Compartim amb l’alumnat la rúbrica de la Carpeta d’Aprenentatge.

Dediquem una sessió a treballar que és una carpeta d’aprenentatge. S’explica que és i perquè serveix. S’ofereix un guió orientatiu per tal que l’alumnat tingui una idea per on començar. En aquesta sessió es dóna un temps a cada alumne perquè modifiqui el guio o elabori el seu propi índex. S’ensenyen diferents models de carpetes d’aprenentatge que havien realitzat les altres classes de 4t durant el curs.

Captura de pantalla 2017-05-07 a las 17.48.42

En aquesta mateixa sessió es comparteix la rúbrica de la carpeta d’aprenentatge amb l’alumne i és modifica una petita part per consens amb l’alumnat.

Captura de pantalla 2017-05-07 a las 17.45.38

A partir de la rúbrica l’alumnat va pensant i compartint aspectes que ells posarien a la seva carpeta. En un primer moment sembla que el fet de que ells hagin de triar les feines sen’s farà feixuc però la gran majoria de l’alumnat té clar el que ha de fer.

IMG_5716

Pensem el producte final

Dediquem una sessió a definir el producte final del projecte. En un primer moment costa visualitzar que és el producte final. Es donen alguns exemples de projectes amb els productes finals. Un dels alumnes pregunta si el producte pot ser creatiu.

Els alumnes comencen a pensar quin és el producte final que els hi agradaria fer. Surten 12 propostes diferents i tots tenen en comú que ho volen compartir amb tota la comunitat educativa i el municipi. Votem les propostes i al final acordem que el producte final serà l’el·laboració d’un telenotícies i la gravació d’aquest per tal de poder-lo compartir.

Debatim sobre l’avaluació del projecte

Els mestres que estem intervenint en el projecte ens estem trobant que no sabem com avaluar el projecte degut a que cadascú de nosaltres a final de trimestre haurem d’avaluar les nostres àrees i en aquest moment estem veient el procés de moltes àrees en conjunt.

Ens plantegem que ens podria anar bé omplir el diari curricular per ser conscients de lesàrees i dimensions que estem treballant en el projecte. També ho podem fer servir per compartir amb l’alumnat els aspectes claus que s’avaluaran en el projecte.

Captura de pantalla 2017-05-07 a las 12.07.19A partir d’omplir el diari veiem molt  més clar el que estem fent. Al poder marcar el que fas i el que no fas hem vist en quines dimensions hem d’incidir quan no estem fent projecte. Hem vist que treballant d’aquesta manera és molt més natural treballar l’àmbit lingüistic e les tres llengües.

Captura de pantalla 2017-05-07 a las 12.14.50

Captura de pantalla 2017-05-07 a las 12.14.40

Molta de l’avaluació que estem realitzant és observacional degut a que a la majoria de sessions de projecte hi ha 2 mestres a l’aula, ens es molt senzill anar observant progressos i actituds dels alumnes.

L’objectiu principal del projecte és que l’alumnat millori en la reflexió del seu procés d’aprenentatge, això ens permetre millorar el raonament, l’expressió oral i escrita i  reflexionar sobre el treball en equip.

Captura de pantalla 2017-05-07 a las 12.25.45

 

Avaluem el projecte amb el diari d’aula

Per avaluar el procés de l’alumnat cada alumne després de cada sessió de projecte realitza un diari d’aula. Per poder realitzar uns bons textos l’alumnat va fer per equips primer una base d’orientació i la va posar en comú en el grup classe.

Captura de pantalla 2017-05-07 a las 12.32.32 Cada setmana llegim alguns diaris d’aula per analitzar que podem millorar.  Cada diari d’aula es corregeix només tenint un aspecte de la correcció de textos, per exemple adequació i coherència.

Captura de pantalla 2017-05-07 a las 12.26.23

Parlem de quina manera volem començar

Iniciem la sessió amb una assemblea però amb llengua anglesa per tal que els alumnes proposin idees per començar a enfocar el projecte. Els alumnes proposen de fer una rotllana al terra i al mig de la rotllana posar-hi un paper d’embalar per tal d’anar escrivint les idees. Els alumnes van dient diferents continguts a investigar i també algunes activitats que poden ajudar a solucionar l’enigma. Al no estar gaire acostumats a treballar de manera oral la sessió es fa difícil per alguns alumnes. Ens plantegem que potser realitzar el projecte des de l’àrea d’anglès ha estat massa ambiciós ja que una part de l’alumnat té dificultats amb l’àrea. Ens sorgeixen dubtes de com enfocar les classes per tal de poder tenir la participació de tot l’alumnat. Ens plantegem als alumnes deixar la conversa per l’endemà. L’alumnat demana si es poden canviar els agrupaments de la classe per treballar millor.

L’endemà es penja el paper d’embalar a la pissarra i es fa una reflexió sobre la sessió anterior. Els alumnes diuen que els costa parlar per donar idees ja que “ sel’s ha de posar nota”. Es comenta que no passa res si s’equivoquen i de cop i volta el grup s’inspira i surten moltes idees. S’acaben d’escriure en el full. Ens trobem que hi ha idees que s’han d’acabar d’elaborar, idees que van entrellaçades, activitats senzilles i activitats més complexes.  Una de les mestres, la Gemma  els planteja començar per les tasques que creguin més senzilles.

Es trien tres tasques  inicials. Aquestes tasques inicials són :

  1. Buscar les capitals de Sud- Àfrica i l’Antàrtida
  2. Localitzar els dos llocs en un mapa
  3. Calcular quants quilòmetres hi ha de Sud-Àfrica a l’Antàrtida.

Amb els nous grups cooperatius es començar a treballar prèvia elaboració del pla de treball.  Cada grup decideix quina tasca farà ja que es considera que no cal que tothom faci totes les tasques perquè es poden exposar.

En les següents sessions de projecte els alumnes van treballant segons aquestes tasques. Per poder-les elaborar sel’s hi dóna un full per planificar-se la seva feina. Els alumnes estan entre 4 i 5 sessions investigant i elaborant un document de suport per a la seva presentació pel grup classe.

       First tasks

En el moment que els grups ja estan preparant l’exposició sel’s hi mostra un guió orientatiu per aquesta i una infografia per explicar que es més important en una exposició oral.  Els alumnes assagen la presentació i després de 7 sessions fem les presentacions.

Els alumnes durant les presentacions dels companys han d’escriure les idees claus de cada presentació i co -avaluar a cada equip.

Un cop els equips han exposat les tasques anem a la sala d’ordinadors a fer una prova amb l’aplicació KAHOOT. A partir dels continguts claus de cada exposició es fa un qüestionari per veure si els hi ha quedat clar les tres tasques. L’alumnat acull molt bé aquest qüestionari ja que al fer-lo amb ordinador i tablet els hi és molt atractiu. Els resultats són molt positius.

Ens sorgeixen dubtes…

A partir de la situació problema de l’aula i del projecte E- twinning sembla que l’alumnat tingui interès en investigar sobre les monedes del món.

Ens plantegem la possible pregunta :

Perquè cada país té una moneda?

A la reunió d’equip de projecte ens sorgeixen  el dubte de qui ha de triar el producte final.

Ens proposem fer l’activitat amb del vídeo d’EDPUZZLE per veure com respon l’alumnat:

Anem per bon camí?

Ens tornem a trobar per veure com enfoquem el projecte i com ens organitzem . Per poder iniciar el projecte en la reunió d’equip recuperem un dels vídeos de la formació de Xarxa d’en Jordi Domènech. El fet de trobar- nos i comentar el vídeo ens permet compartir dubtes sobre la posada en pràctica dels projectes.

