4t ESO

Geografia i Història

Avaluació inicial: exercicis

Un resum del curs

Unitat 1

L’Antic Règim, les primeres revolucions i la Guerra de Successió

 

La presa de la Bastilla és un succés de la Revolució Francesa que tingué lloc el 14 de juliol de 1789. Aquest quadre és obra de Jean-Pierre Houël (1735-1813)

 

La Revolució Francesa (resum)

Dossier de reforç (PIM)

El Palau de Versalles (vídeo), Palaus d’Àustria (enllaç)

Tasca 1.1: elabora una fitxa per al turisme amb les dades més importants que defineixen aquests palaus. Per què representen l’Antic Règim?

Com vivia la burgesia?

Tasca 1.2: com era la casa típica de la burgesia? Quin és l’origen del concepte burgesia? Compara-la amb l’habitatge d’un barri obrer (consulta la p. 57 del llibre d’Història).

La Il·lustració, resum

Tasca 1.3: què hem heretat de la Il·lustració?

Tasca 1.4: després de veure aquest documental sobre el Rococó, què en penses d’aquest estil artístic? Quina és l’etimologia d’aquest nom? On i quan va sorgir aquest art i quines són les seues característiques principals?

Tasca 1.5: Quin és l’origen de la Diada? Resumeix l’article de la Wikipèdia.

Activitats finals: 5 (quadre comparatiu sobre la premsa). Documentació

MULTITASCA 1.6 

Documentació, vídeo, enllaç Seu Vella, Dossier Guerra de Successió

Distribuïu-vos en tres grups. Cada grup ha de treballar una part del còmic (1a part, 2a part, 3a part) sobre la Guerra de Successió a Lleida. Prepareu una presentació amb el contingut següent:

a) Explicació dels fets històrics representats i l’any en què tenen lloc.

b) Biografies dels personatges històrics representats.

c) Conseqüències més importants que va tenir el conflicte analitzat en l’àmbit local (Lleida i rodalies).

d) La presentació ha d’incloure una il·lustració de creació pròpia que resumeixi el més significatiu de la part llegida.

 

Unitat 2

Liberalisme i nacionalisme (1800-1871)

 

La coronació de Napoleó (Le Sacre de Napoléon) és una pintura a l’oli de Jacques-Louis David del 1805 i que s’exposa al Museu del Louvre de París.

 

Tasca 2.1 A partir del documental, de l’enllaç i del pòdcast, elabora una fitxa sobre Napoleó dividida en quatre apartats: imatge, biografia i opinió personal referida a la importància d’aquest personatge històric. També has de respondre les preguntes següents: Napoleó era un geni o un tirà? Per què no va ser ben rebut a Catalunya?

Tasca 2.2 Les revolucions del 1848. Entra al mapa tria una de les revolucions i prepara’n una fitxa que contingui títol, any, imatge i resum dels fets.

Tasca 2.3 La unificació d’Itàlia. Escolta aquest programa de ràdio i explica quina relació hi ha entre Itàlia i Catalunya respecte a la unificació italiana?

 

 

Tasca 2.4 La unificació d’Alemanya. Un cop hagis vist aquesta presentació, explica què va fer Otto von Bismarck per aconseguir aquesta unificació.

Tasca 2.5 Descobreix la història d’Almacelles en aquest enllaç i redacta’n un resum sense oblidar els noms dels personatges històrics principals.

Tasca 2.6 Esbrina per què Marià Fortuny no va poder acabar aquesta obra i presenta els personatges històrics que s’hi representen (nom i funció). Visita al MNAC.

Tasca 2.7 Per què és important Goya? Pots cercar la resposta aquí.

Activitat final 6. Analitza una obra d’art dels segles XVIII i XIX (Guió).

 

Unitat 3

Revolució Industrial i moviment obrer (1750-1870)

 

Widnes, England, during the late 19th century. Hardie/Wikimedia

 

Tasca 3.1 Completa la fitxa d’ampliació.

Tasca 3.2 Quin és l’origen del capitalisme? Resumeix l’article.

Tasca 3.3 Què tenen a veure entre si aquests conceptes?: fi de l’Antic Règim, burgesia, Revolució Industrial, capitalisme i proletariat. Pots veure aquest vídeo per trobar la resposta.

