Orfeu en la pantalla

gl479csxxitsg4mapqve

Orfeu, com ja és sabut, és un dels personatges mitol·logics més importants en l’antiguitat, avui en dia podem trobar algunes aparicions del personatge en diferents mitjans audiovisuals com ja poden ser pel·licules, documentals, vídeos, curtmetratges, programes.

Hem triat diversos materials audiovisuals que tenien com a tema principal el mite d’Orfeu, de manera que podíem analitzar i veure diferencies i semblances, com es veu el mite en diferents pel·lícules o series, és a dir, com es plasma el mite en la pantalla.
Una vegada escollit quatre materials audiovisuals, els hem classificat segons eren de cinema, que trobem dues adaptacions, o sèries, on trobarem una que explica tal qual el mite i una altra adaptació en personatges animes:

 

  • En el cinema, podem trobar una de les més clares i importants pel·licules que tracten principalment el mite d’Orfeu d’una manera modernitzada i comparant amb una història d’amor de l’actualitat, és la pel·licula, Orfeu Negre.
    Una de les altres pel·licules importants que cal esmentar és la titulada ”Orpheé”, una pel·licula d’origen francès que tracta també el famós mite d’Orfeu.
  • Per una altra banda veurem també l’aparició del mite en diferents sèries: una d’anime anomenada ”Caballeros del Zodiaco” i una altra sobre un arqueòleg que explica històries i mites populars anomenada ”El Narrador de Cuentos”

D’aquesta manera podrem veure la pervivència i importància de l’antic mite que des de fa centenars de milers d’anys que es coneix i es fa servir avui en dia encara. A més a més, analitzar i explicar les pel·lícules servirà per veure els diferents punts de vista de diferents projectes que mostren el mite d’una manera diferent, cadascuna amb algunes respectives variacions.

ORFEO NEGRO

Orfeu Negre és una pel·lícula que tracta el mite d’Orfeu i demostra la seva pervivència en l’actualitat després de tant de temps des de la seva aparició. Aquest film tracta sobre una història d’amor entre Orfeu i Eurídice dos joves que es coneixen i pateixen la mateixa tragèdia que té lloc en el famós mite. És la reconstrucció del mite de forma més modernitzada i es pot observar que té moltes semblances en algunes escenes que d’alguna manera diferent representen les mateixes escenes que el mite original.

Portada de la pel.lícula ''Orfeu Negre''

Portada de la pel.lícula ”Orfeu Negre”

……………………………………………………………………………………………………

 

FITXA TÈCNICA

Titol original: Orfeu Negro

Data de la pel·lícula: 1959

Duració: 103 min.

Nacionalitat: França

Director: Marcel Campus

Reparto: Breno Mello (Orfeo), Marpessa Dawn(Eurídice), Lourdes de Oliveira (Mira), Lea Garcia(Serafina), Ademar da Silva (la mort), Alexandro Constantino(Hermes)

Gènere: Melodrama

Reconeixements

1959: Oscar: Millor pel·lícula de parla no anglesa

1959: Festival de Cannes: Palma de Or

1960: Premis BAFTA: Nominada a Millor pel·lícula

Critica

La pel.licula va rebre molt bones critiques ja que tractava un classic, a més a més, tenia unes molt bones imatges i mostrava una coneguda d’historia d’una manera més colorida, mostrant els més bonics paisatges del carnaval de Brasil.

Resum i relació amb el mite

La pel·lícula tracta sobre una historià d’amor, la qual està ambientada el mite grec, és una manera modernitzada per veure el mite, en la qual es veu una comparació entre els personatges que en aquest cas són un músic en el carnaval de Brasil anomenat Orfeu i una bonica dona que visita el carnaval de Rio de Janeiro, ja que és invitada i s’anomena Eurídice, són dos personatges molt versemblants als personatges mítics.

L’Orfeu de la pel·lícula comparteix les mateixes característiques que el personatge clàssic, ja que també és un home el qual les dones adoraven per la seva forma de fer música, i amb els seus cants era capaç de fascinar a qualsevol persona o fins i tot esmenten en la pel·lícula que pot fer sortir el sol.

Orfeu tocant la guitarra

Orfeu tocant la guitarra

L’Eurídice que coneixem a la pel·lícula té algunes característiques diferents de les del mite, per exemple, ella està fugint d’un home que la vol assassinar i no és una nimfa com en el mite.

A la història de la pel·lícula Orfeu manté una relació amb una altra dona anomenada Mira, que es presenta com a dominant i gelosa, però quan coneix a Eurídice s’enamora completament i li toca amb la seva guitarra , que simbolitza la lira d’Orfeu, i Eurídice cau enamorada.  La mort arriba en forma d’un noi disfressat que persegueix constantment a Eurídice, així com al mite trobem a un pastor que persegueix a Eurídice. Finalment Eurídice mor electrocutada, cosa que canvia del mite, ja que no es mossegada per una serp.
Orfeu desesperat va en cerca de la seva dona i n’hi han escenes semblants a la baixada dels inferns, com bé pot ser quan es troba a un passadís obscur i un senyor vell que neteja el passadís, simbolitzant a Caront, i el guia al lloc on pot trobar a Eurídice.                 Finalment arriba a una mena de lloc que està vigilat per un gos anomenat Cerber, i allà fan un ritual en el qual troben l’esperit d’Eurídice i li demana a Orfeu que si l’estima i no la vol perdre no la mirés a la cara, però aquest sense creure el que passa es gira i desapareix Eurídice. En aquesta escena es pot apreciar una similitud del mite encara que n’hi ha variacions i no és exactament igual.

Orfeu desesperat acaba trobant el cos de la seva difunta amada i se l’emporta. En quant arriba a la seva casa i la seva dona el veu, en un moment de bogeria comença a llençar-li pedres fins que mata a Orfeu. La mort d’Orfeu a la pel·lícula és quasi igual que a la del mite, ja que al mite Orfeu és mort per les Bacants furioses perquè no poden estar amb ell i a la pel·lícula és el mateix substituint les Bacants per la seva esposa.

DIFERENCIES DEL MITE A LA PEL.LICULA
Eurídice es una ninfa. Eurídice no és una nimfa.
Orfeu no manté ninguna relació Orfeu esta compromès amb una dona.
Un pastor persegueix a Eurídice fins a la seva mort. Un home disfrassat de la mort persegueix a Eurídice fins que la mata.
Eurídice és morta per una mossegada de serp. Eurídice mort per culpa d’un noi que la electrocuta mentre està penjada d’un cable.
Orfeu va en busca de Eurídice als inferns. Orfeu va en busca d’Euridice als hospitals.
Orfeu baixant als inferns, troba a Caront, aquest no li deixa pasar als inferns, però Orfeu li toca la lira per que li ajudi a baixar als inferns i finalment Caront cedeix. Orfeu troba un departament on administren els morts i allà es troba un home anomenat Caront. Orfeu li suplica ajut i aquest li diu un lloc en el que podrá tornar a veure la seva estimada.
Als inferns es troba Hades. No hi ha inferns.
Hades li demana la promesa a Orfeu. Eurídice li demana la promesa a Orfeu.
Eurídice apareix després de la suplica d’Orfeu. Només es sent la veu d’Eurídice , no apareix el seu cos.
SEMBLANCES DEL MITE I LA PEL.LICULA
Orfeu es capaç de deleitar a tothom amb la seva música.
Eurídice és perseguida per algú que la condueix a la mort.
Caront apareix per guiar a Orfeu fins a Euridice.
La promesa: Si Orfeu es gira per mirar a Euridice, aquesta desapareixerà.
Orfeu ja no pot tocar més la seva lira després de la perdúa d’Eurídice.
Orfeu és assasinat per la fúria de les seves amants.

 

Escena de la mort d'Euridice

Escena de la mort d’Euridice

VALORACIÓ

A l”adaptació d’Orfeu i Eurídice podem veure com tracta una història d’amor moderna que de manera molt simbòlica representa la mateixa història que ja coneixem al mite.

