
Les quatre columnes en l’actualitat
Les quatre columnes de Montjuïc són 4 columnes amb capitells jònics que reprodueixen les que van ser aixecades l’any 1919 per l’arquitecte Puig i Cadafalch on actualment hi ha la Font màgica de Montjuïc, a Barcelona. Simbolitzen les quatre barres de la Bandera de Catalunya i inicialment estaven destinades a convertir-se en un dels símbols del catalanisme. Les originals amb quatre victòries alades van ser enderrocades durant la dictadura de Primo de Rivera. L’any 2010 van ser reconstruïdes i actualment són símbol de la perseverança, la convicció i la fermesa de la llengua, la cultura i la identitat nacional catalana.
[youtube]http://youtu.be/TtqnGGhq1JI[/youtube]
La simbologia del monument es basa en què impulsava la idea de la connexió entre Catalunya i el món grec. Recull d’una cita extreta de l’article de Milagros Guardia “La junta de museus i el debat a l’entorn de les prioritats de l’art i l’arqueologia” al volum col·lectiu Col·leccionistes, col·leccions i museus: episodis de la història del patrimoni artístic de Catalunya :

Les quatre columnes abans de ser enderrocades
És en aquest context junt amb la història de Grècia, i la seva relació amb la història de Catalunya a través de la colonització ibèrica, una cita d’Enric Prat de la Riba de la seva coneguda obra La nacionalitat catalana, on descriu la íntima relació de Catalunya amb l’antiga cultura dels ibers:
“Quan el viatjant fenici que va copiar Avienus recorria 500 anys abans de DC les costes del mar Sardo, es va trobar allí la etnos ibèrica, la nacionalitat ibera estesa des de Múrcia al Ródano; és a dir, des de la gent libo-fenícia de l’Andalucia oriental, fins als ligurios de la Provença. Aquelles gents són els nostres avantpassats, aquella etnos ibèrica, el primer anell que la història ens deixa de la cadena de generacions que han forjat l’ànima catalana.”
Per tant, es tractava de construir un símbol dedicat a la cultura grega, responsable del naixement de la nació catalana.
Aquí us deixo l’article de la Vanguardia sobre la reconstrucció de les quatre columnes i un article de Jordi Salat sobre el significat universal dels símbols catalans en què relaciona les quatre columnes de Montjuïc amb les quatre columnes hel·lèniques d’Atenes i la referència a la Tetraktis de Pitàgores.