Dividim el grup-classe en grupets de 5 nens/es cadascun i els donem un peix dibuixat amb cartronets de les parts ( cua, cap, brànquies, aleta, ull, escates) i els demano que construeixin el peix.
Posteriorment cada grup exposa quines eren les parts del peix. Tothom ho fa bé.
Jo volia que sortís la idea que el peix té escates i jo no havia donat les escates però després he pensat que era molt difícil que aparegués aquesta idea si ells no la tenen ( no poden dir una cosa que no saben).
– Seiem tots en rotllana i els mostro un paper amb escates , llavors ràpidament comencen a sortir les primeres afirmacions:
- Mehdi: “ Són escates”.
- Mestra: Com ho saps?
- Mehdi: “ Perquè quan va vindre l’expert que sap molt de peixos i va obrir el peix , va treure les escats i les va posar en aquest paper.”
- Mestra: On estaven les escates?
- Àlex, “ Encima del pez”.
- Gabriella: “ En su piel”.
- Mestra: Per què deuen servir?
- Àlex: “ Para que brillen en el agua”.
- Yasser: “ Para que sean más bonitos los peces”.
- Mestra: Nosaltres tenim escates?
- Hugo S.:” No. Nosotros tenemos piel”.
- Mestra: Com podem saber per què tenen i per a què serveixen les escates dels peixos?
- Mehdi: “ Podem investigar”.
- Àlex:” O preguntarle a un experto”.
Entre tots escrivim un email a l’expert per preguntar-li:
- Per què serveixen les escates?
- Tots el peixos tenen escates?
- Totes les escates són iguals?
Mentre esperem la resposta, mirem per Internet imatges de peixos amb escates i veiem que no totes són iguals ni del mateix color.
- Mehdi:” ¿Son duras o blandas las escates”?
Anem a mirar-ho . Agafem lupes i observem les escates,les toquem i veiem que són molt petites, dures i de color gris.
Al cap d’una estona, l’expert en peixos arriba a l’aula amb dos alumnes de 6è que saben molt de peixos i ens responen als nostres dubtes.
Els nens els hi formulen les preguntes que havíem escrit abans.
[youtube]https://youtu.be/nHnRxsu-lfs[/youtube]
[youtube]https://youtu.be/0JGC2xZdvnI[/youtube]
- Mehdi: “ Per què serveixen les escates”?
- Nens de 6è: “ Són un element protector. Tots els animals tenen una capa per protegir-se de l’aigua, del vent, del fred… Nosaltres tenim pèls, els peixos escates, les aus plomes.”
- Experta en peixos: “ Mireu , aquí tinc una ploma d’ocell. Si plou, l’ocell es mulla?
- Mehdi: “ Sí, perquè no poden tenir paraigües o impermeables com nosaltres.
- Àlex: “ Las plumas se mojan”.
- Experta en peixos: Anem a comprovar-ho.
Mulla la ploma amb aigua però veiem que l’aigua no traspassa la ploma , es queda amunt.
-Mehdi: “ Entonces los pájaros no se mojan, las plumas los protegen”
Mirem diferents imatges d’animals i quines són les capes protectores. Es queden molt sorpresos de veure la finalitat.
Els nens de 6è ens porten unes escates de paper i ens expliquen com van col·locades i ens conviden a que nosaltres les posem. Els nens s’engresquen en col·locar-les correctament i observo com el nen que no les col·loca correctament té un company al costat que li va indicant com fer-ho.
[youtube]https://youtu.be/fGQs7lQr0HU[/youtube]
A l’hora de preguntar, encara hi ha molts nens que no saben formular preguntes, només exposen la seva idea.
Quan treballen en petit grup els propis nens agafen el rol de mestres davant el company que no diu la idea correcta. Serveix com auto aprenentatge i com a eina d’autoavaluació.