Tots els elements que apareixen del mite no apareixen tal qual, sinó d’una manera simbòlica, com bé la mort representada per un assassí que la persegueix, Caront representat per un home que ajuda a Orfeu quan està desesperat per trobar a la seva estimada…

Finalment, podem arribar a la conclusió que aquesta pel·lícula tracta de plasmar el més semblant possible al mite, però des de un punt de vista diferent i d’una forma molt simbòlica, és a dir, no tracta directament als personatges d’Orfeu i Eurídice que veiem al mite o la situacions sinó que tracta de representar-les amb nous personatges. L’Orfeu i l’Eurídice que veiem a la pel·lícula no són els mateixos del mite però si els representen simbòlicament.

Tomado de Caballeros del Zodiaco

Aquesta és una de les animacions televisives més importants de l’actualitat en relació amb el mite. Ja que gràcies a aquesta sèrie, la qual tenia molts seguidors desconeixedors d’aquest mite, la famosa historia sobre Orfeu i Eurídice va arribar a milers de persones. A més a més és una sèrie de caràcter anime que va dirigit a un sector del públic molt específic. En aquest capítol es tracta d’adaptar el mite en la trama de la sèrie, explicant-ho el millor possible.

És una minisèrie dividida en tres temporades anomenades OVAS : Sanctuary (13 episodis), Infern (12 episodis), Elysion (6 episodis).

 

Portada de la sèrie

Portada de la sèrie

 

 

……………………………………………………………………………………

 

FITXA TÈCNICA

Titol Original: Saint Seiya Hades Jūnikyū-Hen

Data de la sèrie: 2008

Temporada: Segona temporada-Ovas del Hades (OVA 17)

Capitol: 130

Duració: 23 min

Nacionalitat : Japó

Director: Tomoharu Katsumata

Génere: Anime

RESUM

La sèrie tracta sobre uns guerrers que lluiten per protegir a la deessa Atenes de les forces del mal. Els guerrers que apareixen a la sèrie estan inspirats en deus, herois o personatges famosos de la mitologia. En aquest capítol apareix Orfeu i s’introdueix en la sèrie la història del conegut mite d’una manera força modificada. Dos guerrers, que estan situats a l’Hades, es troben a Eurídice petrificada i aquesta comença a narrar-li la seva historia, que tracta la història d’Eurídice i Orfeu des d’un punt diferent.

Podem trobar moltíssimes diferències entre com apareix el mite en aquesta sèrie i com es coneix en realitat. Quan Orfeu va als inferns en la sèrie, la descripció dels inferns és molt canviada respecte a la que es coneixia pel mite, no hi ha la Llaguna Estígia, Orfeu li toca la lira a Hades directament.

Continuant el mite després de tocar-li la lira a Hades, aquest li deixa a Eurídice amb la condició que no la mirés als ulls fins que surti a la superfície i si ho feia, no podria tornar al món dels vius ni Eurídice ni Orfeu. En el mite Orfeu surt a la superfície i mira a Eurídice quan aquesta no està encara fora. En el mite es diu que Hades es va quedar tan encantat amb la lira que va tocar Orfeu, que el va decidir fer una trampa i va fer aparèixer un raig de sol. Orfeu en veure el raig de sol va pensar que estava a la superfície, es va girar i va mirar a Eurídice, de manera que aquesta va quedar petrificada i Orfeu va quedar atrapat als inferns.

DIFERENCIES DEL MITE A LA PEL.LICULA
Orfeu ha de pasar a l’infern amb l’ajuda de Caront. .No apareix Caront,  ni la llaguna.
Orfeu es gira a a veure a Eurídice sense adonar-se que ella encara és dins de l’infern. Orfeu es creu que ja esta a l’exterior perque Hades li fa una trampa enviant-li una llum, i aquest mira a Eurídice.
Eurídice regresa als inferns. Eurídice es petrificada.
Orfeu mort assassinat per les dones embogides. Orfeu no és mor.
SEMBLANCES DEL MITE I LA PEL.LICULA
Orfeu destaca per la seva música , ja que pota conseguir-ho tot amb la lira.
Orfeu baixa als inferns a demanar-li a Hades que torni a Eurídice.
La promesa segueix sent la mateixa.
Orfeu mira a Eurídice pensant que están a l’exterior.
Orfeu tocant la lira.

Orfeu tocant la lira.

 

Critiques

En el que trobem com a crítiques n’hi ha molt de positives, ja que la sèrie tenia molts seguidors que feien valoracions positives, algunes persones que van trobar bé que un format amb tanta repercussió tractava un tema com a Orfeu per tal de no deixar-ho oblidat i recordar a la gent el mite. Però d’altra banda una gran part dels ja coneixedors del famós mite tenen critiques molt negatives respecte a la sèrie, ja que canvia moltíssimes informacions sobre la història de manera que queda una transformació i variacions molt significatives del mite.

Escenes varies en relació al mite.

Escenes varies en relació al mite.

VALORACIÓ

Podem observar que aquesta adaptació encara que deixa molt clara la història d’Orfeu i Eurídice té moltes variacions i canvis de manera que transforma molt el mite, no apareix Caront, es mostra un Hades malèfic que els fa una trampa, Eurídice no mor però queda petrificada… és a dir que el transforma molt dràsticament.

Podem dir que dels quatre elements audiovisuals que hem analitzat en aquesta part pràctica , aquest és el que pitjor tracta el mite.

ORPHEÉ

En aquesta pel·lícula el director Jean Cocteau volia tractar el famós mite d’una manera completament diferent, situat en el món contemporani. Ens mostra una història entre els protagonistes que una vegada més es diuen Orfeu i Eurídice, amb moltes variacions modernes.

Portada de la pel.lícula

Portada de la pel.lícula

……………………………………………………………………………………..

 

FITXA TÈCNICA

Titol original: Orphée (Orpheus)

Data de la pel.lícula: 1959

Duració: 103 min.

Nacionalitat: França

Director: Jean Cacteau

Reparto: Jean Marais(Orfeu), François Périer(el chofer)  , María Casares(la princesa), Marie Déa (Eurídice), Roger Blin (el poeta mort) , Edouard Dermithe (Cegeste) , René Worms (el jutge)  

Gènere: Melodrama

……………………………………………………………………………………..

RESUM

Explica la història d’Orfeu un noi que té una dona anomenada Eurídice i un dia viu una situació estranya en la qual coneix a una princesa i un poeta, aquest últim és mort per causa d’un accident de moto.

La princesa i el poeta mort se’n marxen a l’hospital i s’emporten a Orfeu com a testimoni, en compte d’anar a l’hospital es desvien en el camí i arriben a un palau. La princesa reanima al poeta mort i desapareixen tots dos de cop, deixant a Or-feu solitari. Posteriorment el xòfer del cotxe que els havia emportat, vol portar a Orfeu a la seva casa en la qual es troba la seva estimada Eurídice. Orfeu li ofereix al xòfer, que no té un sostre per dormir, viure a la seva casa i aquest accepte. Després, Eurídice és ignorada per Orfeu, ja que aquest està obsessionat amb la poesia i mentre el xòfer s’enamora d’Eurídice. Finalment apareix una altra vegada la princesa i es descobreix que és ”la mort” i mata a Eurídice. El xòfer proposa a Orfeu anar a buscar a la seva amada al ”mon terrenal”. Orfeu viatja fins al món terrenal i allà es troba un jutge que dictamina que Eurídice va morir il·legalment i per tant la retorna a la vida normal a canvi de què Orfeu ja no pugui tornar a mirar a la seva estimada.

Aquests dos accepten i tornen a la vida junt amb la princesa, que simbolitza la mort, i tot funciona bé fins que un dia Orfeu mira a la seva estimada des d’un mirall i aquesta desapareix. Posteriorment arriben un grup de nois que pensen que Orfeu va matar al poeta que va aparèixer al principi i volen assassinar a Orfeu. Ho aconsegueixen i finalment Orfeu va al món terrenal però la mort finalment retorna a Orfeu i Eurídice al món normal. Per una altra banda la princesa i el xòfer es marxen a un lloc desconegut.

Escena de la pel.lícula on apareix un poeta mort

Escena de la pel.lícula on apareix un poeta mort

 

DIFERENCIES DEL MITE A LA PEL.LICULA
Eurídice es una ninfa. Eurídice no és una nimfa.
Orfeu destaca per la seva música. Orfeu no destaca per la seva música.
Eurídice mort per culpa d’una serp. Eurídice mort per culpa de la princesa, que representa la mort.
Nomès s’aprecia l’amor d’Euridice i Orfeu. Apareixen terceres persones, com el xofer que s’enamora d’Euridice.
Orfeu baixant als inferns, troba a Caront, aquest no li deixa pasar als inferns, però Orfeu li toca la lira per que li ajudi a baixar als inferns i finalment Caront cedeix. Orfeu decideix anar al món terrenal, que representa els inferns, acompañat del seu chofer que el portarà , representant a Caront.
Als inferns es troba Hades. Al món terrenal es troba als jutges.
Hades li demana la promesa a Orfeu. El jutge li perdona a Orfeu, a canvi de  la condició .
Orfeu mira a Euridice quan aquesta té un peu al infern. Orfeu mira a Eurídice pel mirall del cotxe.
SEMBLANCES DEL MITE I LA PEL.LICULA
Orfeu y Euridice están enamorats.
Eurídice mort i Orfeu va en busca d’ella.
Orfeu viatga fins un altre món per recuperar a la seva dona.
La promesa: Si Orfeu es gira per mirar a Euridice, aquesta desapareixerà.
Orfeu y Eurídice al món terrenal (els inferns)

Orfeu y Eurídice al món terrenal (els inferns)

VALORACIÓ

La pel·lícula respecte al mite, té moltes variacions i és molt simbòlica, els personatges d’Orfeu i Eurídice canvien als originals, ja que Orfeu no té poders sobrenaturals ni encanta a ningú amb la seva música, i Eurídice no és cap nimfa.

La mort que s’acostuma a interpretar en un personatge en les adaptacions és la princesa que s’encarrega d’assassinar a Eurídice.

El xòfer pot ser relacionat amb Caront, ja que s’encarrega d’emportar a Orfeu al món terrenal (infern).

El jutge del món terrenal simbolitza a Hades. El món terrenal simbolitza els inferns.

Alguns personatges no tenen relació amb el mite com bé són el poeta que al principi de la historia és mort.

Per tant, recollint totes aquestes variacions podem dir que la pel·lícula tracta el mite d’una manera molt diferent, canviant vàries coses de la història i per una altra banda representant d’una manera molt simbòlica els diferents moments com els inferns que són representats per jutges, la mort representat per una princesa… Encara que n’hi ha moltes variacions, la història de la pel·lícula queda ben clara i és la mateixa que el mite.

EL NARRADOR DE CUENTOS: ORFEO Y EURIDICE

‘’El narrador de cuentos’’ és una docu-serie que explica diverses histories sobre la mitología o llegendes que han sigut importants i han quedat recordades fins l’actualitat. Aquest es un capitol titulat ‘’Orfeu y Euridice’’ que tracta i explica el mite classic , tal i com si fos un conte que explica el narrador.

Portada de la sèrie.

Portada de la sèrie.

……………………………………………………………………………………

 

FITXA TÈCNICA

Titol original: The StoryTeller

Data de la sèrie: 1988

Temporada: Segona Temporada

Duració: 24 min

Nacionalitat: Reino Unido

Director: Jim Henson

Reparto: John Hurt, Brian Henson, Frederick Warder, David Greenaway, Robert Tygner, Alistair Fullarton, Mak Wilson, Diana Payan, Robin Summers, Michael Kilgarriff, Peter Marinker, Michael Gambon, entre otros

Gènere: Docu-serie

……………………………………………………………………………………

Resum

La sèrie mostra un personatge fictici que es troba en un laberint atrapat al costat d’un gos parlant i narra diferents històries, mites i llegendes importants de l’antiguitat. En aquest capítol en específic, el personatge troba una lira i la relaciona amb Orfeu, d’aquesta manera comença a explicar el famós mite sobre Orfeu i Eurídice. Des del moment en el qual Orfeu coneix a Eurídice fins al moment de la mort d’Orfeu.

Encara que podem trobar diverses variacions i/o diferencies amb altres relats, explicació, pel·lícules, documentals … Que semblen tenir un altre punt de vista sobre el mite en el qual respecte a l’explicació del descens als inferns, que se suposa que fa Orfeu en solitari, a la sèrie descriu que Orfeu baixa als inferns junt amb la seva estimada Eurídice.

També podem trobar altres variacions com bé és el moment en el qual Orfeu li toca la lira a Hades que suposadament el mite diu que Hades va quedar encantat i li va fer el favor, però a la sèrie apareix Hades amb una actitud molt més negativa, Hades no volia tornar-li a Eurídice i no li agradava la lira d’Orfeu però finalment acaba tornant-li a Eurídice perquè la seva esposa Persèfone, que si estava satisfeta amb la música d’Orfeu, li va suplicar a Hades que li tornés Eurídice a Orfeu.

Un dels canvis que podem veure també és el moment en el qual Orfeu mira a Eurídice, que en el mite es coneix que Orfeu surt dels inferns i pensant que Eurídice estava fora es gira per mirar-la, però en la pel·lícula ens diuen que Orfeu abans de sortir va girar-se per saber si la seva estimada el seguia, ja que no escoltava res i estava desesperat.

Orfeu tocant la flauta a Hades (simbolitzant la lira)

Orfeu tocant la flauta a Hades (simbolitzant la lira)

Orfeu y Eurídice en arribar junts als inferns.

Orfeu y Eurídice en arribar junts als inferns.

 

Critiques

Aquesta serie va tindre diferents critiques tant negatives com positives en les que es destaca algunes diferencies sobre diferents informacions que donava el mite.

 

 

VALORACIÓ GLOBAL

Com hem pogut observar analitzant els diferents elements audiovisuals en els quals apareixien adaptacions del mite que treballem, el mite d’Orfeu encara perviu en l’actualitat.

La famosa historia ha sigut adaptada en diversos materials com pel·lícules o sèries que han aparegut en la pantalla, des de la televisió fins al cinema.

Les adaptacions que tractaven el mite, volien explicar amb un altre historia el mateix mite, d’una manera molt simbòlica, plena de comparacions i amb punts de vista molt diferents.

Els personatges que representaven a Orfeu i Eurídice tenien característiques comuns en totes les pel·lícules: el seu nom mai canvia i es presenta sempre a un Orfeu amant de la música i atractiu; i una Eurídice dolça, atractiva i molt dèbil. Encara que també trobem moltes diferències com que depenent de la pel·lícula els personatges d’Eurídice és una nimfa, jove o més gran … I Orfeu acostuma a tenir poder sobrenaturals amb els quals és capaç de canviar la mateixa naturalesa encara que en alguna pel·licula, com Orphée no apareixen aquests poders. A més a més, en algunes pel·lícules apareixen tercers personatges relacionats amb els protagonistes, estimades, ex’s … (Orfeu Negre i Orphée)

És una dada curiosa que la mort ha estat representada en més d’una ocasió per un personatge real que assassina a Eurídice, que molta vegades ens recorda al pàstor que la persegueix.

Per una altra part, Caront, el que porta a Orfeu als inferns, apareix en totes les pel·lícules com un personatge vell i obscur que queda emocionat amb Orfeu i l’ajuda, excepte en la sèrie de ‘Los Caballeros del Zodiaco’ on no apareix Caront.

Respecte als inferns hi ha molta variació en els diferents continguts audiovisuals. En alguns apareixen uns inferns molt obscurs amb un Hades, o també en altres pel·lícules no apareix el personatge d’Hades i l’infern es representa o bé com un jutge o bé com una casa de rituals, com és en Orphée o Orfeu Negre respectivament.

En conclusió podem dir que els diferents elements audiovisuals volen plasmar el mite intentant fer aparèixer quasi tots els aspectes que apareixen en el mite, però sí que és veritat que a l’hora d’analitzar-les trobem que en totes les sèries o pel·lícules n’hi ha moltes diferències. Cada pel·licula o sèrie que veiem té aspectes o punts de vista diferents, però tots deixen clar la història del mite d’Orfeu i Eurídice.