Cabines de silenci a les ciutats

Segons l’ OMS (Organització Mundial de la Salut), 80 milions d’ europeus suporten diariament un nivell molt elevat de soroll que afecta a la seva qualitat de vida.  El 76% de la població mundial pateix els efectes del soroll i de manca de confort acústic (65dB).

Domenico di Siena, un arquitecte, ha realitzat un projecte que té com objectiu que les persones es puguin aillar del soroll a les ciutats mitjançant unes cabines de silenci que funcionen amb un sistema de prepagament.

El “Cub del silenci” és un espai urbà a on les persones poden trobar moments per relaxar-se,  concentrar-se sobre un tema, fer trucades telefòniques o connectar-se a internet…

Caldria reflexionar sobre si, paral.lelament a l’ ús d’ aquests espais de silenci, caldria millorar el nivell de concienciació de la població en relació al soroll i quines iniciatives a nivell institucional caldria portar a terme per reduir-lo.

Trobareu més informació sobre les cabines de silenci en els següents enllaços:

http://www.yorokobu.es/cubeofsilence/http://urbanohumano.org/agency/portfolio/cube-of-silence/

 

cube of silence

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Dia Mundial Sense Soroll a l’ escola Rosella

A l’ escola Rosella per celebrar el dia de sensibilització vers el soroll, el dimecres 24 d’ abril es va realitzar una activitat amb la col·laboració d’alumnes de teatre de l’institut de Viladecavalls.
Mentre els nens i nenes de l’ escola feien classe i de forma inesperada, uns joves anaven entrant a les aules i realitzaven petites actuacions de mímica (http://ca.wikipedia.org/wiki/Mim).

Aquesta activitat va donar peu a que, posteriorment, es parlés amb els alumnes del seu contingut.

 ALTRES ACTIVITATS DE LA JORNADA:
-Per la tarda, els alumnes de les classes de tercer, van rebre la visita d’una periodista, l’ Eva Millet, que ha escrit articles sobre el tema del soroll.
Els va explicar que a països com Anglaterra, els nens no són sorollosos.  Deia que allà, quan els pares fan callar als fills fan servir l’ expressió “shush” i no criden.  També va explicar com el soroll mata les cèl.lules cilíades auditives i que quan passa això sentim com un xiulet que pot arribar a ser greu si ens hem exposat abans a un nivell de decibels molt elevat.
Els alumnes també van explicar com treballen el tema a classe i quins són els sons que els resulten més agradables: el cant dels ocells, el silenci, una música tranquil.la, l’ aigua…
Va ser una activitat molt interessant i agradable.
-A més, aprofitant que en aquest nivell treballen ara el text poètic, han elaborat aquests dos poemes col·lectivament:
 poema MADUIXES


ACTIVITAT REALITZADA PER A MILLORAR EL CONFORT ACÚSTIC A L’ AULA DE SEGON A (LES MOTOS)

Degut a que el grup de 2n A (LES MOTOS) hem estat durant uns dies molt nerviosos, la nostra mestra va decidir que havíem de parlar sobre això i intentar millorar. Vàrem fer una assemblea i,  amb tranquil·litat,  vam arribar a prendre acords com aquests. Per immortalitzar-los fins a final de curs i enrecordar-nos així dels bons hàbits i de les nostres decisions, vam fer aquest petit mural.

Esperem que ens ajudi a tots a reflexionar en la nostra tasca educativa. Que és tan important!!

 


Publicat dins de General | 2 comentaris

24 d’ abril Dia Mundial sense Soroll

Avui és el Dia Mundial de Sensibilització vers el Soroll.  A continuació trobareu algunes informacions publicades sobre el tema:

El medi ambient.- TV3

“A les nostres carreteres hi ha diversos elements per disminuir els nivells de soroll, però han de complir certes condicions per ser efectives. Ho recordem en el Dia Mundial de la Contaminació Acústica”

 

El següent reportatge explica que Barcelona és una de les ciutats més sorolloses del món:

BTV NOTÍCIES.CAT

 

EL FAR.CAT (clicant damunt de la font podeu accedir a la notícia completa)

La Generalitat prepara la declaració de la primera zona d’especial protecció contra el soroll al Papiol

“El Departament de Territori i Sostenibilitat està treballant amb l’Ajuntament d’El Papiol en la tramitació de la primera Zona d’especial protecció de la qualitat acústica (ZEPQA) de Catalunya. Ho ha anunciat aquest matí la directora general de Qualitat Ambiental Assumpta Farran, a Sabadell, durant la jornada Menys soroll, més acústica, en motiu de la celebració del Dia Internacional de la Sensibilització vers el Soroll”

