El mediàtic Hans Rosling feia el passat dissabte 16 d’abril a la Universitat de Surrey (Guildford, UK) en el marc de la Geographical Association Annual Conference una extraordinària conferència on va fer ús de Gapminder, principalment i d’altres com Woldmapper per a demostrar les seves ja conegudes idees del “converging world” (tendència cap a un món amb menys nens-es i amb un comportament demogràfic cada cop més semblant), així com la proposta d’una nova tipologia d’estats del món més enllà de la ja coneguda entre desenvolupats i en via de desenvolupament (ell en proposa una en estats d’alt, mig i baix creixement). Però després de gairebé una hora de conferència davant d’una audiència plena de professorat de geografia del Regne Unit, principalment, va assenyalar que si l’ús educatiu de Gapminder no es comparteix i es difon, tot l’esforç no haurà servit per res, pràcticament, i per aquesta raó va posar molt d’èmfasi en el Gapminder Movement, fòrum de trobada dels usuaris de Gapminder.
En aquest punt coincidim molts de nosaltres, és a dir, en la gran utilitat de les TIC en el món educatiu però, a la vegada, la gran dificultat per arribar a aquests nous recursos ja sigui per no poder trobar les eines adequades de formació (potser hi són però no les coneixem) així com, un cop feta la formació, l’odissea que suposa conèixer l’ús que se li està donant arreu dels centres educatius.
Georecursos a través d’aquest bloc sempre ha volgut fer difusió de recursos emprats pel professorat que imparteix els continguts de geografia del currículum a l’ensenyament obligatori i post obligatori. Trobar els recursos que podeu consultar en aquest bloc no ha estat senzill (especialment ha suposat una inversió de temps important) i en escasses ocasions ha comportat un feedback d’informació.
D’entre els recursos seleccionats en aquest bloc destaquen aquells que permeten elaborar i obtenir cartografia temàtica digital amb eines lliures que hom pot trobar a Internet. Aquest fet és coherent amb dos dels pilars sobre els quals elaborem les nostres propostes:
• La representació gràfica del territori és l’expressió per excel•lència del pensament geogràfic.
• l’ús significatiu de les TIC ha de tenir una posició central a la nostra didàctica.
Per aquest conjunt de raons volem fer una crida a tothom amb qui puguem compartir l’interès de l’ús educatiu de les geotecnologies per a trobar-nos el proper dimecres 4 de maig de 2011 a l’Institut Cartogràfic de Catalunya. Pot ser una gran oportunitat per a trobar i compartir possibles vies a explorar en aquest camp.
També, aprofitem per obrir una nova secció al nostre bloc “Agenda”. Què hi pot haver en l’agenda del professorat de secundària amb els interessos abans llistats? La resposta que a Georecursos hem trobat és que hi ha d’haver activitats de formació i trobades que vinguin recomanades per algú que hagi participat en edicions anteriors, per exemple. Així que l’estrenarem amb la Jornada del SIGTE Els sistemes d’informació geogràfica (SIG) a l’aula, de principis de juliol a Girona (per cert, no està anunciada a la pàgina principal de la web del SIGTE).