L’ARQUITECTURA NEOCLÀSSICA

JACQUES-GERMAIN SOUFFLOT: Església de Sainte-Geneviève (Panteó)

L’arquitectura grega i romana va ser el model fonamental del Neoclassicisme, amb l’afegit de cúpules i espais circulars inspirats en el Panteó de Roma i en les grans cúpules del Renaixement i el Barroc: Santa Maria dei  Fiore de Florencia, Sant Pere del Vaticà, Saint Paul de Londres.França és el país on l’arquitectura neoclàssica es manifesta de forma més esplèndida.  L’admiració pel classicisme grec com a negació del Barroc italià s’ha d’interpretar també en el sentit d’afirmació de la personalitat de l’art francès enfront del predomini secular de l’art italià. La primera gran figura de l’arquitectura neoclàssica a França, Jacques-Germain Soufflot (1713-1780), es confessava admirador del gòtic i del classicisme, i va intentar conjugar totes dues influencies en una obra emblemàtica de l’arquitectura francesa: l’Església de Sainte Genevieve a París, posteriorment convertida en Panteó per la Revolució Francesa, l’any 1791.

ÉTIENNE-LOUIS BOULLÉE: Cenotafi de Newton

Juntament amb aquesta arquitectura classicista, destaca, a Franca, l’activitat de Étienne-Louis Boullée (1728-1799) i de Claude-Nicolas Ledoux (1736-1806) que als seus escrits i projectes plantegen una arquitectura utòpica basada en les formes geomètriques simples, de la qual és exemple el projecte de Cenotafi de Newton (1784).

 

Casa de Thomas Jefferson (Monticello)

La popularitat que va assolir a Anglaterra l’arquitectura classicista de Bramante i de Palladio (la influència ja era evident a les obres de Wren el S. XVII) queda palesa en nombroses obres que han dut a parlar d’un neopalladianisme que arribarà a l’altra banda de l’Atlàntic i es convertirá en l’estil predominant en l’arquitectura oficial dels Estats Units. L’obra més característica a la nova república americana es el Capitoli de Washington obra de proporcions monumentals coronada per una gran cúpula ; doble tambor i llanterna; però també hi trobem obres menys monumentals fetes segons els models fixats en els tractats de Palladio, com la Casa de  Thomas Jefferson (Monticello) a Virginia, clarament inspirada en la  Villa Capra de Palladio.

KARL GOTHARD LANGHANS: Porta de Brandenburg

A Alemanya, la Porta de Brandenburg de Berlín, obra de Langhans, recorda els Propileus de l’Acròpolis d’Atenes per la severa columnata dòrica, alhora que remata una espectacular perspectiva urbana que deu molt als principis de l’urbanisme monumental barroc, tot i el seu aparent classicisme.

A Espanya, l’arribada de Carles III (1759) després dels seus anys de govern a Nàpols va suposar l’entrada d’artistes italians i, sobretot, de les publicacions sobre les excavacions d’Herculà i sobre el palau reial de Caserta que el mateix rei havia patrocinat.

JUAN DE VILLANUEVA: Observatori meteorològic

Aquestes influències son evidents en l’obra de Juan de Villanueva (1739-1811), l’arquitecte mes representatiu del Neoclassicisme a Espanya. Domina bé les proporcions i construeix amb sobrietat i elegància els seus edificis com ara l’Observatori astronòmic i l’actual seu del Museu del Prado a Madrid. L’altra gran figura de l’arquitectura neoclàssica és l’italià Francesco Sabatini, que va ser el favorit de Carles III pel que fa a les obres oficials; la Puerta de Alcalá, (1769-1778) i els jardins del Palacio de Oriente, totes dues a Madrid, són les obres mes conegudes de Sabatini.

Publicat dins de Història de l'art | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

ART I IL·LUSTRACIÓ

Declaració d’independència dels Estats Units

A partir de mitjans del segle XVIII, a Franca i a la resta d’Europa i Amèrica, assistim a l’aparició i difusió del moviment cultural que es coneix com la  Il·lustració. Aquest moviment es basa en l’aplicació del racionalisme a l’anàlisi i l’estudi dels diferents àmbits de la política, la societat, la ciència i la cultura, tot rebutjant els prejudicis i les idees preconcebudes de caire religiós, màgic o mitològic. El que tenen en comú figures com les dels filòsofs Locke, Hume, Voltaire, Rousseau i Montesquieu, o homes de ciències com Diderot o Benjamin Franklin és la consideració de la primacia de la raó i de l’home com a ser racional. L’ideal dels il·lustrats és una societat humana basada en la raò i encaminada a la recerca de la felicitat; el text de la Declaració d’Independència dels Estats Units del 1776 resumeix aquestes aspiracions quan considera que els drets inalienables de les persones son, essencialment tres: la vida, la llibertat i la recerca de la felicitat. En aquest aspecte, com a tants d’altres, es pot considerar la Il·lustració com l’inici de la modernitat contemporània.

En l’art, l’època de la Il·lustració coincideix amb l’aparició de les tres disciplines que es dediquen al seu estudi: l’estètica, la crítica d’art i la història de l’art.  Això suposa la consideració de l’art com una realitat amb identitat pròpia i, per tant, l’inici de l’autonomia que caracteritza l’art com una realitat amb identitat pròpia i, per tant, l’inici de l’autonomia que caracteritza l’art contemporani. La difusió de les obres d’art a través dels salons i la formació del gust del públic mitjançant la crítica son passos determinants per tal d’alliberar l’artista de la dependència absoluta de l’encàrrec. Però aquesta autonomia no s’ha d’identificar de forma mecànica amb la llibertat creativa de l’artista: el racionalisme il·lustrat tendeix a considerar l’existència de models, generalment identificats amb els de l’antiguitat clàssica i els del Renaixement, i per tant tracta d’imposar aquests models com a pautes de l’activitat de l’artista; les Acadèmies seran les institucions que vetllaran perquè les obres d’art siguin ajustades al “decoro”, als cànons de bellesa, etc.

Entre els anys 1750 i 1850 aproximadament, es manifesten diferents sensibilitats artístiques que, en alguns casos, podem qualificar com a estils en el sentit tradicional de la paraula, mentre que d’altres son manifestacions mes o menys aïllades del geni creador de determinats artistes:

  • El gust rococó continua vigent durant la segona meitat del segle XVIII en els ambients cortesans i aristocràtics.
  • El Neoclassicisme és l’art mes clarament identificat amb la Illustració tant pel que fa al respecte a les normes clàssiques com a la intenció moralitzadora de moltes de les seves obres; aquest estil predomina al llarg de l’últim terç del segle XVIII i les dues primeres dècades del XIX.
  • Parallelament al desenvolupament del Neoclassicisme actuen alguns artistes que podem qualificar com a visionaris, sigui pels seus plantejaments utòpics i futuristes (com l’arquitecte Ledoux) o pel fet de plasmar a la seva obra un món interior de visions oníriques i fantasmagòriques tintades d’ironia i de crítica als usos socials dominants (es el cas de Piranesi, Füssli i Goya).
  • Les primeres dècades del segle XIX irromp el Romanticisme, moviment que preconitza la llibertat creadora i que es relaciona amb els ideals d’emancipació política que encarnen les revolucions burgeses (1820, 1830 i 1848) i les lluites d’alliberament nacional (Bèlgica, Grècia).

Aquestes quatre sensibilitats artístiques no son, però, compartiments aïllats sinó que son ben perceptibles les influencies mútues en els temes, les tècniques i les actituds davant l’obra d’art, malgrat l’aparent antagonisme entre els conceptes de Rococó, Neoclassicisme i Romanticisme.

EL CONCEPTE DE NEOCLASSICISME

El Neoclassicisme es l’estil artístic que s’identifica més clarament ideals de la Il·lustració, sobretot per la crítica dels il·lustrats al gust rococó: considerar com un art sensual i frívol, expressió de la decadencia vital de l’aristocràcia. L’art, per als il·lustrats, ha de contribuir a canviar el món, tot reflectint models de conducta, exaltant virtuts com l’abnegació, el sacrifici, la noblesa dels sentiments, la fidelitat a les pròpies idees, etc. En aquest sentit, el Neoclassicisme connecta amb els ideals de les revolucions americana i francesa expressats en les respectives Declaracions de drets de l’ l’home.

Treballs d’excavació al temple d’Isis (Pompeia) al segle XVIII

Un altre aspecte que influeix decisivament en la formació de l’estil neoclàssic es l’impacte produït pels descobriments arqueològics de l’antiguitat grega i romana, que mitjançant llibres i gravats (Historia de l’Art a l’Antiguitat de Winckelmann) son coneguts per tot Europa, alhora que molts artistes viatgen per visitar les ruïnes clàssiques com autèntics pelegrins. L’inici de les excavacions d’Herculà (1738) i Pompeia (1748), tot i que van ser dutes a terme amb discreció, van treure a la llum aspectes totalment ignorats de l’art roma; el mateix pot afirmar-se del descobriment dels temples grecs de Paestum (Sicília), que van posar al descobert l’ordre dòric (sense base i amb el fust estriat) i van revolucionar les idees renaixentistes sobre els ordres arquitectònics. A mes de l’impacte directe de les troballes arqueològiques, cal destacar la importància de les teoritzacions entorn del classicisme del mateix Winckelmann i del seu deixeble Mengs.

Com a conclusió, podem definir el Neoclassicisme com l’art que pren com a model les obres gregues i romanes (sobretot en arquitectura) i que rebutja les formes de l’art Rococó. En les arts plàstiques, se segueixen els models antics i els del Renaixement, amb un domini absolut del dibuix sobre el color en la pintura. L’academicisme, es a dir, la necessitat d’ajustar-se a unes normes establertes per les Acadèmies, es un tret fonamental del Neoclassicisme.

El Neoclassicisme lliga molt be amb l’esperit racionalista dels homes de la Il·lustració, alhora que reflecteix ben clarament el rebuig del decorativisme rococó, considerat una manifestació del gust decadent de la noblesa. Per això no es estrany que sigui a la França napoleònica i als Estats Units d’Amèrica on l’arquitectura neoclàssica té una influencia mes important.

Publicat dins de Història de l'art | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

QUATTROCENTO: ESCULTURA

És en l’escultura on es manifesta més aviat el classicisme renaixentista. Els edificis antics no es podien prendre com models per les noves construccions perquè la seva funció era diferent i no hi havia models pictòrics perquè encara no es coneixien el models pompeians. L’escultura antiga, en canvi, era prou abundant i responia molt bé a la consideració de la natura com a referent. D’altra banda, l’escultura gòtica havia evolucionat clarament cap al naturalisme i l’autonomia respecte del marc arquitectònic.Precisament es aquest un dels aspectes més rellevants de l’escultura del Renaixement: l’alliberament dels condicionaments imposats per la supeditació al marc arquitectònic que havien determinat la plàstica medieval. L’interès dels escultors del Quattrocento es centra clarament en l’escultura exempta, la qual cosa no vol dir que el relleu arquitectònic desaparegui,  l’aplicació dels principis de la perspectiva el relleu escultòric és una altra de les aportacions cabdals de la plàstica del Quattrocento florentí.

Pel que fa als temes, el Renaixement, orientat vers a l’estudi de l’home, torna al motiu bàsic de l’escultura clàssica: la figura humana, i recupera la representació dels cossos nus à plasmant l’anatomia, el moviment del cos i la seva relació amb l’espai. Les imatges religioses, els monuments funeraris i el retrat són els genera on es concreten les noves formes de representació.

Els materials i les tècniques són molt diversos. El marbre i el bronze són, com a l’Antiguitat romana, els materials més preuats però sense excloure l’alabastre o la terracota esmaltada.

Les portes del Baptisteri de Florència. Ghiberti        

GHIBERTI: Portes del paradís

Només hi havia decorada per Andreu Pisano, una de les tres portes del Baptisteri. L’any 1401 es convoca un concurs per adjudicar la realització de la segona porta amb el tema del Sacrifici d’Isaac amb l’única condició de respectar les motllures lobulades de Pisano. Es presentaren entre d’altres Jacopo della Quercia, Brunelleschi i Lorenzo Ghiberti que finalment va guanyar Ghiberti.

Anys després (1425-1452) li van encarregar també les últimes portes i que Miquel Àngel, anys després va dir que per la seva bellesa mereixien ser les Portes del Paradís.

Tant a l’obra de Ghiberti com a la d’altres artistes del S. XV hi ha un constant camí d’anada i tornada entre la tradició gòtica i les innovacions classicistes. El pas definitiu cap a la recuperació del sentit de l’estatuària monumental exempta el donarà un altre artista florentí: Donatello.

Donato di Niccolo Donatello (1386-1466)

DONATELLO: David

És el primer gran mestre que introdueix tots els temes característics. Recupera de forma decidida l’escultura exempta; les imatges de sants fetes per l’Església de Orsanmichele, per exemple el Sant Jordi, encara mostren una dependència del marc arquitectònic, perquè estan fetes per a ocupar una fornícules que imposa un punt de vista únic, però posteriorment amb el seu David de bronze, l’estàtua assoleix la total autonomia respecte de l’arquitectura. En segon lloc, Donatello torna a posar en un lloc preferent de l’activitat escultòrica el retrat, tant com a monument eqüestre amb el Condottiero Gattamelatta, com en el bust, continuador de la tradició del retrat romà. Finalment pren models del paganisme antic i els dona un sentit cristià com passa amb les figures dels putti convertits en joves que ballen en honor de Déu als relleus de la cantoria de la Catedral de Florència, on la influència dels relleu romà es evident també en els motius decoratius dels frisos a base de palmetes, àmfores i petxines.

En l’aspecte estilístic, dóna a les seves figures una expressivitat mai no aconseguida fins aleshores i marca un moment culminant en el modelatge naturalista del cos i els vestits.

L’escultura toscana del Quattrocento

VERROCCHIO: Condottiero Colleone

A la primera generació destaca Lucca della Robbia (1400-1482) que als relleus de la seva cantoria de la catedral de Florència uneix la mesura compositiva del classicisme amb el naturalisme i l’espontaneïtat dels gestos infantils. Della Robbia és també autor de relleus i escultures en ceràmica vidrada amb predomini dels colors blanc, verd i blau.

L’escultura florentina de la segona meitat del Quattrocento està dominada per la figura d’Andrea Verrocchio (1435-1488), que fou el mestre de Leonardo da Vinci. Treballa preferentment el bronze i algunes de les seves obres més importants recullen els temes introduïts per Donatello; el David i el Condottiero Colleone.

Publicat dins de Història de l'art | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

QUATTROCENTO: ARQUITECTURA

Florència, sota el domini dels Medici, era el centre artístic d’Itàlia i d’Europa. Hi havia tot un conjunt d’obres iniciades al S. XIV en estil gòtic que havien quedat inacabades a causa de la crisi originada per la pesta de 1348. Un cop superada la crisi, els gremis, les autoritats comunals i les grans famílies destinen recursos financers a la finalització d’aquestes obres, a la realització de les quals es consagraran els primers grans artistes del Renaixement. Aquest conjunt d’artistes excepcionals canvia la ciutat, tot donant-li una personalitat presidida per l’esperit classicista que té el seu emblema en la gran cúpula de la catedral. L’arquitectura és la manifestació artística en que es veu més clarament la influencia  de la antiguitat clàssica en dos aspectes: la utilització dels elements formals de l’art grec i romà i, d’altra banda, la racionalització de l’espai.

