Habilitats cognitives

mvc-779s.JPG

ACTIVITAT: Avantatges, inconvenients i dubtes d’una situació fictícia.

BLOC TEMÀTIC: Habilitats socials

RECURSOS I MATERIALS:

  • Paper mural
  • Llapis i folis  
  • OBJECTIU i/o FINALITAT DE LA SESSIÓ: Treballar el pensament conseqüencial 

    DESENVOLUPAMENT DE L’ACTIVITAT: 

    Primerament s’explica el contingut i l’objectiu del treball d’aquella sessió. Es recorda els cinc pensaments que ja han treballat anteriorment i es comença a preguntar què deuen volen dir les lletres A I i D dibuixades dins un gràfic en el mural que troben penjat a la classe.  

    S’explica un exemple i es fa un treball conjunt  tot fent de modelatge. El tema serà: Avantatges, inconvenients i dubtes que es plantejarien si tots els cotxes es pintessin de color groc. 

    Es podria veure com a avantatge el fet que la pintura seria més barata, el fet que les rascades no es veurien tant,… Com a inconvenient es podria mencionar la dificultat de trobar el nostre cotxe si no recordéssim on el vam aparcar, la monotonia dels colors, etc. Com a dubtes es podria  considerar si seria més difícil circular amb tots els cotxes del mateix color, si la gent acceptaria aquesta proposta, etc. 

    Més tard es fan grups petits i es tria un coordinador que serà qui apunti i comuniqui a la resta de la classe les aportacions del grup.  

    Els temes a tractar poden ser: 

    1. AID de portar “un pin”  que indiqui l’estat d’ànim amb què cada persona s’ha llevat aquell dia. Hi hauria tres models: Trist, alegre, enfadat.
    2. AID de treure tots els seients dels autobusos
    3. AID que alumnes i professors poguessin faltar a d’institut, a l’escola,  un dia a la setmana.  Cada coordinador va indicant les aportacions i el mestre fa la recopilació dins el mural. Cal anar fent un treball de discussió general. Cal opinar dir cadascú la seva, confrontar, etc. Un treball de metacognició bàsic i necessari.  

    Finalment i una vegada recollit en el mural totes les aportacions els preguntem què els ha semblat l’activitat, Què els ha agradat més o menys, què han après, etc. És important finalitzant cada sessió fent un treball per a prendre consciència   de la feina feta

    Avaluació

    Ha estat un sessió realment profitosa. La classe ha estat capaç d’imaginar les conseqüències de cadascun dels supòsits tractats.

    A alguns alumnes els ha agradat l’activitat perquè els ha fet pensar. Ha sorgit un discussió no relacionada directament amb l’objectiu de la sessió i hem pogut treballar-la. Un alumne no estava d’acord amb premisses que feien els seus companys i al final de la sessió em discutir respecte el dret de cada alumne a pensar coses diferents.  Hem gaudit de l’activitat i fem una valoració positiva.

    M. Teresa Abellan Pérez

    Quant a M. Teresa Abellan Pérez

    Sóc mare, mestra d'educació especial, psicopedagoga i formadora en educació emocional; per mestres, infants i famílies. Des de fa molt de temps m'entusiasma, investigo i aprenc sobre temes socioemocionals. Crec imprescindible treballar l'educació emocional per a formar persones humanes, íntegres i amb habilitats socials suficients per afrontar els reptes socials i viure una vida plena. La meva altra gran afició: córrer i caminar per la muntanya.
    Aquest article ha estat publicat en 2. GENERAL, 6. SECUNDÀRIA, Habilitats cognitives. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

    Deixa un comentari

    L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *