TEMPS DE FIRES LITERÀRIES

El 15 de setembre a Medinyà tindrà lloc la XIV Fira del Conte, una fira plena d’activitats entorn als contes: conta-contes, paradetes, tallers, reconeixements a autors (enguany  Violeta Denou pel seu personatge Teo), etc.

Clicant damunt el cartell, accedireu al programa:

També el proper cap de setmana 8a. ed. Riudelletres a Sant Pere de Riudebitlles. El seu programa presenta activitats continuades tant dissabte com diumenge, vagis a l’hora que hi vagis sempre podràs gaudir d’alguna proposta per a professionals i públic en general.

Es preveuen com a mínim vint parades de llibres que presentaran les novetats LIJ, xerrades, presentacions, ponències,etc. Tot això comptant amb experts de gran nivell com la narradora Jordina Biosca, l’escriptor Àngel Burgas, il.lustradors com Ignasi Blanch i il.lustradores com Antònia Borrell i molt més. Trobareu tot el programa en el següent enllaç:

 http://riudelletres.cat/index.php/programa-riudelletres-2024/

Una altra fira és Encontats a Balaguer el diumenge 22 de setembre, la gran festa del conte i del llibre il.lustrat i és quan tot el centre històric de la ciutat s’omple d’històries fantàstiques que entusiasmaran a petits i grans . Però, a partir del dimecres 18 de setembre hi ha diverses activitats adreçades als escolars de Balaguer i al públic en general.

Trobareu el programa clicant damunt la imatge del cartell:

Per acabar, la 42a edició de La Setmana del Llibre en Català del 20 al 29 de setembre que enguany es farà al Passeig Lluís Companys, des de l’Arc del Triomf al Parc de la Ciutadella. Com sempre, conté una extensa programació per a tots els públics.

Tota la informació clicant damunt el cartell:

Un bon propòsit per a aquest nou curs: LLEGIR CADA DIA UN CONTE.

(En aquestes fires trobarem infinits recursos i motivacions, si ens en falten)

Publicat dins de General | Deixa un comentari

RECORDS (O “SOUVENIRS”) DE LES VACANCES

Comencem el nou curs i després de vacances continuem amb el blog  triant algunes cosetes que he vist aquest estiu i que m’agradaria compartir-les.

Un article a El Diari de l’Educació a on conèixer el perfil de la nova consellera d’Educació:

Esther Niubó, la consellera que vol impulsar un gran pacte social per l’educació.

(clicant sobre la imatge accedireu a l’article)

Segons tinc entés, l’anterior conselleria d’Educació havia apostat per un equip d’experts format per membres de la Fundació Bofill i de l’Associació de Mestres Rosa Sensat per a resoldre els mals resultats que va reflectir l’informe Pisa, sembla que tot va quedar en suspens…l’activació de les BE prevista a partir de setembre del curs 2023-24, no es va dur a terme (?). Però, “ha aparegut” el projecte Bibliotech“des de la Fundació Bofill i us en poso un tastet que és un indicador del seu enfocament:

     7 bibliomites de les biblioteques escolars

 “En una biblioteca escolar s’ha de fer silenci” és una de les frases que potser hauràs sentit alguna vegada. Les biblioteques escolars (BE) han estat tradicionalment percebudes a través d’un seguit de mites. Percepcions que han limitat les mirades per entendre-les com a espais dinàmics i enriquidors, com a nodes de cultura o d’usos digitals i empoderadors per a tots els infants i joves.

Des de la Fundació Bofillvolem que les biblioteques escolars siguin el cor de les transformacions educatives actuals, per això hem impulsat BiblioTech. Volem donar resposta al repte de millorar-les, en clau d’equitat, i reimaginar-les en entorns on càpiguen l’amor per la lectura i el desenvolupament d’aprenentatges digitals i mediàtics.

És hora de transformar-les en centres vitals d’aprenentatge i nous descobriments i, per això, aquests són 7 bibliomites que hem de desmuntar:

1. Cal fer sempre SILENCI

Tradicionalment, la biblioteca escolar ha estat vista com un lloc on el silenci és imperatiu. No obstant, és molt més que això. Les biblioteques poden ser espais vius, dinàmics i inclusius, on la lectura, l’experimentació i la participació activa es fomenten constantment.

Superem el mite de la biblioteca com un lloc de silenci i transformem-la en el centre vital d’aprenentatge i descoberta del centre.

