Funcions del psicopedagog o orientador educatiu.
El professorat especialista en psicologia i pedagogia ha de distribuir el seu horari lectiu entre les activitats següents:
1. Atenció a l’alumnat
-
Docència en la part comuna i optativa del currículum, prioritzant l’alumnat amb més dificultats a fi que assoleixi les competències bàsiques.
-
Atenció individualitzada a alumnes amb necessitats educatives especials i alumnes que, per situacions personals o socials, requereixen una atenció específica. L’atenció als alumnes amb necessitats educatives especials ha de comportar la col·laboració amb el professorat en la preparació de materials i activitats adaptades, per tal que es disposi dels recursos apropiats per a la participació d’aquests alumnes en activitats de l’aula ordinària.
2. Suport tècnic al professorat
-
Valoració de necessitats educatives de l’alumnat en l’àmbit acadèmic i escolar i concreció de propostes d’intervenció educativa.
-
Col·laboració en la planificació d’estratègies organitzatives i didàctiques per a l’atenció a necessitats educatives de l’alumnat.
-
Participació en l’elaboració i el seguiment d’adaptacions curriculars individualitzades.
-
Aportació de materials específics i adaptats que facilitin la participació de l’alumnat amb dificultats específiques en les activitats ordinàries.
-
Col·laboració en la prevenció de conductes de risc i en la gestió de conflictes.
-
Participació en la comissió d’atenció a la diversitat a fi de col·laborar en la planificació i el seguiment de mesures d’atenció a les necessitats educatives de l’alumnat del centre.
-
Coordinació de les actuacions dels serveis externs que intervenen en l’atenció a l’alumnat.
3. Suport a l’acció tutorial i a l’orientació a l’alumnat
El professorat de psicologia i pedagogia ha de donar suport al professorat tutor en el desenvolupament de l’acció tutorial i en l’atenció a alumnes que requereixin una intervenció específica.
El professorat de psicologia i pedagogia pot col·laborar amb els tutors en:
-
l’aplicació d’estratègies per al coneixement del grup i de l’alumnat,
-
l’atenció i el seguiment de l’alumnat amb dificultats específiques i de l’alumnat amb escolarització compartida,
-
el desenvolupament de sessions de grup,
-
la planificació i el desenvolupament activitats d’orientació escolar i professional, principalment al final de cada etapa escolar,
-
el desenvolupament del Programa de salut i escola,
-
la realització d’entrevistes amb famílies.
El professorat de psicologia i pedagogia també pot col·laborar en la coordinació de l’acció tutorial pel que fa a:
-
la planificació de temes o activitats per treballar en la tutoria de grup,
-
el desenvolupament de continguts de les reunions de tutors de nivell,
-
la col·laboració d’agents externs,
-
la col·laboració amb xarxes de treball que coordinen recursos i actuacions d’orientació escolar i professional a nivell de municipi i territori.
En la programació del centre s’atribuiran 9 hores lectives a la docència i l’atenció a l’alumnat i 9 hores lectives al suport al professorat i l’acció tutorial. En el desenvolupament de les seves funcions, el professorat de psicologia i pedagogia comptarà amb la col·laboració de l’EAP. Cada centre determinarà els mecanismes per a la coordinació del professorat de psicologia i pedagogia i l’EAP.
Comentaris recents