Gent de pas – 2

Ramon Pijuan En Ramon Pijuan, de cal Tiquet de Florejacs, ens ha fet arribar uns comentaris que complementen molt bé l’article de Palmira Brescó GENT DE PAS publicat en aquest bloc.

Aprofito l’ocasió per recordar que qui vulgui compartir algun record o vivència pot fer-ho posant-se en contacte amb mi o deixant un comentari al bloc.

esmolet

 

Crec que puc afegir algunes vivències al que la Palmira explica en Gent de pas.

Parlaré, per exemple, de l’esmolet (o esmolador) que no sé si passava per les masies, i que no era com els d’ara, que van en cotxe. Aleshores feien el recorregut amb un estri que tenia dos manillars per empènyer i una roda gran amb una roda més petita en paral·lel; la pedra d’esmolar estava a la part superior i girava a cop de pedal; així s’esmolaven ganivets, estisores i tot el que se’ls posava pel davant.

També podem esmentar el ferrer que venia, un cop a la setmana, des de les Pallargues. Les eines de treball, enclusa, farga, martell etc, les guardava a cal Tallaví i les treia al carrer per a treballar. L’enclusa i la farga les feia servir per esmolar pics i altres eines, i també per a moldejar les ferradures per tal que s’ajustessin al casco de les mules. De vegades les mules patien el mal del formigó, un mal que els afectava les ungles (cascos) i els provocava coixesa si no s’agafava a temps; de la seva cura se’n cuidava el ferrer que netejava la part infectada efectuant un forat més o menys gran segons l’estat de la infecció i que després l’omplia amb cotó mullat en aiguarràs i el tancava amb una placa de ferro que era subjectada per la mateixa ferradura.

100_3770

Enclusa, mostra d’eines antigues de cal Tallaví

També hem de tenir en compte les telecomunicacions d’aquells temps. El carter venia de Guissona amb bicicleta i una gran bossa a l’esquena. Feia el recorregut pel poble però no anava a les masies i deixava les seves cartes a cal Roso. No sé per què, però el meu germà primer i després jo, érem els encarregats de fer-les arribar als seus destinataris tot passejant-nos per aquells camins.

Uns altres visitants eren els esquiladors que tallaven el pèl a les mules i les deixaven fetes unes preciositats. I parlant de mules, vull dedicar un record al Gili. Les mules de la comarca, donada la duresa de la seva feina, tenien un promig de vida d’uns 20 anys, o sigui que als 18 o 19 anys ja eren animals massa vells per a treballar i calia jubilar-los i canviar-los per altres, però on se’n podien trobar? Aquí és on entrava en joc el Gili, un tractant de bèsties que periòdicament visitava el poble portant una important quantitat de bestiar jove de diferents tamanys, ja que qui tenia moltes terres necessitava animals més grossos que també eren més cars. El que resultava més divertit era el moment de l’exposició de les bèsties demostrant com n’eren de dòcils, se’ls podia estirar la cua sense perill de rebre una coça; també se’ls mirava les dents per saber-ne l’edat i se’ls feia una sèrie de proves per demostrar la seva destresa per llaurar o fes altres feines agrícoles. Solia estar-s’hi uns quants dies durant els quals els animals s’estaven al cobert de cal Perdigotet que hi ha a l’entrada del poble, a la dreta, davant de la creueta.

venut

Imatge extreta de http://depoblet.blogspot.com.es

També hi havia els del cine, que passaven pel·lícules a cal Tallaví, tot i que em sembla que només hi vaig anar un cop, i els titellaires, que recordo molt poc, potser perquè no em feien gaire gràcia.

El que sí recordo molt bé és la visita que van fer a casa dos personatges d’aspecte quixotesc. L’un era alt, prim, amb ulleres fosques i cara de pallús; l’altre era baixet, grassonet i molt simpàtic. Recordo que en entrar a casa, el prim amb cara de babau va assenyalar un munt de blat que hi havia i va preguntar: què és això? La meva mare, ingènuament, li va donar tota mena d’explicacions: és blat, es sembra als camps, després es sega i es bat, d’aquests grans se’n fa farina que serveix per fer pa… Jo, com a nen que era, no podia entendre que no conegués el blat. Es tractava d’un parell d’especialistes en el truc de l’estampeta, el tonto i el llest. Total, que van convèncer a la meva mare perquè els comprés un tros de roba, que era el que venien. Un cop van haver marxat, i mirant amb més atenció la peça, la mare es va donar que ens havien enganyat, aquella tela era dolentíssima. Però en aquells temps, tot i que gràcies als productes del camp no es passava gana, algunes famílies no anaven sobrades de diner, com era el nostre cas, així és que va caldre treure profit d’aquell producte i el que va pagar el plats trencats va ser el petit de la casa. A la meva mare no se li va a acudir altra cosa que fer-ne uns pantalons per a mi; la modista quan va veure la roba ja va dir que no en podria fer res de bo, però tot i així en va fer uns pantalons que semblaven de paper i no hi havia manera de planxar-los, no se’ls podia fer la ratlla de cap manera. I jo vaig haver de dur el record d’aquella anècdota durant molt temps!

Publicat dins de Poble, Ramon Pijuan, Records | Deixa un comentari

La gran onada de fred del 56

Ramon PijuanAra que comença a fer fred, i que potser ens sembla que en fa molt, és un bon moment per llegir aquest text que ens ha fet arribar en Ramon Pijuan Tugues, de cal Tiquet de Florejacs, on explica els seus records de l’onada de fred de febrer de 1956

 

 

 

 

Transcorria el dijous 2 de febrer de 1956 com un dia normal, però al capvespre van aparèixer al cel uns gran núvols foscos d’aspecte tètric que es movien a gran velocitat en direcció sud procedents dels Pirineus; era un símptoma de mal presagi, estava clar que ens visitaria la tramuntana però ningú es podia imaginar el que vindria després, ens enfrontàvem a una enorme onada de fred.

