La realitat és que l’alumnat amb certes NEE gaudeix molt d’aquest tipus de treball, ja que poden potenciar tot allò que tenen de bo i sentir-se recolzats realment en allò que no poden fer o hi tenen certa dificultat. Altres alumnes no gaudeixen d’aquest tipus de treball, ja que prefereixen fer les feines sols. Sortosament, hi ha infants que s’han mostrat molt col·laboradors i han tingut molt clar que havien d’autoregular-se per a treballar amb aquesta metodologia per aprendre més i millor. S’han adonat que han sumat i això els ha fet sentir bé.
AVALUACIÓ: El submarí en aigües màgiques.
L’avaluació de la majoria d’activitats s’ha fet amb rúbriques en paper i altres a mà alçada. Es parla, una vegada conclosa cada petita activitat, de com ha anat i es valora cada individu i el treball del grup. La observació de com s’expressa oralment cadascú, incorporant el vocabulari treballat, la constatació de que les habilitats treballades es posen en pràctica, denoten que els aprenentatges han estat significatius. El treball d’equip també es valora, a l’acabar el mes, amb una graella per valorar els rols de treball cooperatiu per taules. Les dades individualitzades sobre cada alumne es recopilen a partir de la observació directa, valoració i anotació dels criteris treballats i fent activitats d’avaluació objectives individuals.
PRODUCTE FINAL: El submarí en aigües màgiques.
El producte final ha estat fer un submarí a escala. El plantejament que es feien era construir-lo amb ferro, a l’igual que els reals, però en petit. Durant el desenvolupament del projecte i a mesura que han anat adquirint els coneixements sobre materials, conceptes de flotabilitat i immersió, s’han adonat que era por possible fer-ho a l’escola. En les converses que van anar sorgint, va aparèixer la idea de fer-lo amb peces de Lego, això sí, a escala. La resta de preguntes han derivat en feines on s’ha involucrat part de l’escola i persones externes al centre:
- Creació de Power Points amb informació sobre diferents parts del submarí i conceptes de flotabilitat i immersió.
- Exposició audio-visual sobre diferents parts del submarí i conceptes de flotabilitat i immersió (amb la classe de 2n).
- Taller de fabricació de màquines simples amb material reciclat a l’aula de ciències (amb la classe de 1r).
- Publicació al bloc de les diferents activitats que s’han desenvolupat.
- Xerrada-taller sobre l’oxigen a càrrec d’una doctora i una infermera a l’escola.
- Demanda, per carta, a la Casa Nacional de Moneda y Timbre, sobre la construcció d’una màquina de fer diners.
- Retorn a casa del dossier del projecte amb tot allò que cada infant ha volgut incloure a la carpeta d’aprenentatge.
En el següent enllaç podeu veure imatges de tot el procés del projecte:
IMPLEMENTACIÓ: El submarí en aigües màgiques
Les diferents informacions que han anat apareixent han sorgit del material que han aportat l’alumnat i de tot allò que cerquem a la xarxa. La mestra ha anat introduint activitats competencials amb els continguts que s’explicitaven en els criteris d’avaluació. Els infants han estat verbalitzant durant tot el projecte si una activitat o altra corresponia a Català, a Castellà, a Mates o a Medi.
A continuació us mostrem diferents enllaços al bloc de la classe de 4t, referents a diferents activitats que s’han anat fent durant el projecte:
“¿Podem construir una màquina per fer diners?”
METODOLOGIA: El submarí en aigües màgiques
Les tasques que es desenvolupen dins del projecte es plantegen, principalment, en grup-taula. Es procura fer grups on es puguin desenvolupar correctament els rols de treball cooperatiu establerts (portaveu, controladora del temps, controladora del soroll i coordinadora) Les feines es dissenyen a partir de les preguntes que sorgeixen del repte principal:
1.Perquè un submarí pot navegar per sota de l’aigua?
- Una vegada tinguem fet el submarí, provar si pot navegar sota l’aigua. Ho farem a l’estany de les tortugues. Fem una carta per demanar permís als de 2n.
- Podem portar una piscina inflable per a fer-ho. Demanarem permís a la Mari al despatx i prepararem una exposició oral per explicar-li.
2. Parts del submarí i del vaixell. Com és que els submarins i els vaixells poden flotar? Perquè els vaixells no es poden submergir?
- Podem consultar a les famílies, internet, llibres de coneixements/consulta.
- Fer un ppp per explicar-ho als de 2n. Les delegades aniran a preguntar a la classe de 2n quan els hi va bé fer-ho.
- Fer 5 grups de treball que investiguin coses diferents i s’exposi el treball final com a grup d’experts.
3. Com és que els submarins i els vaixells estar fets de ferro i floten?
- Experiment a l’aula de ciències amb un tros de ferro i veure com fer que floti.
4. Com es fa l’oxigen? Hi ha màquines per fer-lo?
- Podem anar a l’ambulatori a preguntar d’on treuen l’oxígen.
5. Podríem fer una màquina que fes diners?
- Escriure una carta en castellà al govern d’Espanya per saber si ho podem fer.
Amb el treball dins de cada pregunta, van sorgint derivacions no previstes segons els interessos de l’alumnat i segons si es veu la necessitat d’ampliar o abraçar un altre àmbit no explicitat inicialment. Els espais que es creen per a treballar són les taules de classe, la cartellera del projecte (on anem anotant l’evolució del projecte, l’aula de ciències i l’aula d’informàtica) Cada sessió, si s’escau, es va fent valoració de com està anant el projecte, en quin punt ens trobem, quines qüestions noves han sorgit, què ja hem contestat / solucionat… Al final de cada activitat, tindrem l’espai per a parlar de com hem gestionat el treball d’equip, els recursos utilitzats i si hem arribat on preteníem.
