Presentem al grup-classe un peix real, una truita, com les que vam veure al mercat. Parlem del que veiem . Surten totes les parts del peix sense haver-ho treballat específicament ( cua, aleta, boca, dents, ulls , cos, brànquies…).
Sorgeix la pregunta de si el peix té llengua i observem que sí que en té.
Tots els nen toquen el peix i observen que és suau i verbalitzen la idea preconcebuda que tenen:
-Àlex: “Es suave. Yo pensaba que no sería así”.
-Yasser. “ La cua también es suave”.
-Mehdi: “ Como siempre están dentro del agua debe de ser por eso”.
Parlem de què poden tenir dins el cos, fem imaginar i que sorgeixin hipòtesis per després verificar-les i assentar coneixements.
Sorgeixen comparances amb el nostre cos: cor, panxa, os…
-Fem una observació directa de l’interior del peix i veiem i expliquem:
- La respiració del peix a través de les brànquies i ho comparem amb nosaltres . Consultem Internet i veiem que nosaltres no tenim brànquies sinó pulmons.
- Òrgans. Cor, fetge, intestins…
- Sang: els sobte veure que tenen sang com nosaltres.
- La caca
- Bufeta natatòria: Expliquem la funció i ràpidament comencen a fer les seves pròpies afirmacions.
–Mehdi: “ Ya lo entiendo. Sirve para que floten dentro del agua”.
–Àlex: “ Por eso los peces suben y bajan dentro del agua”.
–Mehdi: “Es una bolsa llena de aire”.
Fem l’experiment amb un globus perquè realment entenguin el mecanisme.
[youtube]https://youtu.be/if-RuVPiW9o[/youtube]
[youtube]https://youtu.be/eBRTWR8VZig[/youtube][youtube]https://youtu.be/b_N2W8LUCco[/youtube]
[youtube]https://youtu.be/–aNaDc6c4o[/youtube][youtube]https://youtu.be/zc30qnC8RoY[/youtube]
- Vèrtebra i espines: expliquem la funció comparant-la amb la nostra columna vertebral i davant la pregunta , per què deuen servir les espines?
- Hugo S. :” Para protegir lo que tienen dentro si se dan un golpe”.
Davant d’aquesta afirmació, expliquem que nosaltres tenim costelles que fan aquesta funció i ens les toquem per veure la relació.
Amb aquesta activitat s’ha pogut observar i fer evident l’evolució que han fet a nivell d’idees de pensament, de construcció i relació de sabers/aprenentatges. Podem dir que es veu:
-Nens ( en general) lliures de donar les seves idees.
-Fer hipòtesis adaptant el seu pensament.
– Interès a fer experiments.