Va ser tan forta que va matar tots els cereals, i a les oliveres, si bé no les va matar d’arrel, les va deixar molt mal parades ja que, després de tallar les branques mortes pel fred, van necessitar molt temps per a recuperar-se. La bassa nova, que s’utilitzava per a regar alguns horts i per abeurar els animals i que en aquells moments es trobava molt plena ja que havia plogut molt, s’havia convertit en una pista de gel. S’hi podia haver passat amb carro sense que s’enfonsés ja que la capa de gel superava els 30 cm i, perquè les mules poguessin beure, s’hi va haver de fer un forat. Tot i això, cada vegada que hi anàvem a abeurar les mules havíem de dur un garrot per a trencar el gel que contínuament es formava; així que, per a poder beure, calia esperar el torn i quan marxàvem el gel tornava a tancar ràpidament el forat..

No teníem termòmetre però ben bé poguérem arribar a 20 sota zero. Pot semblar una exageració, a mi també!!, però em baso en això perquè aleshores anava a escola a Guissona. Tenia 14 anys i de fora no hi anava ningú, fins i tot hi havia pocs alumnes de Guissona, la majoria es quedaven a casa degut al mal temps. En total no arribàvem a 10 i a l’hora de l’esbarjo, encara que fes sol, no sortíem de l’aula tret d’alguna ocasió que, amb un company, recordo que fèiem un experiment que consistia en abocar, molt lentament, l’aigua d’un got  comprovant com l’aigua es congelava immediatament. No ho podíem fer gaire estona perquè la mà que subjectava el got se’ns gelava; si haguéssim aguantat una mica més, en segons s’hauria format una estalagmita. Això només s’aconsegueix a Siberia!

No crec pas que per aquestes terres es torni a repetir un episodi de fred glacial d’aquestes dimensions. Algú potser es preguntarà com podia anar a classe, a 9 km de casa, en bicicleta i amb aquestes condicions. Doncs resulta que era el meu darrer any a l’escola i no volia perdre’m cap classe; així és que sortia a primera hora del matí, dinava a casa de la meva tia, i tornava a la tarda, en sortir de l’escola; no vaig faltar cap dia a classe, i això que la fredorada no va ser cosa de quatre dies, va durar gairebé tot el mes de febrer.

Al poble, si algú em veia quan marxava, havia de quedar parat veient un farcell de roba damunt d’una bici ja que només se’m veien els ulls; la resta eren passamuntanyes, guants, i una bufanda per sobre que era com una espècie de manta; a sota duia papers de diari per protegir-me la zona del pit. El que se’m feia més pesat era haver de circular per una carretera desèrtica, no s’hi veia ni una ànima, quan, en circumstàncies normals, sempre trobava algú i feia el camí amb companyia, algunes vegades amb molt bona companyia.

Pot semblar estrany que amb 14 anys fos capaç de fer aquella odissea per molt abrigat que anés. La clau estava en el brandy. L’última cosa que feia al matí, abans de sortir de casa, era prendre’n un xupito, cosa que em donava les calories necessàries per sortir com una moto i evitar l’enrampament dels músculs. A la tarda, abans de sortir de Guissona, repetia el mateix procediment.

Així és com jo vaig passar aquella onada de fred que va deixar un rastre de tragèdia i desolació per als que havien estat treballant tot un any i ara veien que no rebrien cap recompensa; el camp oferia una imatge de desesperança, havia desaparegut tot el que li donava vida, la verdor dels sembrats s’havia convertit en herba seca i, a aquesta catástrofe, s’hi afegia l’aspecte de les oliveres. Així de dura era la vida al camp en aquells temps.

gebre

Publicat dins de Poble, Ramon Pijuan, Records | Deixa un comentari

La matança del porc

Palmira Brescó explica la matança del porc  (anys 40 i 50)

Tots els anys, pels volts de Nadal, a quasi totes les cases es feia la matança del porc. Aquest dia era esperat amb molta alegria tant per la gent gran com per la quitxalla. Tots podien participar en aquest afer ajudant a fer alguna cosa.

De bon matí ja es feia el foc a terra i s’hi penjava una caldera gran plena d’aigua. Havia d’estar calenta i a punt per quan arribés el matador. A la nostra casa el matador era el Margot de Cabanabona.
El porc es matava molt d’hora perquè hi hagués temps durant el dia de trinxar i embotir i poder-ho deixar tot acabat a la nit. Dos o tres homes de la casa ajudaven al matador a aguantar el porc.

Matança del porc
Matança del porc a càrrec del Margot de Cabanabona

Quan ja estava mort i trossejat es començava a treure talls per coure a la paella per esmorzar encara que abans, tot just encendre el foc, ja havien menjat unes bones torrades sucades amb oli i sal. A esmorzar també es convidava el matador. I a la taula no hi faltava un bon porró ple de vi de la collita. Per dinar es tornava a coure una paella plena de talls junt amb la llangonissa, que ja estava feta. Tot això s’acompanyava amb una bona olla de fesols cuits. Per sopar ja es podia menjar la botifarra negra i blanca acabada de sortir de la caldera. A sopar es convidava els veïns, els de Llorenç, per exemple.
Quan el porc ja era arreglat es posaven els pernils, ben coberts de sal, amb un pes al damunt. També es salaven les cansalades, les potes, les orelles i els ossos. Les llangonisses, xoriços i butifarres es penjaven als claus que hi havia a les bigues de les golfes. El llom i la costella es salaven molt poc, el just per aguantar uns dies.

tupina2Passats dos o tres dies ja es podien tallar i fer el confitat. El que s’acostumava a posar a les tupines confitat era llangonissa, botifarra negra, llom i costella. Els talls de tupina se solien encetar al temps de segar; s’acompanyaven de samfaina, tomata, verdura… o bé servien per fer fideus a la cassola o arròs.
Havent matat el porc era costum portar la xulla als veïns de Llorenç i Reverter i també a la mestra del poble: un bocí de botifarra de cada classe.

 

També recordo una altra cosa curiosa: la bufeta del porc s’omplia d’aire per fer-la servir de pilota.

Publicat dins de Palmira Brescó, Records | Deixa un comentari

Records relacionats amb l’església

Palmira Brescó evoca, en aquest text,  fets i costums relacionats amb l’àmbit de la religió (anys 40 i 50)

Abans,  a tots els pobles i poblets hi residia un capellà en companyia de la majordoma que era com la seva criada. El capellà era molt respectat; la canalla, així que es trobava el mossèn pel carrer, havia de córrer a besar-li la mà.

L’església tenia uns costums rutinaris i antiquíssims. La missa es celebrava d’esquena als fidels i en llatí. Per fer el sermó el mossèn pujava dalt de la trona que era a un costat, prop de l’altar.
confessionariHavent passat carnestoltes i el dimecres de cendra començava la quaresma. Per la quaresma s’havia de comprar la butlla; era un paper que permetia menjar carn durant la quaresma excepte el divendres, que era obligat fer abstinència de carn. Llavors se seguien molt estrictament els dies de dejuni. Una altra obligació d’aquelles setmanes era que tota la gent del poble, homes i dones, havien de passar pel confessionari i, en acabat, anar a la sagristia a signar per constatar la confessió.
Durant la quaresma no es podia ballar, la sala de ball restava tancada tots aquells dies. Els diumenges a la tarda, després del rosari, ens ajuntàvem les amigues i ens dedicàvem a passejar carretera amunt i carretera avall. Les xicotes que festejaven amb nois de fora del poble alguna vegada també hi venien.
carracaLa Setmana Santa es vivia amb molta devoció. Des de les deu del matí de Dijous Sant fins la mateixa hora del Dissabte de Glòria les campanes no tocaven. El Dijous Sant es feia processó i a l’església es celebraven tots els actes de la passió. La canalla esperava el moment d’apagar l’últim dels set ciris i quedar a les fosques per fer sonar els carraus i colpejar els bancs i tot allò que fes un bon terrabastall. Tinc entès que el Concili Vaticà II va canviar moltes coses i, entre altres, va eliminar el “matar jueus”.

El Divendres Sant, de bon matí, sortia la processó del Via Crucis camí del calvari portant el Sant Crist de l’església. Durant la processó es cantaven els cants de la passió a més del rosari. Les dones casades havien d’anar de negre i portar mantellina de dol.

1955(2)A la sortida de l’església de Florejacs (1955)

En aquells temps entrar a l’església sense mantellina era impensable. A propòsit d’això, vull explicar una anècdota personal. Un diumenge jo em vaig deixar la mantellina a casa i, com que no podia entrar a missa, amb la meva amiga Assumpció de ca l’Escudé vam compartir la mantellina. Tota l’estona vam anar molt juntes perquè la mantellina ens pogués cobrir els dos caps. Ara això fa riure, però no pas en aquells moments.
Durant el Divendres Sant no es podia cantar ni escombrar la casa, perquè per on passava l’escombra sortien formigues. Tampoc es podien tallar les ungles perquè, si es feia, sortien uns repèls dolorosos.
campanaEl Dissabte de Glòria a les 10 del matí es llençaven les campanes al vol. Mentre durava el toc s’havien de plegar nou pedretes del terra i guardar-les per protegir la casa i la collita del efectes de la pedregada. Quan pedregava es tiraven fora de casa per la finestra o la porta.
En el monument de Setmana Santa s’hi posava, com a ornament, els maigs o majos que eren testos amb blat sembrat i guardats en un lloc fosc, com el celler, perquè creixés sense color.
Acabada la Setmana Santa es feia el salpàs, era una cerimònia que consistia en anar per les cases espargint aigua beneïda i sal. A la nostra masia el mossèn hi venia a fer el salpàs acompanyat d’un escolanet. Passava a espargir totes les portes: la de casa, la de l’estable, la del pastador, la del corral, les de les corts…
L’església tenia dues majorales, una casada i una soltera, que es canviaven cada any. Les majorales eren les encarregades, entre altres coses, de les aportacions a l’església. Per la Festa Major passaven per les cases a l’hora de dinar i deixaven la safata de la Mare de Déu al mig de la taula on dinava la família i tots hi feien la seva aportació. Hi havia qui deia: La Mare de Déu no menja. També portaven al imatge de la Verge a la porta de l’església en festes com batejos i casaments. Posaven una cinta blava que aguantaven entre les dues majorales de manera que impedís el pas i haguessin de pagar per tallar la cinta. Una altra aportació de les majorales consistia en passar per les eres on es batia gra a demanar blat. Quan passaven per la masia sempre anaven amb somera o ruc per dur la càrrega i també per pujar a cavall. Actualment les majorales han desaparegut però una de les seves tasques, fer circular d’una casa a una altra unes caixetes de fusta amb una imatge de la Verge a dins, és un costum que encara perdura en alguns pobles.

Scan5Preparant la rebuda per una visita del bisbe

Visita bisbe a Florejacs (2)Visita del bisbe
(Fotografia cedida per Ramon Pijuan Tugues i Mercedes Asín Cedrón)

Nosaltres, com que vivíem en una masia, no podíem participar gaire en les tasques parroquials. Per exemple no podíem ser majorales ni assajar els cants.
Un altre costum que ha canviat molt i relacionat, en part, amb la qüestió religiosa era el dol. En aquell temps quan es moria un familiar es duia dol rigorós durant un temps establert segons la relació amb el difunt. Si es tractava dels pares durava dos anys llargs; si es tractava d’un germà o dels padrins era d’un any. Jo havia vist dones del poble gairebé sempre de dol, quan acabaven el d’un familiar en començaven d’un altre.

Publicat dins de Església, Palmira Brescó, Poble, Records | 2 comentaris

Marges de pedra seca

El  28 i 29 de setembre, organitzat per l’entitat Camins de Sikarra, va tenir lloc al poble de Florejacs i al nucli de les Sitges un curs de construcció i restauració de marges de pedra seca. (veure notícia 1 i notícia 2)

Això em duu a la memòria els marges de pedra que hi havia al voltant de la masia Vilalta, camí de Florejacs… que encara fan la seva funció (i que serviren de fons en moltes fotografies familiars).

152

Al marge del camí

Llaurant amb mules

Escanejada-1

Publicat dins de Masies, Poble | Deixa un comentari

La Festa Major

FM Floreajcs2013

La Festa Major d’enguany ja està a punt!
I per anar fent boca, la Palmira Brescó ens explica els seus records de les Festes Majors dels anys 40 i 50 a la masia Vilalta de Florejacs.

Sin titulo-8“La Festa Major, a cada casa i a cada poble, es celebrava amb l’alegria dels parents. En aquells temps, anar a la Festa Major a casa dels parents era, com si diguéssim, una mena d’obligació. S’hi solia anar amb tartana, amb bicicleta, a peu o bé amb algún transport públic. Si els parents vivien lluny a vegades ja es marxava el dia abans.

La Festa Major es començava amb la missa cantada i vestit nou. Totes estàvem pendents les unes de les altres per veure qui anava més mudada. Això em dóna peu per explicar en quines festivitats de l’any era costum estrenar vestuari. Per Pasqua se solia estrenar vestit-jaqueta i sabates. Pel Roser, que era com la Festa Major petita de primavera, s’estrenava faldilla i brusa o també vestit. Per al Festa Major d’estiu era imprescindible estrenar vestit i, a més a més, alguna altra peça de roba, com brusa o faldilla. Per la Puríssima, 8 de desembre, tothom estrenava l’abric, l’any que tocava, és clar, perquè l’abric havia de servir per uns quants anys. Per Nadal sempre s’estrenava vestit i sabates.

Escanejada-2Així doncs, totes cofoies començàvem la Festa Major amb vestit nou. A Florejacs, aquells dies, hi venia molta gent, molt jovent foraster i dels pobles de les rodalies i es feia un ball molt animat. Els músics, que ja havien cantat la missa del matí, es posaven dalt d’un empostissat que hi havia muntat a un costat de la plaça. En aquells anys era costum, a part del ball de rams que encara perdura avui, fer el ball de la toia. Des de dalt on eren els músics es feia una subhasta que solia ser algun objecte de decoració de vidre, porcellana o alguna figura de terrissa fina. El jovent anava pujant a l’alça fins que quedava adjudicat. El jove que finalment es quedava la toia escollia xicota per oferir-li el present i ballar amb ella la peça musical que tot seguit tocaven els músics. La parella, ballant sola al mig de la plaça, s’exhibia davant tota la gent que els rodejava.

A la meitat del ball es feia un descans per anar a beure. Anàvem al cafè de cal Roso que donava a la plaça mateix. El tipus de beguda era soda o un soldat, que era cafè barrejat amb gasosa que, sempre, pagava l’home.

ScannedImage-3A les taulades de Festa Major, plenes de parents, hi lluïen els bons guisats i rostits. A Llorenç mataven un corder i, un cop tallat, se’l partien amb nosaltres. Com que llavors a les cases no hi havia neveres ni congeladors, la carn la guardàvem al celler que era la part més fresca de la casa. La crema de les postres també era feta amb llet del ramat de Llorenç. En aquell temps, entre veïns, es compartia i s’ajudava molt. Recordo que en vigílies de la Festa Major anàvem a Llorenç a buscar el molinet de moldre cafè perquè nosaltres no en teníem i, a les botigues, no en venien de mòlt. Aquell molinet, encara em sembla que el veig, era de fusta de color marró, de forma quadrada i bastant gran. Al centre hi
havia les aspes que s’havien de fer girar manualment donant voltes amb una maneta. De sota s’obria un calaixonet  i dins hi havia el cafè mòlt. Quantes vegades va anar amunt i avall aquell molinet!

Festa Major a la masia VilaltaA vegades encara penso com ens ho apanyàvem per dormir tanta gentada. Nosaltres ens ficàvem al llit capiculats per poder dormir tres persones en un llit. També fèiem algun jaç a les golfes i a la botiga del gra per als homes.
Ara els parents ja no es queden a dormir, els cotxes ho arreglen tot.

Quants records aquelles Festes Majors!”

Publicat dins de Festes, Masies, Palmira Brescó, Poble, Records | Deixa un comentari

Segona trobada d’exalumnes de l’escola de Florejacs

Per segona vegada un grup d’exalumnes de l’escola de Florejacs s’han trobat per passar unes hores juntes tot recordant els anys de la seva infantesa (primera trobada)

(Fent clic damunt per veure-les ampliades)

Trobada escola Florejacs 2013

Trobada escola Florejacs 2013

Trobada escola Florejacs 2013

Trobada escola Florejacs 2013

Trobada escola Florejacs 2013

I aquest és el text que la Palmira Brescó va escriure en motiu d’aquesta trobada:

“Avui som aquí per a recordar aquells anys de la nostra infantes a l’escola de Florejacs i també la nostra joventut al poble.
s_emiliaTots recordem doña Emilia, aquella mestra ja gran que, per la seva condició de vídua i mare de militars, havia vingut a Florejacs, condemnada a sortir del seu país d’origen, la Rioja.
La majoria de les que som aquí també vàrem anar amb altres mestres que més tard varen venir al nostre poble.
A l’escola cada dia hi arribàvem amb les trenes ben pentinades, amb el vestidet per sobre el genoll, cosit per les nostres mares, sabatetes i mitjons curts, amb la cartera a la mà i, a l’hivern, una soca de llenya per l’estufa. Els nens, ben clenxats i amb pantalons curts, fes fred o calor.
A mig matí, el recreo al carrer del col•legi consistia en jugar a diferents jocs: el patio de mi casa, els quatre pilans, el corro de la patata, ¿dónde están las llaves?, un dos tres, pica paret…saltar a corda tot cantant cançonetes: el cocherito leré, tiro mi pañuelo al suelo, la barqueta, etc Els nens jugaven a patacons, a baldufes, a soldat plantat…
A les tardes les nenes ens afanyàvem per agafar lloc al balconet de l’escola on ens posàvem a fer labors. Allí ens ho passàvem molt bé. Les nenes més grans ajudaven a enfilar l’agulla a les més petites i, mentre féiem labors, cantàvem cançons dels cantants del moment, apreses dels cançoners que compraven les nostres germanes grans.
També tenim presents les berenades que anàvem a fer a les eres més apartades del poble. Un nen forçut feia de banderer portant la bandera espanyola i tots cantant el cara al sol amb la cistelleta del berenar al braç, acompanyats de la mestra.
Totes tenim un bon record de la nostra primera comunió a l’església del poble. Les de la meva colla la vem fer el 16 de maig de 1943, diada del Roser de Florejacs.
Després vindrien els primers balls a la sala de cal Roso, els nostres primers pretendents, els xicots amb qui ens casaríem… I així, a poc a poc, ens vam anar escampant pels quatre punts cardinals de la nostra terra. La Càndida va ser l’única que va marxar lluny, fora del nostre país, a Bèlgica, però avui també la tenim aquí.
Que per molts anys ens poguem anar retrobant!

Florejacs, 27 de juliol de 2013″

Publicat dins de Escola, Palmira Brescó, Poble, Records | 2 comentaris

Les vesprades a la masia

Un altre escrit de Palmira Brescó enfilant records al voltant de les vesprades a la Masia Vilalta (anys 40 i 50)

En una masia les vesprades d’hivern eren llarguíssimes i, en havent sopat, a l’entorn de la llar de foc, tota la família solia dedicar-se a fer alguna funció.

Manyoc de cànem

A casa nostra recordo que el pare treballava el cànem per fer-ne cordes i cordills que servirien per lligar sacs o bé lligar garbes. Anava cargolant el manyoc de cànem amb els dits, índex i polze, per anar formant el cordill. Recordo com sovint havia d’humitejar-se els dits amb saliva a fi de poder anar treballant aquell aspre material amb que es formava el cordill i les cordes.

 

Filant

La padrina filava la llana amb el fus que era una barreta rodona que anava aprimant-se des del mig cap als dos extrems i servia per torçar la llana com un fil i enrotllar-lo a mesura que es formava.

El Jaumet es dedicava a llegir, a escriure o bé a passar comptes ja que , normalment, era ell qui s’encarregava dels papers d’entrades i sortides econòmiques, anotacions, etc. El Jaumet, ja ho he dit altres vegades, era molt intel•ligent i escriure i llegir era per a ell com una necessitat.

Mas de Castellblanc (Coscó)

Ara recordo un llibre que ens van deixar; no en sé el títol però era escrit pel senyor Blanc de Castellblanc. Tractava de les caceres d’elefants que ell havia fet a l’Àfrica. Era un llibre gran escrit en castellà. El Jaumet, cada nit, en llegia un tros amb veu alta i el traduïa al català perquè la padrina ho pogués entendre bé. A mi m’admirava la manera com passava del castellà al català tan fàcilment.
També vull parlar d’un altre llibre al qual tots li teníem una gran estima. Era un llibre de faules que ens havien regalat els senyors Viladàs d’Agramunt en temps de guerra quan eren refugiats a la nostra masia. El llegíem a la padrina perquè ella no sabia llegir. El guardàvem en un dels prestatgets que hi havia a banda i banda de la llar de foc per tenir-lo sempre a mà. Últimament era tan gastat per l’ús que l’havíem de tenir lligat amb una cinta. Quan tots vam marxar de la masia el llibre es va perdre. Jo, aquesta pèrdua la vaig sentir tant, que he intentat trobar-lo a les principals llibreries de Barcelona dedicades a llibres antics, però ha estat impossible. No coneixem l’autor, però crec recordar que l’havia escrit un capellà.

El Camilo, havent sopat, es retirava a l’estable per tenir cura dels animals: els portava a abeurar a la bassa del costat de casa. Els donava l’última ració de gra però, encara, a mitja nit, en temps de segar i el batre, se’ls havia de donar un suplement de gra.
La pallera era on el Camilo dormia cada nit. Mai no va voler dormir a cap llit, tret d’alguna vegada que havia tingut febre.

A la mare, normalment, en aquella hora del vespre li tocava preparar les carmanyoles amb l’esmorzar dels homes per al dia següent quan, de bon matí, havien de sortir per anar al tros o bé per anar a mercat o per portar alguna carretada de llenya al pastisser de Guissona. La mare era molt bona cuinera, encara que, abans, es repetia molt el menjar. Les famílies d’aquells temps sabien espavilar-se, calcular i organitzar per obtenir de la terra el necessari per alimentar-se. El rebost i l’hort marcaven el menjar de les cases. Al mercat s’hi comprava just per complementar el que ja es tenia de la pròpia collita. Per beure n’hi havia prou amb el càntir d’aigua i el porró de vi; alguna ampolla de gasosa i alguna altra de litines. Les litines eren uns pols que anaven dins d’uns sobres petits amb la dosis per un litre d’aigua que, d’aquesta manera, quedava gasificada.
Algun dia molt especial es bevia xampany (llavors encara no se’n deia cava) que es bevia amb porró.
El mitjà que hi havia per coure els aliments, antigament, només era el foc a terra. Les persones de la meva edat ja vam néixer trobant a casa els fogons que eren de ferro i enganxats, amb obra, al costat de l’aigüera. S’agafaven brases o carbó del foc de terra i així es podien cuinar dues coses alhora.
L’època de més feina de l’any era el temps del segar i el batre, que durava prop de tres mesos. Els homes feien moltes hores, matinejaven molt i havien de fer molts àpats al dia. En llevar-se de bon matí desdejunaven amb una mica de xocolata o fruita i un traguet de moscatell amb porronet. Més tard feien un bon esmorzar: truites d’espinacs, llom, botifarra… Al voltant de les deu del matí feien una altra menjada que en deien les “deu hores” que solia ser membrillo (codonyat) amb pa o una llauna de sardines… El dinar del migdia era l’àpat més abundós del dia, com també ho era el berenar, un berenar que es menjava al tros: carn a la brasa, conill amb all-i-oli, llom amb mel, bacallà amb mel…l’àpat del vespre ja era més lleuger i sempre s’acabava amb un ou al caliu. Aquest ou es posava una estoneta colgat amb les cendres del foc a terra i havia de quedar al punt, ni massa cru ni massa fet. S’hi feia un forat a la closca per poder-lo beure o bé sucar-hi pa. Un cop acabat era costum omplir-lo de vi i beure’l.

màquina de cosir

Les germanes Maria i Palmira Brescó amb la màquina de cosir

Les noies de la casa també omplíem les vesprades d’hivern: fèiem mitja amb la llana que havia filat la padrina: mitjons, jerseis, guants, bufandes i tota mena de labors de punt de mitja. Fèiem punt de ganxet, de canyamàs i altres labors poc delicades ja que les feines que requerien més concentració, com brodar o cosir a màquina o a mà, ho deixàvem per a la claror del dia, tenint en compte que al vespre s’havia de fer tot amb la feble claror d’un llum d’oli o de carbur. Fins l’any 1949 no va arribar a casa nostra, i també a la masia de Llorens, el tan esperat corrent elèctric. Tenia jo 14 anys.

En aquell temps totes les noies, de ben joves, havíem d’anar a aprendre a cosir i brodar. Era com una mena d’obligació que ja s’iniciava a l’escola. Més tard les noies ens havíem de fer, a poc a poc, el nostre aixovar, el parament de casa per quan arribés el moment de casar-nos: roba brodada a mà o a màquina, llençols i coixineres, tovalles i tovallons, tapetes, tovalloles petites i grans… Cada peça de l’aixovar duia brodades les inicials. Tot aquest treball requeria moltes i moltes puntades que, per a les noies d’avui, seria impensable fer.

A les vigílies del casament era costum que la núvia exposés tota aquella roba en una habitació de la casa, juntament amb els indispensables complements que duia en casar-se: sabates, bosses, joies, regals, etc. Llavors les amigues, i també algunes dones del poble, passaven a contemplar tot aquell parament que, segons la situació econòmica de la família, era més o menys luxós. Aquest fet, a casa nostra, es va repetir cinc vegades. M’imagino l’esforç que van haver de fer els nostres pares ja que, a més a més, a cada una ens donaven una màquina de cosir i un matalàs de llana. Els mobles de l’habitació corrien a càrrec del nuvi ja que, per costum d’aquell moment, la noia anava a viure a casa del noi amb la família que hi trobés: pares, germans, padrins… i de vegades algun conco que era l’oncle, ja gran, que no s’havia casat mai.
Déu n’hi do! Això s’ha perdut ja en la nit dels temps.

Publicat dins de Masies, Palmira Brescó, Records | Deixa un comentari

La VIII Fira de Florejacs ja és història

Cròniques i imatges de la fira:

Els tallers, la cultura popular i la música, protagonistes de la Fira de Florejacs 2013 (web de l’Ajuntament)

La Dama de les Flors de Florejacs (Lo carranquer)

Un miler de persones, a la 8a. Fira de Florejacs (comarquesdeponent.com)

Els tallers, la cultura popular i la música protagonistes… (somsegarra.cat)

Paral·lel a la Fira de les Flors de Florejacs (artesaniaflorae.com)

Quin fred! (blog de Diferent Sound Brass)

Fira de Florejacs (blog del C. O. L’Espígol)

Pilar de 4 (video dels Margeners de Guissona –a YouTube se’n troben més de disponibles-)

Publicat dins de Fira, Medieval, Poble | Deixa un comentari

VIII Fira de la Flor

Publicat dins de Fira, Medieval, Poble | Deixa un comentari

Gent de pas

Palmira Brescó evoca, en aquest escrit, la gent que passava per la masia Vilalta, els anys 40 i 50, fent feines diverses.

En aquells època hi havia molta gent que, amb el seu petit ofici, s’havia de buscar la vida rodant pel món, a l’aventura, oferint les seves mercaderies o els seus serveis.

Masia Vilalta

Masia Vilalta (Florejacs)

Alguns d’aquests personatges passaven per la nostra masia. Com ara uns marxants que procedien de Manresa i de la part del Vallès occidental que, pobres, arrossegaven uns considerables farcells atapeïts de roba de tota mena de gènere i combinacions de colors: cotó, domàs, franel·la i sobretot un teixit que llavors se’n deia “pisana” característic pel seu voraviu de coloraines. Un d’ells era un home alt com un sant Pau que li dèiem el marxant llarg. Una altra era una dona grossa, jove encara, que es deia Àgueda. Aquesta noia, havent passat per casa nostra, sempre es dirigia cap a Coscó on hi havia un xicot que la rondava. No recordo si després es casà amb ella o no.

Trementinaires

Com ara unes dones que passaven oferint una resina de pi, un oli curatiu per a tota mena de ferides i tumors del bestiar i animals en concret. Procedien de la banda de muntanya i les coneixíem com les trementinaires. Passaven sempre en ple hivern i eren moltes les vegades que es quedaven a sopar i dormir a casa: no voldria dir cap disbarat però em sembla que dormien en un racó de la pallera amb els homes.

Com el matalasser que, de tant en tant, venia a refer els matalassos de la casa, i ho feia demostrant una extraordinària habilitat, batent la llana, aflonjant-la a cops de bastó. A mi, de petita, m’agradava molt mirar com ho feien.

Cadira de boga

Com el cadiraire, un home de Guissona, que rondava tota la comarca refent o fent cadires de boga. Era un tipus petitó i sempre anava cuita-corrents. Quan marxava de casa sempre solia dir: me’n vaig a Cabanabona. És curiós, però aquesta frase em va quedar per sempre més i, encara ara, a vegades la repeteixo per a mi mateixa, segons vingui al cas. La meva actual família me l’ha sentit a dir en diverses ocasions, possiblement sense saber-ne el significat.

Com l’esquilador d’animals, vaja, de les mules en concret. Aquells xolladors (sempre anaven de dos en dos), si no em falla la memòria, eren de les Pallargues. Les úniques eines de treball que duien eren unes tisores i un raspall.

Cisteller

Com el cisteller que, normalment, sempre hi solia tenir força feina a la masia. S’acomodava dins del cobert a fer tota mena d’estris de vímens: cistelles, coves, paneres, cistells…

Com un home de Ponts que, alguna vegada, feia la gran caminada per vendre peix de riu amb un carretó. Calculo que seria un peix viu i molt bo, però, Déu-n’hi do, el que havia de suar el bon home per guanyar-se unes pessetes.

Com el Batalla, un home de Pelagalls que recorria els pobles i masies amb un carro de vela comprant conills i bestiar de corral. El coneixíem com el ramassador. Anava acompanyat d’un noiet que menava el carro mentre ell, amb bicicleta, s’avançava a fer la compra perquè quan arribés el carro fos feta i només calgués carregar.

Com el forner de cal Giliet de Florejacs que, un cop a la setmana, passava a repartir el pa amb carro, també. Com que normalment el dia que ens duia el pa a casa encara en quedava de la setmana anterior, doncs no podíem pas encetar aquell que acabava d’arribar tan tou i calentet. En tot cas podíem gaudir, només, de la torna; aquell tros que hi posaven per arrodonir el pes. A vegades, fins i tot, el dia que havia de venir a portar-nos el pa no esmorzàvem tot esperant el bocí de la torna.

Mentre recordo i escric, Déu meu, que lluny em sembla tot. Però la imatge d’aquests personatges i alguns altres que possiblement em deixo, els tinc força presents encara.

NOTA: Aquest escrit va ser llegit per Núria Magrans dins dels actes de presentació de la IV Fira Medieval de Florejacs que es va fer al castell de les Sitges el 28 de març de 2009:

Publicat dins de Masies, Palmira Brescó, Poble, Records | Deixa un comentari

Un fet imprevist

La Palmira Brescó Castells ens explica com va ser, i com es va viure a la masia Vilalta de Florejacs,  la nevada del 44