2. Només hi ha LLIBRES

La col·lecció de llibres és crucial, però la biblioteca ha de ser un espai multifuncional on s’ofereixi una varietat de recursos per potenciar la lectura, l’aprenentatge i la creativitat. Així, les biblioteques es poden convertir en entorns d’exploració amb materials audiovisuals, recursos digitals, jocs educatius, espais de treball en grup, activitats culturals i zones de creació.

Superem l’imaginari de la biblioteca on només hi ha llibres.

3. Els infants ja no gaudeixen de la LECTURA

Contràriament a aquest mite, la lectura pot ser gaudi i plaer per als infants quan es treballa de manera adequada. Les biblioteques escolars juguen un paper fonamental en estimular l’interès per la lectura a través de programes de mediació literària, clubs de lectura infantil i activitats d’animació lectora.

Superem els prejudicis sobre les noves generacions de lectors i transformem la biblioteca escolar com a motor per mantenir viu l’amor per la lectura entre els més joves.

4. És on anar a fer DEURES

Tot i que la biblioteca és un lloc adequat per a l’estudi i la realització de tasques escolars, també ofereix moltes altres oportunitats d’aprenentatge i creixement personal. És un espai on l’alumnat pot explorar diferents àrees d’interès, fomentar la curiositat i la recerca independent. Organitzem activitats d’aprenentatge social com clubs de ciència o tallers creatius per promoure la participació comunitària.

Superem la biblioteca com a lloc on anar a fer deures i transformem-la en un espai de descoberta i creixement personal.

5. És un espai de l’escola i per l’ESCOLA

La biblioteca escolar pot ser molt més que un recurs intern per a l’escola. Pot ser un centre de dinamització comunitària que involucri no només a l’alumnat i el professorat, sinó també a les famílies, exalumnes i altres membres de la comunitat educativa.

Superem les idees sobre l’espai i transformem la biblioteca en un entorn físic i virtual de dinamització oberta a tota la comunitat educativa.

6. Funciona per si SOLA

La biblioteca escolar requereix un lideratge actiu i un equip compromès per promoure la seva màxima utilització i impacte. Sense això, la biblioteca corre el risc de desaparèixer. Garantir que sigui un recurs vital dins de l’entorn educatiu implica la planificació d’activitats, la col·laboració amb altres agents educatius i culturals, i la participació activa de tots els implicats.

Superem la idea d’espai estàtic per transformar la biblioteca en un espai viu i rellevant.

7. És cosa del PASSAT

Les biblioteques escolars modernes han de ser una part integral del paisatge educatiu contemporani. Lluny de ser obsoletes, han de ser centres d’aprenentatge i innovació que ofereixin recursos actualitzats, fomentin la lectura i la recerca, i promoguin la curiositat i la creativitat. Així, les biblioteques escolars poden recuperar la seva rellevància i contribuir de manera significativa a l’educació dels alumnes.

Mural de la casa-museu d’Àngel Guimerà

Per acabar aquest recull, una cosa ben bonica que engalana la façana de la casa-museu d’Àngel Guimerà a la nostra vil.la:

Un dels actes duts a terme a El Vendrell amb motiu del centenari de la mort d’Àngel Guimerà, va ser la presentació-inauguració d’un mural realitzat per l’il.lustrador Ignasi Blanch. Aquest mural ocupa la façana lateral de l’edifici de la casa a on va viure l’escriptor, està compost per dibuixos plens de simbolisme dels protagonistes d’obres tan significatives com Terra Baixa, Mar i Cel i La Filla del Mar.

 

 

 

 

 

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

PER UN ESTIU LECTOR

I bones lectures!

Amb aquest objectiu, el Grup de Treball Bibliomèdia fa un recull de les guies de lectura elaborades per especialistes en LIJ de diferentes centres o institucions, normalment aquestes guies coincideixen amb temps de vacances i això va bé per desvincular la lectura com a tasca exclusiva de l’escola i establir-ne un hàbit dins el temps d’esbarjo, en aquest aspecte s’ha incidit molt en el recent festival literari infantil de Barcelona Món Llibre 2024.

En aquest enllaç trobareu les guies (i un bonic poema de Núria Alberti):

https://grupbibliomedia.blogspot.com/2024/06/guies-de-lectures-per-lestiu.html

També voldria difondre una activitat entorn a la celebració de l’Any Guimerà que es duu a terme a les nostres platges, a Sant Salvador i Coma-ruga que apropa la figura i obra d’Àngel Guimerà als més petits:

Per acabar, recomanar-vos un llibre que estic llegint i penso que per a molts adults pot ser de molta ajuda per a gestionar i prioritzar el tema de les pantalles versus lectura:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

ALBERT JANÉ I RIERA, FLAMANT PREMI D’HONOR DE LES LLETRES CATALANES

Volem posar de manifest quant ens alegrem de que se li hagi otorgat aquest premi.