Quant als elements formals, es tornen a utilitzar els ordres clàssics definits ver Vitruvi, l’arc de mig punt desplaça l’arc apuntat i la cúpula de mitja esfera per el lloc dels cimboris gòtics; les estructures arquitravades tornen a prendre protagonisme, els entaulaments i frontons recuperen el seu lloc, les voltes es decoren amb cassetons, etc. És una reinterpretació dels elements arquitectònics i decoratius de la antiguitat presidida per l’anhel d’au art basat en les relacions matemàtiques que aspira a ser considerat com una ciència.

Concepció espacial: l’edifici es concep com una unitat. La unitat, la simetria i la proporció són els elements clau. En el sistema de proporcions s’observa clarament la importància de les formes geomètriques bàsiques: el cercle i el quadrat, l’esfera i el cub són les formes més adequades per la seva regularitat perfecta.

Com en l’arquitectura clàssica, el mur recupera la seva importància com a superfície massissa articulada mitjançant els elements arquitectònics: pilastres, columnes, cornises, etc.

L’estudi dels monuments antics i dels tractats clàssics com els de Vitrubi és font d’inspiració dels arquitectes renaixentistes.

Un últim tret clau de l’arquitectura del Renaixement és el seu caràcter teòric. Els traçats són fruit d’uns estudis previs on la perspectiva és fonamental. El sistema perspectiu permet a l’arquitecte tenir un control absolut sobre l’edifici abans de la construcció perquè el projecta contempla tots els elements, mides i proporcions.

Filippo Brunelleschi (1377-1446)

BRUNELLESCHI: Cúpula de Santa Maria del Fiore

Iniciador de l’arquitectura renaixentista. La major part de les seves obres es troben a Florència. Brunelleschi va estudiar amb afany els monuments antics però també era un gran coneixedor de l’arquitectura gòtica.

La necessitat de representar sobre el paper l’arquitectura el portà a trobar les lleis de la perspectiva lineal. És una troballa fonamental perquè permet projectar amb exactitud l’obra arquitectònica i fixar-ne les proporcions. A més, el sistema perspectiva ser utilitzat pels pintors per a simular les tres dimensions en el pla del quadre i per a crear efectes d’espai i de profunditat en les arquitectures pintades; el mateix fenomen es produeix en els relleus, per la qual cosa es pot afirmar que la troballa de la perspectiva influeix definitivament en la plàstica.

La seva primera gran obra serà la cúpula de Santa Maria del Fiore[1]. L’any 1418 va guanyar un concurs per cobrir l’espai del creuer, la qual cosa va fer amb una cúpula octogonal acabada amb una llanterna, per la qual es va inspirar en el Panteó i que anys desprès inspiraria a Miquel Àngel en la cúpula de Sant Pere del Vaticà.

BRUNELLESCHI: Detall de la loggia de l’Hospital dels Innocents

Les esglésies de San Lorenzo i del Santo Spirito suposen la creació d’un nou tipus d’església inspirat en la planta basilical paleocristiana.

Altres obres de Brunelleschi són l’Hospital dels Innocents, la Capella Pazzi i el Palazzo Pitti que influirà en el Palazzo Medici-Ricardi de Michelozzo.

 

Leone Battista Alberti (1404-1472)

Si Brunelleschi va ser un eclèctic que s’inspirà en l’art clàssic però també en el Romànic i el Gòtic, Alberti representa la primera gran sistematització teòrica i pràctica del classicisme romà. Va estudiar de la literatura i de l’art de l’antiguitat, i enlluernat per les obres del primer Renaixement florentí, va escriure tres tractats on intentà sistematitzar els coneixements sobre l’art que es basen en molts aspectes en l’obra de Vitrubi, però també en les teories neoplatóniques.

A més d’important teòric, va ser un notable arquitecte, encara que no va intervenir directament en la direcció de les obres, sinó que va ser responsable de l’elaboració dels projectes.

Són obra seva la façana de l’Església de Sant Francesco a Rimini, , Santa Maria Novella, Sant Andrea de Màntua  i el Palazzo Rucellai.

ALBERTI: Temple Malatesta

[1] Dissenyada per Arnolfo di Cambio

Publicat dins de Història de l'art | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

RENAIXEMENT: CONCEPTE I PERIODITZACIÓ

LEONARDO DA VINCI: L’home de Vitruvi

Giorgio Vasari (1511-1574) en la seva obra Vides(1550) fa servir el terme Rinascita per referir-se a l’art italià del S. XV i 1er. Terç del S. XVI à trencament amb la tradició artística medieval i retrobament amb l’art clàssic.Però fou a la França del S. XIX on alguns autors com Balzac generalitzen el terme renaixement per parlar de l’art de tota l’Edat Moderna, incloent-hi el Barroc. Els estudis posteriors anaren precisant i el situaren en els límits actualment acceptats: Renaixement seria l’art sorgit a Itàlia al S. XV, estén per tota Europa el S. XVI i fonamentat en un retorn als criteris estètics de l’antiguitat clàssica grega i romana, en l’exaltació de la natura com a model i en el nou sentit de l’home, aportat per la filosofia humanista. Per extensió, el terme Renaixement, s’aplica a tot el període històric que marca la transició entre el mon medieval i la modernitat.

