Contes per la pau

El dia 31 de gener vam celebrara l’escola el dia de la pau. Aprofitant l’esdeveniment a la bilbioteca, el dia anterior, el   30  de gener, vam contar històries relacionades amb el tema als nens i nenes de 1ri 2n d’EP. La Laura, la bibliotecària de la biblioteca pública, ens va deixar un bon sarpat de llibres relacionats amb la pau i la guerra. Vam comentar-los tots una mica i vam explicar dos històries que sempre agraden molt.

Els nens no volen la guerra i En Flon Flon i la Museta són dos històries que ens parlen de la inutilitat de la guerra, de la innocència dels infants contraposada a la fam de poder que empeny les guerres, de nens i nenes que no entenen qui és la guerra.

Són dos textos que serveixen per fer reflexionar als inffants sobre la guerra i la pau, que ens permeten parlar amb ells d’aquests conceptes i d’altres a partir d’aquests com les baralles, l’amistat, …

I ja que els teníem a la bilioteca i s’hi trobaven tant còmodes vam fer un passeig per les imatges dels contes de la maleta del projecte Pallars Lector que tenim destinada a cicle inicial. Van fer una ullada silenciosa ( com podreu veure a les fotos) al conte que li va tocar a cadascú i després havien de cercar objectes que la bibliotecària o altres alumnes anaven dient. Busqueu una finestra( quasi tothom en tenia), un barret, una casa….

Vam acabar parlant així de les il·lustracions i de la feina que feien, tant important, els il·lustradors i il·lustradores.

Després vam portar-los la maleta a l’aula de manera que en puguin disfrutar tot el curs.Tant mestres com alumnes van estar encantats de rebre-la.

Una sessió de biblioteca molt ben aprofitada!! Gràcies petits lectors per portar-vos tan i tan bé!

 

 

Aquí us deixo el video d’un bocí de la sessió:

Pep Coll ens visita!

Aquest any hem tingut la sort de poder rebre a l’escola l’escriptor Pep Coll gràcies a formar part del projecte del     Pallars Lector. L’autor ha vingut a parlar del llibre Què farem què direm que han llegit els alumnes de 1r i 2n d’ESO i també de l’ofici d’escriptor.

Ha estat una xerrada molt instructiva que ens ha fet anar més enllà del què hem llegit: els minairons com a mite, la pèrdua de la infantesa de la Bet…

Però penso que les lliçons més interessants que ens ha donat són sobre la importància de les històries i d’escriure i

de llegir. Ens va dir que” els humans necessiten històries per sobreviure que ens facin descansar la ment. Els humans, com va dir el Pep, fa molt temps que expliquem històries. Primerament van ser orals, més tard escrites i després amb imatges( cinema, televisió…).

També va comentar que una novel·la no és la història en si sinó les paraules que utilitzes per explicar aquella història, que és molt important com està escrit allò que vols explicar. I en aquest sentit va donar consell als alumnes a l’hora d’escriure redaccions per a que aquestes no resultin avorrides: buscar com començar la història, com acabar-la, qui narra la història, tenir en compte què s’ha d’inventar…

També va deixar palès que escriure és lent i solitari, que és un ofici en el que has de tenir molta constància i no esperar una inspiració màgica ni una musa que escrigui per tu.T’ho has de treballar, una mica cada dia, tu sol amb el paper i les paraules. En aquest sentit va citar quatre aptituds que per a ell són importants per aquells que volen dedicar-se a escriure:

1- Tenir dominin de la llengua

2- Llegir molt

3- Tenir curiositat, observar el què ens envolta, posar-te a la pell dels personatges sobre els quals vols escriure

4- Voler escriure ( si tens la resta però no tens aquesta no t’hi podràs dedicar)

En definitiva va ser una xerrada molt instructiva i molt aprofitable. L’alumnat va fer preguntes molt interessants i finalment va signar llibres a aquells que ho van voler.

Gràcies per la visita Pep Coll!

Tens un altre article sobre el llibre Què farem què direm i els personatges fantàstics per si en vols fer un comentari.


El dominó de les portades

El dominó de les portades és una activitat de dinamització lectora que fem cada any a la biblioteca. Aquest curs( 2012-13) ho hem fet amb els cursos de 6è d’EP, 2n i 4t d’ESO.

com sempre ha funcionat molt bé i heu trobat semblances entre les vostres lectures favorites.En això és basa aquesta activitat en què anem encaixant llibres per semblances que poden ser per la portada, l’editorial, l’argument, el gènere, l’autor o autora…. A partir d’aquesta activitat tots coneixem altres lectures que els nostres companys i conmpanyes ens recomanen i podem fer intercanvi de llibres si s’escau.