Som un equip impulsor que estem acostumats a treballar amb llibres de text però amb moltes ganes d’avançar cap a un canvi de metodologia. En els últims anys hem dut a terme bastant canvis metodòlogics i en aquests moments estem  utilitzant  el llibre com un recurs però encara ens trobem amb dificultats a l’hora de desfragmentar els aprenentatges.

Un dels dubtes que sorgeix en un inici va ser com integrar tots els membres de l’equip en la posada en pràctica d’aquest. No volíem caure en el parany d’acabar fent un projecte en una sola àrea o acabar dissenyant unes activitats per diferents àrees i fragmentar els nostre treball com estàvem fent fins ara a les nostres àrees.

Ens agradaria visualitzar el projecte com un camí on els diferents mestres guiaven el procés d’aprenentatge de manera fluïda sense tenir en compte les àrees. Però encara no estàvem segurs de com enfocar-ho.

I que en pensen els alumnes?

A partir de la visualització d’un vídeo que parlava sobre els continents del món. L’aplicació amb la que s’ha editat el vídeo els hi va fent preguntes que han d’anar contestant.

L’alumnat ha mostrat molt d’interès en el continent d’Antàrtida. A partir d’una foto del vídeo el grup s’ha anat plantejant hipòtesis sobre allò que feien el científics i la vida a l’Antàrtida.

De cop i volta un dels alumnes planteja una pregunta a la mestra d’anglès tot intentant expressar-ho en llengua anglesa, fet que hi afegia dificultat.

Si nosaltres mirem a un mapa Sud -Àfrica està just a sobre que l’Antàrtida.

Si a l’Àntàrtida fa tant fred perquè a Sud -Àfrica fa tanta calor ?

Altres alumnes del grup han anat fent altres aportacions però al final hem acabat acordant que volien solucionar l’enigma.

Comencem?

Es començarà el projecte des de l’àrea d’anglès degut a un problema sorgit d’una de les classes d’anglès.

L ’alumnat de la classe de 4t A en una de les classes d’anglès estava realitzant una activitat interdisciplinar del mateix llibre de text .Aquesta activitat consistia en veure el pes d’unes cartes i uns paquets i observar a on anaven destinats per tal de saber quan valdrien els seus segells corresponents.  L’activitat en si va ser molt complicada de conceptualitzar i ens va permetre conversar  sobre les dificultats.

L’alumnat va comentar que tenien molta dificultat per situar els països en el món i que els hi agradaria fer un projecte per treballar el seu voltant i els països del món. Van comentar que preferien realitzar activitats treballant de manera  cooperativa ja que d’aquesta manera l’aprenentatge els durava més i al cap del temps s’enrecordaven de les coses.

Es plantegen diferents activitats per tal de poder centrar la situació – problema del projecte en diferents sessions:

  1. Conversa a partir d’una bola del món inflable a partir del seus orígens
  2. Participació en un projecte E-Twinning de diferents països d’Europa per conèixer les costums nadalenques d’altres països d’Europa
  3. Visionat  d’un vídeo a través de l’aplicació Edpuzzle que ens permet fer sessions de classe invertida.
  4. A partir d’uns menús d’un Restaurant de Ciutat del Cap han de preguntar-se aspectes sobre la moneda i així tenir un punt de partida.

 

FOTO POSTALS

L’alumnat creu que hem de buscar correus electrònics d’escoles de primària i de secundària. Cada equip treballa en l’elaboració del correu electrònic que serà en llengua anglesa degut a que és una de les llengües oficials del país . El correu es redacta amb l’ajuda d’una pauta de planificació i amb l’ajuda dels diccionari i de les tablets.

Un cop acabat l’esborrany s’edita i es passa a l’ordinador. Mentrestant una parella de l’equip va buscant escoles on poder enviar el correu electrònic.  Es fa molt díficil trobar  aquests correus electrònics. Un equip troba un document amb 33 mails d’escoles a Sud- Africa i decidim fer-les servir.

 

img_5335