El despertar del dia 24 de febrer de 1944 va esverar tota la gent. Durant la nit havia caigut una nevada descomunal, irrepetible.
Jo tenia 9 anys i encara recordo els meus pares, que acostumaven a ser matiners, cridant:
“Aixequeu-vos, que veureu una cosa mai vista. No es pot obrir la porta del carrer!”
Era una nevada de cent vint-i-cinc centímetres de gruix, i encara continuava! La nit abans, quan tots vam anar a dormir, ja nevava i les meves germanes recorden que van clavar un pal a la punta del femer que hi havia al peu de la paret de l’era per comprovar, al matí, els centímetres que haurien caigut durant la nit…
Però sense cap previsió, aquell fet va ser una sorpresa impressionant, un fet únic. Francesc Pascual, en el seu llibre “La Golarda. Vivències de la història contemporània de Castellnou de Seana”, parla una mica d’aquesta nevada i diu textualment: “Es va arribar a emmagatzemar més d’un metre i mig de neu.”
La nostra padrina, que ja tenia una avançada edat, no volia aixecar-se del llit. No gosava enfrontar-se amb el fenomen que nosaltres li anàvem transmetent: ella no havia vist mai una cosa semblant.
Nosaltres, pel fet de viure en una masia, vam quedar completament incomunicats, com submergits, esclafats contra el terra.
Els homes van començar a fer carrerons: cap al corral, cap a les corts, cap als coberts… Van haver de pujar a la teulada a treure la neu a palades, per la por que cedís… Un d’aquells camins, que semblaven trinxeres de guerra, era urgent menar-lo fins al llenyer, ja que calia subministrar llenya per fer foc, una de les principals necessitats d’aquell moment, perquè, a part de poder gaudir d’escalforeta, s’havia de proveir aigua, i s’havia de fer a cop de fondre galledades de neu -que agafàvem de la porta estant- posant-les dins d’una gran caldera penjada tot el dia damunt del foc.
Quan per fi va parar de nevar i va sortir el sol, la imatge que es contemplava des del balcó de l’habitació dels pares encara la tinc ben gravada a la retina. Aquella blancor, brillant com el vidre, feia mal als ulls. Tot esborrat: camins, parets, matolls, garrics…, i de la vinya, ni rastre. Només destacava, allà, a poca distància, la masia de Llorenç, com esclafada enmig de la neu, i la fumera sortint constantment de la xemeneia. Però, malgrat la poca distància que ens separava, no ens hi podíem comunicar poc ni molt.
El silenci era total, com si el món s’hagués aturat del tot. La neu donava una sonoritat opaca a l’ambient. El bordar dels gossos, com tallat, sense eco. Picar sobre ferro sonava com picar fusta.
Aquella neu es va gelar i recordo que fèiem petites passejades per sobre els garrics i matolls del voltant de casa. Els conills de bosc i els ocells gairebé es deixaven agafar amb les mans. Desorientats, no sabien cap on anar ni tampoc trobaven aliment enlloc. Els homes en van arribar a caçar tants, que la mare i la padrina en confitaven a la tupina igual com es feia per la matança del porc. La meva germana Maria, que té 4 anys més que jo, diu que va ser llavors quan va aprendre a espellar conills.
Dels arbres, que també van quedar mig enterrats sota la neu, es van trencar les branques pel pes de la neu, i havien passat anys que encara cremàvem a la llar de foc llenya de la nevada.
Tan bon punt ens vam poder comunicar entre les dues masies, es va decidir intentar anar a proveir pa. Així doncs, tres o quatre homes, entre les dues masies, ben equipats, amb les cames embenades amb sacs per damunt dels camals dels pantalons i, em sembla, amb una mena de fustes als peus, van travessar el serrat amb força dificultats fins a arribar al poble.
Un cop allí es van afegir a altres homes de Florejacs per fer el camí plegats fins a Guissona a buscar el pa -llavors al poble encara no hi havia el forn del Giliet-. De tornada diu que es van repartir el pa entre tots per tal d’equilibrar el pes. Déu n’hi do!
No sé els dies que havien passat quan es va presentar a la nostra masia una família de cal Margot de Cabanabona. La nevada els havia enxampat a casa d’uns parents que tenien cap a la banda de les Pallargues. Van arribar a casa nostra amb penes i treballs: cansats, rebentats i molls fins als ossos. Recordo que van entrar a casa per la porta de l’estable, i les escaletes que pugen cap a dalt, amb prou feines si les podien pujar; entre ells hi anava un xiquet jovenet. A la llar del nostre foc es van poder escalfar i eixugar la roba i el calçat. Encara els quedava al davant tant camí com havien fet.
Abans, durant molts anys -o encara ara-, quan un esdeveniment s’havia produït el 1944, se l’assenyalava com ocorregut l’any de la nevada.
No, no hem tornat a veure, ni remotament, un fenomen semblant, ni potser el tornarem a veure. Els que el vam viure en servem el record i, tot i la tendra edat que jo tenia en aquell moment, n’he volgut deixar testimoni perquè penso que aviat no quedarà ningú que ho pugui explicar de primera mà.

Publicat dins de General, Masies, Palmira Brescó, Records | 3 comentaris

Reis 2013

Algunes fotografies fetes per Jaume Moya:

Publicat dins de Reis | Deixa un comentari

Nadales trobades

Les lletres d’unes nadales trobades en un calaix d’un vell armari de la sagristia de l’església de Florejacs m’han servit d’inspiració per fer aquesta felicitació de Nadal. I alhora aprofito per demanar que si algú en sap la tonada o en recorda alguna cosa ho faci saber deixant un comentari aquí o posant-se en contacte amb Giliet de Florejacs: giliet@florejacs.cat

Podeu veure les nadales AQUÍ

I per desitjar a tothom unes BONES FESTES i un MILLOR 2013 us deixo un video amb la nadala “Les figures del pessebre” de Joan Llongueras il·lustrat per la Núria Martí, la nunnu:

Publicat dins de Església, General, Nadal, Poble, Records | 1 comentari

Salvem l’església de Florejacs

Des l’Associació de Veïns de Florejacs m’han fet arribar aquesta carta demanant ajuda per reparar la teulada de l’església que sembla que està seriosament malmesa.

Publicat dins de Església, General, Poble | 6 comentaris