ADAPTACIÓ VERDS I TARONGES

Després d’un estiu junts amb les seves famílies, els més petits de La Sínia comencen el seu camí per l’escola. El primer pas és l’adaptació dels infants, les famílies i l’escola. Aquest moment és molt especial, ja que afloren molts sentiments i emocions. Aquí us deixem unes quantes imatges d’aquests moments.

PROJECTE: VET AQUÍ UNA VEGADA….

L’abril és el mes, més literari de l’any i els Vermells i els Liles no volem deixar passar l’oportunitat d’endinsar-nos en el fascinant món dels contes.

Interessar-se i apreciar els contes, els àlbums il·lustrats, els llibres i la lectura com a mitjà per aprendre i gaudir. Aquest serà el gran objectiu que ens guiarà durant tot el projecte.

Els contes inundaran el nostre dia a dia:

  • Xalarem escoltant contes.
  • Mirarem llibres.
  • Escriurem paraules, personatges, títols i inventarem petites històries.
  • A itineraris inventarem títols per contes a partir de la rutina de pensament del titular.
  • Inventarem l’argument dels diferents contes a partir de la rutina principi-mig-final.
  • Farem volar la imaginació, crearem i explicarem els nostres propis contes a partir d’una capsa secreta que amb els seus elements ens ajudarà per inventar contes boníssims.

Durant l’estona de lectura d’adult, farem que els infants es vagin fixant en tot allò que apareix a la portada del conte (títol, il·lustració, autor i il·lustrador).
Llegirem la història donant èmfasis a l’inici (ens fixarem com s’inicia la història) i final de conte (inventarem un final alternatiu, que després comprovarem com realment finalitza la història).

ENGEGUEM EL PROJECTE…

Apareix a la classe una caixa tancada sobre una taula plena de llibres, una llumeta i una màquina d’escriure.

Dins la caixa i trobem un llibre en blanc. A partir d’aquí engresquem als infants a escriure el seu propi conte. 

Els hi proposarem fer equips de treball on hauran de desenvolupar el rol d’escriptor i el d’il·lustrador.

A partir d’aquí només caldrà enfilar l’agulla i començar a deixar volar la imaginació.

A cada sessió apareixerà una capsa amb dos personatges, un element i un lloc, que ajudarà als diferents grups a inventar la seva història.

Descobrim els elements de la caixa i pensem una història (l’escriu la mestra).


Caldrà pensar un títol i que dibuixarem a la portada.

El següent pas després de fer la història, serà pensar les il·lustracions.

I per finalitzar cal maquetar el conte i fer diferents exemplars de cada conte. Així que hem demanat  ajuda a la Montse.

EL FOLLET JEP NO HI ÉS?

Aquesta tarda quan hem anat a escoltar els contes que en porta el Follet Jep en vist que no hi era a l’escola. Dins de la seva caixa hem trobat una carta, d’un tal Pinxo que el convida a anar-se’n de colònies a la masia Can Foix. Durant tot el dia no hem deixat de sentir picarols i a més a més ens ha fet arribar un conte molt bonic que ens explica que a Zea marxa de colònies i els seus pares li preparen una provisió de petons…

Quina emoció… quins nervis… què està passant?

Al llarg de la setmana continuant sentint-se picarols. Estem emocionats amb les pistes, les cartes, les petjades i les trapelleries que anem rebent… Què està passant?? Qui ho està fent???

En Pinxo ens convida a Can Foix, quina emoció. Cal preparar-se: fer collarets i polseres amb picarols, preparar la motxilla amb el que cal portar…

Dilluns ens esperen a Can Foix, aquest matí ens ha arribat una carta d’en Pinxo que ens demana ajuda. Hem d’anar a ajudar el follet Jep, que segons sembla, s’ha quedat enganxat amb una teranyina al bosc i no el troben… Continuarà

Ja estem a Can Foix preparats i preparades per ajudar a trobar al follet Jep. De seguida que hem arribat hem esmorzat i no hem trigat gaire a conèixer al Pinxo i a l’aranya Aurèlia. Qui ens han ajudat a cercar les plantes remeieres per a preparar la poció per desfer la teranyina. Avui ha estat un dia intens i ple d’emocions, però haurem d’esperar a demà per rescatar al petit Jep.

Ens hem aixecat molt descansats i amb molta força, ja estem preparats comença l’aventura… Missió rescat

Han estat dos dies molt intensos plens d’emoció, neguits, cerques, descobertes i amor… Fins a una altra, aventurers/es…

 

 

 

 

BENVINGUDA A P3

Els infants de P3 arriben a l’escola amb incerteses, somriures i il·lusions… El fet de començar l’escola és un procés difícil per a tots i totes, significa adaptar-se en un nou espai,amb nous companys i adults  de referència que els ajudaran a sentir-se cada cop més  segurs i tranquils a l’escola. Aquest procés és un camí que es va fent a poc a poc.

Així que des de l’escola volem acompanyar a aquests infants. Per això tots els nens, nenes i adults que formen part de la comunitat educativa de La Sínia creiem que és important dona’ls-hi la benvinguda de forma especial. Així que durant el mes de novembre alguns dels grups ens han preparat diferents regals per acollir-nos i fer-nos sentir que formem part d’aquesta comunitat.

