Monthly Archives: abril 2008

Cinema

Durant el curs 2006-07 vam rodar el film “Aquests sorolls ens fan tremolar els genolls”, basada en el fotocòmic realitzat el curs anterior.

En aquest rodatge van participar alumnes, mestres i personal no docent del centre i vam constatar les dificultats tècniques que comporta la filmació.

“Hola! em dic…”

< rtsp://video.xtec.net/ceipdelparc/hola em dic.rm" El video que presentem recull, com un grup de nens i nenes nouvinguts a la nostra escola, inicien el seu aprenentatge i s’adapten a la vida escolar. Els protagonistes són quatre alumnes de procedències diverses: Claire (Escòcia), Nima (Iran), Slimane (Marroc) i José.

Malgrat que comparteixen interessos i necessitats pròpies de la seva edat, és un grup força heterogeni tant pel que fa als seus referents ambientals i culturals com als aprenentatges realitzats en els seus països d’origen.

El video reflecteix el moment de l’arribada dels/ de les alumnes i la posada en marxa dels mecanismes necessaris perquè aprenguin i s’integrin plenament en la vida escolar.
És imprescindible crear un ambient favorable en l’escola, que permeti a cada nen/a trobar una educació adequada a les seves capacitats, respectant en tot moment les característiques individuals, l’entorn i les diferències per aconseguir un desenvolupament com a persones en el sentit més ampli.
” EX NIHILO NIHIL ”

La importància del treball de l’autoestima


Autors: Els nens i l es nenes de l’aula d’acollida, la tutora de l’aula, Magda Ortega i l’assessora LIC del centre, Marta Puig .
Ús educatiu: Presentar les vivències dels alumnes en arribar a Catalunya i al centre. Treballar la part de les emocions i percepcions dels alumnes que arriben al nostre sistema educatiu i facilitar que les comparteixin amb els altres (companys i mestres). Usar els TIC com a eina de comunicació.
Temàtica: Com han viscut els/les alumnes de l’aula d’acollida l’arribada Catalunya i al centre. I com valoren el seu treball a l’aula.

La tutora inicia el projecte amb una activitat prèvia. Durant 15 min. demana els alumnes que recordin un aspecte (positiu o negatiu) que vulguin compartir amb els altres de la seva arribada a Catalunya. Es recullen les diferents vivències. Després, la tutora comparteix un record positiu de l’arribada de cadascun dels alumnes al centre. També els demana que n’expliquin un (en aquest cas pot ser positiu, negatiu, sobre els professors, els companys…). Durant el diàleg, la tutora ha escrit el nom de cada nen o nena a la pissarra i ha anat recollit els comentaris més destacats.
En acabat, la tutora presenta el projecte tot engrescant-los en l’elaboració d’una presentació PWP per ensenyar als companys, els mestres de l’escola i als pares: qui són, com es van sentir la primera vegada que van arribar a Catalunya, què fan a l’aula d’acollida…

Els alumnes elaboren el text amb les pautes següents que es poden modificar:
Presentació: Hola, em dic …………………………….. i tinc ……….. anys. Vinc de ………………………
Explicació:
Quan vaig arribar Catalunya o a Espanya: amb qui vaig venir, com em vaig sentir, que em va agradar o què no em va agradar tant…
Quan vaig arribar a l’escola: com em vaig sentir amb els companys i els mestres, què vaig fer, a quina classe vaig anar, com vaig aprendre la llengua.
Final: Com em sento ara a l’escola amb els companys i els mestres, què he après, què és el que m’agrada més i el que no tant. A la meva classe, com treballo i com em sento amb els companys i el mestre…
Els textos s’elaboren a classe amb el diàleg continuo entre els alumnes i la mestra

Els alumnes assagen la lectura expressiva dels seus textos abans de l’enregistrament del so, que es grava amb el programa audacity i s’arxiva en un arxiu personal amb .wav.
S’elabora la presentació en PWP i es dóna a conèixer als alumnes abans de donar-la per acabada perquè puguin dir la seva. Se’ls demana que portin músiques que els agradi del seu país per incorporar-les a la presentació.
Finalment, es fa l’edició definitiva del PWP.

Festes i tradicions

A l’Aula Oberta treballen cada any les festes i tradicions dels / de les nostres alumnes, tot col.laborant en la decoració del centre i fent el traspàs d’informació a les aules ordinàries.

Any Nou xinès i Festa de la Primavera


AUCA

En Conghao a l’Aula Oberta ens explica una gran festa.

A finals de febrer s’ inicia l’Any xinès i la gent contenta espera l’arribada de la primavera.

Segons diu la tradicióaquest any és l’any del porc.


Els grans donen als nens diners en sobres vermells.

I es pengen bonics missatges a tots els habitatges.

( Conghao Zhou – 5è )

La Martenitza ( Bulgària )

La Martenitza és una tradició de Bulgària.

El dia 1 de març tota la gent de Bulgària ens posem la Martenitza: polseres i penjolls de color blanc i vermell, per a tenir salut i molta sort.

La portem tot el mes de març.

( Velisav Yordanov – 3r )

El “Veli va ensenyar als seus companys de 3r com es fa una martenitza

Després, es van decorar els passadissos de l’escola.

