Floquet de neu

floquet.jpeg 24 de novembre, 5 anys que ens va deixar

Floquet de Neu era l’únic goril·la albí conegut en el món, i l’atracció més popular del Parc Zoològic de Barcelona.

Vols saber més coses de’ell ?  Clica aquí

[kml_flashembed movie="http://es.youtube.com/v/cO1eh2k8rGA" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/hOEuyT7QJWg" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/72TD0CkMhf4" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

En Floquet de Neu era un goril·la albí de l’espècie goril·la occidental (Gorilla gorilla), subespècie goril·la de les planes occidental (G. g. gorilla). Es calcula que havia nascut cap al 1964 i va morir el 24 de novembre de 2003. Per tant, tenia cap a 39 anys al moment de la seva mort, força més que la mitjana de 25 anys que sol viure un goril·la en llibertat.

El nom original en llengua fang era Nfumu Ngi (“goril·la blanc”), i Jordi Sabater el va anomenar Floquet de Neu[1]. Inicialment presentat a Tele/Exprés com Blancaneus, va fer fortuna el nom de Sabater quan la revista de la National Geographic el va treure en portada del març del 1967 amb el nom Snowflake. El nom va tenir ressò a la premsa (Stern, Life, Paris-Match) i va ser traduït al castellà com a Copito de Nieve. Sabater mateix l’anomenava Floquet o Copi, i els últims anys Nfumu. L’asteroide 95962 Copito, descobert per l’astrònom J.Manteca a l’observatori de Begues, va ser anomenat en honor seu.

Va ser capturat als afores de la ciutat de Nko (Rio Muni, actualment Guinea Equatorial) l’1 d’octubre de 1966 per un caçador, anomenat Benito Mañé, de l’ètnia fang, que va abatre un goril·la i la seva parella, i que va trobar el petit goril·la blanc abraçat a la seva mare. Mañé el vengué al primatòleg Jordi Sabater Pi per l’equivalent d’unes 20.000 pessetes d’aleshores. Sabater era el conservador del Centre d’Experimentació Zoològica d’Ikunde, dependent del Zoo de Barcelona. L’1 de novembre de 1966 va ser portat a Barcelona i posteriorment al Parc Zoològic.

El dia de Sant Josep del 1967 va ser rebut en audiència oficial per l’alcalde Josep Maria de Porcioles. Com a curiositat s’explica que va defecar mentre era assegut a la cadira del despatx de Porcioles.

El fet de ser l’únic goril·la albí del món va fer que ràpidament es convertís en un animal emblemàtic per la ciutat de Barcelona. Tot i que va arribar a tenir 22 descendents, de moment cap d’ells no ha heretat el seu color blanc característic. Des de 2001 patia un tipus de càncer de pell poc comú, possiblement a causa del seu albinisme. Al setembre de 2003 es va anunciar que s’estava morint, i al mes següent se li va aplicar l’eutanàsia.