El periódico. 12 d’abril de 2010.
La pràctica, prohibida per l’ordenança, és utilitzada com a forma de promoció
 - Una perruqueria, també al barri de Gràcia. Foto: JOAN CORTADELLAS
 
 - La botiga de samarretes Limaloca, a Gràcia, va ser una de les pioneres a decorar les seves persianes. Foto: EL PERIÓDICO
 
 - Un comerç de vidres. Foto: JOAN CORTADELLAS
 
BARCELONA
El grafit, prohibit en l’ordenança cívica i per la normativa de  paisatge urbà de l’Ajuntament de Barcelona, s’ha reciclat com a nova  forma de promoció del petit comerç. Els propietaris de negocis que volen  guanyar vistositat quan tenen les persianes abaixades han trobat en  aquesta fórmula una opció de publicitat barata.
Va començar fa uns  quants anys a Ciutat Vella, però ja s’ha estès per tots els districtes  de Barcelona i també per l’àrea metropolitana. La garantia que una  pintada professional serà respectada per la resta de grafiters (segons  el codi intern del col·lectiu) també ha animat molts comerciants a  ordenar una obra a la seva persiana.
Cristian Artigas, conegut com a  Axel, ha pintat una desena de comerços a Gràcia els últims cinc mesos  després d’haver creat l’empresa Ink Gravity per dedicar-se  professionalment a aquest sector. «Ha corregut la veu i els comerciants  em fan encàrrecs. Vaig començar en dues botigues de roba. Després va  venir un taller mecànic i una fruiteria. Volen que el seu negoci tingui  vistositat. És una excel·lent forma de publicitat del comerç a la nit  perquè la persiana pintada no passa desapercebuda», explica el grafiter i  dissenyador gràfic.
L’Institut del Paisatge Urbà assegura que  aquesta pràctica és il·legal ja que les persianes formen part de  l’estructura de l’immoble i no poden ser modificades unilateralment pels  encarregats dels comerços. Segons explica l’institut, les normatives  municipals consideren que els grafits a la via pública embruten el  patrimoni de la ciutat i produeixen una «degradació visual» de l’entorn.
SENSE AUTORITZACIÓ / L’ordenança cívica, aprovada el desembre  del 2005, exigeix que tot grafit que sigui visible a la via pública ha  de comptar amb l’autorització expressa de l’ajuntament. Els districtes,  que tenen competències per fer seguiment d’aquesta normativa, no tenen  clar com actuar.
«Vaig anar al districte de Gràcia a demanar  permís. Em van dir que no tenien gaire clar quina era la normativa, però  que suposaven que podia pintar-la», explica Roger Andreu, copropietari  de la botiga de samarretes Limaloca. «Jo vaig voler tenir tots els meus  papers en regla, perquè no vull tenir problemes amb l’ajuntament ni amb  els veïns. Fins ara això no ha passat», afegeix.
Els grafiters  coincideixen que en algunes zones de Barcelona, com Ciutat Vella, la  Guàrdia Urbana impedeix pintar les persianes. Però el districte assegura  que no s’ha fet una campanya específica per controlar aquest tema  perquè «hi ha altres problemes més prioritaris». Tot i així, no descarta  que s’hagin imposat multes per aquesta pràctica.
«Sempre et  demanen els papers quan pintes però fins ara els he ensenyat una  autorització del propietari i n’hi ha hagut prou. Però no és així a tot  arreu. A Ciutat Vella és gairebé impossible pintar», comenta Cristian  Artigas.
El col·lectiu grafiter creu que l’aprovació de l’ordenança  cívica que va prohibir el grafit ha fet que els aficionats busquin  espais «legals» on puguin pintar. «Jo no m’amago. Segueixo pintant en  ponts, murs i on no molesto», assegura Jordi Zaragoza, propietari de  l’empresa Graffic Impact que també es dedica al grafit professional.  «Vaig començar embrutant parets però m’he anat professionalitzant»,  afegeix.
Una obra amb esprai pot costar entre 250 i 750 euros en  funció de la superfície de la persiana i el tipus de treball.  I molts  comerciants pensen que la inversió val la pena. «Vaig veure una persiana  pintada i em vaig animar a fer el mateix. Els clients estan contents i  es veu molt vistós amb el sol quan tanco al migdia», explica Francesc  Fernández, propietari de la fruiteria Vida, del carrer d’Escorial.
L’extensió d’aquesta pràctica ha fet que alguns grafiters suggereixin  als comerciants persianes temàtiques en un mateix carrer. La idea, per  motius econòmics, no ha tingut èxit.