Metodologia

Lògicament arribem a la conclusió que treballar per projectes és una metodologia basada en oferir canals que puguin ajudar als nens/es a pensar per ells mateixos, a investigar, a aprendre dels seus errors i dels seus encerts i d’aquesta manera a ser crítics. Aquests projectes tenen aplicacions en la nostra vida més enllà de l’aula i busquen crear una educació interdisciplinària amb un significat, en comptes de lliçons curtes i aïllades com s’ha fet sempre a l’escola tradicional.

Com ja hem explicat a la presentació, som conscients que estem immersos en un canvi metodològic que ens ha d’ajudar a assolir uns objectius que facin possible que l’alumnat  sigui totalment competent en una societat en constant canvi i evolució. És una feina veritablement apassionant que ens motiva per continuar treballant i millorar la nostra tasca.

Actualment quan obrim les portes a la Comunitat Educativa parlem d’una metodologia activa, integral i vivencial. Ens basem en una línia d’escola on els aprenentatges han de ser significatius, funcionals i relacionats amb l’entorn. Volem doncs que el nostre treball sigui totalment competencial.

Ens hem adonat que tenim continguts que es presenten integrats i no fragmentats per àrees de coneixement. Hem observat que les activitats contenen molts elements d’indagació i recerca i serà normal que puguin sortir més preguntes que no pas respostes. Però sobretot tenim molt clar que les tasques estaran contextualitzades i es basaran en contextos reals o que podrien ser-ho i això serà la base per crear coneixement.

Pensem que treballar per projectes fomenta l’autonomia de l’alumnat i per tant esdevindrà el protagonista dels seus aprenentatges.

Com a mestres, proposarem, regularem, preguntarem i introduirem els continguts que siguin necessaris.

I per suposat, intentarem arribar a un producte final que podrà tenir formes diverses: un dossier d’aprenentatge, un bloc, una presentació audiovisual, un objecte, qualsevol esdeveniment: una proposta del mestre, una idea o vivència dels infants, esdeveniments relacionats amb l’aula.

En aquest sentit ens hem engrescat en diversos projectes tant a Infantil com a Primària. Per exemple, després de la visita a l’Aquàrium de Barcelona,  la classe París (I4) ha mantingut varies converses i d’aquestes va sorgir la necessitat de realitzar un aquàrium dins l’aula.

D’una forma semblant, els interessos de l’alumnat del CS ha propiciat que es pugui portar a terme una difusió molt enriquidora amb un format molt semblant al que podria tenir un programa radiofònic, Ràdio Escola Amat i Targa, que està sent conduït per l’alumnat del CS i en el qual tenim previst que hi participin tots els nivells de Primària i en algun moment també l’alumnat d’Educació Infantil.

S’utilitzarà  una avaluació formativa, és a dir, compartirem amb els alumnes els objectius i criteris d’aprenentatge i es fomentarà l’autoregulació.

S’atendrà la diversitat, ja que els alumnes poden treballar a ritmes diferents i donaran el màxim que puguin dins les seves possibilitats.

Estem davant d’un repte apassionant que a poc a poc anirà prenent forma amb el treball conjunt de tota la Comunitat Educativa.