L’alumne Asperger- Habilitats Socials

Hem vist que, tot i tenir una intel·ligència normal o superior, aquests alumnes presenten moltes dificultats relacionades amb la interacció social.


Les seves relacions socials, així, es caracteritzen per:


  • Escàs contacte visual quan parlen, inclòs a vegades no dirigeixen el cap a l’interlocutor.
  • Poc respecte per l’espai interpersonal
  • Rigidesa en el compliment de normes explícites i dificultats per a comprendre i emprar normes socials implícites: exigeixen que les normes siguin seguides per tots. Poden delatar al company en públic i acostumen a dir el que pensen encara que no sigui socialment correcte.
  • Interrompen les converses dels altres.
  • Dificultat pel reconeixement de cares i d’expressions facials, emprant estratègies compensatòries fixant-se en el pentinat, ulleres, o altres detalls, però si aquests canvien ja no els reconeixeran. Poden reconèixer expressions bàsiques facials de riure, plorar, alegria o tristesa, però el dolor, la preocupació la sorpresa, etc. els costen més si no hi ha informació verbal complementaria.
  • Manca d’empatia, de posar-se en el lloc de l’altre (teoria de la ment) i interpretar el seu estat d’ànim o intencions. No parlen de sentiments, pensaments o intencions propis o d’altres ni poden considerar les causes que els produeixen. Té sentiments i pot ser afectuós, però la manera com els expressa o interpreta és diferent.
  • Dificultats per mentir o comprendre una mentida.
  • Dificultats per fer o interpretar bromes, acudits i dobles sentits.
  • Dificultats per anticipar esdeveniments.
  • Interessos restringits: acumulen informació exagerada de temes concrets però limiten la seva curiositat sobre altres aspectes. Podrien estar hores parlant d’aquests temes i no entenen que poden avorrir a l’oient.
  • Rigidesa i poca flexibilitat en les creences sobre el que està bé o malament.
  • Rabietes com a resposta a la seva ansietat, rigidesa o incomprensió de la situació.
  • Tendència a un aspecte físic descuidat.
  • Ansietat, que pot aparèixer de manera inesperada davant qualsevol incomprensió d’una situació.
  • Desig de tenir amics, però incapacitat per modificar, sense ajuda, les característiques i actituds que l’impedeixen aconseguir-ho.

Què podem fer a les escoles?

  • Ensenyar les normes bàsiques de relació: mirar als ulls, no invadir l’espai interpersonal, no interrompre, respectar els interessos dels altres i ser flexible. Cadascuna d’elles caldrà explicar-se i exercitar-se fins que pugui ser inclosa dins del seu repertori. Els jocs de canvi de rol, com hem dit, ens podran ajudar a assolir aquests objectius.
  • Les bromes, acudits, metàfores o sarcasmes han de ser analitzats i explicats un a un per tal que aprengui a identificar-los i a no interpretar-los literalment.
  • Permetre-li parlar dels seus interessos, limitant-li el temps d’exposició i animant als companys a que també parlin dels seus.
  • Quan es parli d’un conte, d’una història o una pel·lícula, posar especial atenció en la introducció de sensacions, sentiments i reaccions que aquests provoquen.
  • Anticipar tots els possibles canvis en les rutines diaries.
  • Analitzar les reaccions disruptives del nen abans de cridar-li l’atenció. Això no sempre serà fàcil, però caldria tenir un temps d’anàlisi sempre que es pugui. Implicar el nen en aquest anàlisi, les causes i possibles estratègies per solucionar aquestes situacions en un futur.

Accions

Informacions

Deixa un comentari

Podeu utilitzar aquestes etiquetes : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>