ACTIVITAT: Avantatges, inconvenients i dubtes d’una situació fictícia.
BLOC TEMÀTIC: Habilitats socials
RECURSOS I MATERIALS:
OBJECTIU i/o FINALITAT DE LA SESSIÓ: Treballar el pensament conseqüencial
DESENVOLUPAMENT DE L’ACTIVITAT:
Primerament s’explica el contingut i l’objectiu del treball d’aquella sessió. Es recorda els cinc pensaments que ja han treballat anteriorment i es comença a preguntar què deuen volen dir les lletres A I i D dibuixades dins un gràfic en el mural que troben penjat a la classe.
S’explica un exemple i es fa un treball conjunt tot fent de modelatge. El tema serà: Avantatges, inconvenients i dubtes que es plantejarien si tots els cotxes es pintessin de color groc.
Es podria veure com a avantatge el fet que la pintura seria més barata, el fet que les rascades no es veurien tant,… Com a inconvenient es podria mencionar la dificultat de trobar el nostre cotxe si no recordéssim on el vam aparcar, la monotonia dels colors, etc. Com a dubtes es podria considerar si seria més difícil circular amb tots els cotxes del mateix color, si la gent acceptaria aquesta proposta, etc.
Més tard es fan grups petits i es tria un coordinador que serà qui apunti i comuniqui a la resta de la classe les aportacions del grup.
Els temes a tractar poden ser:
- AID de portar “un pin” que indiqui l’estat d’ànim amb què cada persona s’ha llevat aquell dia. Hi hauria tres models: Trist, alegre, enfadat.
- AID de treure tots els seients dels autobusos
- AID que alumnes i professors poguessin faltar a d’institut, a l’escola, un dia a la setmana. Cada coordinador va indicant les aportacions i el mestre fa la recopilació dins el mural. Cal anar fent un treball de discussió general. Cal opinar dir cadascú la seva, confrontar, etc. Un treball de metacognició bàsic i necessari.
Finalment i una vegada recollit en el mural totes les aportacions els preguntem què els ha semblat l’activitat, Què els ha agradat més o menys, què han après, etc. És important finalitzant cada sessió fent un treball per a prendre consciència de la feina feta
Avaluació
Ha estat un sessió realment profitosa. La classe ha estat capaç d’imaginar les conseqüències de cadascun dels supòsits tractats.
A alguns alumnes els ha agradat l’activitat perquè els ha fet pensar. Ha sorgit un discussió no relacionada directament amb l’objectiu de la sessió i hem pogut treballar-la. Un alumne no estava d’acord amb premisses que feien els seus companys i al final de la sessió em discutir respecte el dret de cada alumne a pensar coses diferents. Hem gaudit de l’activitat i fem una valoració positiva.