PLANIFICACIÓ: El submarí en aigües màgiques.
A l’escola Sant Jordi, el grup de 4t ha desenvolupat el projecte: ‘El submarí en aigües màgiques‘ únicament dins les hores de tutoria, sense la intervenció d’especialistes ni suports. És el primer any que desenvolupament l’ensenyament per projectes a l’escola. Les expectatives del projecte “El submarí en aigües màgiques” són grans i sempre amb la mirada posada en aprendre més i millor sobre la metodologia del treball per projectes.
EL REPTE que es va pantejar en aquest projecte és Fer un submarí a escala. Es parteix d’una notícia en castellà d’un diari digital, que porta la mestra a classe, on es parla sobre l’aparició d’un submarí desaparegut fa més d’un any a l’Argentina. Utilitzem l’estratègia ILEC de FER HIPÒTESIS. Ràpidament, l’alumnat s’hi interessa i es fan especulacions de com pot haver passat i es veu un clar interès en el tema. En la primera sessió, a banda de llegir la notícia, es fa una mica de CONNEXIÓ amb tot allò que ja coneixen els infants sobre submarins. Es parla també d’altres màquines i de la seva complexitat. Es demana als infants que, per la propera sessió, portin materials de casa relacionats amb el que se’ls acudeixi sobre la conversa que s’acaba de tenir a classe. En la següent sessió, s’exposa i s’explica tot allò que han portat de casa i es parla, més àmpliament, sobre el tema. Es fa un brainstorming de tot allò que sabem i ho anotem a la PDI. Ho fem amb la tècnica 1,2,4 de treball cooperatiu. En la següent sessió, la mestra porta un full per cada alumne on hi detalla el títol del projecte, el què aprendrem (els criteris d’avaluació) i on s’hi inclou la graella d’autoavaluació del dossier del projecte.
Cicle Superior. Escola la Ginesta
Els alumnes de 5è i 6è de l’escola han estat molt implicats durant tot el procés, no només expressant les seves idees sino també analitzant les dels altres cursos a partir de diferents activitats:
- Primer, van passar un qüestionari en gran grup sobre l’ús del temps a l’hora de l’esbarjo.
- En segon lloc, durant la setmana prèvia a les jornades culturals, vuit nois i noies de cada classe (per parelles), van fer cada dia cinc fotos de diferents nens i nenes de l’escola al pati, jugant a diferents jocs per fer un reportatge fotogràfic i per veure quins jocs i espais tenen més èxit.
- Al mateix temps vuit nens i nenes, també en parelles, van passar un qüestionari de dues preguntes a diferents nens i nenes de l’escola.
- Finalment, van elaborar un mural per recollir tota la informació.
Els més grans han gaudit durant tots aquests dies de treball a la classe, al pati i intervenint a la resta de grups. S’han mostrat més implicats i responsables que mai.
Cicle Mitjà. Escola la Ginesta
Els nens de 3r i 4t van tenir moltíssimes idees. Van pensar què volien tenir de nou al pati, allò que s’hauria d’arreglar, quins espais necessitarien i quin material s’hauria de tenir per fer tot això. També van arribar a fer un pressupost amb l’ajuda de les seves mestres. Cal dir que han tingut molt en compte als més petits de l’escola pensant també coses per ells.
A part de tot allò que els hi agradaria tenir, cal destacar que demanaven tenir un espai de descans per parlar tranquil.lament i resoldre els conflictes i demanaven poder tenir més espais on anar a fer activitats diferents: ball, jocs de psicomotricitat o llegir contes més dies. Doncs actualment, només hi ha un dia de “bibliopati”.
Cicle Inicial. Escola la Ginesta
L’alumnat de primer i segon han fet una valoració del pati per tal de tenir clar quines coses són les que els hi agraden i quines no gaire i en conseqüència, s’haurien de millorar.
També van fer un plànol del pati plasmant les seves idees.
Els nens i nenes de segon es van centrar posteriorment en quines coses es podrien fer amb les famílies en la Jornada de Bricolatge i van pensar en què podrien col·laborar ells mateixos.
Els hi va encantar poder fer tot això en grups i fer-ho in situ, de forma vivencial. Van posar en pràctica, de nou, totes les estratègies del treball col·laboratiu adquirides fins el moment.
Quines passes hem de seguir?
L’any passat els hi vam plantejar la pregunta a l’alumnat de 5è de si podíem fer robots. Van fer tot un procés d’investigació però van aconseguir fer màquines, però cap complia la definició de robot.
Aquest any, com que podem comptar amb l’ajuda de la UPC de Castelldefels, hem intentat donar-li resposta a la nostra pregunta inicial.: PODEM FER ROBOTS?
Per iniciar el nostre projecte necessitem pactar quines seran les passes que seguirem per dur-lo a terme. Després d’una conversa decidim que siguin aquestes:
– Fem grups tenint en compte els superpoders de cadascú.
– Quin càrrec tindrà cadascú dins del grup.
– Fer propostes sobre com el volem redissenyar.
– Posar-ho en comú amb la resta de la classe per conèixer la seva opinió i aplicar les aportacions fetes.
Ara ja podem començar!