COM TREBALLEM EL PROJECTE?

El desenvolupament del projecte es realitza diàriament, durant la primera franja matinal. Acostumem a treballar en gran grup, tot i que en alguns moments ens dividim per realitzar diverses tasques amb una mateixa finalitat:

Els alumnes de P5 encara s’estan iniciant en el treball en grup; a vegades els resulta una mica complicat organitzar-se i gestionar l’assignació de rols, tot i que amb la pràctica s’hi van habituant i van trobant les seves estratègies per treballar en equip. En aquest sentit, valorem molt positivament el fet que hi hagi una reflexió prèvia en les activitats en grup on plantegem l’objectiu, els passos que creuen que han de desenvolupar per arribar a assolir aquell objectiu i com creuen que es poden organitzar. Al finalitzar les activitats en grup també acostumem a mantenir una conversa on parlem de si han assolit o no l’objectiu i el per què: què ha funcionat i què es pot millorar. Normalment s’observa que hi ha algunes dinàmiques que es repeteixen en determinats alumnes i es tracta d’una manera de ser crítics amb els altres i d’agafar consciència de l’actitud de cadascú envers els companys i la seva col·laboració amb la feina feta.

El lloc de trobada és la rotllana que fem cada dia al matí al voltant del mapa conceptual; aquest mateix espai és el que destinem a fer les converses on parlem sobre les hipòtesis, on compartim les descobertes i on sorgeixen nous dubtes per seguir abordant. Així doncs, en la nostra metodologia de treball no dissenyem tasques prèviament sinó que partim dels dubtes, inquietuds o motivacions dels infants per generar estímuls que els permetin seguir avançant a nivell de coneixements en aquell àmbit en què s’estigui investigant. Allò que sí que planifiquem és la documentació del procés de descoberta i de les conclusions obtingudes, que es desenvolupa amb la col·laboració dels infants i que conformarà el producte final. D’aquesta manera, a cada pas que avança el projecte hi ha tres moments: Un moment inicial on sorgeix el conflicte cognitiu, on es planteja una situació que resulta de gran motivació pels infants (a partir, per exemple, d’alguna cosa que porta un nen/a de casa…)… Un segon moment d’activitats més vivencials, d’investigació, d’experimentació… en relació a allò que volem investigar i, finalment, un tercer moment de conversa sobre les nostres observacions on intentem arribar a alguna conclusió. Normalment en aquesta última conversa acostumen a generar-se nous interrogants per seguir abordant i així encadenem el procés altre cop. La fase de documentació va acompanyant tot aquest procés.