Com cuinar un bon relat

escriure 3 ( imaginació)L’escriptura és un ofici artesanal, més proper a l’orfebreria o a la cuina que al mite del geni inspirat dels romàntics.

Cuinar una novel·la o un relat suposa barrejar en proporció  i ordre adequats uns ingredients i cuinar-los fins que estiguin llestos.

INGREDIENTS PER A CUINAR UN BON RELATingredientes cocinar

1- LA IDEA

És el punt de partida ( que ens serveix per a qualsevol acte de creació).

La idea la podem extreure d’observar la realitat, de la nostra pròpia memòria, de coses que ens han passat, d’una cançó, d’una imatge, d’un dibuix…

idea 1 (pissarra)Per recopilar idees és important portar sempre una llibreta d’idees a sobre, o pots tenir una carpeta a l’ordinador on guardar-les. O més pràctic encara: una aplicació de notes al mòbil on hi puguis escriure aquelles idees ja que poden aparèixer en qualsevol moment!!

Aprofita les teues experiències, les persones que coneixes, allò que passa al teu voltant… per agafar al vol una idea i transformar-la en un relat.

activitat

 

PRÀCTICA 1: 

Escriu 4 idees, cadascuna sobre aquests temes:

  1. Un record
  2. Una imatge
  3. Un text, un llibre, un poema, una cançó…
  4. Un audiovisual: una peli, un curt, un anunci, un vídeo…

2. L’ARGUMENT I LA TRAMA

No és ben bé el mateix.

L’argument és la sinopsi del què vols explicar. Explica els esdeveniments fonamentals que executen o pateixen els personatges en un temps i en un espai. Ha de ser un resum del teu relat.

Ha d‘incloure el final i ha de permetre modificacions.

La trama ha de respondre les següents qüestions: Com explico la història? Des de quin punt de vista? Amb quin to?

Ha d’incloure els següents punts:

  • El to: dramàtic, còmic, realista, fictici…
  • El punt de vista del narrador: en primera, segona o tercera persona… Pots triar un personatge com a narrador o un narrador omniscient. En un relat millor que el narrador sigui sempre el mateix per no despistar el lector.
  • L’ordenació dels fets: com explicaràs la història, que contaràs primer, que deixaràs pel final…

activitatPRÀCTICA 2:

escriure a mà

A partir de l’exemple feu l’activitat que us proposo més endavant. 

Argument: una dona s’enamora de l’home de la seva germana i no sap com dir-li.

Trama: Una dona de 50 anys que es diu Maria en un sopar familiar se n’adona que té moltes coses amb comú amb el seu cunyat. Ella està separada i la seva germana Sara no hi és en aquell sopar ja que és metgessa i estava de guàrdia i la truquen per una urgència. Després d’aquell sopar la Maria se n’adona que s’ha enamorat perdudament i percep que el sentiment és recíproc.Durant una setmana s’envien missatges de watsap amb el seu cunyat i ella no ho pot amagar més i busca la manera de dir-li a la seva germana.

Activitat proposada:

Desenvolupa una trama a partir del següent argument: Un noi adolescent no sap com dir als seus pares que vol deixar d’estudiar piano i dedicar-se al bàsquet que és el que sempre li ha agradat.

3- EL TEMA

És important tenir clar de què vols parlar en aquest relat: l’amor, la solitud, l’amistat, les relacions familiars, la mort, la tristesa, la impotència, la frustració, la diferència…

activitatPRÀCTICA 3: 

 

Quin creus que és el tema de les següents pel·lícules/llibres.

1- Harry Potter

2- Els Jocs de la famjocs de la famclub incomprendidos

3- Divergent

4- El club dels incompresos (Bon dia princesa)

5- Bajo la misma estrella

6– Alícia al País de les meravelles 

7- Peter Pan

8- El diari de Greg

Podeu proposar més pel·lícules i més llibres si voleu.

Sabríeu dir de les mateixes pelis/llibres quins són els personatges principals i secundaris? I els antagonistes?

4- ELS PERSONATGESpersonatges 1

“Els personatges són la base i el motor de la història perquè són els qui la viuen. Fan que aquesta avanci i que el lector/a vulgui continuar llegint”

Tingues en compte aquests apartats a l’hora de crear els personatges:

– Els personatges han de ser creïbles i realistes.