Recursos per a treballar l’expressió

Els recursos i les estratègies per a l’aprenentatge depenen de les necessitats de cada grup d’alumnes. Les mestres intentem combinar:
-Materials i estratègies que puguin ajudar els alumnes a fer-se més autònoms a l’hora de treballar sols o a l’aula ordinària (de vegades és suficient una guia de treball o uns referents visuals).
-Altres recursos i estratègies que poden resultar més motivadores i riques, com poden ser les representacions teatrals, l’elaboració de contes amb l’ordinador, la creació d’un fotocòmic, la participació en la revista escolar o l’emissió d’un conte a la ràdio local… És a dir, projectes que els ajudin a millorar la seva imatge, ja que sempre acostumen a rebre la felicitació d’altres mestres, dels seus companys o dels d’altres aules, la qual cosa resulta molt gratificant per a tots.
A continuació us ofereixo una petita mostra d’algunes de les activitats realitzades en els darrers cursos:

Teatre
La dramatització a la nostra escola és un recurs didàctic que s’utilitza per a reforçar els aprenentatges de diverses àrees curriculars i per a millorar la formació dels/ de les nostres alumnes. Per a nosaltres és important per diferents raons:
-És una activitat globalitzadora, que té en compte la persona completa (cos, ment i emocions)
-Es pot utilitzar, tant per a l’ensenyament de matèries concretes, com de les actituds, valors i normes.
-És una activitat molt motivadora, que ajuda a “alliberar” les capacitats d’expressió i comunicació que van més enllà de les paraules, doncs implica una comunicació verbal, visual, plàstica, auditiva i dinàmica.

La llegenda de l’avet
El Power Point que presentem és el recull de la posada en escena d’una obra de teatre representada pels nens i les nenes de l’Aula Oberta (de P4 a 6è)

La representació és el final de tot un procés en el qual els nens no tan sols van ser intèrprets, sinó també creadors.
Mitjançant aquesta història de pastorets podem aprendre moltes coses sobre els diferents països dels/de les nostres alumnes, com els vestits típics, la música tradicional (cançons i balls), alguns menjars… A més, durant la representació es van projectar, en una gran pantalla, diferents informacions i fotografies de paisatges, fauna i flora.
Els països representats són: Xile, Equador, Uruguai, Bulgària i Marroc.

( Pròximament “penjarem” el Power Point corresponent a l’obra de teatre esmentada )

La ràdio

El dia 23 de març vam anar a la ràdio per explicar el conte “La volta al món en patinet ” . Quan vam arribar, vam saludar a la gent de la ràdio, que ens va acompanyar a la “cabina”. Després d’assajar va arribar el gran moment del dia: explicar el conte que havíem preparat el Veli, Sunil, Scarlett, Conghao, Yasmin, Soulaymane, Macarena i jo: Iulian, amb les mestres Magda i Elena. Vam seure en una taula rodona, ens vam presentar i vam començar a parlar per un micro.
Després el vam escoltar pels “cascos”.


Va quedar molt bé.
La gent de la ràdio, molt contenta, ens va aplaudir.
( Iulian Dragnea – 4t )

“Em va agradar parlar per micro. Va ser molt divertit amb els meus companys” ( Scarlett – 3r)

“Em va agradar anar a la ràdio perquè rors estàvem molt contents”
(Sunil – 3r)

” La gent de la ràdio és molt simpàtica. Ens van felicitar i ens van regalar enganxines ” ( Veli – 3r )

El Teatre

La dramatització a la nostra escola és un recurs didàctic que s’utilitza per a reforçar els aprenentatges de diverses àrees curriculars i per a millorar la formació dels/ de les nostres alumnes. Per a nosaltres és important per diferents raons:
-És una activitat globalitzadora, que té en compte la persona completa ( cos, ment i emocions )
-Es pot utilitzar, tant per a l’ensenyament de matèries concretes com de les actituds, valors i normes.
-És una activitat molt motivadora, que ajuda a “alliberar” les capacitats d’expressió i comunicació que van més enllà de les paraules, doncs implica una comunicació verbal, visual, plàstica, auditiva i dinàmica.
-Afavoreix la relació de grup, la cooperació, la solidaritat i la integració.

La llegenda de l’avet

El que presentem és un recull de la posada en escena d’una obra de teatre representada pels nens i nenes nouvinguts de l’Aula Oberta (de P4 a 6è)

La representació és el final de tot un procés en el qual els nens no tan sols van ser interprets sinó també creadors.

Mitjançant aquesta història de pastorets podem aprendre moltes coses sobre els diferents països dels/ de les nostres alumnes: com són els vestits típics, la música tradicional (cançons i balls), alguns menjars…

A més, durant la representació, es van projectar en una gran pantalla, diferents informacions i fotografies de paisatges, fauna i flora.

Els països representats són: Xile, Equador, Uruguai, Bulgària i Marroc.

“La volta al món en patinet “

El dia 23 de març vam anar a la ràdio per explicar el conte “La volta al món en patinet ” . Quan vam arribar, vam saludar a la gent de la ràdio, que ens va acompanyar a la “cabina”. Després d’assajar va arribar el gran moment del dia: esplicar el conte que havíem preparat el Veli, Sunil, Scarlett, Conghao, Yasmin, Soulaymane, Macarena i jo: Iulian, amb les mestres Magda i Elena.