I ara què?

Havent introduït enguany el treball per projectes dintre del currículum de 1r d’ESO, ens plantegem estendre’l el curs vinent a 2n d’ESO.

El curs 2017-2018, es programaran 2 hores de treball per projectes tant a 1r d’ESO com a 2n, d’aquesta manera hi haurà continuïtat i podem establir objectius d’aprenentatge a mitjà termini.

Cada curs tindrà un equip de 6 professors (2 professors per cadascuna de les 3 classes), que, a part de guiar als alumnes en l’elaboració de llurs projectes, es reuniran una vegada a la setmana per coordinar-se.

Tant a 1r d’ESO com a 2n  volem, sobretot al començament, treballar aspectes com la busca, discriminació i presentació d’informació pertinent i el treball en grup de manera més específica, doncs vam trobar-nos mancances en aquestes competències.

 

 

 

 

Avaluació amb rúbriques

En aquests dos projectes hem utilitzat les rúbriques com a eina per avaluar els alumnes, de fet hem dedicat força temps a elaborar-les i ha estat una font constant de debat.

A priori la rúbrica presenta molts avantatges, permet donar una primera informació als alumnes, molt detallada, de com ha de ser el producte que han d’elaborar. Seria la manera de transmetre’ls el que s’espera d’ells. Per ser efectiva hauria d’entregar-se al començament del projecte i anar acompanyada d’una posada en comú amb els alumnes. Assegurar-se que l’han llegida, que l’entenen. El llenguatge hauria de ser adequat a la seva edat i els objectius i nivells d’assoliment el màxim clars i concrets possibles… No és fàcil fer una rúbrica.

La rúbrica també permet un seguiment i una programació de la feina a fer. Cal dir que aquesta seguiment amb la rúbrica, almenys en el primer projecte s’ha fet poc. En alguns casos vam omplir la rúbrica per orientar els alumnes en els aspectes a millorar i els vam donar l’oportunitat de completar i corregir aquells aspectes menys reeixits.

Finalment, permet fer una valoració final molt detallada del producte final i justificar la nota de forma indiscutible. De totes maneres cal dir que, en general, les rúbriques que hem dissenyat tendien a inflar les notes i obligaven a aprovar projectes amb molts dèficits. No és fàcil fer una rúbrica que emeti una nota justa als mèrits demostrats.