El projecte s’estructura a partir d’un conjunt d’objectius explícits que cal atènyer a partir de les diverses tasques a realitzar. Alguns d’aquests objectius són comuns a tot treball de síntesi i altres són propis d’aquest. Tots plegats són els següents:
Objectius generals d’un Treball de Síntesi
- Adonar-nos de la necessitat de conèixer diferents àrees per treballar amb certa profunditat un tema.
- Cercar informació, analitzar-la i sintetitzar-la.
- Adonar-nos que som capaços de treballar de forma autònoma.
- Descobrir com podem portar a la pràctica el que hem après a classe.
- Veure i valorar la importància del treball en equip.
- Comprovar que totes les aportacions dels membres del grup són importants.
- Demostrar responsabilitat i bon comportament en totes les activitats i sortides.
- Potenciar la creativitat.
- Ser capaços de presentar els treballs amb pulcritud i puntualitat.
- Saber exposar oralment el procés i els resultats del nostre treball.
Objectius d’aquest Treball de Síntesi
- Promoure una actitud d’interès i respecte vers els ecosistemes hídrics.
- Prendre consciència de com s’han modificat els usos de l’aigua al llarg dels anys i com n’ha variat el seu consum.
- Reconèixer la necessitat de la depuració i la potabilització de l’aigua.
- Identificar els diferents esports aquàtics, tipus d’aigua, entorn i material necessari per a cadascun.
- Reconèixer la importància de l’aigua com a font d’energies renovables.
- Reconèixer l’aigua com a font d’inspiració i de bellesa.
- Comprovar que l’aigua crea conflictes entre regions.
- Valorar la importància de l’aigua a Banyoles.
Aquests objectius es volen assolir a través del treball amb diverses metodologies, que, sintetitzades, són les següents:
- Tasques realitzades en equips de treball amb rols clars per a cadascun dels seus membres, amb l’objectiu de potenciar la capacitat de coordinació i l’autonomia de l’alumnat. Els equips de treball són heterogenis, i tots han d’incloure nois i noies i alumnat de grups classe diferents.
- Activitats que potencien la recerca i tractament d’informació a partir de reptes de diferents nivells de dificultat.
- Visita in situ a infraestructures clau dels usos històrics i actuals de l’aigua: la potabilitzadora de Montcada i Reixach i la Casa de les aigües de la mateixa població -antiga central d’extracció i bombejament d’aigües del cabal subterrani del riu, construïda el 1878 i en funcionament fins el 1989.
- Realització d’un producte final que potencia la capacitat de síntesi i de comunicació de l’alumnat.