Noves propostes treball: l’opinió dels alumnes

En acabar el projecte “Anem de vacances a Vilassar de Mar”, i després d’haver fet una valoració (professorat i alumnat) dels resultats, començem a planificar nous projectes pel curs vinent. La darrera sessió en què els professors/es del grup de treball ens trobem setmanalment la vàrem dedicar a pensar en nous temes que ens serviran com a fill conductor del que serà un nou projecte pel curs 2017-18.

Així mateix, vàrem demanar als alumnes que proposessin un tema per un nou projecte (amb resposta oberta), al qüestionari de valoració del projecte “Anem de vacances a Vilassar de Mar”. Han respost a la pregunta un total de 81 alumnes, però hi ha 10 alumnes que no han fet cap proposta.

Tot i que al buidatge de les respostes es reflecteix molta dispersió, les hem agrupat per àmbits per tal de facilitar la seva interpretació. Aquestes són les respostes majoritàries:

NOVES PROPOSTES DE TREBALL: L’OPINIÓ DELS ALUMNES

Àmbit de les Ciències Socials (16 respostes):

  • Viatge a un país diferent/ Viatge a USA (5 respostes)
  • Descobrim Catalunya (3 respostes)
  • Ciutats del món (3 respostes)
  • Anem de viatge a França/ un altre lloc (2 respostes)
  • Descubrim Europa (1 resposta)
  • Les diferents cultures del món (1 resposta)
  • Història de Vilassar de Mar (1 resposta)

Àmbit de les Ciències Naturals (10 respostes):

  • Estudiar un animal (7 respostes)
  • Tenda de mascotes (2 respostes)
  • Animals en perill d’extinció (1 resposta)

Àmbit Tecnològic (8 respostes):

  • Evolució de la Tecnologia (3 respostes)
  • Noves tecnologies (1 resposta)
  • Les noves tecnologies i els joves (1 resposta)
  • Estudiem la indústria (1 resposta)
  • Reciclatge (1 resposta)
  • Programa que ajudi a evitar la contaminació del medi ambient (1 resposta)

Àmbit cultura i valors (7 respostes):

  • Bullying ( 2 respostes)
  • Com volem que sigui l’escola del futur (2 respostes)
  • Estudiar el analfabetisme arreu del món (1 resposta)
  • El menyspreu i les injustícies que hi ha el món (racisme, masclisme,…) (1 resposta)
  • Com viuen, senten i aprenen els diferents nens i nenes del món (1 resposta)

Àmbit d’Esports (4 respostes):

  • Esports (2 respostes)
  • Fútbol (2 respostes)

Àmbit artístic- audiovisual (3 respostes):

  • Fer una pel·licula curta, feta com vulguessim. Feta amb fotogramas, càmara normal… (1 resposta)
  • Crear un programa de televisió (1 resposta)
  • Dissenyar una revista (1 resposta)

Altres temes minoritaris amb una resposta: “Biografia dels familiars”, “Creació d’una empresa”, “Estudiar un hotel”, “Criminologia”, “Cuines arreu del món”, “Estudiar una notícia important”…

Totes les respostes es poden consultar a l’apartat de respostes de l’enquesta de l’alumnat:

L’opinió dels alumnes

Valoració del projecte. Què opinen els alumnes?

Un dels reptes de treballar per Projectes, així com de qualsevol metodologia aplicada a la nostra tasca docent, sempre ha estat aconseguir engrescar als nostres alumnes a participar de les activitats que els hi proposem. Per aquest motiu ens hem plantejat que era important saber, d’entre altres qüestions, si els havia agradat el Projecte.

En aquest cas, en el qüestionari vàrem incloure la pregunta:T’ha agradat el projecte?” La gradació de les respostes, “des de 1 fins a 5″, correspon a la gradació qualitativa, “des de Gens fins a Molt“.

Aquest ha estat el resultat de les respostes:

t'ha agradat el projecte

Ateses les respostes dels alumnes podem concloure que, en general, amb un 79%, els hi ha agradat força el projecte (valoració 4 i 5).

Així mateix, també vàrem trobar interessant poder saber l’opinió dels alumnes en relació al treball en grup, i els vàrem demanar respondre a la pregunta: “Has treballat a gust en el teu grup?”

Aquest ha estat el resultat de les respostes:

has treballat a gust

Ateses les respostes dels alumnes podem concloure que, en general un 60,5% ha treballat força bé en el seu grup (valoració 4 i 5). En aquest cas, s’ha de tenir en compte que la majoria dels alumnes triaven el seu grup de treball, tot i que, en alguns casos (excepcionalment), s’havia de “forçar” completar algun grup i/o que treballessin individualment, atesa la dificultat de treballar en grup (alumnat amb necessitats educatives especials i/o alumnat USEE).

La resta de respostes de l’enquesta per conèixer l’opinió dels alumnes es poden veure a l’apartat de respostes del qüestionari:

L’opinió dels alumnes

Última activitat: el pressupost de la visita.

