PROJECTE ELS PASTISSOS

Ja fa uns dies que els nens/es dels blaus vam començar un nou projecte molt dolç i llaminer, amb el que hem gaudit moltíssim.

Tot sorgeix d’una conversa on una nena comparteix amb nosaltres que havia fet un pastís a casa per celebrar l’aniversari del seu pare. De seguida es van engrescar amb la idea de fer un pastís. En aquell moment ens sorgeix la pregunta: – com es fa un pastís? 

Iniciem una conversa i entre tots anem dient coses, per respondre la pregunta que se’ns havia plantejat. Necessitem ous, farina, una rodona… però  no ho acabàvem de tenir gaire clar, així que calia investigar i demanar ajuda: preguntant als pares, portant eines de  casa que ens ajudessin a elaborar les nostres postres, consultant receptes…

Durant les diferents converses que van anar sorgint sobre el tema es va veure que hi havia infants que volien fer altres postres, així que finalment vam acordar que faríem: magdalenes, galetes, un pastís, gelats i macedònia per berenar tots junts.

Per tal de convertir-nos en experts pastissers hem hagut de investigar, experimentar, reflexionar, mesurar i treballar molt.

  • Per preparar-nos: hem experimentat i reflexionat sobre quins ingredients necessitem per elaborar una massa, identificant les seves qualitats i adonar-nos de la necessitat de seguir els passos i les mesures necessàries (plastilina casolana).

La massa: quins dos ingredients hauré de barrejar per fer una bola amb la massa?

Plastilina casolana: Seguir una seqüència de passos.

  • Hem identificat i llegit el nom dels diferents ingredients que apareixen a les receptes per poder elaborar el llistat d’allò que necessitem per fer una planificació del que caldria comprar per realitzar les postres.

LLISTAT DE LA COMPRA

ANEM A COMPRAR

  • Hem interpretat i seguit la seqüències de passos que ens indiquen les receptes per poder elaborar les diferents postres: magdalenes, pastís, galetes, gelat i macedònia.
FEM UN PASTÍS

FEM ELS GELATS

FEM LES GALETES

FEM LES MAGDALENES

FEM LA MACEDÒNIA

Per això a partir de les nostres experiències i vivències hem aconseguit el nostre objectiu final, elaborar i endolcir les tardes amb les nostres postres. Aquí cada grup us explica com ho ha fet.

 

ELS TRES REIS DE L’ORIENT

Les vacances de Nadal han acabat i l’emoció dels nostres infants per explicar-nos que els han portat els reis ens va fer valorar treballar un nou projecte: “ELS TRES REIS DE L’ORIENT”

Hem treballat diferents conceptes :

  • La numeració 1,2,3 mitjançant les tres corones, els tres trons, les tres capes, els tres camells, els tres reis i la quantitat de regals.

  • Seqüenciació i velocitat (Ràpid i lent) vam fer la representació de la nit de reis. Primer la cavalcada i desprès fent veure que anem a dormir ràpid i els reis a poc a poc ens visiten.

  • Lluny i a prop, vam treballar aquests conceptes mitjançant un mapa mundi buscant l’Orient i Molins de Rei. Vam comprovar que hi havia molta distancia i per consolidar vam enviar una carta a les famílies i una altra als reis. Ens vam adonar que necessitàvem segells i vam aprofitar per anar a comprar-los a l’estanc.

  • Escriptura: vam escriure les cartes a les famílies i als reis, es va confegir amb les lletres imantades els noms dels tres reis i algunes paraules (gràcies, petons…). Com a vocabulari es va treballar els noms dels reis, regals, camells entre altres.

  • Psicomotricitat: a l’aula de psico vam representant la cavalcada dels reis. Els nens que van voler van representar als tres reis, feien veure que tiraven caramels i els altres nens feien veure que els agafaven!

 

La nostra finalitat principal era donar les gràcies als tres reis per tots els regals que ens han portat i ho hem fet mitjançant una carta que els vam enviar a l’Orient  i ells ens van contestar en directe per un xat virtual.

 

 

 

CASTELL CIURÓ

Ens hem transformat en Cavallers, cavalls, dracs… a la visita que em fet al Castell Ciuró. Ha estat molt ric per la nostra imaginació… Com era aquest castell? quantes habitacions hi havia? i aquí que penseu què hi havia? potser la cuina, no els cavalls… Això rodó potser era una piscina… Cadascú se l’ha imaginat d’una manera diferent.

Aquí us deixem unes quantes imatges d’aquest dia tan divertit!

GROCS:

BLAUS:

 

EL TEATRE

Tot va començar un dia que, explicant un conte tradicional, uns quants grocs jugaven a representar-lo en el seu joc simbòlic. Així que se’ls va oferir treballar el teatre i tots, molt emocionats, van acceptar.

Però, què implica treballar el teatre?

Significa treballar el llenguatge comunicatiu, la constància, l’espera, l’escolta i la tranquil·litat. Tot allò que necessita el nostre grup per poder tenir un clima de treball adient per poder treballar a gust i arribar a fer un bon aprenentatge. Aquests van ser els nostres objectius principals.

Van començar a parlar del que sabíem del teatre i va sorgir:

– que hi ha teatre de contes, de música, de titelles i de pallassos.
– que en un teatre hi ha actors i actrius, música, disfresses i contes.
Llavors vam parlar del, què volen saber els grocs del teatre?
– com es diuen les persones que miren el teatre? L’Alguer ens diu que són els “asentadors”, però alguns grocs no ho tenen gaire clar.
– com es diu el paperet que donen quan donem els diners per entrar en el teatre? Alguns grocs diuen que són targetes, encara hem d’investigar més.
– i com deu ser un teatre per dins? En Jaïr diu que és molt “xulo”.
Així doncs el nostre mural va quedar així:
Després de la primera conversa, ens vam posar a pensar en quin teatre volíem fer i ho tenien molt clar, sobre un conte. Així que per decidir quin triar vam fer una nota espontània per buscar aquell conte que poguessin interpretar.
També, per fer un tanteig d’allò que ells sabien sobre el teatre els hi van proposar diferents espais a l’aula amb diversitat de material… un amb disfresses i maquillatge per transformar-nos en un personatge, un altre amb robes per crear els nostres personatges, un espai amb titelles, un altre amb diferents instruments per crear música i un últim de mirar contes que ens pogués inspirar per fer interpretació.
Ens vam reunir en mig grup per mirar i fer la tria del conte més adient per fer el nostre teatre. Aquesta tria havia de tenir tres condicions:
– Uns quants personatges.
– Una mica de diàleg
– i, si podia ser, un que el coneguessin i que se sentissin còmodes.
Vam descartar aquells que no reunien els requisits i van votar aquell que més els hi agradava. Així va sorgir el conte guanyador “LES SET CABRETES I EL LLOP”
Tot i que van descartar alguns contes els vam poder llegir tots fins que va arribar les vacances de Nadal.
Gràcies al conte que va portar la Jael, vam descobrir que necessitàvem per fer el nostre teatre. Així que vam poder fer 4 grups de treballs:
1. el grup d’escenari,
2. el grup de tècnics,
3. el grup de disfressa i maquillatge,
4. el grup d’actors i actrius.
Així doncs vam repartir per tota l’aula quatre papers on posava escenari, tècnics, disfressa i actors i actrius. Es va explicar el que faria cada grup. Llavors cada grup va anar allà on se sentia més còmoda. Així i tot, si en algun moment de creació algú volia ajudar en algun grup, ho podien fer lliurement.
Ja que aquest curs no us podia fer l’obre a vosaltres, vam pensar de fer-la als blaus i als taronges transformant el nostre porxo en l’escenari del nostre treatre.
1. GRUP 1: ESCENARI
Uns grans treballadors amb molta capacitat d’imaginació. La seva primera sessió va ser un petit esbós de què volien fer. Ho tenien molt clar:
– Un rellotge,
– Una casa,
– Un bosc,
– Unes quantes pedres.
Així que bates posades i mànigues en l’aire. Pensem en els materials que cal utilitzar i, dit i fet, ens han preparat un gran escenari.
2. GRUP 2: ELS TÈCNICS
Han estat els encarregats a descobrir com es diu el paperet per entrar en el teatre… En Martí ens ha dit que es diuen ENTRADES. En Jaïr i l’Oleguer ens van portar unes entrades de veritat… les de’n Jaïr eren unes entrades del teatre que feia la seva mama, ens explicava: “la mama fa de bruixa”  i l’Oleguer ens deia: “La iaia té un teatre i ella ensenya teatre” Ja tenim resposta a una de les preguntes que ens fèiem.
Han pensat a crear unes entrades a l’ordinador, han buscat la forma que volien fer les seves entrades i han vist que hi ha números i lletres. Han pensat en què podria significar aquestes. Llavors van llegir el que deien les entrades de veritat i van deduir que havien de posar el nom de la nostra obra i la data. I llavors van pensar a posar una imatge, ja que moltes persones no sabien llegir.
Aquests nens es fixen en tot i em van dir que fora l’escola hi havia un paper on hi havia un mag. Llavors van sortir a buscar aquest paper i sí que hi havia un a la porta de l’escola. També hi havia lletres i números i per la imatge van deduir que era màgia. Així que van crear cartells amb l’ajuda d’alguns companys: amb dibuixos de les set cabretes, amb lletres i números. Els vam penjar a la porta de la nostra classe i els hi vam donar una als blaus i un altre als taronges perquè sàpiguen quin dia els hi farem el nostre teatre.
3. GRUP 3: DISFRESSA I MAQUILLATGE
Han pensat que necessiten els seus companys i companyes per transformar-se en ovelles i en llop. Ho tenien molt clar que les ovelles eren blanques i el llop de  color negre. Van fer proves del maquillatge, van pensar a posar roba blanca i negra i van treure la conclusió que tots els personatges necessitaven orelles.
Com són les orelles? Com un triangle, va dir en Roc. Així que van fer triangles grans per fer les orelles.
Les robes les van agafar de l’escola per acabar de crear els seus personatges.
 4. GRUP 4: ESCENARI
Fem fora la vergonya, ens transformem en uns personatges. Primer que vam fer, va ser interpretar tots els papers i  d’aquesta manera, van veure amb quin personatge es sentien més comode interpretant. Després van escollir i es van posar d’acord en quin paper faria cadascun d’ells. Si en algun moment sentien vergonya, es podien intercanviar els papers, ja que tots sabien els diàlegs.
– Les ovelletes: Uma, Haran, Berta, Nàdia, Aina i Arnau Pastor.
– L’ovelleta petita: L’alguer.
– La mare ovella: La Mia.
– El Llop: La Jael.
Fer d’actors i actrius en aquestes edats té molt de mèrit, han de transformar-se en un personatge i fer un diàleg. Han de parlar clar i han de saber esperar el seu torn d’interpretar.
L’Haran ens va fer saber que les persones que miren el teatre no són els “asentadors”, sinó que es diuen ESPECTADORS. Ja tenim resolta una altra pregunta, quina emoció.

Feta tota l’explicació de la feina feta aquí us deixem l’obra de teatre de les set cabretes interpretada pels nens i nenes de P3 Grocs.

Mirant els objectius que ens hem marcat al principi d’aquest projecte, podem dir que els grocs han après a tenir més espera en el torn de paraula, a iniciar-se en l’escolta activa dels mestres que intervenen i  abaixar el seu to de veu en el moment de dur a terme les activitats. Ha estat una gran experiència fer aquest projecte amb ells i ells s’han sentit molt orgullosos de la feina feta.

Per falta de temps no hem pogut descobrir l’última curiositat que tenien, Com és un teatre per dins? Volíem anar a la tornada de  vacances de Nadal, però ja han perdut l’interès. Així doncs deixem aquesta pregunta a l’aire, segur que al llarg de la vida ho podran anar descobrint.

SORTIDA A LA RIERADA

Quin descobriment hem fet anant a la rierada! Hem pescat al riu, hem agafat moltes branques, pedres i fulles, ens hem embrutat de fang, hem pujat pels arbres, anàvem corrents d’un costat a l’altre… en definitiva ens ho hem passat d’allò més!

Tot i que no ens hem pogut relacionar els grocs i els blaus, ens hem pogut preparar regalets… Els blaus van preparar branques per pescar en el riu pels grocs i els grocs van preparar una cabana molt gran pels blaus. 

Aquí us deixem unes quantes imatges d’aquell dia tan especial.