Però, té antecedents en el període precedent à el mon clàssic havia estat el model de la renovatio carolingia i en part del canvi artístic del S. XII; el cristianisme medieval assoleix un matis humanista evident en figures com Sant Francesc d’Asis i el magisteri de la natura sobre els pintors es fa també patent en la pintura del Trecento i en els primitius flamencs.

Però per comprendre l’essència del Renaixement italià hem de tenir en compte un últim tret à la voluntat conscient i sistemàtica de separar-se d’allò immediatament anterior i de cercar en els clàssics els elements per elaborar un art nou: Dante, Petrarca i Bocaccio.

El Renaixement és un fenomen bàsicament italià i en gran part es desenvolupa a la Península Itàlica simultàniament als darrers esclats del Gòtic a la resta d’Europa fins al punt que el nou art és un dels signes d’identitat d’Itàlia en relació amb la resta del continent.

Itàlia central (sobretot la Toscana) és el bressol del Renaixement, i abarcà des dels inicis S-XV fins 1520/1530 (1527 saqueig de Roma): aparició del manierisme. Difusió per la resta d’Europa es dona al llarg de tot el S. XVI però no uniformement.

Tres fases:

  • Primer Renaixement: Quattrocento (s. XV)
  • Alt Renaixement: Cinquecento (1er terç S. XVI)
  • Manierisme i difusió del Renaixement a la resta d’Europa: S. XVI.

Diversitat de manifestacions alhora que conviu (1 ½ S. XV) amb l’estètica gòtica. Característiques generals:

a)    Descobriment i aplicació sistemàtica de la perspectiva lineal tant per projectar edificis com per a crear un espai tridimensional en pintura i relleu.

b)    Art antic:model de bellesa que es manifesta en l’adopció d’elements formals de l’arquitectura antiga (ordres clàssics, frontons) i de les tipologies d’edificis (arc de triomf, plantes basilicals), així com en la introducció de temes mitològics i històrics de l’antiguitat en la plàstica.

c)    Actitud antropocèntrica: L’home és la mesura de totes les coses.

d)    Estudi dels monuments antics i teorització sobre el sistema de proporcions per captar l’esperit del classicisme i no sols les seves formes.

e)    Consideració de la natura com a model a partir del qual elaborarmodels de bellesa. No intenten imitar la realitat sinó buscar la bellesa en ella

ENTORN HISTÒRIC

 Naixement d’un mon modern

Des del S. XIII transformacions que marquen la fi de l’Edat Mitjana que s’acceleren al llarg del S. XV:

  • Ressorgiment del comerç i de la vida urbana
  • Aparició de la burgesia à nova clientela.
  • Formació de poders monàrquics forts (grans imperis o ciutats-estats)
  • Grans descobriments geogràfics.
  • Desenvolupament de les Universitats i, sobretot aparició de l’impremta.

Aquests factors determinen la superació dels valors medievals i l’aparició d’una nova era en constant evolució. A Itàlia on l’herència de l’antiguitat clàssica era encara viva, es crearà una estètica nova, unes formes artístiques relacionades amb la ideologia humanista. A més prendrà un cert caire nacionalista italià enfront de l’Europa del Nord.

Humanisme i Renaixement. La consideració social de l’artista. El mecenatge.

L’humanisme era una concepció filosòfica del mon que situa l’home en el centre de la seva reflexió basada en la filosofia de Plató.

Amés, l’humanisme és un estil de vida. L’humanista és l’home culte, coneixedor del llatí i del grec, de la filosofia de Plató i Aristòtil, preocupat per la ciència, la poesia i l’art. Sovint, ell mateix és poeta, científic i artista.

L’artista del Renaixement participa d’aquest corrent humanista. El llenguatge artístic es fa a la mida de l’home. L’edifici gòtic domina i transcendeix l’home en cercar una mesura divina, còsmica, en el Renaixement, l’home domina l’edifici, ja que tot el sistema de proporcions pren com a base la mesura de l’home. Els nous temes a les arts plàstiques responen també a les preocupacions dels humanistes.

La relació entre art i humanisme es manifesta també en l’aparició de la teoria i crítica de l’art. L’obra d’art és analitzada des del punt de vista de l’espectador; les troballes tècniques es justifiquen de manera teòrica; els sistemes de proporcions es calculen matemàticament; les obres antigues són estudiades, mesurades i dibuixades minuciosament; les obres teòriques antigues es llegeixen i es comenten. La relació i la influència mútues entre humanistes i artistes és una de les característiques fonamentals del Renaixement.

L’arribada a Itàlia d’intel·lectuals grecs que abandonen ciutats com Constantinobe davant l’avanç dels turcs, contribueix a despertar la curiositat per l’antiga Grècia incloent-hi el bizantinisme de l’apoca de Justinià. Alguns viatgen i dibuixen les meravelles arquitectòniques com la Basílica de Santa Sofia.

La clientela d’art es diversifica. Les corts de Florència, Urbino, Màntua, etc., esdevenen centres d’activitat artística i cultural sota el mecenatge dels prínceps. També la Roma papal, un cop acabat l’exili de Avinyó, inicià una recuperació que culminarà amb la construcció de Sant Pere del Vaticà.

La consideració social de l’artista evoluciona, ja no és un artesà sinó un treballador intel·lectual al mateix nivell que els literats. L’artista pren consciència de la seva individualitat: començà a signar les obres, a cercar un estil personal, a fer-se autoretrats. Als contractes ja es valora el nom de l’artista.