En aquesta activitat els alumnes van preparar el pressupost de l’estada a Vilassar de Mar programada anteriorment. Es va utilitzar el full de càlcul de Drive, atès que permet continuar amb el treball en grup.

Primerament es van realitzar dos exercicis introductoris per conèixer les utilitats i funcionament del programa: Exercici 1, Exercici 2

Finalment, en un nou full de càlcul,  van fet el càlcul de les despeses, els imposts i el benefici de l’agencia fins obtenir el preu final de l’estada, individualment i per al grup visitant.

Aquesta tasca sembla correcta… però no van aplicar les fórmules correctament:

Agència tres captus

Aquesta si és correcta:

Agència Adventurous agency

I aquesta la rúbrica que vam utilitzar per avaluar l’activitat:

pressupost

Avaluació amb rúbriques

En aquests dos projectes hem utilitzat les rúbriques com a eina per avaluar els alumnes, de fet hem dedicat força temps a elaborar-les i ha estat una font constant de debat.

A priori la rúbrica presenta molts avantatges, permet donar una primera informació als alumnes, molt detallada, de com ha de ser el producte que han d’elaborar. Seria la manera de transmetre’ls el que s’espera d’ells. Per ser efectiva hauria d’entregar-se al començament del projecte i anar acompanyada d’una posada en comú amb els alumnes. Assegurar-se que l’han llegida, que l’entenen. El llenguatge hauria de ser adequat a la seva edat i els objectius i nivells d’assoliment el màxim clars i concrets possibles… No és fàcil fer una rúbrica.

La rúbrica també permet un seguiment i una programació de la feina a fer. Cal dir que aquesta seguiment amb la rúbrica, almenys en el primer projecte s’ha fet poc. En alguns casos vam omplir la rúbrica per orientar els alumnes en els aspectes a millorar i els vam donar l’oportunitat de completar i corregir aquells aspectes menys reeixits.

Finalment, permet fer una valoració final molt detallada del producte final i justificar la nota de forma indiscutible. De totes maneres cal dir que, en general, les rúbriques que hem dissenyat tendien a inflar les notes i obligaven a aprovar projectes amb molts dèficits. No és fàcil fer una rúbrica que emeti una nota justa als mèrits demostrats.

Com demanem l’opinió als alumnes.

Al final de cada projecte volem saber que en pensen els alumnes del projecte realitzat. Per fer-ho hem elaborat un qüestionari al drive i els alumnes l’han contestat a l’aula durant l’última sessió.

Pel projecte del 1r quadrimestre: L’ESO, dret o obligació? vam elaborar aquest qüestionari.

Pel projecte del 2n quadrimestre: Anem de vacances a Vilassar de Mar vam modificar l’anterior i vam obtenir aquest altre qüestionari.

Diari del projecte

Durant la realització del projecte del primer quadrimestre “L’ESO: dret o obligació?” vam experimentar el diari del projecte en lloc de l’e-portafoli, era el primer projecte i amb alumnes de 1r d’ESO.

Ens va semblar bona idea utilitzar un document de Google Drive per aprendre el funcionament de l’eina però els problemes de connexió a Internet i la manca d’ordinadors individuals per als alumnes ens va dificultar la tasca, perdíem de vista el propi diari.

En aquest segon projecte vam continuar amb el diari del projecte però utilitzant llibreta de paper per a cada grup. En ella es recullen els objectius, els acords i les valoracions dels membres del grup i serveix de suport a les diferents tasques. Les omplen a cada sessió de treball, la utilització s’ha tornat més fluida Les llibretes les han personalitzat amb el logotip de l’agència de viatges creat per cada grup.

Diaris del projecte

Diaris del projecte

 

Dos a l’aula

En aquest treball per projectes treballem dos professors a l’aula amb un grup de 30 alumnes. Abans de començar semblava que tot sovint ens separaríem en aules diferents, cada professor amb una meitat, a la pràctica no ho hem fet cap vegada en tot el primer trimestre.

En el fet de ser dos professors a l’aula hi veiem avantatges en l’aprenentatge, en la gestió de l’aula i en l’avaluació dels alumnes:

  • Donar diferents enfocs i idees als mateixos alumnes davant una mateixa pregunta fa més enriquidor l’aprenentatge.
  • Al mateix temps reforcem allò més bàsic perque donem la mateixa resposta a determinades preguntes.
  • Ampliem les possibilitats de comunicació, ja que inevitablement es tenen dos estils comunicatius diferents i a l’aula alhora suposa que la informació arriba a més alumnes i més clara.
  • Facilita la gestió de l’aula perque ens facilita el moviment i control dels 15 ordinadors portàtils amb els que treballem, i les diferents formes d’organització de l’espai de cada sessió.
  • Permet fer una observació més acurada del treball diari i les actituds dels alumnes.

Seguirem treballant així.