Ens trobem que les propostes de millora del nostre pati són diferents depenent del racó de pati i de la creativitat i imaginació de cada grup classe o de cada nivell.
Procés El procés d´implementació ha seguit una programació temporal i uns criteris generals però a cada grup classe/nivell ha tingut diferents particularitats. En general:
- els arriba al grup classe/nivell la sol·licitud de millora del pati de l´escola. És el delegat de classe que ens la transmet des de la comissió de delegats de grups.
- a tutoria es llegeix, es comenta en assemblea i es decideixen quines zones del pati ens agradaria apadrinar i millorar.
- el delegat/a, amb uns apunts presos (de simples notes fins a una “acta”) transmet a la comissió de delegats/des el que la classe ha decidit/opinat
- La comissió de delegats distribueix, mirant de satisfer les demandes del grup, les zones del pati a cada grup.
- el delegat/a ho comunica al grup classe durant la propera assemblea.A partir d´aquí es planteja el desenvolupament del projecte pròpiament dit: “El pati que jo voldria”
- Durant una sessió del grup classe es va a visitar la zona del pati i en grups de 3-4 membres observen i comenten les idees que se’ls acudeixen. Després a i a classe els mateixos grups concreten les idees per escrit sobre :què millorar, què cal substituir/canviar o incorporar al racó icom dinamitzar l´espai
- En assemblea, es fa la posada en comú de les propostes de tots els grups i s’ elegeix la millor proposta per a desenvolupar-la en grups cooperatius . Es formen els grups cooperatius (els mateixos o de nous) i es distribueixen les tasques: redacció de les normes de l espai, elaboració de jocs i les seves normes i elaboració de l´eina de difusió. Dos grups poden fer les mateixes tasques.
- Sessió de posada en pràctica de la proposta de dinamització a l´espai que els toca i amb el grup classe.
- Difusió als altres grups classe de la proposta. Amb el material de difusió i propaganda
- Dinamització real a l´estona del pati a la resta dels alumnes del centre i per part de cada grup en dies successius.
Documentació del procés:
- Alumnat:
- Diari d´aula. El secretari de l’assemblea es qui redacta els acords
- Quadern de grup cooperatiu/ portfolio: on es guarden les propostes, esquemes,… del què han anat elaborant.
- Mestres:
- Programació general del curs i
- Programació del projecte concret
- Fotos i vídeos pel blog
Autoregulació de l´alumnat:
- Normes d´aula acordades a inici de curs
- Normes de funcionament de l´assemblea.
- Normes del treball per grups cooperatius.
- Presa de consciència amb l’ eina autoavaluació que coneixen els grups i que reflecteix els diferents aspectes dels treballs en grup: Rubrica d’autoavaluació.
Competències treballades:
- Lingüística: comunicació oral, expressió escrita
- Artística
- Aprendre a aprendre
- Digital
Funció dels docents
- Reunió inicial
- per a marcar el calendari general
- el paper del mestre en el procés
- i la metodologia
- Seguiment
El seguiment es farà marcant a la graella de programació els passos realitzats, els continguts treballats i els objectius assolits.
- Seguiment implementació
Es l´equip docent que periòdicament proposarà una “revisió2 de la implementació de les millores al pati. Actuacions com observacions dels racons del pati al cap d´un mes, al cap de 2 mesos… etc per si cal tornar a iniciar un procés de millora com aquest.