EL JOC DELS LLIBRES FUGITIUS
Àmbit: Gust per la lectura
Activitat adreçada a: Alumnat de Primària.
OBJECTIUS
Aprendre a llegir, llegir per aprendre, gust per la lectura i/o formació d’usuaris
– Afavorir la divulgació de títols de llibres.
– Despertar l’interès i la curiositat per alguns títols.
– Afavorir la presència del llibre i les converses al voltant de llibres en un àmbit
de la vida quotidiana diferent a l’escolar: al carrer, a les botigues, jugant…etc.
– Participar en una activitat lúdica.
– Crear víncles que afavoreixin la cohesió social.
DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT
És tracta d’un joc que consisteix en descobrir on s’han amagat els llibres fugitius que s’han escapat dels prestatges de la nostra biblioteca i s’han refugiat als aparadors de les botigues del poble. Per preparar el joc el professorat ha de fer un recorregut pels carrers del poble i fer un llistat de possibles comerços col·laboradors, i fixar un nombre màxim de llibres fugitius. Nosaltres els vam fixar en 10.
A continuació vam preparar una carta dirigida als comerciants explicant en què consistia l’activitat i quan la volíem dur a terme, i demanant la seva col·laboració. Els demanàvem si podien exposar un llibre de la nostra biblioteca de manera ben visible al seu aparador durant 10 dies. Vam lliurar la carta personalment i tots els comerços ens van oferir amb alegria i sense cap recel la seva col·laboració.
Amb el llistat de botigues col·laboradores vam fer la selecció de títols que es convertirien en els llibres fugitius. A cada botiga li vam assignar un llibre amb un títol relacionat amb el tipus de botiga que era. Per exemple: a la farmàcia li vam demanar que exposés: Quan estic malat; a la pastisseria: El pa…
Vam portar els llibres fugitius a la botiga corresponent per tal que l’exposessin durant el temps que duraria el joc i just a l’endemà vam lliurar a les famílies i a l’alumnat una carta explicant que misteriosament s’havien escapat uns llibres de la biblioteca i demanant la seva col·laboració en la tasca de recuperació. El mateix document incloïa el llistat dels llibres fugitius i una graella on havien d’apuntar el tipus i nom de la botiga on els havien vist, i l’adreça. En cap cas l’havien d’agafar sinó que, quan els haguessin trobat tots, havíen de dipositar el full a la bústia que vam posar al vestíbul de l’entrada amb el nom Bústia del Joc dels llibres fugitius.
El document es va llegir i comentar amb entusiasme a les aules i els tutors i les tutores van animar a tothom a jugar i a col·laborar.
Un cop transcorreguts els 10 dies que durava el joc la responsable de biblioteca va passar a recollir els llibres per les botigues i en senyal d’agraïment els vam fer arribar una carta i els vam regalar el llibre i un imant.
L’endemà els vam exposar i vam celebrar que tornessin a estar a l’escola.
Vam agrair públicament la col·laboració i l’entusiasme que va despertar aquesta activitat i vam sortejar llibres – un per cada cicle – entre tots els fulls correctament emplenats que havien estat dipositats a la bústia.
AVALUACIÓ
-
Motivació i entusiasme demostrat per l’alumnat.
-
% de participació i nombre de fulls degudament emplenats.
-
Comentaris d’alumnat, famílies i comerciants.
TEMPORITZACIÓ
(curs escolar, trimestral, horari…) |
|
RECURSOS HUMANS (BE, professorat, famílies…) |
|
RECURSOS MATERIALS
|
Núm |
BOTIGUES |
TÍTOLS LLIBRES |
1 |
SUMA |
PATATES FREGIDES |
2 |
ÍNDEX |
LA BIBLIOTECA DELS LLIBRES BUITS |
3 |
COMERCIAL HUMBERT |
SÓC UN ARBRE |
4 |
COALIMENT |
NO M’AGRADEN ELS ESPINACS |
5 |
CISTELLERIA I ESPARTERIA M ROSA |
ELS FOLLETS SABATERS |
6 |
CAL TULLET |
EL PA |
7 |
FARMÀCIA ROVIRA |
QUAN ESTIC MALALT |
8 |
CAL MORATÓ |
LES FILADORES |
9 |
LA RIALLA |
ENDRAPALLIBRES |
10 |
LA BOMBOLLA |
QUÉ BÉ! UN GERMANET! |