Certificat digital

Què és?

És un petit arxiu que conté informació encriptada. Serveix per signar documents i té el mateix valor que una signatura feta a mà. Per exemple, és vàlid per signar les declaracions d’hisenda, com ara la 347, i poder-la presentar telemàticament.  També permet fer els ingressos corresponents a l’IRPF (model 111) mitjançant una transferència bancària des del propi ordinador.

Quins avantatges té?

No ens hem de traslladar a l’oficina d’hisenda, ni a la bancària per fer gestions relacionades amb hisenda. I les podem fer qualsevol dia a qualsevol hora.

I quins inconvenients?

Cal recordar l’ordinador, usuari i navegador on instal·lem el certificat digital perquè si canviem qualsevol d’aquestes coses no el podrem utilitzar.

Cal donar permís a l’ordinador per connectar-se de forma segura a l’Agencia Tributaria i a la Fábrica Nacional de Moneda y timbre. Això es fa clicant “Entenc els riscos” i “Afegeix una excepció” sempre que ens aparegui la típica pàgina de “No es pot confiar en la connexió”

També cal tenir l’ordinador actualitzat i seguir les recomanacions de l’Agencia Tributaria respecte al navegador i respecte a Java. Així mateix, és necessari tenir l’Acrobat Reader (o equivalent) instal·lat.

Quins documents es necessiten?

  • Original i fotocòpia del NIF de l’escola
  • Original i fotocòpia del NIF del director/a
  • Document que acrediti l’existènci de l’escola. Per exemple, DOGC on es publica la creació de l’escola.
  • Document que acrediti que una determinada persona és el director/a de l’escola. Per exemple, el nomenament del director. És possible que si no està clar que el document és vigent, us demanin, a més a més, un certificat que heu de demanar al vostre Servei Territorial.
  • Un número de petició que heu de demanar telemàticament a la Fábrica de Moneda y Timbre

Quin procés cal seguir?

  • Decidir a quin ordinador posarem el certificat i amb quin usuari i navegador el farem servir.
  • Preparar tècnicament aquest ordinador segons les instruccions de l’ Agencia Tributaria.
  • Reunir tota la documentació.
  • Anar a presentar-la a una oficina de l’Agencia Tributaria. Ho ha de fer el director/a en persona.
  • Tornar a entrar al web de la Fábrica Nacional de Moneda y Timbre (mateix ordinador, usuari i navegador) i acabar el procés d’obtenció del certificat.
  • Després de tot això, podreu clicar l’opció de Presentación telemática quan feu qualsevol declaració. L’ordinador buscarà el certificat digital i us preguntarà si voleu signar el document amb aquest certificat. Només cal acceptar.
  • El programa us guia durant tot el procés. Us indica quan us heu d’esperar i quan podeu imprimir-vos o desar-vos un certificat/còpia de la declaració presentada.
  • Els sistemes de suport a l’usuari de l’Agencia Tributaria funcionen molt bé, fins i tot el d’atenció telefònica. 😉   El cert és que s’han d’utilitzar sovint perquè sempre sorgeixen petites complicacions de tipus tècnic.

Una alternativa: presentació per la Línia Oberta de La Caixa

Els que tingueu compte a La Caixa podeu presentar la declaració 347 telemàticament a través del servei de Línia Oberta. L’Albert Iturbe explica detalladament el procés en aquest excel·lent comenari al nostre bloc: enllaç al comentari.

Aquest article s'ha publicat dins de 12-13, Declaració 347 i etiquetat amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Certificat digital

  1. Retroenllaç: Sessió 3. Curs 13-14 | Secretaria digital

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *