PROJECTE DE L’AIGUA

VOLEM FER UN GELAT D’AIGUA!!!

Ensenyar i aprendre ciència suposa organitzar situacions d’ensenyament i aprenentatge, amb la finalitat d’ajudar l’alumnat a explicar-se què passa al seu voltant. Requereix que nens i nenes vegin, manipulin, experimentin i interpretin conjuntament objectes i fenòmens de l’entorn: que observin, parlin, en facin una interpretació i elaborin models explicatius; que l’adult interpreti les seves actuacions, reculli i intenti comprendre el què diuen i els ajudi a evolucionar en els seus models. 

Per això en aquest segon trimestre en entrar a l’aula els nens i nenes de P3, s’han trobat amb un espai d’experimentació on la protagonista principal era l’aigua. Al voltant de diferents propostes s’han anat generant preguntes i respostes que hem anat recollint en les converses que s’han produït tant individualment com col·lectivament. 

D’aquesta manera, els Vermells i els Liles han iniciat un projecte sobre l’aigua i amb un repte molt clar, volien fer un gelat d’aigua. Amb aquesta premissa han hagut d’investigar per descobrir quines característiques tenia l’aigua i comparant-les amb les que té un gelat.

A partir dels diferents experiments que s’han anat fent al voltant de l’aigua, els han ajudat a entendre algunes de les seves propietats: Quin gust té?, quina olor fa?, de quin color és? i quina forma té?

Durant dues sessions els infants experimenten lliurement, amb l’única consigna que cal utilitzar el sentit que ens indica la imatge: la vista, el gust, l’olfacte i el tacte, per tal d’actuar i així extreure’n conclusions.

Després d’aquestes primeres sessions, es recuperen les diferents propostes d’experimentació i ara de manera més dirigida es provoca la situació per anar recuperant idees, conclusions i anar encaminant el projecte.

Ens reunim en rotllana i es llença la primera pregunta: Quin gust té l’aigua? I els gelats?

Ens tornem a trobar a la rotllana per recuperar una altra pregunta: Quina olor té l’aigua? I els gelats? Cadascun dels infants diuen les seves respostes i van reflexionant al voltant de la pregunta basant-se en les seves experiències prèvies.

Ens retrobem a la rotllana i recuperem un altre de les preguntes:  Quin color té l’aigua? I els gelats? També observem que li passa quan afegim aigua a la sorra, a la farina i altres substàncies.

Durant el procés per analitzar les característiques de l’aigua i comparar-les amb les del gelat, vam parlar del fred, el gel, la forma, el congelador… Una de les dinàmiques que es van dur a terme va ser posar aigua i altres elements al congelador per veure que passava.

Després de dies d’investigació ja estàvem preparats per fer el nostre gelat d’aigua!! Calia donar color, olor, gust i forma a l’aigua que surt de l’aixeta, per tal de    transformar-la en un deliciós gelat.

Després de tota una nit al congelador de la cuina de l’escola, els gelats ja estaven llestos per menjar…

Després de tots aquells dies d’investigacions, hipòtesis, experimentacions i conclusions vam voler fer-ho públic i explicar allò que havien après als més grans d’infantil, als grups de P5. Ells/es els van escoltar amb molt d’interès i il·lusió.

 

ELS ESPAIS D’APRENENTATGE A P3

Els espais d’aprenentatge, els entenem com a una estratègia, que permet flexibilització i adaptació d’activitats, com una concreció de la idea que els infants puguin construir aprenentatges essent ells els protagonistes.

Durant aquest curs les aules de P3 dues tardes a la setmana s’han transformat en espais on s’han ofert als infants diferents proposta sota un mateix paraigües. Les propostes han englobat:

ESPAI D’ARTISTES

ESPAI TECNOLÒGIC

ESPAI DE LLUM I OMBRES

ESPAI D’EXPERIMENTACIÓ

ANEM AL PATI?

INAUGUREM L’ESTRUCTURA!!!!

Per fi el passat 11 de gener els Vermells i els Liles van poder pujar i jugar a l’estructura del pati. Quins nervis! Quina emoció! Que alta!! Infants i mestres estàvem desitjant que arribés aquest moment des de feia molts dies. Per fi, ja han fet tots els tres anys!!

Que bé que ens ho hem passat pujant per la rampa, travessant el pont de corda, baixant pel tobogan, grimpant per la xarxa i posant en joc totes les nostres habilitats motrius.

LES TARDES DE P3

Els nens i nens de P3 algunes tardes, quan surt el sol, les dediquem a fer activitats ben divertides i diferents fora al porxo de davant de l’aula. De vegades pintem amb pintura i pinzell al voltant d’un conte, una idea o simplement pel fet d’expressar-nos artísticament, o transformem un cartó en una casa on amagar-nos…

EL GUST PER LA LECTURA

Fomentar el gust per la lectura dels nostres alumnes, el desig, les ganes i la il·lusió per llegir llibres comporta ajudar a desenvolupar hàbits lectors i actituds positives vers la lectura. Dedicar un temps perquè els infants es familiaritzin amb els llibres i amb la lectura és fonamental per desvetllar les ganes d’aprendre a llegir i començar a desenvolupar l’hàbit lector d’aquests.

L’ÀLEPH I LA BIBLIOTECA

FOLLET JEP

CONTES POPULARS

BIBLIOTECA D’AULA

CARNAVAL 2022

El Carnaval de la Sínia arrenca amb el pregó per part dels alumnes de 6è…

Aquesta setmana petits i grans hem començat els tallers de carnaval a l’escola La Sínia; on hem treballat per tal d’escollir una disfressa, pensar en els materials que necessitaven i finalment treballar de valent per fer realitat allò que havien pensat.

Dies abans de l’inici dels tallers per fer la disfressa, vam fer un debat per tal d’escollir  quin seria el tema de la nostra comparsa.

Aquest són els temes que vam escollir…

 

ELS VERMELLS. ELS PALLASSOS.

Procés de treball…

 

ELS LILES. LES FADES I FOLLETS DEL BOSC.

Procés de treball…

La Rua..

PSICOMOTRICITAT

La Psicomotricitat dona la possibilitat a l’infant de tenir un espai i un temps per a reprendre l’experimentació amb el seu cos, el contacte amb les seves emocions, el desenvolupament d’un joc no dirigit externament o no necessàriament reglat.

Els infants es mouen i juguen de manera espontània i natural. El moviment, l’experimentació, el joc, la creativitat i la imaginació constitueixen el medi privilegiat del qual disposen per a descobrir-se a si mateixos, descobrir el món i expressar les seves emocions, estats d’ànim i inquietuds.

La sala de psicomotricitat ofereix als infants moltíssimes possibilitats: espais tous i coixins on poden saltar, rebolcar-se i caure; llocs on enfilar-se, grimpar, fer equilibris, rodar, gronxar-se; espatlleres, escales, cordes, plans inclinats.

Durant aquest primer trimestre els Vermells i els Liles hem gaudit força de les estones de psicomotricitat. Allà saltem, grimpem, compartim, fem de…, construïm, provem reptes, trobem emocions… i aquí volem compartir un tastet d’aquestes estones.

1a Sessió Vermells i Liles

Altres sessions…

En el segon trimestre hem continuat explorant les nostres possibilitats…,

PROJECTE CONEIXEM L’ESCOLA

L’arribada a l’escola juga un paper important en la història d’un infant de tres anys. Aquí serà on passarà moltes hores, acompanyat d’uns adults que, en un primer moment, són desconeguts, i d’uns companys que de mica en mica anirà coneixent. Com que som conscients, des del primer dia hem volgut que aquest espai nou sigui un lloc confortable i de tranquil·litat per tots ells. Un dels elements que hem utilitzat és el projecte conèixer l’escola.

El procés que hem seguit ha estat:

  1. El projecte arrenca amb la benvinguda dels infants de 6è. Aquests ens venen a buscar a l’aula per mostrar-nos l’escola. Després d’aquest primer contacte amb tots els espais de l’escola, de mica en mica els dies següents, anem descobrint cadascun dels espais i a les persones que interaccionen en aquests espais.

2. En cadascun dels llocs que anaven descobrint, trobàvem una fusta amb la foto de l’espai i les persones associades a aquest espai. La pregunta va sorgir: Què en podem fer d’aquestes fustes? Vam estar pensant, jugant, donant-li voltes i finalment vam veure que podíem construir entre tots una maqueta dels espais més rellevants per a nosaltres de l’escola, per poder situar-nos i familiaritzar-nos amb l’entorn escolar i jugar.

LUDOTECA

Els infants coneixen el món, desenvolupen habilitats socioemocionals i aprenen i se socialitzen de manera innata mentre juguen.

Paloma A. Usó

Amb el joc desenvolupen habilitats socioemocionals, afronten reptes, exerciten la creativitat, se socialitzen i posen en pràctica habilitats comunicatives, i sovint també habilitats motores.  Aquest facilita un bon creixement de l’infant  i ajuda a adquirir coneixements de manera esglaonada.

Però perquè això sigui possible és necessari assegurar unes determinades condicions: un espai adequat, materials lúdics i joguines, temps suficient i companyia amb qui compartir el joc i la diversió.

Aquí us podeu fer una idea de les possibilitats, i les riqueses del joc…

En aquest segon trimestre hem continuat jugant…