PROJECTE DE L’AIGUA

VOLEM FER UN GELAT D’AIGUA!!!

Ensenyar i aprendre ciència suposa organitzar situacions d’ensenyament i aprenentatge, amb la finalitat d’ajudar l’alumnat a explicar-se què passa al seu voltant. Requereix que nens i nenes vegin, manipulin, experimentin i interpretin conjuntament objectes i fenòmens de l’entorn: que observin, parlin, en facin una interpretació i elaborin models explicatius; que l’adult interpreti les seves actuacions, reculli i intenti comprendre el què diuen i els ajudi a evolucionar en els seus models. 

Per això en aquest segon trimestre en entrar a l’aula els nens i nenes de P3, s’han trobat amb un espai d’experimentació on la protagonista principal era l’aigua. Al voltant de diferents propostes s’han anat generant preguntes i respostes que hem anat recollint en les converses que s’han produït tant individualment com col·lectivament. 

D’aquesta manera, els Vermells i els Liles han iniciat un projecte sobre l’aigua i amb un repte molt clar, volien fer un gelat d’aigua. Amb aquesta premissa han hagut d’investigar per descobrir quines característiques tenia l’aigua i comparant-les amb les que té un gelat.

A partir dels diferents experiments que s’han anat fent al voltant de l’aigua, els han ajudat a entendre algunes de les seves propietats: Quin gust té?, quina olor fa?, de quin color és? i quina forma té?

Durant dues sessions els infants experimenten lliurement, amb l’única consigna que cal utilitzar el sentit que ens indica la imatge: la vista, el gust, l’olfacte i el tacte, per tal d’actuar i així extreure’n conclusions.

Després d’aquestes primeres sessions, es recuperen les diferents propostes d’experimentació i ara de manera més dirigida es provoca la situació per anar recuperant idees, conclusions i anar encaminant el projecte.

Ens reunim en rotllana i es llença la primera pregunta: Quin gust té l’aigua? I els gelats?

Ens tornem a trobar a la rotllana per recuperar una altra pregunta: Quina olor té l’aigua? I els gelats? Cadascun dels infants diuen les seves respostes i van reflexionant al voltant de la pregunta basant-se en les seves experiències prèvies.

Ens retrobem a la rotllana i recuperem un altre de les preguntes:  Quin color té l’aigua? I els gelats? També observem que li passa quan afegim aigua a la sorra, a la farina i altres substàncies.

Durant el procés per analitzar les característiques de l’aigua i comparar-les amb les del gelat, vam parlar del fred, el gel, la forma, el congelador… Una de les dinàmiques que es van dur a terme va ser posar aigua i altres elements al congelador per veure que passava.

Després de dies d’investigació ja estàvem preparats per fer el nostre gelat d’aigua!! Calia donar color, olor, gust i forma a l’aigua que surt de l’aixeta, per tal de    transformar-la en un deliciós gelat.

Després de tota una nit al congelador de la cuina de l’escola, els gelats ja estaven llestos per menjar…

Després de tots aquells dies d’investigacions, hipòtesis, experimentacions i conclusions vam voler fer-ho públic i explicar allò que havien après als més grans d’infantil, als grups de P5. Ells/es els van escoltar amb molt d’interès i il·lusió.

 

ELS ESPAIS D’APRENENTATGE A P3

Els espais d’aprenentatge, els entenem com a una estratègia, que permet flexibilització i adaptació d’activitats, com una concreció de la idea que els infants puguin construir aprenentatges essent ells els protagonistes.

Durant aquest curs les aules de P3 dues tardes a la setmana s’han transformat en espais on s’han ofert als infants diferents proposta sota un mateix paraigües. Les propostes han englobat:

ESPAI D’ARTISTES

ESPAI TECNOLÒGIC

ESPAI DE LLUM I OMBRES

ESPAI D’EXPERIMENTACIÓ

ANEM AL PATI?

INAUGUREM L’ESTRUCTURA!!!!

Per fi el passat 11 de gener els Vermells i els Liles van poder pujar i jugar a l’estructura del pati. Quins nervis! Quina emoció! Que alta!! Infants i mestres estàvem desitjant que arribés aquest moment des de feia molts dies. Per fi, ja han fet tots els tres anys!!

Que bé que ens ho hem passat pujant per la rampa, travessant el pont de corda, baixant pel tobogan, grimpant per la xarxa i posant en joc totes les nostres habilitats motrius.

LES TARDES DE P3

Els nens i nens de P3 algunes tardes, quan surt el sol, les dediquem a fer activitats ben divertides i diferents fora al porxo de davant de l’aula. De vegades pintem amb pintura i pinzell al voltant d’un conte, una idea o simplement pel fet d’expressar-nos artísticament, o transformem un cartó en una casa on amagar-nos…

EL GUST PER LA LECTURA

Fomentar el gust per la lectura dels nostres alumnes, el desig, les ganes i la il·lusió per llegir llibres comporta ajudar a desenvolupar hàbits lectors i actituds positives vers la lectura. Dedicar un temps perquè els infants es familiaritzin amb els llibres i amb la lectura és fonamental per desvetllar les ganes d’aprendre a llegir i començar a desenvolupar l’hàbit lector d’aquests.

L’ÀLEPH I LA BIBLIOTECA

FOLLET JEP

CONTES POPULARS

BIBLIOTECA D’AULA