La valoració de l’art com una activitat de l’esperit i no com un treball manual s’assoleix per dos camins: Alguns artistes equiparen les troballes artístiques amb els descobriments científics, mentre que els corrents neoplatònics desenvolupen el concepte de geni dotat d’una capacitat de creació quasi divina.

La Itàlia del S. XV

La Península Itàlica era al S. XV un mosaic de petits estats amenaçat pels grans imperis europeus. Les repúbliques de Florència i Venècia El Milanesat i els estats de l’Església són els més rics i poderosos. Al Sud Nàpols i Sicília queden incorporats a la Corona d’Aragó el 1442.

Florència basa el seu poder en la fabricació de teixits, el comerç i l’activitat bancària. S’organitza com a ciutat-república, amb una oligarquia de banquers i grans empresaris que controlen el govern. Hi destaca la família dels Medici que monopolitzen el poder i actuen com a grans mecenes de l’art, per a més glòria de la seva ciutat. La predicació de Savonarola, que critica el luxe i propugna un sistema teocràtic, és només un parèntesi que es tanca amb la mort del frare dominic a la foguera.

Altres dinasties principesques com ara els Gonzaga a Màntua, els Montefeltro a Urbino o els Sforza a Milà donen també un caire humanista a les seves corts.

L’entrada dels francesos a Milà, la caiguda dels Medici a Florència i la política d’expansió territorial dels Reis Catòlics marquen la crisi d’aquestes repúbliques a l’entorn de l’any 1500. La Roma dels Papes passa a ser, aleshores, el gran centre artístic d’Itàlia.

Publicat dins de Història de l'art | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

PRESENTACIÓ QUATTROCENTO

Presentació Power Point sobre art del Quattrocento.

[slideshare id=733786&doc=quattrocento-1226158398632616-8&w=425]

Publicat dins de Història de l'art | Etiquetat com a , , , , | 1 comentari

CINQUECENTO: ESCULTURA

L’escultura italiana del S. XVI resta lligada al nom de Miquel Àngel. La magnitud de la seva obra enfosqueix la de tots els artistes de la seva generació i de tot el segle, fins a l’aparició de Bernini.

Miquel Àngel (1475-1564)

Miquel Àngel va cultivar totes les arts malgrat que ell mateix es considerava sobretot escultor, ja que l’escultura s’adaptava millor a la seva idea de creació artística pel fet de fer sorgir una forma humana de la pedra.

Nascut a Arezzo, la seva formació artística es realitzà a Florència, al taller del pintor Domenico Ghirlandaio i també a partir de la col·lecció d’antiguitats i obres d’art dels Medicci que visitava regularment. Després la seva obra la realitzarà a Florència i Roma amb el mecenatge dels Medicci i el dels Papes. Manifesta la seva admiració per Giotto, Masaccio i Donatello, i és evident la influència de l’escultura antiga, especialment el grup de Laoocont, de la troballa del qual  en les termes romanes de Tito (1506) va ser testimoni  i que lligava molt bé amb la seva concepció de la tensió dramàtica.

MIQUEL ÂNGEL: Moisès

És difícil resumir les característiques de l’escultura miquelangeliana, potser la més clara és la grandiositat d’unes figures de faccions perfectes i gestualitat terrible, que els seus contemporanis anomenaren la terribilita. A més, els rostres reflecteixen una ànima apassionada, molt lluny de l’estil de finals del Quattrocento. Els cossos nus són dotats d’una gran tensió vital i d’un dinamisme contingut que s’expressa en actituds molt variades à influirà molt en el Manierisme i Barroc.

La Pietà del Vaticà (1498-1499) va ser l’obra que el va consagrar com a escultor(PAAU). Quan va tornar a Florència el govern de la ciutat li va encarregar el monumental David (1501-1504) que amb els seus cinc metres d’alçada, es va convertir en símbol de la ciutat. És encara una obra de joventut però mostra ja l’energia gestual, la terribilita, i la perfecció anatòmica de la musculatura que caracteritzarà tota la seva obra de maduresa.

L’exemple més clar de la terribilita es la gran estàtua de Moisès (1515-1516), figura central del Mausoleu de Juli II, projecte colossal en el qual va treballar Miquel Àngel, de forma intermitent, durant quaranta anys. Del projecte inicial només en queden fragments, alguns impressionant com les figures d’esclaus; del Mausoleu, que finalment es va instal·lar a l’església romana de San Pietro in Vincoli, només són de Miquel Àngel, El Moisès, les figures de Raquel i Lia i la traça general del monument, a mena de retaule. El Moisès està representat com un profeta de gran fortalesa física que mostra la seva ira pel fet que el seu poble ha traït Déu en lliurar-se a la idolatria.

MIQUEL ÀNGEL: Capella funerària dels Medicci. Sepulcres de Lorenzo i Giuliano de Medicci.

Altre gran conjunt escultòric inacabat és el de la Capella funerària dels Medicci. Miquel Àngel va realitzar el traçat de la capella, però només es van acabar el Sepulcres de Giuliano i Lorenzo de Mèdicci.

Les tombes tenen una estructura piramidal, amb dues figures al·legòriques de les hores del dia damunt de cada sarcòfag i la imatge del difunt a sobre, dins d’un nínxol. Contrasta la talla ben acabada i polida dels dos Medicci amb la sensació d’obres inacabades de les imatges al·legòriques.