Tasca 3.4 Quina relació hi ha entre liberalisme, moviment obrer, industrialització, Renaixença i catalanisme? Pots trobar la resposta en aquest vídeo.

Tasca 3.5 Activitat d’anglès sobre la Comuna de París (optativa)

Tasca 3.6 Analitza una obra d’art de la segona meitat del s. XIX (Guió).

 

Unitat 4

L’època de l’imperialisme (1870-1914)

Imperialism. The World’s Plunderers: Germany, England And Russia Grab What They Can Of Africa And Asia. American cartoon by Thomas Nast, 1885.

 

Tasca 4.1 A partir de la lectura d’aquests apunts, explica quina relació hi ha entre la segona revolució industrial i el colonialisme.

Tasca 4.2 Quines diferències hi ha entre imperialisme i colonialisme? Aquest vídeo t’ajudarà a respondre.

Tasca 4.3 Què tenen a veure els conceptes següents: bisó americà, primeres nacions, colons i exèrcit nord-americans? Aquest vídeo t’ajudarà.

Tasca 4.4 Qui va ser Alexander von Humboldt? Cerca la informació a l’Enciclopèdia. Quina crítica fa del colonialisme? Consulta aquest document.

Tasca 4.5 Resumeix el contingut dels documents següents (notícia, Sàhara, CronologiaCeuta i Melilla, Arena en los ojos, pòdcast). Què tenen en comú?

Tasca 4.6 Completa la fitxa. Aquest document sobre el darwinisme social t’hi ajudarà. I aquest enllaç també.

Tasca 4.7 Realitza la tasca que trobaràs al final del document relatiu a les colònies actuals.

 

Unitats 5, 7

Catalunya i Espanya (1808-1931)

Felip V (1700-46)  ⇒ Lluís I (1724)

1r fill (mor)

amb M. Lluïsa de Savoia

⇒⇒ Ferran VI (1746-59)

4t fill de F.V

(F. VI no té fills)

⇒⇒⇒ Carles III (1759-88)

germanastre

fill d’Isabel Farnese

 ⇒ Carles IV

(1788-1808)

El tres de maig a Madrid (també conegut com El tres de maig de 1808, Els afusellaments del tres de maig o Els afusellaments de la muntanya del Príncep Pius) és una pintura a l’oli del pintor aragonès Francisco de Goya, realitzada el 1814 i que s’exposa al Museu del Prado de Madrid. La pintura representa la derrota espanyola davant dels exèrcits de Napoleó a l’inici de la guerra del Francès (1808-1813).

 

Tasca 5.1 Compara la Constitució de Cadis de 1812 amb la Constitució actual (1978) i digues quina et sembla més avançada. Justifica la resposta. Consulta aquesta taula comparativa.

Tasca 5.2 Per què es diu que la guerra del Francès va ser la guerra de la independència d’Espanya? Visiona el vídeo següent per respondre.

Tasca 5.3 Què va passar a Cuba el 1898? Llegeix aquest article. Destaca el que més et cridi l’atenció d’aquesta lectura.

Tasca 5.4 Visiona aquest capítol de La memòria dels Cargols i explica què va passar amb la tupinada de les eleccions del 1891?

Multitasca 5.5 (treball en grup)

Grup 1: Localitzeu les colònies industrials ubicades a la sèquia de Pinyana (Segrià) i elaboreu-ne una fitxa per a cadascuna que inclogui una imatge i les dades principals del lloc. Consulteu també aquest document.

Grup 2: visioneu el vídeo i expliqueu quin era el motiu principal que duia els empresaris a construir colònies industrials.

Grup 3: expliqueu amb una presentació qui eren els Girona i perquè són importants per a la modernització de Catalunya. Bibliografia, vídeo.

 

ESQUEMA-RESUM DE LA UNITAT 5

Activitats d’art, visita al MNAC

 

La Semana Trágica de Barcelona en 'Históricos anónimos'

Cap a la mitjanit del 26 de juliol de 1909, un grup de manifestants assalten un edifici dels germans Maristes de Barcelona, treuen mobles i objectes de valor al carrer i calen foc a l’edifici. Va ser el primer centre religiós dels molts que cremarien aquella nit. Així va ser com una jornada de vaga general es va convertir en una revolta.

 

Tasca 7.1 Setmana Tràgica. Entra al web i resumeix el contingut que hi trobaràs. Finalment, dona la teua opinió sobre els fets descrits.

Tasca 7.2 Quina importància van tenir les comarques del Pirineu lleidatà en el desenvolupament de l’energia hidroelèctrica a Catalunya? Consulta-ho als enllaços següents: Paeria, L’Econòmic, UB.

Tasca 7.3 Què va ser la Mancomunitat de Catalunya i quina importància va tenir? Visita aquest web i el PDF Mancomunitat 1925-2025 per respondre.

Tasca 7.4 Per què Barcelona era “el far de tots els moviments anarquistes”? Visiona aquest vídeo i hi trobaràs la resposta.

Tasca 7.5 Què n’opines de la dictadura de Primo de Rivera? Aquest youtuber et posarà al dia sobre el tema.

Tasca 7.6 La ciutat cremada (1976): crònica d’una dècada convulsa, del desastre de Cuba a la Setmana Tràgica (1899-1909). Tria una seqüència de la pel·lícula i comenta-la (llocs, personatges, accions, fets històrics, opinió personal). 

MULTITASCA 7.7 (TREBALL EN GRUP)

A partir d’aquestes frases cèlebres de Salvador Seguí i del contingut de l’exposició realitzada a Lleida, elaboreu uns pòsters que mostrin aquestes frases amb l’explicació corresponent. Documentació: Teresa Abelló, obrerisme, sindicats, context, bloc.

Unitats 6, 8

Primera Guerra Mundial (1914-1918), Revolució Russa (1917) i món d’entreguerres(1919-1939)

Blocs polítics i militars (1914).

 

Tasca 6.1 La Primera Guerra Mundial

Treball individual: descarrega i omple aquesta fitxa. Enllaços: PGM, PPoint, Sàpiens, mapa, joc, resum, documental, apunts.

MULTITASCA 6.2 (TREBALL EN GRUP)

Prepareu una presentació oral dels temes següents (cal triar una opció).

Grup 1: Els invents de la PGM

Grup 2: Les dones a la PGM

Grup 3: Ciència i tecnologia a la PGM

Grup 4: L’armament a la PGM

Grup 5: Grans batalles de la PGM

 

Tasca 6.3 La Revolució Russa. A partir d’aquest esquema-resum i de la recerca que vulguis fer al respecte completa la fitxa RR , mapa, vídeo, documental. 

Activitat final 7: Record de la PGM

Tasca 8.1 Omple la taula següent per comparar els règims dictatorials d’entreguerres.

 

Unitats 9-11-13

Segona República i Guerra Civil (1931-1939)/ Franquisme (1939-1975)/ Democràcia (1975-2025)

 

Ferran VII (1808, 1814-1833)

fill de Carles IV

Josep I Bonaparte (1808-1813) Isabel II (1833-1868)

filla de F. VII

Regència del general Serrano i govern del general Prim (1869-1870) Amadeu I de Saboia

(1870-1873)

I República

(11/02/1873-29/12/1874)

Presidents: Figueras,

Pi i Margall, Salmerón, Castelar, Serrano.

Alfons XII

(1874-1885)

fill d’Isabel II

Alfons XIII

(1886-1931)

Dictadura de M. Primo de Rivera (1923-1930)

Dictablanda de Damas Berenguer (1930-1931)

II República

(14/04/1931-1/04/1939)

Presidents:

Niceto Alcalá-Zamora

Manuel Azaña

Presidents Gencat:

Francesc Macià

(1931-33)

Lluís Companys

(1933-40)

Dictadura de Francisco Franco

(1939-1975)

Presidents:

F. Franco

Luis Carrero Blanco

Torcuato Fdez.-Miranda

Carlos Arias Navarro

Presidents Gencat a l’exili:

Josep Irla (1940-54)

Josep Tarradellas (1954-80)

Transició democràtica

(20/11/1975-6/12/1978)

Cap d’Estat: Joan Carles I

(1975-2014)

President:

Adolfo Suárez

(1976-1981)

President Gencat:

Jordi Pujol (1980-2003)

Democràcia actual

Cap d’Estat: Felip VI

Presidents:

Leopoldo Calvo Sotelo (1981-82)

Felipe González (1982-96)

José M. Aznar (1996-2004)

José L. Rodríguez Zapatero (2004-11)

Mariano Rajoy (2011-18)

Pedro Sánchez (2018-)

Presidents Gencat:

Pascual Maragall (2003-06)

José Montilla (2006-10)

Artur Mas (2010-16)

Carles Puigdemont (2016-18)

Quim Torra (2018-20)

Pere Aragonès (2021-2024)

Salvador Illa (2024-)

La ruta turística, Robert Capa a Aitona, segueix les passes del fotoperiodista hongarès Friedmann Endre Ernő. Ell i la seua parella i també fotògrafa, l’alemanya Gerta Pohorylle o “Gerda Taro”, van usar el pseudònim “Robert Capa” a l’hora de publicar certes imatges. Gerta moriria a la batalla de Brunete, el 26 de juliol de 1937, i el pseudònim masculí quedaria vinculat a Friedmann. Durant el període comprès entre el 7 i el 22 de novembre de 1938, va documentar la darrera ofensiva de l’exèrcit republicà a Catalunya durant la Guerra Civil espanyola, que pretenia arribar a Fraga i facilitar la retirada de les tropes que lluitaven a l’Ebre des del 25 de juliol. L’atac va tenir com a escenari diversos emplaçaments d’Aitona i va ser repel·lit de forma contundent per les tropes franquistes.

 

La recreació de Faió: notícia, reportatge

 

Com explicar la Guerra Civil a la canalla?

 

Actualitat de la GC: TN 16-03-25

 

Materials per al projecte de recerca: Projecte Astúries, GCE a Astúries.

 

Tasca 9.1 Llegeix el text (pàg. 5-13) sobre la GC a Lleida i fes-ne un resum. Tesi doctoral.

Tasca 9.2 Visiona aquest documental i comenta un dels cartells de la GC d’aquest enllaç. Et pots orientar si consultes aquest treball.

 

Text d’un dels plafons de l’exposició ”On són? Desapareguts i fosses comunes de la Guerra Civil a Catalunya”. Biblioteca Pública de Lleida, 13-11-2024.

 

Tasca 9.3 Llegeix el relat sobre la GC a Almacelles i realitza les activitats que hi trobaràs.

Tasca 9.4 Estàs a favor del que proposa l’autor d’aquest article? Justifica la resposta.

Article d’opinió publicat a La Mañana.

 

Activitat final 6: anàlisi del Guernica (1937): fitxa, Museudocumentació.

 

MULTITASCA 9.5 (TREBALL EN GRUP)

 

  • Font: La Mañana, 8-12-2023.

     

     

El 1963, el dictador Franco va visitar Lleida, Balaguer i Tremp. La imatge mostra la rebuda que li van fer a Lleida. Arxiu J. Porta.

 

Tasca 11.1 Elaboració d’un petit treball de recerca sobre el franquisme (documentació, guia).

Opció A: comença la recerca resumint i comentant aquest vídeo. Com fer una entrevista? Models. Rúbrica d’avaluació del treball, Entrevista a un maqui.

Opció B: qui era Salvador Puig Antich? Part 1, Part 2, 50è aniversari, entrevista, Salvador, Jornades, l’altra execució. Quina relació pots establir entre ell i Salvador Seguí? Crític, Cas obert, Quines van ser les darreres penes de mort del franquisme?, cançó.

Tasca 11.2 Llegiu i comenteu el document sobre la GCE i el franquisme.

Tasca 11.3 Sidi Ifni. La guerra oblidada. Proposta de treball. Documentació, enllaços, resum.

Publicat a La Mañana (13-04-2025)

 

Tasca 13.1 Elabora un eix cronològic que relacioni els fets històrics ocorreguts a Espanya i a Catalunya des del 1975 fins avui dia amb els fets més importants viscuts a la vostra història familiar. Utilitza com a base l’eix corresponent d’aquestes unitats del bloc.

Tasca 13.2 A partir de la lectura d’aquest article, explica com van influir els atemptats de l’11-M en la política espanyola.

Activitat final 2: Constitució

Activitat final 4:estatuts

 

Unitats 10-12-14-15

Segona Guerra Mundial (1939-1945)/ Guerra freda i descolonització (1947-1991)/ El món després de la Guerra freda i el segle XXI (1991-2025)

Mapamundi polític. mides reals

Població mundial

Explosions de les bombes nucleats llançades pels EUA sobre les ciutats japoneses d’Hiroshima i Nagasaki (font: Vikipèdia).

 

Tasca 10.1: Completa la fitxa de la SGM. Vídeo resum. Documental

 

 

 

MULTITASCA 10.2 (TREBALL EN GRUP)

Grup 1: Espanya i els espanyols a la SGM

Quin va ser el paper d’Espanya a la SGM? Explica què va ser La Nueve, La 9. Què va succeir un cop acabada la GCE? El camí de l’exili (Argelers), Exili i la 9, el cas de Josep Gros, Elnacomboi dels 927, Mauthausen.

Grup 2: Cerca notícies actuals sobre la SGM i comenta-les. Quina presència té la SGM en el cinema i la literatura. Elabora un rànquing del top 10 de llibres i de pel·lícules.

Grup 3: Tria una de les opcions del Projecte WIRE i realitza’n el treball corresponent. Altres fonts: Dones a la Resistència, LocalHeroïnes. Quina d’aquestes dones era d’Almacelles? Les dones a la SGM, Tanquista soviètica.

Grup 4: Quina rellevància té actualment el desembarcament de Normandia? Explica com va ser el Dia D i l’alliberament de França. Documentació: Ryan, mapes.

Grup 5: Donar a conèixer els camps de concentració i extermini. Proposta de treball, comboi dels 927.

 

Tasca 12.1 Anàlisi d’una pel·lícula de tema històric: Gandhi. Segueix les indicacions de l’activitat final 1 (p. 238) i resumeix aquest article com a conclusió.

Tasca 12.2 El cop d’estat a Xile. Qui va organitzar-lo i per a què? Què té a veure amb la Guerra Freda? Què és el que més et crida l’atenció? Consulta aquest article.

 

Soldats de la RDA observen la caiguda d’una part del mur de Berlín (Viquipèdia). El 9 de novembre de 1989, el món tancava un cicle històric iniciat amb la PGM. Queia el mur aixecat per separar les dos Alemanyes sorgides el 1945: la República Democràtica (RDA), sota la influència soviètica, i la República Federal (RFA), regida pels EUA. La caiguda del mur de Berlín va suposar la transformació més gran del mapa d’Europa des de la fi dels Imperis centrals el 1918.

 

Tasca 14.1 Visiona un telenotícies i selecciona les notícies de l’àmbit internacional més rellevants. Després comenta la que consideris més important.

Tasca 14.2 Redacta un article d’opinió referit a alguna de les notícies de l’àmbit internacional que hagis trobat en algun diari digital.

Tasca 15.1 La Guerra entre Israel i Hamàs. Quina relació hi va haver entre aquests dos oponents? Consulta-ho aquí.

Tasca 15.2 Són els BRICS i els BRICS+ una alternativa al poder d’Occident? Justifica la resposta. Pots consultar aquest enllaç i la infografia següent.

Font: TN de Tv3, 22/10/2024

A propòsit d’una Història d’amor a Sarajevo: vídeo.

 

MULTITASCA 15.3 (TREBALL EN GRUP)

Font: EOM

Organitzeu-vos en grups de 2-3 membres. Heu de preparar una presentació i un debat:

  • Cerqueu informació sobre un dels 15 països del Consell de Seguretat de l’ONU (membres permanents: Xina, França, Federació de Rússia, el Regne Unit de Gran Bretanya i Irlanda del Nord, els Estats Units d’Amèrica; membres no permanents: Albània, Brasil, Equador, Unió dels Emirats Àrabs, Gabon, Ghana, Japó, Malta, Moçambic, Suïssa. Quan conegueu les característiques principals del país triat, sereu els seus representants davant l’ONU.
  • Cerqueu països aliats que donin suport a la vostra política nacional i internacional, econòmica i social. I als vostres plantejaments referits als reptes tecnològics, de control de la migració, de lluita contra el canvi climàtic i la pèrdua de biodiversitat, i de defensa.
  • Al final, obrirem un debat per comentar el resultat de les aliances i les semblances amb la situació mundial real.

Tasca 15.4: Llegeix l’article i respon la pregunta plantejada al títol.

 

Religió, Cultura i ValorsFilosofia

«La verdadera educación es la que te permite ejercitar cierto control sobre lo que piensas y entender por qué lo piensas, poder decidir qué tiene sentido y qué no lo tiene, como quieres vivir y qué quieres evitar.

Se trata de seguir tu “disposición natural” o conseguir una autonomía de acción, ser plenamente responsable de tus acciones elegidas, no creer siempre en sólo aquello que alimenta tus propias convicciones, en lo que dice la publicidad o el discurso simplificador de un partido político populista, que conocen perfectamente cuáles son tus puntos débiles (Soler 2021: 175).

Yo le aconsejo a los jóvenes que elijan venerar la vida del planeta, que es la suya propia» (ib. p. 176).

(Font: Soler, Xavier (2021). Ahora o nunca. Entender tu planeta y la urgencia de actuar. Barcelona: Icaria Editorial. Más Madera; 171).

 

Competències i criteris d’avaluació

Recursos CiV XTEC

Activitats CiV

L’economia justa

Intro a la filo

Intro filo 2

Intro filo 3

Què és la filosofia per a Bertrand Russell?

Filòsofes

FiloEdu365

FiloMoodle

Canvi cultural

Filosofia i vida

 

Luis Quiles Artworks (2021).

Religions

Religions del món, demografia de les religions

Què és la vida? Vida després de la vida? Un testimoni creïble, Corazón valiente

Les religions i els ODM

La naturalesa humana

Treball de síntesi 1: encara que siguis ateu-a, escriu una carta a algú que segueixi alguna de les religions que has vist al documental. Segueix l’estil de les cartes formals i expressa-li els teus pensaments referits a la seua religió, la concepció de la vida i la mort, la naturalesa humana, inquietuds, desitjos, dubtes, etc. (extensió: 2.500-3.000 caràcters).

 

La voz interior (Felber), La intel·ligència del cor (Pigem)

Treball de síntesi 2: Després de llegir els textos de Felber i Pigem, escriu-li una carta al teu cor, a la teua consciència o la teua ment, mitjançant la qual reflexionis sobre qui ets tu i quines són les teues creences personals sobre la vida, el món o el més enllà.

 

Fe per a la Terra (ONU)

Quadern Silene

Vídeo Espiritualitat, ecologisme i pacifisme

Fonamentalisme

Signes dels temps

Treball de síntesi 3

a) Tria un text del Quadern Silene i elabora una fitxa de l’autor/a i un comentari personal sobre el contingut del text.

b) Visiona el vídeo i redacta un resum del seu contingut.

c) Tria un reportatge de Signes dels temps i prepara’n una exposició oral (Recuperació: cal preparar dos exposicions orals).

d) Defineix el concepte de fonamentalisme a partir del text de Juan José Tamayo.

 

Treball de coeducació

 

Publicat el 12 d’abril de 2022 al diari La Mañana.

 

Posem un nom de dona a un carrer

Introducció: on són les dones a l’espai públic?

Fitxa

Guió

3r d’ESO: Montse Novell, informació, entrevista

4t d’ESO: Maria Tersa, Carrer dedicat a Lleida

 

Lectures de CiV
tothom hauria de ser feminista

Guia de lectura. Descarrega-te-la, realitza les activitats i penja-la al portafoli de CiV.

Llegeix la notícia: CCMA. I respon: per què les dones dediquen més hores a les feines domèstiques?

We Should All Be Feminists (xerrada)

Sobre l’autora: dades, entrevista

Sobre el feminisme: Països Catalans, Departament d’Igualtat i Feminismes, Amnistia, articles, ecofeminisme.

 

La trena

La vida de la Smita

El sistema de castes

La realitat sobre la Smita

La vida de la Sarah

Igualtat entre homes i dones al Canadà

FILOSOFIA

 

Filosofem (l’amor a la natura 1, 2, Llop WWF, Llop FAPASEn tierra de todosBones notícies per al llopCap indi, Etnoecologia, La clau de la vida), l’odissea del llop, Que ve el llop.

 

 

 

Avaluació filosòfica: respon les qüestions del document Missió a Mart

Bibliografia web: SpaceX, Aurora, Biosfera 2, NASA, PERA, exposició CCCB, Projecte Edèn, Muy Interesante, Sense Ficció

Conclusió: Riechmann Marte 2004, trilogia marciana, Yo no me voy

 

La reflexió filosòfica és un treball que consisteix en donar l’opinió sobre un tema que ja s’ha estudiat. Es pot entendre com un judici aprofundit o ampliació respecte del judici inicial. En filosofia, un judici és una operació de l’enteniment, que implica comparació i discriminació, amb què es forma un coneixement dels valors i de les relacions de les coses. Així, doncs, després d’escoltar les tres conferències anteriors elabora una reflexió filosòfica amb el títol que consideris. La pots dividir en tres parts (una per a cada conferència) i una conclusió final. L’extensió i el format són lliures.

Oracle Harari

José Carlos Ruiz

Yayo Herrero (complement: entrevista a Blanca Bayas)

 

 

TREBAL FINAL DE CURS: PENSEM EN EL FUTUR

Joves mobilitzats

Biennal de Pensament

Trieu una de les conferències (enllaç) i presenteu-ne un resum amb imatges.

 

Plant-covered edifices have sprouted worldwide since Italian architect Stefano Boeri created the Bosco Verticale, or Vertical Forest, in Milan in 2014. More information: National Geographic

 

Dissenyeu una ciutat o un poble de l’any 2100. El projecte ha d’incloure mesures relatives a:

  1. La reducció de la desigualtat (l’escletxa entre rics i pobres, homes i dones, locals-migrants).
  2. Evitar l’especulació immobiliària i facilitar l’accés a un habitatge digne.
  3. Controlar l’expansió urbana de baixa densitat i afavorir les zones verdes i els espais naturals.
  4. Promoció d’un turisme, un transport públic i un consum energètic sostenibles.
  5. Reducció de la contaminació i gestió responsable dels residus i de la depuració de l’aigua.
  6. Equipaments i infraestructures (serveis públics).
  7. Incorporació a la xarxa de smart cities.
  8. Potenciació de la participació ciutadana en la política municipal i de l’associacionisme.
  9. Gestió de la seguretat pública.
  10. Manifestacions culturals.

Documentació: l’ecociutat de Sarriguren, publicació sobre Sarriguren, ciutats en transició (definició)ciutats en transició (article), Worldwatch Institute, Intermón, UN, WWF, Ciutat postcovid, Vicent Guallart, Guallart 2, Guallart 3, Guallart 4CONAMA, CONAMA 2Carlos Taibo, C. Fresneda, Ciudades de Colombia, Horts urbans, Crític, Ciutat 2030, The Guardian, ciutats ecofeministes, Ecologistes.

 

«Cuando digo que este siglo puede ser el peor o el mejor para la humanidad, habló sobre todo de la vida urbana. El futuro del planeta nos lo jugamos en las ciudades. Vamos a pasar del 50 al 70% de población urbana. Tenemos una oportunidad en los próximos 20 años de construir una manera más atractiva de vivir, con ciudades menos congestionadas, más eficientes, más sostenibles. Si las seguimos construyendo como hasta ahora, seguirán contribuyendo enormemente al cambio climático y serán además muy vulnerables» (Stern dins Fresneda 294: 2020).

 

Carta a la direcció del diari La Mañana publicada l’11 de juny de 2021.

 

Conferència final de curs: Cambio permanente, Permacultura Caña Dulce

Recuperació: resumeix la xerrada i expressa la teua opinió al respecte.

Conclusió del curs: Però, Déu existeix?

Go to Top