A l’escola de Sant Quirze Safaja hem decidit treballar, en forma de petit projecte, les nostres emocions i els motius pels quals ens enfadem, ja que per a nosaltres que els nens visquin en harmonia amb ells mateixos i amb l’entorn és quelcom molt important, així com també ho és que siguin capaços de solucionar els conflictes que apareixen en el dia a dia.
Hem aprofitat l’ecologia emocional per ajudar als nens a crear una consciència responsable cap a ells mateixos i cap a tot allò que els envolta per tal de que siguin capaços de gestionar les seves emocions i canalitzar-les emprant el diàleg i la conversa. Hem cregut rellevant treballar aspectes com el principi de llibertat, de responsabilitat, de respecte i de prevenció perquè agafin consciència de l’impacte que tenen, en ells mateixos i en els altres, les seves decisions i accions.
Vam aprofitar un conflicte sorgit a l’aula per començar a parlar de tot allò que ens feia enfadar i que feia que aparegués el nostre “monstre de la ràbia”. Vam fer pluja d’idees i van sortir temes molt interessants: “ens enfadem quan ens enganyen”, “ens enfadem quan volem parlar i no ens escolten”, “ens enfadem quan demanem ajuda i no ens la donen”, “ens enfadem quan ens fan el buit”, “ens enfadem quan ens insulten”, “ens enfadem quan ens fan coses que saben que ens fan enfadar”…. Un cop tots els alumnes havien expressat allò que més els feia enfadar, entre tots, vam pensar en possibles solucions per evitar aquestes situacions i, en cas de que ja hagués passat, com ho podíem solucionar. Tots els infants són conscients que la via del diàleg és la millor opció, tot i que reconeixien que, de tant en tant, la ràbia s’apodera d’ells i perden els papers i actuen de manera incorrecta (picant, insultant, plorant…). D’entre totes les possibles solucions va sorgir una molt interessant: “crear un espai on anar a tranquil·litzar-se i relaxar-se quan estem enrabiats per poder dialogar quan ja estem més tranquils”. I així ho vam fer. Hem aprofitat també per crear els nostres pots de la calma, que ens ajuden a relaxar el monstre de la ràbia i ens fa sentir més tranquils.
També vam decidir crear el nostre escàner emocional perquè era una manera molt visual de veure com ens sentíem i així poder-ho parlar i expressar amb la resta del grup. Vam buscar emoticones amb totes les nostres emocions (content, molt content, trist, enfadat, vergonyós, decebut, etc.) i vam crear unes cartolines amb les nostres fotos i els nostres noms. També vam fer tot un seguit de cartellets amb el nom de les emocions, així els infants aprenen a posar nom a allò que senten i experimenten.
Cada dia quan passem llistes ens col·loquem l’emoticona de com ens sentim, i si hi ha alguna situació que ens fa canviar d’estat d’ànim al llarg del dia, ens aixequem i la canviem. Llavors aprofitem per parlar d’allò que ha passat i busquem una solució.
Aquesta proposta ens està ajudant a visualitzar, expressar, treballar i posar nom a moltes de les emocions que els infants senten i experimenten dia a dia.
.Des de educació infantil també estem duent a terme el projecte de les emocions. Els nens i nenes de la classe de les Bicicletes van rebre a l’aula la visita del COR, que els va regalar el llibre “pessigolles al cor”. Ambdós els acompanyen cada dia en el racó que ells mateixos van preparar i els proposen diferents reptes per mitjà dels contes on parlen d’emocions i sentiments com l’alegria, la tristesa, la ràbia, la por, la calma… I, mica en mica, van guarnint aquest espai tan íntim de manera que els ajudi a poder expressar allò que senten i experimenten dia a dia a l’aula.