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Article: “La carreta vacía”

Aquest article del professor Miguel Angel Santos Guerra, parla de la importància de saber escoltar per aprendre a dialogar i de com sovint, el soroll en les converses amaga en el fons ignorància i un deficient ús del llenguatge.  La història de “la carreta vacía” complementa molt bé la seva argumentació. A continuació podeu llegir alguns fragments de l’ article i accedir a l’ enllaç del seu bloc per poder-lo llegir sencer.
discutir.jpg

“Saber dialogar es un arte, una ciencia y una virtud. El mayor enemigo del diálogo es la cerrazón de mente. Porque el que dialoga creyendo que posee la verdad no está en condiciones de escuchar a nadie. No hay mayor petulancia que la del necio. El necio no es capaz de dialogar porque solo oye su propia voz. No importa lo que el otro dice. Es más, si algo le importa, es para negarlo, despreciarlo o rechazarlo de plano, sin entenderlo siquiera.

Otro enemigo del diálogo es el griterío. Esa reiterada y actualísima manía de creer que, mientras más se grita, más razón se tiene. Resulta casi increíble observar algunas tertulias televisivas. No solo es que se grita mucho, es que se puede ver (que no escuchar, porque resulta imposible) a dos o tres tertulianos gritando a la vez, sin hacer el menor esfuerzo por saber lo que dice el interlocutor. ¿Qué diálogo es ese?…”
“Dialogar no es una tarea fácil, por más que lo parezca. Escuchar es una actividad muy difícil, que muy pocas personas llegan a realizar con perfección. Le oí decir a Carl Rogers: “Si un ser humano te escucha, estás salvado como persona”. A dialogar se aprende. El diálogo se ejercita. En algunos debates que he organizado en el aula, he pedido que, antes de rebatir un argumento, la persona que quiere hacerlo resuma lo que ha dicho el que ha intervenido previamente. Y éste debe decir si realmente era eso lo que había dicho. Sé que eso hace lento y complicado el proceso de diálogo, pero permite comprobar que quien ha preparado sin escuchar su argumento se vea obligado a decir:
– Perdón, no he estado escuchando.Y otras veces, el interviniente, precisa:
– No. Yo no he dicho nada de eso. O no me he explicado bien o no me has atendido bien.
Alguna vez he realizado un ejercicio para el aprendizaje de habilidades de interlocución. A y B hablan mientras C observa. Después del diálogo el observador informa a los dos que han hablado sobre el contenido y el proceso de su comunicación. Después, A pasa a ser B, B pasa a ser C y C pasa a ser A. El ejercicio se hace tres veces, de modo que todos hablan, todos escuchan, todos observan y todos son observados. Resulta apasionante el análisis que todos hacen después sobre las vivencias que han tenido en los distintos papeles. Es sorprendente, por ejemplo, ver cómo quien escucha ocupa algunas veces su cabeza en buscar nuevas. preguntas sin prestar atención a lo que está diciendo el que informa.
Para dialogar es importante tener algo que decir. Es importante también saber decirlo. Y, cómo no, es de agradecer que haya ingenio para que no sea la conversación insoportablemente aburrida.Una azafata discute con un pasajero en pleno vuelo. La conversación se tensa y él acaba diciendo:
– Mire usted, señorita, vamos a dejarlo aquí porque me parece que usted es una persona antipática y desagradable.Y ella contesta:
– Pues mire usted, señor, yo creo que usted era una persona simpática y encantadora, pero los dos podemos estar equivocados.
He leído, no sé exactamente donde, esta aleccionadora anécdota que explica muy bien el origen de los gritos y del ruido de los diálogos.
Alejandra caminaba con su padre cuando éste, de repente, se detuvo en una curva del camino. Después de un breve silencio, le preguntó:
– Además del cantar de los pájaros, ¿qué oyes, Alejandra?
La niña prestó atención aguzando sus oídos. Después de unos segundos, respondió:
– Papá, estoy oyendo el sonido de una carreta que se acerca.
– Muy bien, -respondió su padre – Tienes razón, se está acercando una carreta vacía.
Alejandra, asombrada, preguntó a su padre:
– ¿Cómo sabes que es una carreta vacía si aún no la has visto?-Entonces el padre respondió:
– Es muy fácil saber cuándo una carreta está vacía, por el ruido que hace.
Cuanto más vacía está la carreta, mayor ruido hace…”

http://blogs.opinionmalaga.com/eladarve/2012/05/05/la-carreta-vacia/

Publicat dins de General | Deixa un comentari

“Menys soroll, més acústica”

El proper 24 d’abril se celebra el Dia Internacional de la Sensibilització vers el Soroll 2013.


La Secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat organitza conjuntament amb l’Ajuntament de Sabadell, la Diputació de Barcelona, el Col·legi Oficial d’Enginyers Tècnics i Graduats en Enginyeria de Telecomunicació de Catalunya i el Laboratori d’Enginyeria Acústica i Mecànica de la Universitat Politècnica de Catalunya una jornada de treball-intercanvi-reflexió i cocreació orientada al sector de l’acústica i a la gestió del soroll públic i privat…

Accedeix a tota la informació clicant sobre l’ enllaç del Butlletí d’ Escoles Verdes Núm 59

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

“Sonidos del agua”

Avui és el dia Mundial de l’ Aigua 2013.

El so de l’ aigua és relaxant i terapèutic…

El proper vídeo es va gravar un dia d’ estiu en el moment de la sortida del sol a la platja de Garrucha (Almeria) amb el so de les onades del mar de fons i un protagonista excepcional.

Altres vídeos amb música de l’ aigua:

Publicat dins de General | Etiquetat com a , | 1 comentari

Quèquicom: QUÈ DIUEN ELS OCELLS

-El darrer programa del QUÈQUICOM explica molt bé, amb la intervenció de diferents experts, la riquesa acústica i diversa del cant dels ocells:

TV3- 08/03/2013

“Els ocells xiulen, refilen, xerrotegen, escatainen, cloquegen, claquen, garrulen, parrupen, escotxeguen, esgaripen o ululen. Però què diuen? Paraules d’amor. I aquestes paraules sedueixen tant les femelles com els jurats dels concursos de cant. El baríton Ramon Gener, d’“Òpera en texans”, assisteix al plató de “Quèquicom” i compara amb Jaume Vilalta els ocells cantaires amb els cantants d’òpera…”

 

-A continuació podeu accedir a la informació relacionada amb una de les més boniques composicions musicals: “El cant dels ocells”

EL CANT DELS OCELLS.- Pau Casals

Wikipedia: http://ca.wikipedia.org/wiki/El_cant_dels_ocells

“El cant dels ocells és una cançó tradicional catalana de Nadal… Va ser popularitzada fora de Catalunya per Pau Casals que va començar a interpretar-la al violoncel en els seus concerts des de l’exili del 1939. Per això és considerada un símbol nacional de Catalunya“… La seva versió s’adapta al ritme de bressolar i per això, segons Joan Amades, és utilitzada com a cançó de bressol.

Fruit del sentiment catalanista de Pau Casals, sentiment confrontat amb els seguidors del franquisme, i d’una conferència a la seu de les Nacions Unides (I am a Catalan) on va interpretar aquesta cançó, El cant dels ocells ha esdevingut un símbol de pau i llibertat a arreu del món, però de manera significativa a Catalunya, on se sol usar per acomiadar als difunts el dia de l’enterrament i és considerada símbol nacional”

-En els següents vídeos podeu veure dues interpretacionss de “El cant dels ocells”. La primera és una interpretació de Pau Casals al violoncel i la segona és una versió de Lluís Llach i Josep Carreras que van oferir conjuntament l’ any 2002 en un concert a Barcelona.

Publicat dins de General | 1 comentari

Arquitectura eco-acústica: Lullaby Factory

La Lullaby factory és una façana del London’s Great Ormond Street Hospital. Al llarg dels seus deu pisos, hi ha una xarxa de canonades que s’ han aprofitat per emetre periòdicament diferents cançons de bressol, composades per Jessica Curry, seguint criteris de salut per als pacients.

Aquesta obra de reconstrucció arquitectònica és un bon exemple de transformació lúdica, sensorial i terapèutica d’ un edifici que era més aviat gris i poc acollidor.

En aquesta web podeu completar la informació:

http://nomadaq.blogspot.com.es/2013/02/studio-weave-lullaby-factory.html

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

REDES: El sentit de la música

Quan escoltem un so ens pot o no agradar….

Quins factors influeixen perquè la percepció musical sigui diferent a cada persona?

