És molt fàcil donar consells sobre com tractar els nens quan ells no fan ni una sola classe amb ells!
Com es pot veure al document funcions dels psicopedagogs, fem 9 hores de docència al centre (com a mínim). Encara avui en dia hi ha molts docents que creuen que no en fem ni una, que només treballem amb els alumnes d’un en un. En molts centres, a més, arribem a fer 12 o 15 hores de docència, segons les necessitats del centre i el tarannà de l’equip directiu.
Com hem dit, sovint ens fan fer docència de grups de “reforç” de matèries instrumentals, amb ràtio reduïda (10-20 alumnes en comptes de 25) amb aquells alumnes amb més dificultats. Aquesta segregació dels alumnes amb més dificultats sovint no és la millor estratègia si la selecció d’alumnes no es fa amb criteris pedagògics. El model de males conductes i la manca de pressió grupal de bones conductes fan que acabin essent grups de difícil control. I l’aprenentatge de les instrumentals es fa encara més difícil. Recordem que la motivació dels infants ve donada per molts factors, però el social n’és un de molt important.
El cas és que com a psicopedagogs no som especialistes en cap matèria de secundària. Un especialista en matemàtiques sabrà quins aprenentatges venen abans i després, què s’ha après a primària en la seva matèria i en els cursos anteriors, podrà detectar quines són les llacunes d’aprenentatge de les matemàtiques d’un alumne determinat i sabrà quins aprenentatges són la base per als següents. Per tant, la persona més capacitada per a fer una adaptació curricular dins d’un Pla Individualitzat serà el professor especialista en la matèria. Els psicopedagogs podem col·laborar amb ell i orientar sobre trastorns de l’aprenentatge, podem posar-nos al dia en cada una de les matèries tant com puguem, tenint criteris pedagògics i evolutius a l’abast, podem ajudar i donar suport al professor en aquest sentit, però portar a terme un grup de reforç sempre serà més adequat per al professor especialista.
La docència que nosaltres podem fer pot estar relacionada amb la matèria de la qual en som especialistes: la psicopedagogia. Podem fer matèries optatives d’habilitats socials, d’orientació, de psicologia, d’educació per la salut, etc…
Comentaris recents