Els alumnes de 1rA estem preparant el tema dels animals, fem una conversa sobre quin animal voldríen estudiar i fer-ne un projecte. Després de fer diverses propostes que anotem a la pissarra, cada un tria el que vol i s’aprova per majoria: les àligues.
Un trimestre.
ÀREA: Coneixement del medi natural, llengua castellana, llengua anglesa, visual i plàstica.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
- L’ús social de la llengua. Competència oral: interacció, escolta, producció en gran grup i grups reduïts.
- Ser progressivament competent en l’expressió i comprensió de missatges orals i escrits.
- Ser capaç d’usar funcionalment la reflexió, revisant i reformulant les seves produccions.
- Transferir el que ha après en altres situacions.
- Valorar el seu treball i decidir com millorar-lo.
- Comprendre i composar missatges diferents, amb intencions comunicatives o creatives, en suports diversos.
COMPETÈNCIA ARTÍSTICA
Expressar-se mitjançant codis artístics.
Habilitats de cooperació, apreciar iniciatives i col·laboracions d’altres.
COMPETÈNCIA D’AUTONOMIA I INICIATIVA PERSONAL
Relacionar-se, cooperar, tenir empatia, valorar les idees dels altres, dialogar, negociar, fer saber als altres les pròpies decisions, treballar en equip.
Ser capaç d’imaginar, desenvolupar i avaluar accions o petits projectes individuals o col·lectius, amb creativitat, confiança, responsabilitat i sentit crític.
CONTINGUTS
Les aus, característiques fisiològiques internes i externes.
Les rapinyaires diurnes i nocturnes.
Les àligues.
Alimentació.
Reproducció.
Habitat.
TEMA: MORFOLOGIA INTERNA I EXTERNA DE L’ÀLIGA |
PREGUNTA CLAU:
Per què l’àliga pot volar i la gallina no?? |
OBJECTIUS:
|
ACTIVITATS:
1.3 Observació directa a partir d’una excursió (Cim de les àligues). 2.1 Portar imatges d’àligues o de les seves parts. 2. 2 Classificar en diferents murals, les imatges que han portat de casa, de les diferents parts externes del cos d’una àliga (Cap / cos/ extremitats). 2.3 Fer grups d’experts de cadascuna de les parts (Cap/ cos/ extremitats). Cada grup d’especialitzarà, analitzarà i buscarà informació de la seva part. 2.4 Barreja de grups d’experts. 2.5 Exposició de cada grup inicial. 2.6 Trencaclosques d’una àliga. 3.1 A través de l’observació indirecta a través de fotografies, projeccions a la pissarra digital… identificarem com és l’esquelet d’una àliga en comparació amb altres aus i altres animals i parlarem dels pulmons per diferenciar-lo del grup dels peixos (brànquies) 4.1 Observarem com és el bec i les potes de les àligues i altres aus. 4.2 Classificar diferents tipus d’aus segons si són o no rapinyaires, tenint en compte el seu bec i potes. 4.3 Finalment, crear entre tots una definició de «rapinyaire» i comparar-la amb la que dóna el diccionari. 5.1 Dibuixa una àliga tenint en compte tot allò que s’ha après. |
TEMA: ALIMENTACIÓ |
PREGUNTA CLAU: les àligues mengen pizza? |
OBJECTIUS:
1. Conèixer l’alimentació principal de les àligues. 2. Conèixer els medis d’on obtenen l’aliment 3. Diferenciar l’alimentació de les àligues en captiveri i les que viuen en llibertat. |
ACTIVITATS:
1.1. Pluja d’idees per activar els coneixements previs, a través de preguntes, com per exemple: què penseu que mengen les àligues?; què passaria si li donéssim el nostre menjar?,… 1.2. Investigació sobre què mengen les àligues a través d’Internet. 1.3. Comparació de l’alimentació de les àligues amb la dels humans. 1.4. Disseny d’un mural que reflecteixi quins aliments menja. 2.1. Conversa sobre com obtenen els aliments. 2.2. Visionat d’un vídeo per contrastar la informació. 2.3. Registre amb imatges de com aconsegueixen el menjar les àligues i l’home.
3. 1. Sortida al Cim de les Àligues. Observació de com s’alimenten les àligues que viuen en captiveri. |
TEMA: REPRODUCCIÓ |
PREGUNTA CLAU: Com ha entrat l’àliga dintre de l’ou? (Fer èmfasi que no és l’aligot el que ha entrat dintre de l’ou, sinó que és la closca la que s’ha format al voltant) |
OBJECTIUS:
1. Diferenciar els dos tipus de reproducció: ovípars i vivípars. 2. Classificar els diferents animals segons la seva manera de reproduir-se. 3. Identificar altres animals que es reprodueixen per ous i no són ocells. |
ACTIVITATS:
1.1. Veure imatges de diferents aus quan neixen. 1.2. Vídeos de diferents aus sortint dels ous. 1.3. Observar ous en la realitat, veure les seves característiques, semblances i diferències. 1.4. Observació directa de l’entorn on hi hagi nius i veure quins materials s’utilitzen per fer-los. 1.5. Observar quant temps s’incuben i quant temps s’estan al niu un cop nascuts i qui s’encarrega de cuidar-los. 2.1. Cercar informació a casa de quines maneres neixen els animals. “Jo vaig néixer d’un ou?” 2.2. Dir més animals vivípars. 3.1. Identificar més animals que es reprodueixen per ous. 3.2. Fer un mural amb fotos d’animals vivípars i ovípars que no cal que siguin ocells. |
TEMA: HÀBITAT |
PREGUNTA CLAU: Les àligues van a la platja? |
OBJECTIUS: 1- Conèixer l’hàbitat de les àligues. 2- Saber amb quins animals comparteixen l’hàbitat. 3- Conèixer com s’agrupen entre ells (sols, en família, en grup…) 4- Saber si són nòmades (migració) o sedentàries. 5- Conèixer les diferents maneres d’on poden viure les àligues |
ACTIVITATS: 1.1 – Recollir fotografies que porten els nens de casa i que els proporciona el mestre. 1.2. – Fer un mural on es classifiquin les fotografies, segons l’entorn on és l’àliga i comentar-ho en gran grup. 1.3- Situar dins d’un mapa de Catalunya les àrees on trobaríem àligues. 2.1- Relacionar imatges de diferents aus amb el seu hàbitat (bosc, granja, selva…). 2.2- A través de les imatges dibuixar els animals que es poden observar. 2.3 – Exposar-ho a la resta de la classe i comentar-ho. 3.1 Mirar un vídeo documental sobre les àligues i comentar en, petits grups com s’agrupen. 3.2 Fer un dibuix en els grups de l’activitat anterior amb la tècnica que ells vulguin on es plasmi com s’agrupen i on viuen (habitat). 4. Comentar la migració de les àligues en gran grup ( a partir del vídeo documental anteior). 5.1- Observació directa del medi i enregistrament en vídeo de les aus. 5.2- explicar a través d’un mapa Europeu els països d’on viuen les àligues. Fer 5 grups, on cada grup és un país i després s’han de situar en el mapa que es projecta a la pared i enganxar el nom del país. 6.1 – Per grups fer un niu d’àligues. Cada grup amb el material que vulgui (portat de casa o de l’escola). No es donarà cap pauta, cada grup el representarà com ells creguin. 6.2- Cada grup exposarà a la resta de la classe com l’han fet i perquè l’han fet així. Després buscarem informació i fotografies i compararem la realitat amb els nius realitzats. (Per a treballar tots els objectius) – Sortida al Cim de les àligues |