L’Alumne Asperger- Llenguatge
Caracteristiques del llenguatge de l’alumne Asperger:
- · Les primeres paraules poden aparèixer amb un lleuger retard, però el seu vocabulari augmentarà amb molta rapidesa. Pot comprendre bé cada paraula, però tindrà dificultats en la comprensió de frases.
- · No té mesura en el seu discurs quan es tracta de temes del seu interès.
- · Vocabulari singular: empren paraules sofisticades que no corresponen a la seva edat.
- · Melodia inadequada: no empren inflexions de veu. El seu to de veu oscil·la entre molt alt o molt baix.
- · Tendència a la interpretació literal: no comprendrà que arribis 5 minuts tard si li has dit que hi series a les 4 en punt. Les dificultats del llenguatge metafòric, sarcàstic o amb dobles sentits li dificultaran la comprensió global del discurs.
- · Dificultats per respectar torns de paraula i d’acció.
- · Ús inadequat dels pronoms: poden referir-se a si mateixos en tercera persona o pel seu nom.
- · Ecolàlia: repetició immediata o diferida de frases o preguntes. Pot repetir anuncis i intercalar-los en la conversa.
- · Escassa interpretació del llenguatge no verbal, dels gestos, posicions o cares.
- · Freqüent us de neologismes (paraules inventades per ells) i verbalització involuntària dels seus pensaments.
I a l’escola, què podem fer?
- · Explicar tècniques de comunicació i animar-lo a iniciar converses.
- · Permetre-li parlar dels seus interessos, limitant-li el temps d’exposició i animat els companys a que també parlin dels seus.
- · Entrenar-lo amb activitats de resposta immediata, ja que tendeixen a no respondre ao a fer-ho passada una estona.
- · Ordenar les seves explicacions. Pot ajudar acostumbrar-los a explicar-se amb un llapis i paper
- · Emprar llibres, vídeos o jocs de rol per ajudar-lo a identificar la ironia, la metàfora o les frases fetes. Per interpretar una frase e
- · és important que el nen es fixi en l¡expressió facial, llenguatge corporal i en el ritme i to de la conversa. Entrenar una mateixa frase amb expressions facials o tons diferents, i explicar-li que volen dir coses diferents.
- · Treballar amb la interpretació de frases com “em moro de son”, “et menjaria a petons”, etc… No podem pretendre eliminar la rigidesa, però si introduir el màxim de flexibilitat possible.
- · Treballar la entonació de la veu recitant, llegint en veu alta o fent teatre o role-plays.
- · Si s’observen neologismes, expressió de pensaments involuntaris o mal us dels pronoms, caldrà comentar-ho i analitzar-ho amb ells, pel seu control i correcció.
- · En la majoria de nens, la ecolalia apareix en moments d’estrès, espais de temps no estructurats, quan tenen masses estímuls que no poden controlar, etc… caldrà localitzar la font d’estrès, organitzar-li el temps lliure, controlar els estímuls externs (excés de llum o de sorolls o persones), simplificar el llenguatge, reduir les frases o seqüenciar la demanda en petits passos.
- · Estar atents a que no es converteixi en el blanc de les burles dels companys i si cal, d’acord amb ell i els seus pares, parlar-ho amb els companys, ja que la seva col·laboració pot ser de gran ajuda.
Comentaris recents