Triem els/les ponents del congrés

Vam decidir tancar aquest treball amb un congrés al qual estaven convidats els avis i àvies que havien vingut a l’inici per compartir el que havien après a cada equip de treball. Per tant, havíem d’escollir quatre representats de cada un d’ells. Per decidir qui representaria a cada grup  els alumnes van fer servir una rúbrica  per avaluar l’expressió oral que ja havien utilitzat en altres ocasions. A partir dels resultats van consensuar els/les ponents.

rubrica ex oral

 

20160309_160418

 

Carpeta d’aprenentatge

Els alumnes de cicle mitjà tenen una llibreta d’aprenentatge individual per plasmar tot allò que consideren significatiu des de l’inici de curs.
Durant tot el procés de desenvolupament del projecte els alumnes han tingut la possibilitat de fer-ne ús.
El resultat ha sigut molt divers. Alguns alumnes feien com una petita ressenya de l’activitat diària, altres només apuntaven un resum molt escuet del que havien après aquell dia i alguns necessitaven que l’adult els recordés que la podien fer servir.
Aquesta eina ha sigut un element més per a l’avaluació del projecte, complementari a altres instruments que hem fet servir.

Recollim la informació

Després de fer les entrevistes als avis, llegir textos i altres activitats d’investigació hem plasmat les informacions recollides en una maqueta de l’habitació d’un nen del passat i una actual. També hem fet murals del comerç, la indumentària i l’escola comparant l’abans i l’ara.

Paral·lelament hem anat recollint objectes antics de les famílies per anar documentant les nostres investigacions.

Sortida a “Cal Nen”

La nostra escola està situada al barri del Centre de la ciutat que és un dels barris comercials més importants i conegut pel nostre alumnat.

Comparant les fotografies de la Sta. Coloma antiga amb la realitat actual es van adonar de l’evolució que havia sofert el barri i també que la cansaladeria de “Cal Nen” és una botiga centenària, ja que la van fundar l’any 1891.

Vam decidir visitar la botiga i vam elaborar una petita enquesta per conèixer la seva història.

Ens va rebre el senyor anomenat “El Nen” nebot del fundador i que té uns 90 anys i la seva filla, l’actual propietària. Ens van ensenyar l’obrador on cada dia fan les botifarres i ens van explicar l’evolució i els canvis al llarg d’aquests 125 anys.

Han mantingut l’essència de la primera botiga i només han anat modificant les parts imprescindibles per adaptar-se a la legislació actual  com el taulell, les balances, la cambra frigorífica…

Va ser una experiència molt vivencial i enriquidora.

 

 

Construïnt el projecte, investigant per aprendre

Les sessions del projecte no eren seguides, i això ens permetia a l’equip docent anar redissenyant-les en funció de les propostes dels alumnes a les reunions de cicle.

Va ser a partir de les seves respostes que vam poder veure que els interessos es podien agrupar en les 4 propostes:

  • Casa
  • Alimentació/ comerç/transport
  • Vestits i complements
  • Escola i jocs

A partir d’aquí vam pensar que tots els grups podien partir de les mateixes activitats inicials (bateria de fotos antigues de la ciutat) i confecció de 4 puzzles gegants de 4 llocs significatius de la ciutat.

Després vam acordar comentar uns petits textos de les “Memòries” de Josep Mª de Sagarra diferents per a cada grup i tema per fer una petita immersió històrica sobre la vida quotidiana de principis de segle.

Va ser en aquest moment que cada grup per separat va coincidir en la possibilitat de convidar els avis-es per ajudar-nos a treure la informació.  Van elaborar en petit grup i després col·lectivament una carta convidant-los a visitar-nos i de la mateixa manera van pensar les preguntes que els farien. La seva participació va ser molt valuosa ja que de les entrevistes que els van fer van recollir molta informació.

Després cada grup de treball va decidir de quina manera ho plasmaria: Amb una maqueta de l’habitació d’un nen i amb murals de la resta de temes.

El grup que treballava “Alimentació i comerç” va realitzar la Sortida a “Cal Nen”, una botiga de queviures de les més antigues de la ciutat i que encara elabora artesanalment productes alimentaris.

Per tal de recollir imatges van fer ús de les TAC.

Projecte de cicle o de nivell?

Un dubte que ens va sorgir va ser si fèiem el mateix projecte tot el cicle o per nivells.

Ja fa anys que vam acordar que el tema de la localitat proposat a 3r, nosaltres el treballaríem a partir de la nostra ciutat i cada cicle estudia un aspecte concret. Per exemple a Cicle inicial fan les “places i parcs de nostre barri”, a tercer el barri de l’escola …

Per tant els alumnes de 4t ja estaven una mica familiaritzats amb el tema i els de 3r no tant.

Per altra banda els alumnes del nostre cicle tenen poca vida en comú perquè no comparteixen les hores de pati i un dels nostres objectius és afavorir la relació entre els alumnes dels diferents grups.

Valorant pros i contres vam apostar per fer un projecte de cicle amb els alumnes de les quatre classes de tercer i quart barrejats per afavorir l’aprenentatge entre iguals i la socialització.

Aprenentatge entre iguals

20160222_103501La primera activitat que han fet els alumnes de 3r i 4t barrejats consisteix en observar una projecció de fotos de Santa Coloma antiga. Després han muntat uns puzles gegants d’algunes d’aquestes imatges. Els alumnes de 4t han explicat als de 3r el context d’aquestes fotos i els canvis produïts fins ara perquè ja ho havien treballat prèviament.

Per començar

El punt de partida va ser la pregunta: Si ara ens visités un nen de Santa Coloma de fa cent anys què li preguntaries?

A partir d’una conversa inicial a cada grup de CM vam veure que els interessos dels alumnes es podien resumir en els blocs següents:

  • Com anaven vestits?
  • Què menjaven i com era el comerç?
  • Com eren les cases?
  • Com era l’escola i a què jugaven?

A partir d’aquí vam decidir fer 4 grups d’investigació.  Però, per afavorir  la relació entre els alumnes  de les  diferents classes del nostre cicle, vam decidir barrejar els nens i les nenes de 3r i 4t.

Aquesta organització també ens pot ajudar a fer aprenentatge entre iguals.

Qui som

El nostre projecte es desenvolupa al cicle mitjà. Des de l’equip impulsor participem dues mestres de 3r de primària i una mestra de reforç del cicle.

La nostra escola participa a la Diada de l’Ensenyament públic de Santa Coloma de Gramenet que organitza el Casal del Mestre. Enguany ens proposen  el tema de “la transformació del nostre municipi en els últims anys” i sota aquest tema hem decidit  fer el projecte sobre la vida quotidiana d’un nen de Santa Coloma de fa cent anys, apropant el passat a la vida dels nostres alumnes ja que pensem que així serà més  vivencial i més proper als seus  interessos.