Author Archives: cmiro223

About cmiro223

hola soc jo??

Sortida a Ivars i Mollerussa

Els alumnes de 3r van anar el passat divendres 24 de maig a la comarca del Pla d’Urgell.

La primera parada va ser a l’Estany d’Ivars i Vilasana. El guia va fer-nos una explicació de la història de l’estany i un cop acabada, tot recorrent el camí que uneix les dues entrades a l’estany, vam poder aguaitar les diferents espècies d’animals que hi habiten.

En acabat, vam dirigir-nos a la capital del Pla. Allí, vam visitar el museu de la Casa Canal i vam conèixer el perquè de la construcció del Canal d’Urgell, com va ser. Les dues visites estaven molt relacionades quant a continguts, fet que ens va ajudar a entendre l’evolució de les terres abans anomenades “el clot del diable”.

Visita a l’Ajuntament, alumnes de 3r.

Els / les alumnes de 3r hem visitat avui, dia 12 d’abril, l’Ajuntament de la nostra població.

Només arribar ens esperaven l’alcalde, el Sr. Jordi Latorre i Sotus i la tinent d’alcalde i regidora d’ensenyament, la Sra. Noèlia Escuer. El discurs de benvinguda per part dels dos màxims representants de l’Ajuntament s’ha realitzat en la Sala de Plens.

Després de la benvinguda, hem pogut sentir-nos “periodistes” donant pas a una roda de preguntes que molt amablement ens anaven contestant. Les preguntes han estat molt variades i diverses, algunes preparades amb anterioritat i d’altres espontànies. En general, hem pogut fer-nos una bona idea del que és i el que s’hi fa en l’Ajuntament.

Tot seguit, ens hem dividit en dos grups i hem tingut la sort de poder gaudir d’una visita guiada, per part de l’alcalde i regidora, de totes les estàncies de l’Ajuntament. Així doncs, hem pogut coneixer-lo d’aprop mentre escoltàvem l’explicació de com era el dia a dia en la Casa de la Vila.

Molt agraïts per haver-nos dedicat aquest matí,

Els/les nens/es de 3r de l’Escola La Creu.

Sortida al Món Sant Benet

Els alumnes de 3r vam anar el passat 15 de febrer a Sant Benet de Bages. Allí vam poder conèixer la història del monestir i veure com era la vida a les ciutats en aquella època.

Més tard vam poder fer el taller dels sentits (“sentits finestres del cos”) a la Fundació Alícia.

Aquí us deixem una mostra de com ens ho vam passar.

Els alumnes de 3r anem a Sant Sadurní d’Anoia

El passat divendres dia 5 d’abril, els/les alumnes de 3r de primària vam anar a Sant Sadurní d’Anoia.

Quan vam arribar i en acabat d’esmorzar, vam visitar la fàbrica de la Xocolata. Vam quedar fascinats.. i no sols per tot el procés d’elaboració dels bombons de xocolata que vam poder veure en la planta pilot, sinó perquè vam poder tastar les tres classes de xocolata (blanca, amb llet i sense) i escoltar en què es diferenciaven a nivell d’ingredients i composició. Molts de nosaltres, en realitat, ja esperàvem poder tastar aquest meravellós aliment.. el que no sabíem és que podríem tocar i olorar tant la pinya del cacau com els grans que la coponen.

Vam sentir del Sr. Hernan Cortés… Aquell senyor que a l’arribar a Amèrica i trobar-se amb Moctezuma va ser confòs per un Déu azteca, Quetzalcoatl, Déu de la sabiesa. Quan Moctezuma va creure que per fi havia arribat aquell Déu al qual havien estat esperant des de feia tant temps, va regalar-li uns pinyes de cacau que Hernan va portar a Europa i significaren el principi de la transformació de la xocolata.

Ben tips de xocolata i d’informació interessant i entretinguda (exposada en audiovisuals, hologrames i una il·luminació que captava als sentits) vam visitar ben aprop la Fassina (Centre d’Interpretació del Cava). Allí també vam rebre tot tipus de detalls en referència a les vinyes des de la plaga de la fil·loxera del 1860 fins a la celebració local de la seva Festa (Festa de la fil·loxera) en homenatge a la superació de la plaga que va arrasar amb les vinyes a finals del s. XIX. A banda d’això vam poder visionar mitjançant audiovisuals el procés d’elaboració del Cava.

Un cop satisfets amb Cava i Xocolata ja vam estar preparats per anar a dinar i anar cap a casa.

En resum, una sortida molt dolça.

Ens visita la mare de la Joana

La mare de la Joana, la Gemma, que va treballar al diari Segre, va venir a la classe el passat dimecres 23 per explicar-nos la seva feina de correctora a la redacció del Segre.
Donat que la tipologia textual que estem donant a la classe és la notícia, ens va anar molt bé tota l’explicació i la informació que ens va donar sobre tot el personal que treballa en un diari. Ens va parlar dels redactors, dels fotògrafs, dels que treballen la infografia, els maquetadors, traductors…
Vam entendre com es distribueix un diari tant a nivell estructural com infogràfic. Ens va fer pensar en la importància de la publicitat i les seves estratègies de venda…
Això i moltes més coses ens les va explicar mitjantçant un power point que ella mateixa va elaborar i que podeu veure a continuació.
Gràcies Gemma per compartir amb nosaltres la teva informació.

Els diaris

View more PowerPoint from cmiro223

Visita del pare de la Martina

El passat dimarts 15 de maig, vam tenir una altra visita molt grata a l’escola per tractar el tema dels oficis. En aquest cas, va venir el Kenneth, el pare de la Martina. Ell és veterinari i es dedica, entre altres coses, a la cura del bestiar boví d’engreix.
Ens va parlar de les diferents races de vedells a engreixar, dels tipus d’animals segons el menjar, dels seus allotjaments,…Tenint el compte que estàvem parlant de ramaderia intensiva, vam posar èmfasi en el fet que els animals han de tenir un seguiment mèdic per tal que no es posin malalts i alhora es contagiïn els uns als altres. Les principals fonts de malalties estan causades per infeccions en l’aparell digestiu i en l’aparell respiratori. També és molt important que portin una bona dieta d’engreix i aquesta és una de les altres responsabilitats que té ell, mirar d’optimitzar la formulació dels diferents ingredients que formen la dieta d’aquests animals, ja sigui pinso o unifeed per assegurar-ne la qualitat. Això es fa mitjançant programes informàtics.
Ens vam plantejar si voldríem ser veterinaris de grans i alguns de nosaltres no ho vam pas descartar. Per això també vam aprendre les diferents branques a les quals un es pot dedicar si estudia aquesta carrera.
Molt agraïts per la teva visita, Kenneth.

SORTIDA AL MÓN SANT BENET

El passat dia 27 de gener, els/les alumnes de cicle mitjà vam anar a visitar el Món Sant Benet. El monestir, situat entre Sant Fruitós de Bages i Navarcles, és molt curiós de veure. Quan érem a dintre, vam tenir una experiència que va ens fer reviure l’època medieval. També vam tenir el gust de conèixer l’últim abat que hi va viure, en Bernat Garric, el qual va fins i tot dedicar-nos una missa en directe.
Una altra de les activitats que allà ens esperava fou la visita a la fundació Alícia (“Ali”, d’alimentació i “cia”, de ciència). Espai destinat a la investigació científica aplicada a la gastronomia. Allà vam fer un taller ben curiós sobre els sentits. Vam tenir la oportunitat de tastar els 5 gustos, inclòs l’umami, per molts, el primer cop que el tastaven. També vam haver de tastar aliments presentats d’una manera molt poc corrent per demostrar que la vista ens pot arribar a jugar males passades.
Va estar una experiència molt enriquidora.

Orellanes a cicle mitjà per la Festa Nova.

La majoria dels municipis de Catalunya celebren dues festes, una a l’estiu i l’altra a l’hivern. A Torrefarrera aquestes són: la Festa Major (14 de setembre) i la festivitat de Sant Sebastià, el 20 de gener.

A més, el tercer cap de setmana de novembre es celebra la Festa Nova.

De totes les tres, la festa que té un origen més antic és la de Sant Sebastià. Té el seu origen en alguna de les epidèmies de pesta negra del segle XIV. Llavors, es va construir una ermita en hometatge al màrtir, capella la qual era visitada sempre que Torrefarrera o els pobles de l’entorn es veien afectats per la pesta o qualsevol altra malaltia contagiosa i cada any, el 20 de gener, en ocasió de la diada de la festa de Sant Sebastià. Amb els anys, aquesta edificació s’ha destruït.

Aquest culte a Sant Sebastià va resurgir amb les passes de còlera dels anys 1854 i 1855 i de verola de l’any 1875. Llavors, la gent del poble, va votar fer una festa a Sant Sebastià el tercer diumenge de novembre, donant-li el nom de “Festa Nova”.

A l’any 1885 hi va haver una molt greu epidèmia de còlera. La gent resava tant com podia i van fer-se moltes processons per implorar la fi de les malalties. Es diu que, tots els malalts que van poder sortir per la finestra a veure passar la imatge del Sant, van curar-se.