Són moltes les generacions que relacionem l’Albert Jané amb els primers passos en el coneixement més formal de la nostra llengua, en el que fa referència als infants i joves podem dir, entre altres coses, que és seva la traducció de la primera pel.lícula infantil doblada al català, la Ventafocs; la direcció i col.laboració (traductor, corrector) a la revista “Cavall Fort”. En la seva vessant de traductor, va rebatejar la primera historieta de Les Schtroumpfs del belga Peyo com Els Barrufets, i la italiana Estefi, de Grazia Nidasio, …

Ens barrufa molt que se li hagi fet aquesta merescuda distinció!

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

ESCOLES D’ESTIU LITERÀRIES

El Grup Bibliomèdia ens ha fet arribar la següent informació:

Arriba el bon temps i amb ell les Escoles d’estiu d’arreu. A continuació us deixem enllaçades les que tenen formacions relacionades amb el món de la lectura i la literatura

(Si algú en sap d’altres ens ho podeu fer arribar per incloure-les)

ESCOLES I FORMACIÓ D’ESTIU 

6a Jornada de Biblioteques de Badalona.
Llegir per pensar: pensament crític a través de la lectura.

14a Escola d’estiu de LIJ (UVic, Abadia de Montserrat). Com mostrar la LIJ els grans reptes del món actual? Guerra, clima i tecnologies.

35a Escola d’Estiu del Casal del mestre de Granollers (Vallès Oriental). Aprendre a llegir des de la neurociència.

45a Escola d’Estiu A.M. Alexandre Galí (Vallès Occidental). La il·lustració com a fil literari.

7a Escola Estiu. M.R.P. Alt Empordà.

Escola d’estiu de l’ICE. La lectura literària a l’etapa d’infantil.

59a Escola d’Estiu de l’Associació de Mestres Rosa Sensat. Podeu consultar el catàleg de formacions de literatura aquí.

4a Escola Estiu MEAC. Alt Camp.

45a Escola d’estiu del Maresme.

45a Escola d’Estiu del Baix Penedès. Contes per llegir el món (la literatura que ens apropa a l’altre).

Escola d’estiu CDL. Saber per aprendre.

21a Escola Estiu FUMH. Biblioteca escolar: El plaer de la lectura, recursos pràctics.

12a Escola Estiu Aprèn Online.

Escola estiu Doqua.

25a Escola d’estiu ACTE.

Entre elles veieu que hi ha la nostra, la del Penedés, la de Saifores, a casa de la Marta Mata. El tema d’enguany: SENSE INCLUSIÓ NO HI HA EDUCACIÓ.

Us repeteixo l’enllaç clicant damunt la imatge a on trobareu tota la informació:

Publicat dins de General | Deixa un comentari

MÉS SOBRE LA COMPRENSIÓ LECTORA

8 característiques d’un llibre que faciliten la lectura a l’infant

No, la comprensió lectora no només depèn de la maduresa i les capacitats diverses de les criatures

Aquest és el títol de l’article publicat a la revista digital Criatures. L’autora és  Susana Peix Cruz, bibliotecària, escriptora i prescriptora de llibres infantils i juvenils, descriu vuit aspectes que faciliten la comprensió lectora d’un text. Podeu llegir-ho en el següent enllaç:

https://www.criar.cat/noticia/2307/8-caracteristiques-llibre-que-faciliten-la-lectura-a-infant

Publicat dins de General | Deixa un comentari

JORNADA DE LITERATURA INFANTIL I JUVENIL ASSOCIACIÓ DE MESTRES ROSA SENSAT

TOT S’HI VAL?

Sovint escoltem que l’important és que es llegeixi, sigui el que sigui i com sigui…però també dubtem de si aquest plantejament és correcte. Segur que les reflexions d’aquesta jornada ens ajudaran a ajustar els nostres recels.

Tota la informació la trobareu al següent enllaç:  https://www.rosasensat.org/producte/literatura-infantil-i-juvenil-tot-shi-val/

Publicat dins de General | Deixa un comentari

ACCIONS A LA BIBLIOTECA ESCOLAR DE QUALITAT A CÀRREC D’EN JAUME CENTELLES (ON LINE A DOCENTS.CAT)

Tot i que en Jaume Centelles prefereix, com ha expressat moltes vegades, les formacions presencials, ha acceptat la proposta de la Nati Bergadà de fer un parell de masterclass on line per a ensenyar com podem aconseguir que la biblioteca escolar sigui “el cor de l’escola”

Accions a la biblioteca escolar de qualitat (BEQ). Primera part

La primera de les dues masterclass en les que explico com podem aconseguir que la biblioteca sigui el cor de l’escola ja està pujada al blog de Docents.cat

En aquesta primera comparteixo dinàmiques i activitats que podem dur a terme per impulsar la lectura a l’escola i em refereixo a activitats que inclouen a tota la comunitat educativa. Són aquelles que es poden fer sense entrar a la biblioteca. A la segona ja veureu que em centro en tot el que pot passar dins d’aquest espai hospitalari i educatiu, imprescindible per a una educació de qualitat, i algunes de les accions que podem fer amb el grup classe.

Parlo d’activitats que es desenvolupen als passadissos de l’escola, al pati, al barri,, etc. i que requereixen de la complicitat de l’equip directiu, dels alumnes de cicle superior, dels botiguers de la zona, dels pares i mares, etc.

Si voleu veure un tastet de la masterclass (set minuts), ho podeu fer clicant a:

https://vimeo.com/938640220/8873833154?share=copy

Trobareu tota la informació a https://docents.cat/A l’apartat de Xerrades, n’hi ha que tracten de la literatura infantil i juvenil, com els “Laboratoris de lectura” explicats per la Marta Roig, “La conversa literària” a càrrec d’en Guillem Fargas i en Marc Alabart, el “Pla de lectura de centre” amb en Joan Portell, “la poesia” explicada per en Dani Espresate, els “Contes per treballar les emocions i els valors a l’aula” segons la Santitos Muñoz, “què és un club de lectura i com dinamitzar-lo” en paraules de la Maria Gajas, els “àlbums il·lustrats” explicats per la Núria Vouillamoz, i moltes més opinions i experiències.

 

 

 

 

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

UN PARELL D’ARTICLES QUE CAL LLEGIR

He llegit uns articles que penso que és bo difondre com a punt de reflexió relatius a certs aspectes i iniciatives sobre la lectura i la biblioteca escolar.

Un article basat en una entrevista que fa l’Helena López a María Pousa, assessora de la xarxa de biblioteques escolars a Galícia, publicat pel Periódico.

María Pousa: “L’escola no ha de tenir tota la col·lecció de Geronimo Stilton”

Si bé les comparacions són odioses, ens podem preguntar què passa aquí. També vàrem començar, però hem quedat subjectes a les voluntats individuals de cada centre o d’alguns membres que “hi creuen”. Quin seguiment i assessorament hi ha?

Us deixo l’enllaç a l’article que aporta unes quantes idees molt clares del que és i quin enfocament ha de tenir una biblioteca escolar:

https://www.elperiodico.cat/ca/societat/20240518/maria-pousa-l-escola-tenir-102581058

L’altre article de Sònia Espín l’ha publicat el diari digital Segre i fa referència a la supressió de les lectures obligatòries en el batxillerat. No sé què en penseu, a mi em sorprèn d’entrada  que la polèmica estigui només centrada en sí o no lectures obligatòries, veig bé que no se’n faci un examen, però potser caldria mirar com es treballen. Normalment, no es fa lectura a classe, llegida en veu alta. compartida, comentada… es mana llegir de tal a tal pàgina o capítol i a classe control/examen. S’ha de transmetre el valor de la lectura, despertar l’interès per la Literatura. Falla la metodologia, no el contingut.

Polèmica supressió a batxillerat i selectivitat de lectures obligatòries

https://www.segre.com/ca/lleida/240525/docents-catala-i-castella-veuen-error-suprimir-lectures-obligatories_453023.html

 

 

 

 

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

BIBLIOTECA ESCOLAR DE L’ESCOLA POMPEU FABRA DE MOLLERUSSA PREMIADA PER LA FUNDACIÓ BOFILL

Fa una dies encoratjàvem a les Biblioteques Escolars a participar en la convocatòria de la Fundació Bofill per a premiar aquelles BE que volien i podien mostrar les millors pràctiques i lluir de biblioteca.

Doncs bé, ja tenim guanyadora, en categoria de creativitat: la Biblioteca Escolar de l’Escola Pompeu Fabra de Mollerussa.

FELICITATS!!!

Al programa Els Matins de TV3 han donat la notícia i han fet un petit reportatge sobre les seves bones pràctiques recollides en el següent video.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari