TDA/H

Què és el Trastorn per dèficit d’atenció amb/sense hiperactivitat (TDA/H)?

Aquest trastorn consisteix en una alteració en l’atenció-concentració i en el control d’impulsos, tant a nivell de conducta i activitat motora, com en les activitats cognitives.

La seva causa és de caràcter neurobiològic amb una probable càrrega genètica. Tècniques de formació d’imatge, tipus ressonàncies magnètiques, han detectat un possible mal funcionament de certes zones del cervell, tals com: la zona pre-frontal, els ganglis basals i una zona del cerebel. Aquestes zones es troben estretament implicades amb la regulació de l’atenció i amb la inhibició o retard de les respostes immediates (impulsives) i per tant amb la simptomatologia del TDAH.

Les característiques dels símptomes principals són:

· Dèficit d’Atenció: dificultats per atendre un estímul o diversos alhora, així com per a mantenir l’atenció en una tasca que requereixi massa temps, en establir un ordre, escoltar, dificultats en organitzar-se, planificar i iniciar qualsevol tasca.

· Hiperactivitat: apareix una activitat corporal (moviment) o vocal, excessiva i inadequada per a la seva edat. Així mostren un continu moviment de peus, mans, o fàcilment juguen amb petits objectes que els cauen a les mans, s’aixequen de la cadira, els costa realitzar activitats tranquil·les i no paren quiets malgrat estar asseguts a la cadira.

· Impulsivitat, manca d’autocontrol i incapacitat per a inhibir conductes. Sovint actuen sense pensar: responen precipitadament a les preguntes, a vegades fins i tot abans que se’ls hagi acabat de formular la pregunta. Interrompen converses, explicacions o jocs. Els costa esperar el seu torn i jugar de manera tranquil·la.

Donats aquests símptomes es diferencien tres subtipus de Trastorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat:

· predomini del dèficit d’atenció: el que hi predomina la dificultat d’atenció.

· predomini hiperactiu-impulsiu: el que hi predomina la dificultat en l’auto-control.

· tipus combinat: Trastorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat.

Uns dels aspectes més rellevants a tenir en compte quan parlem de TDAH són els problemes associats que deriven de la mateixa simptomatologia, com problemes de rendiment escolar, baixa motivació, dificultats en les relacions socials, en la vida familiar, problemes emocionals, dificultats de comportament i problemes d’autoestima.

Però cal remarcar que el trastorn té una vessant positiva, com ara que solen ser nens amb una alta creativitat, gran sinceritat, bona intenció, manca de malícia, sensibilitat, elevada capacitat per convèncer i seduir, capacitat per a realitzar varies tasques alhora, intuïció, pensament ràpid, etc.

Per a diagnosticar el TDAH, els següents símptomes s’han de donar en dos o més ambients (per exemple a casa i a l’escola), han d’haver estat presents abans dels set anys d’edat, interferir de forma significativa en la vida de la persona i no es deuen a altres trastorns que podrien tenir una simptomatologia similar.

Més informació sobre el TDA/H:

Deixa un comentari

Podeu utilitzar aquestes etiquetes : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>