Al final de la seva vida, Miquel Àngel pateix una profunda crisis espiritual, perfectament expressada en els seus sonets. Les obres tendeixen a ser només esbossos, a quedar inacabades, com de fet ja havia passat amb els esclaus del Mausoleu de Juli II i les figures de la Capella Mèdicci. La Pietà Rondanini (Milà, 1554-1564) pertany a aquest grup de darreres obres de l’artista.

Altres escultors del Renaixement i el Manierisme

BENVENUTO CELLINI: Perseu

Altres escultors de l’Alt Renaixement com Andrea Sansovino i Baccio Bandinelli, gran rival de Miquel Àngel, queden enfosquits per la figura genial de l’escultor d’Arezzo. A Milà on l’esperit de Miquel Àngel sempre va ser present, Leo Leoni i el seu fill Pompeo, magnífics bronzistes, desenvoluparen un tipus de retrat apoteòsic i al·legòric.

Pel que fa al Manierisme, la característica més destacable es l’accentuació del moviment i del dinamisme en figures i grups. El recurs més utilitzat és la forma serpentinata à figura contorsionada de forma artificiosa amb una sinuositat exagerada.

El autor més notable és Benvenuto Cellini amb el seu Perseu.

Publicat dins de Història de l'art | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

CINQUECENTO: ARQUITECTURA

L’arquitectura de l’Alt Renaixement es pot caracteritzar per la tendència a eliminar elements superflus i decoratius i per la recerca d’una monumentalitat basada en la simplicitat i l’harmonia, directament lligada a l’essència de l’arquitectura de l’antiga Roma representada per obres com ara el Colosseu i basada també en la teoria arquitectònica d’Alberti. Però ja en les primeres dècades dels S. XVI, Miquel Àngel inicia el camí del trencament de les normes i de l’experimentació de noves solucions. Donato Bramante és el màxim representant del classicisme arquitectònic de l’Alt Renaixement, recuperat posteriorment per Palladio, mentre que Miquel Àngel representa la tendència més individualista.

Donato Bramante (1444-1514)

Considerat com el creador de l’arquitectura de l’Alt Renaixement. Tot i que la majoria dels seus edificis van patir transformacions importants o no el va arribar a concloure, la seva influencia a l’arquitectura del S. XVI és extraordinària.

BRAMANTE: Tempietto di San Pietro in Montorio

Nascut a Urbino i coneixedor de la obra teòrica i arquitectònica d’Alberti, treballa entre els anys 1479-1499 a Milà on deixa obres tant importants com  Santa Maria delle Grazie. Desprès de l’entrada dels francesos a Milà, Es trasllada a Roma on desenvoluparà la seva obra de maduresa que marcarà l’arquitectura del S. XVI. Les dues obres més importants a Roma són el Tempietto di San Pietro in Montorio (PAAU) i el Projecte de la Basílica de Sant Pere del Vaticà.

A partir de 1505, Bramante Treballa per al Papa Juli II en diversos edificis del Vaticà com el Pati del Bellvedere i la Loggia Vaticana. L’any 1506, Juli II li encarrega  projecte de Sant Pere del Vaticà que Bramante projecta com una església de creu grega inscrita en un quadrat inspirat pel Panteó i per la Cúpula de Santa Maria del Fiore.

Continuadors del seu estil seran Rafael, Antoni Sangallo i Jacopo Sansovino.

Michelangelo Buonarotti (1475-1564)

Anomenat Il Divino fou l’artista més famós i estimat del Renaixement. Tot i que la seva obra fonamental és la d’escultor i pintor, la seva fama va fer que tant a la Roma papal com a Florència se li encarreguessin diverses obres arquitectòniques.

Es pot dir que és l’iniciador del Manierisme arquitectònic perquè fuig del classicisme i cerca la maniera pròpia d’utilitzar el llenguatge clàssic.

Les tres realitzacions més significatives de Miquel Àngel són la Capella funerària dels Mèdicci i la Biblioteca Laurenziana a Florència i la cúpula de la Basílica de Sant Pere del Vaticà.

La sagristia Nova o Capella funerària dels Medicci ocupa un espai simètric al de la sacristia Vella de Brunelleschi a la Basílica de San Lorenzo. És una construcció cúbica coberta amb cúpula de mitja esfera amb cassetons; el mur interior s’articula amb pilastres que divideixen el mur en sentit vertical i sostenen un arquitrau a l’alçada de les impostes de l’arc que culmina l’espai central de cada mur. El tractament de les finestres i dels nínxols destinats a les estàtues trenquen clarament amb l’ortodòxia classicista.

MIQUEL ÀNGEL: Escala de la Biblioteca Laurenziana

El vestíbul i la sala de lectura de la Biblioteca Laurenziana à a la petita i alta antesala destaca el tractament mural, amb columnes aparellades enfonsades al mur que descansen sobre mènsules, finestres cegues i altres elements que no tenen cap funció estructural. L’escala amb la introducció de la forma corba al tram central, avança les solucions dinàmiques del Barroc. La sala de lectura és un espai diàfan de coberta plana amb cassetons; els murs presenten pilastres entre les quals s’obren les finestres que il·luminen els pupitres de lectura.

