Volem fer una peixera que doni resposta a la pregunta inicial: Què necessiten els peixos per viure?
Ens posem en rotllana i formulem la pregunta inicial i ens preguntem si ara ja sabem respondre-ho.
– Mehdi: “ Sí, ja podem dir què necessiten els peixos. Primer aigua perquè si no es moren.”
– Hugo S. : “ I bombolles d’aire per respirar”.
– Òscar: “ Comida para comer, aunque comen poco”.
– Gabriella: “Plantas y algas porque tambien son su alimento”.
La mestra els mostra una caixa de cartró amb forma similar de peixera i pregunta:
-Mestra: Què podem fer amb això?
– Sara: “ Podem fer una peixera”.
– Mestra: Per què has pensat en una peixera?
– Sara: “ Perquè estem parlant de peixos i té forma de peixera”.
– Mestra: Voleu que fem el que ha dit la Sara i fem la nostra peixera?
Tots els nens diuen que sí.
–Mestra: Què hem de posar a la peixera?
– Dídac: “ Piedras, plantes y algas”.
–Mestra: Per què?
– Dídac: “ Perquè els peixos ho necessiten. Asi es mas parecido a dónde viven de verdad. Si no lo ponemos nos pasará como con los peces de verdad que se murieron.
–Mestra: “ Què més hem de posar a la peixera?
-Yasser: “ Agua”.
-Mestra: “ Com ho podem fer? La capsa és de cartró.
– Gabriela: “ Con papel azul”.
-Òscar: “ Tambien tenemos que hacer peces, sinó sería una pecera vacía”.
- Entre tots decidim organitzar-nos per grups i que cada grup s’encarregui d’elaborar un element de la peixera. Sorgeixen tres grups:
– Grup 1: Nens que faran peixos.
– Grup 2: Nens que faran plantes, algues i pedres.
– Grup 3: Nens que faran l’aigua.
-Quan ja ho tenim tot fet, ho posem en comú i comencem a muntar entre tots la peixera i es van escoltant comentaris:
–Mehdi: “ Que bien os han salido las plantes, se parecen a las de verdad”.
–Gabriella: “Hemos hecho solo piedras porque las roca son dificiles de hacer”.
-Iris: “ Yo he hecho el pez nemo porque es de agua salada”.
–Òscar: “ Nos está quedando muy bien la pecera”.
- Quan tenim muntada la peixera, tots els nens mostren alegria i satisfacció i pregunto:
–Mestra: Hem fet tots els elements que necessita un peix per viure?
– Mehdi: “ Sí lo hemos hecho todo menos las burbujas de aire”.
–Òscar: “ Eso no lo podemos hacer, porque lo hacen los peces cuando respiran”.
–Mestra: Però és important que ho digueu tot .
- Amb aquesta activitat, tothom ha sigut partícip, s’ha treballat en grup i han hagut de posar-se d’acord en com fer-ho. Compartir idees i construir en comú sol ser difícil però en aquesta activitat no han mostrat dificultat.
M’ha servit com a activitat d’avaluació acabant amb la mateixa pregunta que es va començar però amb la diferència que ara era jo qui la formulava i ells han donat la resposta a través d’un treball d’experimentació, verificació, imaginació, observació, formulació d’hipòtesis i construcció d’esquemes mentals.