El disseny universal per a l’aprenentatge (DUA) ens hauria de fer reflexionar sobre com s’hauria de repensar el currículum i l’avaluació on l’ús de la tecnologia doni resposta a la diversitat i ofereixi una educació accessible i alhora també suport per atendre les necessitats de tots els estudiants des del principi.
Planificar tot desenvolupant el currículum considerant els objectius, mètodes, materials i avaluacions ens ajuda a entendre que en els diferents entorns d’aprenentatge s’ha de poder atendre a tothom, sigui quina sigui la seva condició, passant pels superdotats i amb altes capacitats a aquells que presenten més dificultats i que són particularment més vulnerables.
Per això des de la perspectiva de la DUA, l’ús de la tecnologia està pensat per donar resposta a la diversitat i oferir una educació accessible i de qualitat per a tothom.
Sobre una eina o estratègia entorn del punt de verificació 5.2 en el que parla sobre utilitzar diverses eines per a la construcció i la composició. Per tal d’implementar-ho ho podem fer de diverses maneres.
Ens podem trobar per exemple que haguem de prendre apunts o, si els generem nosaltres, caldria que estiguessin subtitulats. També pot passar la situació al revés, que d’apunts que tinguem fets haguem de passar-los a un redactat en ordinador, però, després d’estar tantes hores davant d’una pantalla, estem cansats de seguir teclejant i ja ens faci mal la vista. Altres casos podrien ser per exemple el fet poder transcriure gravacions d’àudio o vídeo.
Entre altres coses, podem proporcionar correctors ortogràfics, correctors gramaticals i programari de predicció de paraules com també proporcionar programari de reconeixement de veu i convertidors text-veu. Aquests últims ens poden ajudar en casos en les que persones amb discapacitat lectora, discapacitat visual i problemes de concentració poden beneficiar-se enormement de la funció de text a parla.
Per això, eines com oTranscribe ens permet transcriure àudio i vídeo i podem modificar la velocitat amb la que reproduïm els arxius. Això ens facilita transcriure’ls si cal i també podem anar des del vídeo/àudio sense treure les mans del teclat (amb les tecles F1, F2 i Esc) que això és molt comòde a l’hora de treballar.