– No carreguis un relat amb molts personatges.

– El lector s’ha de sentir identificat amb algun dels personatges, l’ha de poder entendre, si hi empatitza el relat entra molt millor. Ha de tenir virtuts i defectes, fortaleses i debilitats.

– Pots fer una fitxa completa dels personatges o almenys del principal: nom, descripció física, descripció psicològica… No inclouràs tota aquesta informació en la història però quan més sàpigues més creïble serà aquell personatge  tant per tu com pel lector.

– Recorda que hi ha els personatges principals ( pot ser un o més) i els secundaris. També hi pot haver l’antagonista.

– L’antagonista no té perquè ser un personatge, també pot ser una idea ( l’anorèxia, la família, la societat, una malaltia…) o un fet històric( una guerra…).

activitatPRÀCTICA 4: 

A partir de les imatges fes una fitxa dels personatges. La fitxa ha de contenir: Nom, descripció física i descripció psicològica. 

personatge 1

 

 

 

personatge 2

 

personatge 3 personatge 4

I ARA QUE JA TENS TOTS ELS INGREDIENTS A CUINAR!!

Comença a escriure a partir de l’esbós que hagis fet del teu relat. Et pots fer una fitxa amb els punts anteriors o bé una taula i a partir d’aquest guió ja pots començar a escriure!

Tria les paraules i frases adequades per allò que vols explicar, consulta el diccionari quan calgui. Van molt bé els diccionaris de sinònims per no repetir paraules.

Pots pautar-te terminis per escriure el teu relat.escriure ordi

Sigues flexible i estigues obert a canvis sobre la història inicial que tenies pensada si sorgeixen.

Escolta els teus personatges si volen alguna cosa diferent, si estan còmodes amb els què escrius…

REVISEM I CORREGIM

Aquest és el toc final perquè ens surti un plat a mida i boníssim! Hem de fer una revisió: passem el corrector d’ortografia, rellegim la història tantes vegades com faci falta per si hi han errades semàntiques, lògiques i de coherència. Has de veure, quan la rellegeixes, que la història flueix i que els personatges es presenten adequadament. Que s’entén.

Demana segones opinions si pots. Que algú es llegeixi la teua història i et digui que li sembla, si canviaria alguna cosa, pot corregir errades si les troba… Aquells als qui confiis aquesta tasca seran el teu grup d’editors: escola’ls, dona’ls les gràcies, deixa’ls temps per pensar sobre el relat i després inclou aquelles revisions i suggerències que tu sentis vàlides. No totes les seues aportacions tenen perquè ser bones. No t’oblidis que és la teua història.

escriure 1ALGUNS CONSELLS PER MILLORAR LA RECEPTA :

  • Un conte no és el resum d’una història sinó una història en si.
  • Els principals aconteixements d’un relat curt han de passar en poc temps: dies o fins i tot minuts.
  • La teua història ha de contenir com a mínim: introducció, acció inicial, desenvolupament, clímax i resolució.
  • Hi ha d’haver un gir: ha de ser un canvi en l’escena del relat, que sigui perceptible pel lector i que faci el relat sorprenent i efectiu.
  • La primera frase, la primera part de la història és molt important. Ha de captar l’atenció del lector i deixar-lo amb ganes de llegir més.
  • El final també és molt important i per això s’ha d’acabar amb cura. Intentem que aquest final deixi una petjada, un ressò en el lector.
  • El títol també és important: que suggereixi, intrigui i llanci nova llum sobre el text un cop acabat de llegir.
  • Si et bloqueges davant la pàgina en blanc pensa en alguna cosa que has viscut i comença escrivint: em recordo que…. En pot sortir un molt bon relat.

activitatPRÀCTICA 5: 

– Pensa en una idea i un personatge principal i escriu un títol i la primera frase.

A més a més…

Dos presentacions que ens poden servir de recurs per treballar la lectura creativa a l’aula:

 

 

 

L’ALÍCIA, el nostre musical. Un projecte interdisciplinari

AliciaEn aquest article us presentem la creació del musical ALícia al País de leS meraVelleS que hem dut a terme el curs 2014-15 amb l’alumnat de l’ESO . Ha estat un treball i projecte interdisciplinari i internivells ja que hi han participat tots els cursos d’ESO i diferents àrees.