Continuant amb el projecte de Bramante i seguint el model de Brunelleschi, Miquel Àngel projectà la cúpula de Sant Pere del Vaticà on destaca l’articulació exterior dels elements estructurals. La seva influencia en l’arquitectura posterior, tant religiosa com civil va ser enorme.

MIQUEL ÀNGEL: Piazza di Campidoglio

A Roma també va fer el projecte d’urbanització de la Plaça de Campidoglio, concebuda com un gran saló al servei de l’estàtua eqüestre de Marc Aureli, convertida en monument central de la plaça.

Tractadistes i arquitectura del Manierisme à Palladio i Vignola

Al voltant de 1550, arriba a la maduresa una altra generació d’arquitectes que, per una part consoliden la tendència iniciada per Miquel Àngel vers una arquitectura més individual i ornamental i, per l’altra, tracten de sistematitzar les experiències d’un segle de construccions basades en els principis del classicisme mitjançant obres teòriques que tindran una gran difusió posterior.

VIGNOLA: Esglèsia del Gesu

Un d’aquest tractadistes serà Vignola a banda de construir l’església del Gesu a Roma que serà precursora de l’arquitectura religiosa del Barroc.

Andrea Palladio (PAAU) (1508-1580) és també autor d’una obra teòrica notable “Els quatre llibres de l’arquitectura”. Les seves obres més importants les trobem al Veneto.

Publicat dins de Història de l'art | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

EL CINQUECENTO: CONSIDERACIONS GENERALS

Després de la presa de Milà pels francesos (1499) i del període de Savonarola a Florència (1494-1498), la capitalitat artística passa a la Roma dels Papes que jo no és únicament una fita per veure i estudiar les ruïnes clàssiques, sinó que és on es construeixen les obres més importants del període.  Els papes Juli II (1503-1513) i Lleó X (1513-1521) són els exponents de la recuperació de la força i del prestigi del Pontificat; Juli II va començar la construcció de la nova Basílica de Sant Pere del Vaticà, l’obra més important del segle i on desenvoluparen la seva obra el més importants artistes del segle.El saqueig de Roma per les tropes del emperador Carles V (1527) marca la fi de la fase culminant del Renaixement i inicia una època de turbulències polítiques i religioses marcada per la Reforma protestant i la greu crisi política que comporta (guerres de religió). La Contrareforma Catòlica (Concili de Trento, 1543-1563) va ser la resposta de l’Església romana i va comportar el trencament definitiu de la unitat del cristianisme occidental.

Des del punt de vista artístic, el segle XVI presenta dues fases:

1.    L’Alt Renaixement à període molt breu (1500-1527) à període marcat per l’activitat de les figures de Leonardo, Rafael, Bramante, Miquel Àngel i Tiziano, tot i que aquests dos últims projecten la seva influència molt més enllà d’aquest període. Roma i Venècia són els centres artístics més importants.

2.    El Manierisme à art italià del S. XVI posterior als grans mestres de l’Alt Renaixement à correspon a un moment en què els valors renaixentistes (bellesa, harmonia i unitat) són desmitificats i deixen de ser la finalitat última de l’art, i tots els camins esdevenen vàlids. Fora d’Itàlia, en canvi, aquesta època es la de difusió dels ideals estètics del Renaixement.

L’Alt Renaixement

El Quattrocento va ser una suma d’experiències i de tendències que tenen en comú l’intent d’aproximació al classicisme, però sense arribar a definir un model únic i normatiu.  L’art de l’Alt Renaixement es caracteritza per l’aspiració a configurar un classicisme únic, canònic i normatiu à Leonardo i Bramante són els màxims exponents.

Primera definició de classicisme de la Història de L’art  à l’obra d’art s’ha de basar en uns models canònics i repetibles. Leonardo no concep la pràctica artística sense una base teòrica prèvia i un projecte ben definit d’acord amb els principis teòrics previs.

Ara bé, ni tan sols en el breu període de l’Alt Renaixement s’arriba a aconseguir una unitat de solucions i propostes, que de fet està en oberta contradicció amb la concepció de l’artista com a geni creador. Miquel Àngel és, en aquest sentit, el primer heterodox que no deixa d’iniciar nous camins. El classicisme normatiu és més una inspiració utòpica que una realitat concreta.

El Manierisme

El terme italià maniera que equival a estil, té un cert caire pejoratiu, d’imitació, artificiós. Però en realitat el Manierisme és una continuació lògica del procés de recerca i d’experimentació de noves solucions que caracteritza al Renaixement.

El Manierisme representa un allunyament de la pintura respecte a la imitació de la realitat. Això explica el valor que s’ha donat al Manierisme en el S. XX, en que la pintura ha assolit la seva autonomia respecte de la representació de la realitat.

El rebuig de les normes, la llibertat en la composició, en els colors i en les formes són característiques del Manierisme que, per altra banda, presenta una extraordinària varietat de manifestacions que difícilment permeten definir-lo com un estil basat en una unitat de principis i normes.

Publicat dins de Història de l'art | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

PRESENTACIÓ CINQUECENTO

Presentació en power point sobre art del Cinquecento.

[slideshare id=733804&doc=cinquecento-1226159295894261-9&w=425]

Publicat dins de Història de l'art | Etiquetat com a , , , , | 2 comentaris