El Mediterrània ens presentem

La iniciativa de treball per projectes va començar per l’entusiasme i engrescament de l’equip docent de l’Institut Mediterrània del Vendrell, al Baix Penedès, que impartia alguna assignatura a 1r d’ESO el curs 2017-2018. Arran d’aquesta iniciativa dirigida pels professors de l’equip impulsor, aquest curs escolar 2018-2019, hem continuat amb el treball per projectes i a hores d’ara hem estès aquesta metodologia globalitzadora també a 2n ESO, ja que aquest alumnes ja van emprendre-la el curs passat. Per als propers cursos s’espera que es realitzi a 3r i 4t de l’ESO fins a completar tota l’etapa d’escolarització obligatòria.

El treball per projectes consisteix en l’esforç que fa l’alumne per obtenir un resultat determinat. Per arribar al projecte fina, hi ha d’haver una cooperació grupal de l’alumnat i del professorat. Per una banda, els alumnes s’organitzen en taules de quatre o cinc de tal manera que puguin interactuar mútuament. Pel que fa al professorat, s’organitza per coordinar totes les tasques per mitjà d’un document compartit anomenat “registre de sessions”, en què se’ns explica què hem d’implementar en cada sessió i com s’ha de fer. Per mitjà de l’aplicació Google Drive, tant els alumnes com el professorat comparteixen documents i tasques a realitzar. Tot això pot implicar que apareguin dubtes, reptes, pel que fa a l’aprenentatge.

Al centre treballem amb Chromebook, uns dispositius que faciliten la coordinació grupal, ja que tot queda enregistrat al núvol. Tant el professorat com l’alumnat en disposa.

S’espera que amb aquesta metodologia globalitzadora l’alumnat aprengui per ell mateix per mitjà de les eines disponibles, sàpiga coordinar-se, adquireixi autonomia i sigui el propi protagonista del seu aprenentatge. En general, haurem d’aprendre tothom, tant els alumnes com els professors i enriquir el nostre bagatge cultural. S’hauria de desenvolupar l’empatia, l’ajuda mútua, l’interès per compartir coneixements, etc.

Per aquesta raó poden aparèixer diversos dubtes. Per exemple, com sabem que els alumnes progressen individualment o com hem d’avaluar. Per altra banda, sempre queda el dubte que si treballen per projectes no oblidem quelcom important del currículum.

Per últim, ens apareixen diversos reptes i desafiaments com és la coordinació eficient o el canvi de metodologia a l’aula en què els alumnes s’han d’esforçar perquè col·laboren a l’hora de treballar.