El repartiment de cursos, tasques i àrees ha estat el següent:

El desenvolupament de les diferents tasques està redactat a continuació:

  • PLANIFICACIÓ DE TASQUES/ ASSIGNATURES I CURSOS
TASCA ASSIGNATURA CURS
Guió Català 3r d’ESO
Lletres de les cançons català 1r d’ESO
Música i coreografia música 1rd’ESO
Interpretació Català/música 1r d’ESO
Escenografia i màscares Visual i plàstica/informàtica 4t d’ESO
Making-off/Recull de vídeos, fotos… del projecte Informàtica 4t d’ESO
Publicitat interna i externa i projecció Informàtica 2n d’ESO

1- COMISSIÓ MUSICAL ALÍCIA: Profes.un tè de bojosUn cop aprovat el projecte pel departament humanístic i per l’equip directiu  vam crear una comissió de professores per coordinar-nos i anar fent el seguiment de les tasques de cada curs i cada àrea.

2-  ELS GUIONISTES: 3r d’ESO. Confecció del guió a partir de l’adaptació del llibre de l’Alícia al País de les Meravelles de Carroll de l’ed. Vicens Vives. L’activitat la van dur a terme per grups i cada grup s’encarregava de confeccionar una part del guió. Es van repartir la tasca per capítols i aquesta és l’estructura que hem conservat per l’obra.

Finalitzat el treball per grups vam fer una re-agrupació de tot el guió i vam revisar-lo per tal que hi hagués coherència i continuïtat d’una part a una altra i amb alguns retocs amb acabar confegint el guió definitiu.

3- ESCENOGRAFIA I MÀSCARES: 4t d’ESO. L’alumnat de 4t d’ESO a l’assignatura de Visual i Plàstica va estar confeccionant les màscares i també alguns elements d’atrezzo que els vam demanar.

Aquest vídeo ha estat realitzat per l’alumnat de 4t que cursa l’assignatura d’informàtica.

4- MAKING OFF/ RECULL EN VÍDEOS, FOTOS…DEL PROJECTE. Informàtica. 4t d’ESO

L’alumnat que cursa l’assignatura optativa d’informàtica ha estat fent el recull de fotos i vídeos del projecte per poder confeccionar el making-off i també fer muntatges de totes les produccions i de l’evolució en la creació d’aquesta obra musical.

Aquí teniu alguna mostra del seu treball:

 

5- PUBLICITAT I PROJECCIÓ. 2n d’ESO. L’alumnat de 2n a l’assignatura d’informàtica han estat preparant per una banda la publicitat i per l’altra la projecció de fons que tindran durant l’obra de teatre.

La publicitat: han fet àudios amb falques de publicitat que hem penjat a la plataforma i blocs de l’escola, han fet cartells, díptics i panells per posar per l’escola anunciant el dia i l’hora que es farà l’obra, els actors i actrius principals…

La projecció: un grupet de 2n ha estat creant les projeccions de fons a partir de les pautes que els vam donar per tal de tenir un suport digital al darrera mentre s’interpreta l’obra.

6- LLETRES DE LES CANÇONS/ TRIA DE LES CANÇONS/ COMPOSICIÓ MUSICAL. 1r d’ESO. 

L’alumnat de 1r d’ESO han treballat de manera coordinada a català i a música per tal de fer les lletres de les cançons i triar-les.

Primer van escollir les melodies i després van fer les lletres. També vam composar la cançó final ja que al grup hi havia dos persones que sabien força música. Aquesta peça després la vam gravar amb piano per a que poguessin cantar per sobre.

7-  Tria/ càsting dels personatges de l’obra, interpretació i assajos. 1r d’ESO

Vam deixar que l’alumnat triés el personatge que volia i en cas que coincidíssim vam decidir que faríem un càsting. Però no va ser necessari ja que entre ells es van posar d’acord. Vam triar dos Alícies i dos narradors perquè són els que més paper tenien.

Aquí teniu les fotos dels personatges amb el vestuari:Aquí teniu tres escenes, un bocí, un tastet de L’ALÍCIA, EL NOSTRE MUSICAL que vam interpretar per al corresponsals francesos quan van venir a Tremp:

Aquí hi teniu una web projecte Alícia on han publicat la nostra experiència i altres més.

