Presentació del projecte als alumnes (04/03/2016)

Un cop s’havia decidit com seria l’organització per dur a terme el projecte (dates, sessions, professorat que passaria per les aules,…), es tractava de fer atractiva la proposta per als alumnes.

Per això, se’ls va fer una presentació Powerpoint per posar-los en situació i explicar-los el funcionament i desenvolupament del projecte. És a dir, es tractava de que s’apuntessin per ordre de prioritat segons les seves preferències en les diferents opcions del projecte: murals, presentacions PPT o audiovisuals (o les StopMotions, o bé, el curtmetratge). Podien escollir entre tres de les quatre possibilitats.

Se’ls va donar una setmana perquè anessin apuntant-se en uns fulls enganxats en les seves aules. Un cop van estar omplerts, es van recollir; el professorat implicat en el projecte va decidir llavors en reunió el repartiment dels alumnes entre les diferents tasques a realitzar, sempre intentant respectar al màxim les seves preferències. Aquest punt el consideràvem fonamental per l’èxit del projecte: quant més motivats estiguin els alumnes, més implicats s’hi sentiran.

Presentació 2

A continuació, pengem el PowerPoint que se’ls va passar a classe i els fulls pel repartiment en les tasques:

Presentació Projecte

Llistes alumnes productes del projecte

DENIP 2016: Comprendre la crisi de les persones refugiades (01/02/2016)

El 30 de gener va ser el Dia Escolar de la No-violència i la Pau. Aquest any es proposa reflexionar sobre la configuració dels conflictes armats i el seu conseqüent impacte sobre la població civil.

En el marc del nostre projecte, es planteja realitzar una activitat d’”Escacs” per tal d’extreure  conclusions sobre les conseqüències dels conflictes bèl·lics.

Objectiu de la sessió: seguint les indicacions de l’Escola Cultura de Pau, es pretén aclarir conceptualment la diferència entre persona desplaçada i persona refugiada, i recalcar que en els últims anys segueix havent-hi més desplaçats en comparació amb el nombre de persones refugiades, principalment perquè:

  • no tota la població té els recursos econòmics per marxar del seu país;
  • els països veïns es poden negar a acollir aquestes persones pel seu cost econòmic i desestabilitzador,
  • perquè l’Estat en conflicte no permet la sortida de persones per tal d’exercir un més gran control.

Resultats: després de realitzar partides de tres en tres jugadors, es recullen i s’agreguen les diferents dades. Els resultats obtinguts són espectacularment semblants als esperats per l’activitat. Es comenta el següent:

  • En un conflicte armat la població civil és la principal víctima ( 75-90 % dels morts ).
  • Els atacs a la població civil són estratègies de guerra dels diferents actors armats. El fet que sigui difícil distingir entre la població civil i els guerrillers posa en perill la població civil .
  • Els refugiats a l’estranger estan més protegits que els desplaçats interns.

tauler denip

Com avaluar el projecte

Un dels grans dubtes a l’hora d’encarar el projecte ha estat com avaluar-lo. Teníem clar que calia avaluar el procés, que l’avaluació havia d’incloure la coavaluació i l’autoavaluació, que s’havia de crear i avaluar un producte final i que la nota havia de ser individual.

El que ja no teníem tan clar era on encabir aquesta nota. Després de diferents propostes, vam decidir sumar la nota del projecte a la nota del Treball de Síntesi, sumant fins a un màxim de 2 punts a la nota d’aquesta matèria. D’aquesta manera, si un alumne treia una nota d’un 7 en el Treball de Síntesi, que nosaltres fem en l’entorn d’un camp d’aprenentatge, a aquesta nota li sumàvem un màxim de 2 punts, en funció de quin havia esta el resultat i la implicació en el projecte.

Creiem que aquesta ha estat la manera més justa de reflectir la nota, tot i que pel curs vinent ens plantegem, a més de seguir aplicant la solució d’enguany, donar un informe a les famílies on s’expliqui el treball de l’alumne en relació al projecte.

dubtes

 

Científics refugiats

Introducció

Des de la matèria de Física i Química s’ha aprofitat el fet que moltes científiques i científics de mitjans del segle XX van ser refugiats. Això es degué a una sèrie de coincidències. El descobriment de la fissió de l’àtom d’urani-235 es va donar a l’Alemanya del 1938, quan ja feia cinc anys que el partit nazi era al poder i com a partit únic. Es va donar un gran èxode de científics cap a occident per la intransigència nazi.

Molts d’aquells científics van ser refugiats al Regne Unit i als EE.UU. La certesa que el govern alemany tenia un programa per aprofitar aquell descobriment amb finalitats bèl·liques va fer que els EE.UU. concebessin un programa propi amb el mateix objectiu, el Projecte Manhattan.

Es va donar la paradoxa que aquest projecte, en principi concebut per vèncer l’Alemanya nazi, es va nodrir precisament dels refugiats que van haver d’abandonar-la.

En el moment que el grup de professors de la Xarxa de Competències Bàsiques de l’INS Bellvitge discutíem sobre les aportacions que cada professor podia fer al treball sobre els refugiats, a Química de 3r estàvem estudiant l’àtom i la radioactivitat. Aprofitant aquesta feliç circumstància, es va programar el treball que en aquest document es descriu.

Objectiu

  • Desprendre de connotacions negatives el concepte de refugiat, presentant el cas dels científics refugiats.
  • Presentar la intolerància, com era el cas de l’Alemanya nazi, com a mancada de futur o autodestructiva.
  • Veure, a través d’exemples, que el futur és mestís. El treball científic n’és un exemple.

Procediment inicial

  1. Es va triar una sèrie d’alumnes, quatre per grup, perquè cerquessin informació sobre determinats científics: Marie Curie, Albert Einstein, Lise Meitner i Otto Frisch. Posteriorment es van afegir dos més: Enrico Fermi i Leó Szilárd.
  2. Se’ls va plantejar que haurien de fer una exposició breu, d’uns cinc minuts, sobre la vida i l’obra de cada científic. És a dir, no se’ls va donar cap altra indicació, sinó que havien de parlar d’aquells trets que els cridessin l’atenció, tant de la seva vida com dels seus descobriments.
  3. El professor ambienta l’exposició de cada personatge projectant, en la pantalla de l’aula, una foto de cada personatge acompanyada d’una o més frases conegudes d’ell/a.

clip_image002

clip_image003clip_image004

 

  1. Un cop exposats, en la mateixa sessió de classe, els trets biogràfics dels quatre primers científics, el professor va preguntar quin era el tret comú a tots ells.

Primers resultats

  1. L’alumnat va ser capaç de relacionar-los a l’estudi de la Física i la Química, però no a tots amb les bombes nuclears. En el cas de Marie Curie, potser perquè no estava relacionada de forma directa i, en el cas d’Albert Einstein, perquè la seva relació era purament teòrica.
  2. Un cop el professor els va relacionar amb la fabricació de la bomba “A” els va fer notar que no havien fet cap referència a la condició de refugiats de tots ells.
  3. El professor explica com Alemanya, pel nazisme, es va veure mancada dels més importants científics que hi havia. Si no s’hagués donat una victòria militar aliada sobre Alemanya, les primeres bombes atòmiques haguessin caigut sobre Alemanya.

Procediment posterior

(a desenvolupar)

  1. El professor afegeix dos científics més a la llista: Enrico Fermi i Léo Szilárd. Dos alumnes més per cada grup de 3r d’ESO cerquen informacions i les exposen a classe.
  2. A l’hora d’optar pels diversos productes a elaborar, dels proposats pel professorat implicat des de les diferents matèries, cinc alumnes trien fer un mural sobre el tema Científics Refugiats.
  3. Se’ls demana com pensen fer-lo i es discuteix amb ells quina pot ser la millor manera. Es pauten una sèrie d’objectius a assolir:
    1. Utilitzar els materials elaborats pels companys en la primera fase i cercar més informacions per…
    2. … explicar la implicació, directa o indirecta, de cadascun dels sis personatges en la producció de les primeres bombes atòmiques.
    3. … explicar els motius de la seva condició de refugiats: culturals, polítics, ideològics…
    4. Situar els països d’origen i d’acollida de tots ells.

