem la necessitat d’obrir una mica més els continguts, plantejant-los per cicle i no per un curs en concret. Degut a què el projecte no és programat prèviament a la seva realització, la llibreta ens ajuda a orientar-nos a posteriori: D’una banda hi consta la descripció de les activitats que han sorgit numerades; d’altra banda hi consta la relació de continguts distribuïts per capacitats. Així doncs, un cop realitzada una activitat s’indiquen els continguts treballats amb el número de l’activitat que li correspon. Aquesta, doncs, seria la planificació per part del mestre, ja que s’observa molt clarament a nivell visual quins són els continguts més o menys treballats; el fet que la llibreta sigui cíclica permet que cada curs es revisi, oferint els estímuls que permetran a l’alumnat treballar les àrees menys contemplades fins aleshores.

A EI5 ja tenen el projecte engegat! I amb moltes ganes d’investigar, seguim avançant…!