 

 

Tallers de poesia a Infantil

poesia

S’apropa la primavera i a la Biblioteca Escolar la preparem fent poesia.

Aquí us deixem els vídeos de l’activitat que han vingut a fer a la Biblioteca Escolar l’alumnat d’infantil per treballar la poesia.

 

Aquí us deixo l’enllaç d’un altre article on hi teniu les dos poesies que hem treballat amb P3 ( EL cargol) i P4 ( la marieta).

La poesia que hem fet amb P5 aquest curs amb l’activitat els versos successius és La Lluna. Aquí la teniu:

La llunarosa i poesia

 La lluna, tan blanca,

sembla de paper.

Té cara de pena,

i res no hi pot fer.

Penjada en el sostre

com un llumener,

la lluna,ja plora,

damunt del carrer.

 

 

 

 

 

Els voluntaris de la biblioteca presenten l’Elmer

elmerMoltes gràcies voluntaris de la Biblioteca per aquesta representació tan divertida de l’Elmer. El públic s’ho ha passat molt bé i n’ha gaudit amb un silenci  respectuós i un munt d’aplaudiments finals.

 

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=mYiG3CyRSVA[/youtube]

Taller d’escriptura en pallarès

507840de15919e5b24b242dee401cfd0Encetem el curs escolar 2014-15 amb Tallers d’escriptura en pallarès per tal de donar eines a l’alumnat i al professorat per participar al Concurs Literari Anton Navarro.

Hem fet tallers d’escriptura amb els cursos de 4t, 5è i 6è d’EP amb els objectius de :

  • Conèixer més paraules en pallarès i les puguin utilitzar a l’hora d’escriure el conte
  • Aprendre a treballar millor en equip
  • Donar unes idees bàsiques que els poden ajudar a l’hora d’escriure

L’activitat està explicada a la pàgina dels tallers d’escriptura del mateix bloc.

Aquí teniu un parell de  vídeos perquè us feu una idea del què vam estar fent.

El de sisè:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=pSVgMEk0v9Y&feature=em-upload_owner[/youtube]

Els de 5è i 4t d’EP:

2a. EDICIÓ DE BOOKTRAILERS

booktrailer2COMENÇA LA 2A EDICIÓ DE BOOKTRAILERS!

Anima’t a presentar-ne un.

Si tens algun dubte o necessites ajuda no dubtes en venir a la Biblioteca Escolar . T’ajudarem en el que calgui, en el que puguem. També tenim impreses les bases perquè les puguis consultar.

 

Aquí tens la web amb tota la informació necessària per fer-ho:

http://www.booktrailer.cat/

Els voluntaris expliquen contes per Sant Jordi

sant jordi 14Aquest curs 2013-2014 els Voluntaris de Biblioteca ens han ofert uns contes a tot l’alumnat d’infantil i primària del col·legi.

Cal dir que hi han dedicat moltíssimes hores del pati( i altres) a preparar-los: n’han fet els guions, l’adaptació, els power points de suport que projectaven, el vestuari amb màscares incloses per alguna de les històries….

El fruit del seu treball voluntari és el que podeu veure a continuació i vosaltres mateixos podreu observar que LA INTERPRETACIÓ VA SER EXCEL·ENT!!! ( no oblidem que són amateurs, no professionals).

A tots/es vosaltres, voluntaris i voluntàries: Jana, Aina, Alegria, Núria S, Núria F., Laia , Arnau J,Ferran des de la bilbioteca escolar MOLTÍSSIMES GRÀCIES!!!

LA CAÇA DEL PETÓ

L’AMÈLIA VOL UN GOS

QUI TÉ POR DE LES BRUIXES?

PER SEMPRE

TALLERS DE POESIA amb Infantil

llibres2Durant el mes d’abril hem fet tallers de poesia a la biblioteca per als més petits de l’escola.

En aquests tallers ensenyem als infants què és la poesia a partir de la maleta de la fada de la poesia en la que hi ha una carta, molts llibres de poesia i fins i tot una vareta. Aquest objecte ens ajuda a aprendre’ns la poesia a partir de la fórmula màgica:

FILIPRIM FILIPRIA, ARA DIREM TOTS LA POESIA.

Hem aprofitat també per parlar de la nostra estimada poetessa Joanna Raspall que aquest any va fer el centenari i malauradament després va morir.

La canalla s’han portat molt bé i s’han mostrat molt receptius i atents a tot allò que hem explicat i proposat.

Aquí teniu les poesies que hem treballat i algunes fotos de l’activitat:

PER A P3:   EL CARGOL

ON VAS, CARGOL,

TAN CARREGAT ?

DUC LA CASA O EL TERRAT!

QUÈ FAS, CARGOL,

DINS EL JARDÍ?

MENJO FULLES

SOTA UN PI.

PER AP4 i P5: LA MARIETA

MARIETA, VOLA, VOLA,

TU QUE PORTES CAMISOLA.

MARIETA PUJA’M AL DIT XIC

QUE ET DONARÉ UN CONFIT.

MARIETA PUJA’M AL DIT GROS

QUE ET DONARÉ UN PLAT D’ARRÒS.

MARIETA ENSENYA’M EL CAMÍ DEL CEL

QUE ET DONARÉ PA AMB MEL.

 

Ens visita Maite Carranza, la col·leccionista d’idees

maite carranza llibresL’esperada Maite Carranza ens ha deleitat amb una xerrada sobre els seus llibres i la literatura juvenil en general. Aquesta activitat està emmarcada dins del Projecte del Pallars Lector.

Ella mateixa s’ha definit així, col·leccionista d’idees. Idees que han estat les grans protagonistes dels seus llibres.

Quan escrius, ens ha comentat, cal saber trobar el diapasò de la teua obra, fent una comparació magistral de la literatura amb la música.

En molts dels seus llibres hi posa humor com en Frena Càndida frena, Esfuma’t Gaudenci o Vols ser el nòvio de la meva germana. Aquest últim, ens ha confessat, estava inspirat en la seua filla adolescent.

el clan de la llobaPerò hi ha hagut llibres també que han requerit de recerca i de molta documentació a consultar i estudiar detingudament abans d’escriure la història, com sónla trilogia de La guerra de les bruixes, saga traduída a moltes llengües i  El fruit del baobab (novel·la per adults) . Aquesta última també forma part del que ella anomena les seues novel·les compromeses com Paraules Emmetzinades ( novel·la juvenil recomanable a partir de 16 anys i que ha rebut un premi). Històries més punyents i amb una sensibilitat especial i directa d’un tema que l’autora vol tractar, denunciar o senzillament donar a conèixer al lector.

Ens ha parlat de moltes més coses com de l’ofici d’escriure( que requereix disciplina, solitud, monòleg), de les diferències entre escriure una novel·la i fer de guionista, de col·legues seues de feina amb les que coincideix sovint com la Laura Gallego ( autora de Les memòries d’Idhun entre altres) i L’Anna Manso ( de la que ens ha recomanat la divertida novel·la Canelons freds).

Ens ha fet riure també, ens ha respost totes aquelles preguntes que li hem anat fent, ens ha signat llibres, i ens ha fet venir moltes ganes de llegir tot allò seu que encara no hem llegit i de llegir, en general.maite 2

Ha reinvindicat la necessitat de continuar comprant llibres, de continuar donant vida a l’ofici d’escriure, als escritpors/es.

I finalment ha agraït moltíssim la càlida i acollidora rebuda que li hem donat.

Esperem continuar sabent noticies seues i llegint tot allò que encara li queda per desciure.

Fins a la propera COL·LECCIONISTA D’IDEES!

Aquí us deixo les fotos de l’event:

I aquí us deixem l’enllaç al vídeo de Lo pallars TV amb la notícia.

I la notícia per Pallars TV:

 

 

Participa al Illuminating Curiosity!

curiosity 2Et proposo aquest concurs tan interessant que es diu Illuminating Curiosity. És un concurs que té a veure amb la curiositat que tenim els humans pel món que ens envolta.

I el repte és : DONAR RESPOSTES A LES PREGUNTES QUE US PROPOSEN ARTISTES, CIENTÍFICS, ACTORS I ACTRIUS AMB VÍDEOS CURTS, DIVERTITS,ORIGINALS, CREATIUS…curiosity3

Anima’t i participa. Clika a l’enllaç i informa’t:

Illuminating Curiosity