Conclusió del treball

A partir dels materials elaborats en la primera fase es van elaborar articles en els quals es feia més referència a la seva condició de refugiats.

Els alumnes van confegir un mapa de l’Europa d’entreguerres on van situar els personatges. Aquest punt va ser molt significatiu, perquè procedien de països que no existien de la manera que són ara i van anar de refugiats a països que sí eren, llavors, pràcticament iguals a com són en l’actualitat.

Cal destacar el gust estètic que l’alumnat va aplicar a la conclusió del treball.

Científics

Expliquem el projecte al Claustre

Un cop ja tenim clara la implicació de l’alumnat en el projecte i hem elaborat un possible pla de treball, fem arribar al claustre de professors i professores la intenció d’implementar el treball interdisciplinari o treball per projectes en els dos grups de 3r d’ESO. La idea no sol és informar a tot el claustre sobre projecte sinó donar la possibilitat al professorat que no forma part de l’Equip Impulsor de la Xarxa de CB d’aportar idees, propostes de millora, etc.

La informació que es fa arribar és la següent:

  • Al llarg d’aquest curs, les dates encara no estan decidides, l’alumnat de 3r d’ESO faraà el projecte “Arriben nous veïns a l’Hospitalet”  (els nous veïns són els 25 refugiats sirians que arribaran a l’Hospitalet…). L’Enric ja ha fet la primera acció de sensibilització. Preveiem fer una xerrada de l’Associació de fotoperiodistes de Barcelona, treballar conjuntament amb la Creu Roja, que és qui gestiona l’acolliment d’aquestes famílies,  informar a l’AMPA, projectar programes i documentals que tractin la qüestió… I d’aquí sortiran accions i productes per part de l’alumnat que encara estan per determinar: articles, murals, cartells, conferències a d’altres grups de l’Institut o a les escoles de primària, difusió a les xarxes socials… La cloenda final es faria la Diada de Sant Jordi on es mostrarien els resultats del projecte.

Pla de treball

Després de comentar amb l’Equip Impulsor de la Xarxa de CB la rebuda que ha tingut el documental amb l’alumnat, elaborem aquest document com un possible guió per implementar el treball per projectes relacionat amb els refugiats sirians en els dos grups de 3r d’ESO:

 

blog2

Pla de treball del projecte “Els nous veïns”

Objectiu:

  • Sensibilitzar els nostres alumnes vers la realitat en la es troben les persones refugiades.
  • Reflexionar sobre com hem d’acollir les persones que arriben a la nostra ciutat provinent de realitats extremes i actuar conseqüentment.
  • Participar en les campanyes d’acollida als refugiats que s’organitzin en el nostre entorn proper..

Productes:

  • Vídeo de sensibilització vers aquesta tragèdia humanitària que ens servirà per compartir el què hem après al llarg del projecte amb les escoles i/o altres organitzacions de la nostra ciutat.
  • 2 o 3 Presentacions audiovisuals que ens serviran per sensibilitzar els alumnes d’altres cursos del nostre institut vers aquesta tragèdia que viuen els refugiats i per reflexionar sobre com els hem d’acollir que ens servirà per compartir el què hem après al llarg del projecte.
  • Murals per l’Institut.

Propostes d’activitat que es poden fer::

Ja programades i/o realitzades:

22/12/2105: Creu Roja. Conferència.

Pendents de valorar i/o temporitzar:

  • Conferència “Les crisis humanitàries que provoquen els refugiats. Anàlisis del cas de Síria”. La conferència la fan reporters que han viscut  les situacions i conflictes exposats. La proposta ve de l’Associació de fotoperiodistes de Barcelona.
  • Treballar i reflexionar a partir de la fotografia del world photo press.
  • Article sobre les paraules i expressions que “els refugiats” han anat deixant a la llengua castellana al llarg del temps.

http://www.elespanol.com/cultura/20151125/81991805_0.html

  • Vídeo enviat per Carme Torrijos:

https://drive.google.com/a/ibellvitge.net/file/d/0B7aopfEYeM14b21odTJKcktMUnlmaWF3Wl9tclRVR3QzcnNF/view?usp=sharing

