El dia 1 de juliol de 2022, després de 13 anys treballant conjuntament amb les escoles de la comarca realitzant serveis i programes específics de suport a la inclusió en entorns ordinaris, el Centre d’Educació Especial Joan XXIII va ser reconegut com a CEEPSIR (Centre d’Educació Especial Proveïdor de Serveis i Recursos). Els CEEPSIR’s han començat a existir com a tals arrel del Decret 150/2017 on s’articula la transformació dels centres d’educació especial en centres de recursos.
Un centre d’educació especial proveïdor de serveis i recursos (CEEPSIR) és un suport intensiu que té com a finalitat orientar i concretar actuacions més ajustades a les necessitats educatives de l’alumnat i desenvolupar programes específics de suport a l’escolarització per a l’èxit de l’alumnat, en coordinació amb els equips directius dels centres i els serveis educatius. El suport que ofereix el CEEPSIR va destinat a l’alumnat amb necessitats educatives especials, escolartizat en centres ordinari que imparteixen ensenyaments obligatoris. A fi de rebre atenció del CEEPSIR l’alumne/a ha de disposar de l’informe de l’EAP de reconeixement de necessitats específiques de suport educatiu en reconeixement de n.e.e, en la qual consti que requereix aquest suport.
Els suports i recursos intensius que ofereix el CEEPSIR tenen com a finalitat promoure l’autonomia i l’autodeterminació de l’alumne, i la implicació i l’aprenentatge dels equips docents per millorar la qualitat de la resposta educativa adreçada a tots els alumnes. El CEEPSIR aprofita el coneixement i l’experiència dels professionals de l’educació especial per intervenir no només en un alumne, sinó en tota l’escola.
Fa molt temps que des del centre hi ha un fort convenciment que la funció del CEE ha de canviar, portem molts anys de lluita treballant per un canvi en les cultures, les polítiques i les pràctiques inclusives, el CEEPSIR és una oportunitat per seguir en aquest camí de transformació. Aquest reconeixement ens permet avançar cap a un sistema educatiu inclusiu, que aculli tots els alumnes de la comarca i doni resposta a les seves necessitats. És una resolució positiva pels centres ordinaris, pels docents, per les famílies, i especialment per tot l’alumnat.