ESCOLA ELS VENTETS (CICLE INICIAL)
SESSIONS I SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS
SESSIÓ 1
- Es presenta el “robot desenfadador”. S’explica perquè serveix. Se’ls hi demana si voldrien tenir-ne un i que justament fer un robot desenfadador será l’objectiu del projecte.
- Es fa veure als alumnes la necessitat de saber identificar “quan estem enfadats” per poder utilizar el robot.
- S’explica el conte de “El monstre de colors” per presentar les diverses emocions.
- Per parelles es pinten els 6 monstres (un per cada emoció: alegria, calma, por, tristesa, ràbia, amor)). Aquests es pengen a l’aula (zona reservada per el projecte) i serviran per visualitzar l’estat emocional de cada alumne al llarg dels dies. Cada alumne fa un rètol amb el seu nom que penjarà en el monstre que reflecteixi l’emoció de cada moment (avaluació: identificació de les emocions).
Cada dia es revisarà on està col.locat cada alumne i se’n parlarà més o menys extensament en funció de les circumstàncies.
SESSIÓ 2
- S’inicia el treball plàstic: elaboració de estructura básica del robot i disseny de la cara.
SESSIÓ 3
- Es presenta l’emoció de la ràbia (enuig) a través del conte:
- S’obre un debat sobre els motius que ens fan enfadar. Entre tots en fem una llista i es penja a la classe . (veure annex 1)
SESSIÓ 4
- Es repassen els estats emocionals de tots els nens (com es fa cada dia, però aquest cop serveix per iniciar el projecte). (Avaluació: reconeixement emocions)
- Es repassen els motius que ens fan enfadar.
- S’obre debat sobre quines coses es fan quan s’està enfadat. Entre tots fem una llista i es penja a la classe. (veure annex 2).
SESSIÓ 5
- Es finalitza el treball plàstic: s’acaba de construir el robot i es munta. Els alumnes se’l poden emportar a casa.
SESSIÓ 6
- Es repassen els estats emocionals de tots els nens (com es fa cada dia, serveix per iniciar la sessió) ). (avaluació: reconeixement emocions)
- Es repassen els motius que ens fan enfadar i quines coses fem quan ens enfadem.
- S’obre un debat per buscar entre tots quines coses podem fer quan estem enfadats per tornar a la calma. Es fa una llista i es penja a la classe. (annex 3).
SESSIÓ 7
- Es repassen els estats emocionals de tots els nens (com ja és habitual al iniciar la sessió)
- Es repassa el mural elaborat: què ens fa enfadar, què fem i com ens calmem.
- Es demana als alumnes què valorin els resultats del projecte a partir de les següents preguntes: (avaluació : reconeixement emocions i resolución de conflictes)
- Des de que estem parlant de “perquè ens enfadem” notem, identifiquem millor com ens trobem al dia a dia?
- Quan estem enfadats, som més conscients que podem fer coses que no estan bé i que poden fer mal als altres?
- Quan ens enfadem a casa, fem servir el robot? Ens ajuda? Fem altres coses?
- I a l’escola, quan ens enfadem hem trobat/aplicat estratègies per calmar-nos?
A mà alçada, es demana que els alumnes votin si els hi ha agradat fer el projecte, si els ha servit per saber millor com se senten i si pensen que ha millorat la gestió de les situacions conflictives a la classe. (avaluació final: reconeixement emocions i resolución de conflictes)
Es fa un recull escrit de les aportacions/valoracions dels nens i nenes, tancant així el projecte. (annex 4)
ANNEX 1: PERQUÈ ENS ENFADEM
… ens molesten, es riuen de nosaltres ens insulten o ens fan bromes pesades.
… no ens deixen fer alguna cosa o no ens compren alguna cosa.
… no ens deixen jugar o ens manen.
… ens diuen mentides o es trenquen acords i promeses
… ens dónen les culpes d’alguna cosa que no hem fet.
… ens fan dentetes.
… ens amenacen: si no fas ….. no tindràs
ANNEX 2: QUÈ FEM QUAN ESTEM ENFADATS
… destrossar o trencar coses.
… donar cops, empentes o pegar.
… esgarrapar, mossegar o pessigar.
… cridar, dir paraulotes o insultar.
… dir coses lletges o mentides sobre algú que en realitat no pensem.
… amagar-nos.
… fer rabietes.
ANNEX 3: COM ENS PODEM CALMAR
… utilizo el robot DESENFADADOR.
… dono cops a un coixí.
… medito o intento pensar en una altra cosa.
… busco una manera de distreure’m: miro la tele, quedo amb els amics, surto a fer un tomb, jugo…
… acaricio un animaló (gos, gat…).
… explico acudits, canto cançons.
… algú em fa un massatge
ANNEX 4: VALORACIONS
La valoració general de grup ha estat positiva.
pensen que tenir els monstres penjats a la classe i poder posar el seu nom en el monstre que indica el seu estat d’ànim els ajuda a saber identificar millor les seves emocions.
(objectiu: reconèixer les emocions)
9 d’11 han utilitzat el robot desenfadador a casa. Els que no l’han utilitzat, argumenten que no s’han enfadat i no els hi ha calgut.
7 d’11 opinen que des de que s’ha iniciat el projecte el clima d’aula i de pati ha millorat ja que entenen millor què passa quan ens enfadem i tenen recursos/idees de què cal fer per gestionar millor l’enuig.
Objectiu: millorar el clima d’aula