Carpe diem

per Pau Agustí, Laia Almeda, Singh Bajwa, Alba Batallé, Cristina Carbó, Adrià Curbet, Joel Engelhard, Paula Espinal, Laura Ferrer, Michel Flambert, Coral Macias, David Martí, Laura Motjer, Luís Rodríguez, Sílvia Serrat, Daniela Tamayo, Marina Vallmajó, de 4t d’ESO.

  • Agrupament: grups cooperatius
  • Tècnica: Aprenentatge cooporatiu. Mètode Jigsaw o trencaclosques.

L’Epitafi de Seikilos és la inscripció d’una cancó que es va gravar en una columna funenària que Seikilos va dedicar a la seva dona. Es va trobar a l’Àsia menor. Té un caràcter de cançó bàquica (nom que prové del déu Baco -pels grecs- o Dionís -pels romans-), perquè convida al “carpe diem“. Precisament, aquest és el lema del cartell de fires de Girona d’aquest 2009.

Instruments

Els instruments es classifiquen en tres grups: aeròfons, cordòfons i percussió, i en cada grup es pot fer una subclassificació. Els aeròfons, en els de fusta i els de metall, i dins dels de fusta, els de bisell i els de llengüeta; els cordòfons es poden subclassificar en els que tenen mànec i els que no; i els de percussió, en els membranòfons i en els idiòfons.

A les cultures de l’Antiguitat s’han trobat restes d’instruments de tots aquests grups i representacions artístiques en pintures i gravats. També hi ha referències escrites a la Bíblia i altres documents.

Egipte

  • cordòfons pinçats: a) sense mànec: arpes i lira; b) amb mànec: llaüt
  • aedòfons de fusta de bisell: flauta
  • aeròfons de fusta de llengüeta: xirimia
  • (percussió) membranòfons: timbal i tambor
  • (percussió) idiòfons: sistre

Grècia

  • cordòfons pinçats: lira i cítara
  • aedòfons de fusta de bisell: siringa
  • aeròfons de fusta de llengüeta: doble aulos

Roma

  • aeròfons de fusta de llengüeta: doble aulos, cromorn, xirimia.
  • aeròfons de metall: corn, litus, tuba, buccina
  • aeròfons de teclat: orgue hidràulic

La història en còmic

En els còmics d’Astèrix i Obèlix hi trobem referències musicals. Les seves aventures es situen a l’antiguitat, durant l’expansió de l’imperi romà. Aquests personatges eren de la Gàl·lia, que actualment és França.

Quant a Marta Orts i Alís

LLOC DE TREBALL: Professora de Música a l'IES Jaume Vicens Vives (Girona) PERFIL PROFESSIONAL:Doctora en Filosofia i Ciències de l'Educació per la UNED (Programa de Doctorat: Innovació curricular, tecnològica i institucional). Titulada Superior en el Professorat de Piano i en el de Solfeig-Teoria de la Música pel Conservatori de Música del Liceu de Barcelona. Diplomada en el Professorat d'EGB en l'especialitat de Ciències Humanes per la UdG. INTERESSOS PROFESSIONALS: - La Música com a mitjà de comunicació, com a art i com a ciència. - La Didàctica interdisciplinària - Les TIC com a mitjà de comunicació i de difussió dels coneixements i com a eina al servei de l'aprenentatge.
Aquest article ha estat publicat en 4 ESO, Activitats, Projecte educatiu. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *