| 
 Hem  preguntat a nois i noies d’entre 18 i 20 anys i, llevat d’uns pocs,    ens diuen que 
la Literatura és la “maria” d’avui dia i que, generalment,  se   la treuen de sobre com poden. 
El problema ve de lluny. En primer  lloc ja   troben més agradables els formats digitals. 
Evident i lloable.  Els nois i   noies d’avui s’adapten a les innovacions de la societat  actual. 
De tota   manera tampoc no aprecien gaire el cinema. Veuen molta  televisió, juguen amb 
jocs digitals; caldria fer una anàlisi de totes  les narracions que troben en   tots els formats 
que remenen però  gairebé a tot arreu la base és la narració.   Perquè doncs no gaudeixen 
de narracions més llargues i ben explicades? Hi ha   molts factors; però  la meva reflexió 
aniria en el sentit de que sovint deixem   l’alumnat a  la descoberta de les seves habilitats 
naturals per a endinsar-se   en  la comprensió total d’una obra. El plaer de llegir el troba 
qui el  troba.   Ho tenim assumit. 
A  l’actualitat els nois i noies han vist molta televisió i han anat    adquirint unes 
capacitats de comprensió que ens són desconegudes. Posaré  un   exemple: 
una personeta de 2 (gairebé 3) anys i una altra de 5 anys  miren a la   televisió el 
“Tarzán de los monos”. La nena de 5 anys es  pot veure que va   seguint alguna 
cosa (que segur que no ho entén tot),  però mostra atenció i   encara que parlis a la 
seva vora no s’immuta i  aguanta fins al final. El nen   de 2 anys mira fixament la 
pantalla a la  recerca d’alguna cosa que li cridi   l’atenció i de tant en tant et fa  saber 
que l’ha trobada i et diu: “micos!   fants!” Al cap d’una estona  es cansa i va a una 
altra activitat més   interessant. L’habilitat que  exerciten és la d’avançar en la 
comprensió a   partir de trobar interès  en una obra i entendre una mica què hi passa. 
Hi ha   unes grans  diferències entre les estratègies que desenvolupa cada un o una i   que, 
segurament, tenen a veure amb els interessos personals i amb la    capacitat intel·lectual 
evolutiva de cada criatura. 
A  l’escola els donem llibres a llegir, els preguntem què han entès,    expliquem contes i 
ho fem molt bé; però ara tenim una altra eina que ens    permetria de treballar conjuntament 
en el sentit de fer que els nens i  nenes   puguin compartir les estratègies de comprensió que 
han anat  adquirint   individualment. Els ordenadors i el canó de projecció ens  permeten 
aprofitarl’avinentesa que l’escola és l’únic espai on es  troben 25 nenes i nens d’un   nivell 
semblant i per tant proper,per  poder fer que parlin de com entenen,   com veuen, com 
miren i de quin  resultat delectura interpretativa poden   arribar. En direm 
LECTURA  CONJUNTA. El professoratd’Infantil i Primària va   adquirint  l’habilitat 
de llegir a la classe tot aprofitant que una esfixa en   un  detall, l’altre en un altre i de 
vegades entre tots poden arribar a  trobar   elmissatge complet d’una obra, que no 
sempre és tan senzill o  superficial   com havíem pensat. 
Això  demana un temps. Una sessió per setmana ja estaria bé. Demana més    coses, però: 
cal que els i les mestres siguin bones guies de la conversa  i   mirin de fer arribar les opinions 
que van sortint i les aportacions  a cada   membre del grup. Caldrà també que es preparin bé 
la lectura a  fer; que   sàpiguen tot el que pot donar de sí el llibre a llegir i com  cal   seleccionar-lo, 
tenint en compte els interessos del grup, el  contingut   lingüístic o temàtic del conte i sobre tot 
lesil·lustracions, la seva força   com a llenguatge comunicatiu i visual  que pot assegurar que 
l’activitatesdevingui més o menys atractiva per  als infants. 
| Enric Larreula | 
  | 
  | 
 
 
 | 
 | 
 | 
 
|  Carolina Gonzalez Planella | 
 | 
 Carolina Gonzalez Planella 
 | 
 
 
Ens  confonem si pensem que els llibres il·lustrats són per als petits    solament. Alguns valdrien 
fins i tot a Secundària i necessitarien la  guia   dels mestres per saber-ne extreure tot el cabdal 
educatiu i  d’aprenentatge.   Sigui a casa, un adult i un infant, sigui a la  biblioteca, en grup petit, 
sigui a la classe, en grup gran, sovint les  preguntes que  fem van en la   direcció de la seqüència 
narrativa i  prou, què ha passat? I què més?. En un   llibre il·lustrat hi ha molta  més informació 
que els infants poden extreure   en la seva lectura  individual si aprenen a comprendre: El títol, 
el final,   els  personatges, l’argument amb la temàtica que s’hi presenta, la relació  entre   el 
text i la il·lustració (aprendre a gaudir-la i saberllegir  la informació   que aporta i com ens és 
essencialper a poder tirar  endavant amb la lectura). 
Opinions, es fan conscients que la lectura  no és neutra i que sempre hi ha un   rerefons que 
calinterpretar? Els  demanem una comprensió descriptiva i   superficial o una de profunda i 
interpretativa? No sempre els textos porten   prou indicis per guiar  l’aprofundiment; cal la 
interacció amb companys i amb   l’adult. 
La  reflexió sobre la comprensió ens serveix tant per llibres com per    altres formats. 
Llegir vol dir comprendre, tot el que comprenem ens    representa una experiència personal. 
Per exemple, a Primària, les obres  que   han passat a cinema, són una bona eina de treball. 
Les  il·lustracions en   permeten ensenyar a comprendre molt abans que ho  faríem si no les 
teníem. A   dos anys ja podem compartir experiències  davant les imatges. Si diem que 
s’aprèna llegir, llegint; com més  experiències aportarem als nostres nens i   nenes, molt millor. 
Teresa Creus  |