En alguns casos heu repetit autors o bé portàveu diferents llibres de la mateixa saga. El Gerònimo Stilton acostuma a ser sempre un dels més portats per l’alumnat de 6è i així ha estat també aquesta vegada. Pel que fa als lectors de 2n i 4t d’ESO el llibre que més ha sortit ha estat Els jocs de la fam ( recordeu que teniu un article en aquest mateix bloc en el què hi podeu fer comentaris). Però també han sortit llibres de l’Alber Espinosa que és un autor que agrada molt. A més heu aportat llibres d’assaig, llibres  basats en fets reals, llibres sobre històries romàntiques.

Bé, en general han estat unes propostes molt interessants. Només em resta dir : continueu llegint lectors!! perquè com deia Jaume Cabré   “ La lectura és el viatge més poderós; el que pot fer estalviar incomprensions , conflictes, aprensions i guerres. (…) Temem el qui menysprea el llibre, qualsevol llibre, pel fet de ser llibre. (…) La societat que llegeix , pensa; i si pensa opina. I això, sempre incomoda.”


L’equip dels rosegons

L’alumnat de 3r d’EP han llegit el llibre L’equip dels rosegons dintre del projecte Pallars Lector. Després de la lectura del llibre la Laura els ha convidat a la biblioteca a parlar del     llibre i de l’autor, l’Enric Lluch. També els ha ensenyat altres llibres del mateix autor i sobre l’esport ja que a la protagonista de la història li agrada molt l’esport.

Llegir pot ser una activitat en solitari però també pot ser una activitat compartida si així ho volem. Podem comentar amb els nostres amics si els ha agradat o no el llibre, perquè si o perquè no, podem crear el nostre petit club de lectura a poc a poc.

 

 

A la Biblioteca amb Pere Calders

L’alumnat de 1r i 2n d’ESO, conduits per l’Elvi, la profe de català, han anat a la biblioteca pública, convidats per la Laura a veure l’exposició de sobre Caldres, Sales i Tísner. Han estat uns assistents actius ja que ells mateixos han preparat la dinamització. Han fet grups i han explicat contes d’en Calders. També han fet una mica de formació d’usuari que sempre va bé.

La relació que tenim amb la bibioteca pública és estreta i agraïm que ens convidin sovint a visitar-la. Esperem tornar-hi ben aviat!!!

 

Què farem, què direm?

Què farem, què direm? é sun llibre del Pep Coll, un llibre que enguany hem llegit a primer i a segon d’ESO. Aquest curs tindrem la sort de poder escoltar l’autor en persona parlant d’aquest llibre aquí a la nostra escola.

De ben segur que se us acudiran moltes preguntes per fer-li. Pot ser algunes d’elles tindran a veure amb els minairons.Però què són els minairons? Després de llegir-te aquesta      història sabries definir-los?

Aquí et deixo un enllaç on el mateix Pep Coll ens explica qui són Els minairons.

De llibres sobre éssers fantàstic n’hi ha un piló però a tu… QUINS SÓN ELS ÉSSERS FANTÀSTICS QUE MÉS T’AGRADEN? Quins llibres t’has llegit últimament sobre els teus éssers fantàstics preferits que puguis recomanar?

Vinga, anima’t i participa, comenta el què vulguis sobre aquest tema aquí, en aquest article. Aquest és el teu bloc, ajuda’ns a fer-lo gran.  

Fes-te Quellegista

Saps què és el QL? és el gran espai de trobada virtual de la comunitat lectora catalana, sense fer distincions de gènere o tipus de llibres, estrenat el 23 d’abril del 2008. Es basa en un fòrum a Internet, un espai de debat on tothom pot expressar la seva opinió sobre llibres, literatura, escriptors i món editorial i compartir llibres i lectures. També és un espai lúdic per divertir-se i jugar amb els propis coneixements sobre el món literari.

Vols ser un Quellesista? Doncs anima’t i registar-t’hi. Allí podràs comentar els llibres que m’has t’han agradat i també els què no. Podràs cercar llibres que vulguis llegir, podràs jugar amb la literatura i ampliar aquesta comunitat virtual catalana de lectores i lectors.

NO T’HO PENSIS MÉS ENTRA-HI ARA I REGISTAR-T’HI:   QUELLEGEIXES

 

Per sucar-hi pà

Aquesta tardor els alumnes de primària del col·legi han anat a l’exposició de la Biblioteca Pública Maria Barbal Per  sucar-hi pà, una exposició concebuda pel Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil. L’exposició era una mostra representativa del paper que juguen les coses del menjar dins de la literatura infantil i juvenil.

La Laura, la bibliotecària, els ha explicat alguns dels contes de l’exposició, històries on el menjar, d’una manera o altra, hi tenia algun paper.

L’alumnat s’ho ha passat molt bé amb aquesta dinamització en la què també han pogut potinejar els contes i els àlbums il·lustrats de l’exposició. D’aquesta manera també apropem els nens i nenes a la biblioteca de Tremp, a la cultura en general i a la lectura en particular.

Amb aquesta activitat continuem la col·laboració de la nostra biblioteca escolar i de l’escola amb la Biblioteca Pública, una biblioteca dinàmica que sempre ens ha donat suport i ens ha proposat vies de col·laboració per tirar endavant el nostre propi projecte de biblioteca.

 

Aquí us deixem unes fotos de la visita i us animem a que si voleu deixeu els vostres comentaris sobre el què us ha    semblat l’activitat.

Anima’t i participa!!!

 

Les noies de filferro

Les noies de filferro és un llibre de Jordi Sierra i Fabra, un prolífic escriptor que s’ha especialitzat en literatura juvenil. És la història d’un periodista que investiga els misteris d’una top model. Però el teló de fons del llibre no és pas el periodisme ni la vida d’aquest noi sinó que ens parla dels perills de l’èxit, del poder de la publicitat, de malalties de transtorn alimentari, del món que anhelen nois i noies com tu, un món construit sovint a base de mentides, un món molt vulnerable i arriscat. Un univers que pot portar-te a l’abisme.

Recordes la conversa de la Bàrbara i el Jon( cap.XXII)en un restauran de Los Angeles? La Bàrbara li parla al Jon de l’escàndol de la Gladys Newman, una fan de les Wiregirls que va morir anorèctica. En un moment determinat de la conversa la Bàrbara diu:

“La Gladys Newman era una noia de quinze anys fanàtica de les Wiregirls. De fet, van ser el model de milers d’adolescents, i això si que va ser tràgic. La moda Wire. Les tres estaven malaltes, anorèctiques. Bé, La Cyrille era bulímica, però és el mateix…així doncs es va convertir en el model de moltes noies. Volien ser com elles. L’ideal era estar, més que prima, esquelètica. La imatge que projectaven atreia d’una manera poderosa…

Fixa’t com en pot ser de perillosa la publicitat! Aquesta és una història de ficció però també passa en el nostre món. Pot ocòrrer al teu voltant, al costat teu…

Aquest no és l’unic llibre que parla sobre els transtorns alimentaris. N’hi ha uns quants i entre ells, a la biblioteca de  l’escola      tenim  Bitllet d’anada i tornada de la Gemma LienasAquesta és una autora que ha escrit molts  llibres i entre ells molts de juvenils relacionats amb l’adolescència, la sexualitat, la desigualtat… en els diaris de diferents colors de la Carlota.

En aquest llibre la protagonista i la seua família s’han d’enfrontar a l’anorèxia i la història ens explica

com ho fan i com se’n surten. tot això barrejat amb temes com l’adolescènica, les relacions dels fills   amb els pares, entre els germans, els primers amors, les dificultats econòmiques…

Hi ha un parell de fragments dels llibre que són molt significatius del que representa aquesta malatia:

“Però, i a ella, què dimonis li passava? Estava perdent el control? S’estava trastocant de debò?Li semblava que tot se li escapava de les mans: el menjar, el riure, els amics, els estudis…”

Més endavant diu: ” I és que la Marta sentia l’ànima abrusada, i per aquesta raó no suportava el contacte amb ningú. S’estimava més que tot passés lluny d’ella perquè no tenia forces per fer front a res”.

Penso que aquests dos fragments són molt representatius del que és aquesta malatia. Què n’opines tu sobre aquest transtorn? Creus que és només físic o també psicològic? Creus que ens influeix molt la publicitat en aquest aspecte? Per què és una malatia típica de l’adolèscencia? Afecta més als nois o a les noies? Per què? Coneixes altres llibres que parlin d’aquest tema o d’altres semblants? Els pots recomanar.

Anima’t a participar al blog, els teus comentaris el nodreixen!

Us deixo també un enllaç a l’article del blog bocins de ciència sobre les malalties de trastorn alimentari.


Abecedari de la biblioteca

Abecedari de la Biblioteca

Arbre de tardor, cada fulla un somni,
Boira de llegendes i de bells instants,
Cançons dels joglars d’antigues muntanyes,
Dunes del desert i sorrals llunyans.
Enigmes, misteris, una endevinalla,
Fars en la tempesta de l’avorriment,
Goges, dones d’aigua, minairons i bruixes,
Hostals dels camins, on dorm el present.
Imaginació, vestida de plata,
Jocs per a les tardes de pluja o de fred,
Llum de lluna tendra, tinta de nit fosca,
Monstres, gegants, ogres, bous d’en Patufet.
Noves cantarelles i noves rondalles,
Or al cofre ocult d’un pirata bo,
Poemes d’avui, per als nous poetes,
Quimeres, meduses, i un peix volador.
Romanços que canta un noi sense pressa,
Silenci! Que passa, l’àngel dels lectors,
Torres encantades, castells i princeses,
Urpes de tarasca i vaixells als ports.
Vinyetes de còmic damunt murs de pedra,
Xemeneies blanques, fum de tots colors,
Zum-zum de l’abella, a un llibre de flors…
…lletres i paraules, a la biblioteca,

meva, teva, nostra, plena de tresors.

Júlia Costa