  • Recull de textos escrits per refugiats que podrien ser treballats a classe i utilitzar-los després en el vídeo final. Potser podríem buscar entre els avis dels nostres alumnes…
  • Participar en alguna recollida de material amb alguna implicació especial. El Comitè de solidaritat amb el poble sirià fa recollides de material específic (material escolar, llet en pols, bolquers, aliments en gra). Va destinat als refugiats interns que s’han mogut dins el propi país. Arriba per camins clandestins via Turquia. El reben i el distribueixen 3 entitats de la població que estan dins el país i saben les necessitats reals… Una proposta que ha fet algun centre escolar i que es podria copiar pot ser recollir llibretes escolars i a la primera pàgina escriure un missatge en anglès de recolzament, ànims…
  • Stop Motion: he parlat amb el David i el segon trimestre a EVP han de treballar aquest contingut. L’he animat a fer alguna cosa relacionada amb el projecte i s’hi ha engrescat ràpidament. Ex: imatge d’un refugiat i en el fons van passant tots els països pels que ha de passar fins arribar a l’Hospitalet…

bloc

Compartim amb l’alumnat la idea

El 16 de novembre de 2016 aprofitem les classes de Socials a 3r d’ESO de l’Enric, un dels membres de l’Equip Impulsor de la Xarxa,  per projectar el documental de Salvados Sin noticias de Europa, emès aquell mateix cap de setmana, per veure quina és la reacció de l’alumnat i si troben interessant aprofundir-hi.

enric 1

 

enric2

Paral·lelament es demana a l’alumnat un petit treball d’investigació relacionat amb el que es planteja al documental.

enri3

Un cop analitzats la reacció de l’alumnat i com enfoquen els treballs en grup plantejats per l’Enric, decidim plantejar-nos fer un treball interdisciplinar que giri al voltant d’aquesta temàtica.

Punt de partida

L’Ampa de l’Institut el dia 10 de novembre de 2015 ens fa arribar un correu electrònic on s’explica l’arribada de 25 persones refugiades de Síria a la ciutat de l’Hospitalet. En el correu, l’Ajuntament i la Creu Roja demanen la col·laboració de totes les entitats i voluntaris per tal que aquestes persones es trobin acollides i acompanyades de forma que puguin integrar-s’hi entre nosaltres. També es demana fer difusió de la situació que estan patint i mirar que la gent que ens envolta prengui consciència de la necessitat de donar la cara i no mirar per a una altra banda.

Aquest correu ens fa prendre consciència de la gravetat de la situació i ens motiva a buscar la manera de treballar-ho des del nostre Institut.

fonsSolidaritatCiutadana

Per altra banda, a principis de curs, l’Enric, professor de Socials de 3r d’ESO i membre de l’Equip Impulsor de la Xarxa CB, va mostrar a l’alumnat la imatge de Aylan Kurdi, el nen de tres anys mort ofegat a una platja de la costa turca, que va mostrar el drama de l’èxode dels refugiats siris a l’abast dels ulls de tot el món.

La inundació informativa va ser llavors diària i va arribar al nostre alumnat. Per això, a l’inici del curs es va plantejar realitzar des de la matèria de Socials un treball sobre els refugiats siris que estaven intentant arribar a Europa, però també sobre els moviments migratoris, per tal de lligar-ho amb el currículum de 3r d’ESO. La idea va ser molt ben rebuda.

La proposta formulada va ser treballar en grup per tal de portar a terme una investigació, com si d’un equip de redacció periodístic es tractés; ara bé, se’ls va facilitar una guia de preguntes per guiar-los en el seu treball.

Equip de treball

Per dur a terme aquest projecte, els professors del grup impulsor de la Xarxa que passen pel grup de 3r d’ESO s’ha constituït com a equip de treball. Ens trobarem quinzenalment per anar desenvolupant les diferents parts del projecte, després de veure que els diferents professors imparteixen les següents matèries:

Enric Cuadra (Ciències Socials), Núria Durán (Llengua Castellana), Lilí Moreu (Llengua Catalana), Dolors Busquets (Música), David Lapuente (EVP), Aleix Diz (Química), Adela Barreda (Llengua Castellana), Mercè Briones (Ciències Socials), Pol Solé (Coordinador Xarxa).blog2