Les diferents àrees geogràfiques on hagi crescut una persona, l’ idioma que parli, o el fet de ser dretà o esquerrà també determinen la manera d’ escoltar.

Eduard Punset en el programa Redes, entrevista a Diana Deutsch, Catedràtica de Psicologia de la Universitat de Califòrnia, on ha desenvolupat un estudi: la paradoxa de Tritó.
Deutsch, mostra a Eduard Punset com aquesta paradoxa confirma la diferent percepció musical i la seva relació amb els sons als que s`ha estat exposat durant la infància.

En el plató participen Andrés Lewin-Richter, Director de la Fundació Phonos de la Universitat Pompeu Fabra (Barcelona), y Marta Cureses, Musicòloga de la Universitat d’ Oviedo.óloga de la Universidad de Oviedo.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

EL SAMARUC, UN DISPOSITIU ACÚSTIC PER A PROTEGIR L’ ENTORN MARÍ

 

Font: Ciutat de les Arts i les Ciències de València (accdeiu a la web clicant damunt la imatge)

08/02/13

L’OCEANOGRÀFIC I LA UPV DISSENYEN UN NOU SISTEMA PER A ESTUDIAR LA BIODIVERSITAT, FLUXOS MIGRATORIS I CONTAMINACIÓ ACÚSTICA EN ELS MARS

Les primeres proves del dispositiu SAMARUC s’han realitzat en l’aquari Oceans

Biòlegs de l’Oceanogràfic i investigadors de l’Institut iTEAM de la Universitat Politècnica de València han dissenyat un nou sistema que permet detectar, gravar i classificar els sons de diferents espècies marines. Denominat SAMARUC, el sistema, un dispositiu acústic passiu, contribuirà a la protecció de l’entorn marí i del medi ambient.

Veure vídeo dispositiu acústic Oceanogràfic UPV emés per RTVV-Canal 9.

Entre les seues aplicacions, es pot utilitzar per a caracteritzar la biodiversitat dels mars i oceans, així com per a detectar el pas de cetacis i establir patrons migratoris o conéixer la contaminació acústica submarina.

Segons explica José Antonio Esteban, responsable del departament d’Investigació de l’Oceanogràfic, el seguiment de les poblacions de cetacis en mar obert resulta extremadament complicat. Per a poder realitzar esta tasca de forma eficient és necessari conéixer amb un nivell de detall òptim els patrons migratoris dels mamífers marins així com els factors antropogènics que els afecten, entre ells la contaminació acústica submarina.

En este sentit, els sistemes de gravació de sons submarins com SAMARUC constituïxen un mode senzill i objectiu de controlar la presència dels animals que poblen els mars i oceans. “Addicionalment, una vegada en el laboratori i gràcies a sistemes de processat digital de senyal i reconeixement estadístic de patrons incorporats en el propi dispositiu estes gravacions poden aportar informació valuosíssima de cara a establir el nombre d’animals i la seua espècie”, apunta Ramón Miralles, Investigador de l’iTEAM de la UPV.

A diferència d’altres dispositius que actuen com a mers gravadors de sons, SAMARUC integra dins de la seua electrònica tots els algoritmes de processat de senyal i és capaç de proporcionar fitxers d’àudio ja indexats amb les deteccions de les diferents espècies de cetacis. El sistema pot ser programat per a detectar i diferenciar sons de dofí, rorqual comú, així com de soroll antropogènic.

SAMARUC aporta considerables avantatges enfront d’altres sistemes existents en el mercat: destaca per la seua facilitat d’ús, baix cost i possibilitat de reprogramació. Les primeres proves del nou sistema s’estan duent a terme en el tanc d’oceans i el delfinari de l’Oceanogràfic.

De cara al futur, els investigadors de la UPV i biòlegs de l’Oceanogràfic assenyalen que podria utilitzar-se en la detecció a través del so d’altres espècies com el catxalot (Physeter macrocephalus), el control per part de les autoritats del nivell del soroll en els mars i oceans així com el control de les detonacions en prospeccions submarines.

“També es planteja en un futur establir una xarxa de dispositius acústics passius fixos en el fons del mar capaç de connectar-se amb una estació terrestre; amb això obtindríem una imatge sonora i dinàmica del mar en temps real que permetria inclús localitzar la posició dels diferents espècimens, podent-se pal·liar problemes com la col·lisió d’embarcacions amb grans cetacis”, conclou José Antonio Esteban.

Publicat dins de General | Deixa un comentari